Verslag plenaire vergadering
Verslag
Overladen vrachtwagens
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Sols tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de kwaliteit van de wegenbouw in relatie tot overladen vrachtwagens.
In 2001 waren liefst 2500 van de 5000 gecontroleerde vrachtwagens overladen. Controles zijn dus absoluut nodig. Overladen vrachtwagens veroorzaken geluidsoverlast en zijn onveilig. Wanneer een overladen vrachtwagen een ongeval veroorzaakt, zal de verzekering bovendien weigeren de schade te vergoeden. Ten slotte betaalt het Vlaams Gewest jaarlijks vijf miljoen euro om de spoorvorming op onze wegen te herstellen.
Volgens Febetra, de Belgische Federatie van Transporteurs, is spoorvorming het gevolg van de gebrekkige kwaliteit van onze wegen. In Nederland is het maximumgewicht voor de vrachtwagens hoger, terwijl men er minder last heeft van spoorvorming. Ook de directeur van de dienst Wegen en Verkeer bevestigt dat spoorvorming maar gedeeltelijk door overladen vrachtwagens wordt veroorzaakt.
Plant minister Stevaert een onderzoek naar de kwaliteit van onze wegen? In welke mate treedt hij proactief op?
Het klopt dat de helft van alle gecontroleerde vrachtwagens overladen zijn, maar dat komt ook door de manier van controleren : men controleert alleen die vrachtwagens waarvan men vermoedt dat ze te veel wegen.
Dat het maximumgewicht in Nederland hoger is dan in België klopt, maar niet het maximumgewicht is van belang, wel de aslast omdat die de druk op de weg bepaalt. In België is de aslast hoger. De aslast wijzigen is economisch echter niet haalbaar want dan moet België heel zijn vrachtwagenpark vervangen.
De kwaliteit van onze wegen was vroeger misschien ondermaats, maar het typebestek-250 garandeert de kwaliteit van onze wegen. Bovendien is er maar op 1,5 percent van onze wegen spoorvorming.
Het aslastendecreet staat ons toe op te treden tegen overladen vrachtwagens, maar daarvoor moeten we onze bevoegdheden maximaal interpreteren. Febetra heeft tegen dat decreet klacht ingediend bij het Arbitragehof omdat Vlaanderen niet bevoegd is voor verkeersveiligheid. Dat klopt, maar ze vergeten dat Vlaanderen wel bevoegd is voor de kwaliteit van zijn wegen.
Onze inspecteurs treden voorlopig nog samen met de politie op, maar ik hoop dat de Raad van State zal instemmen met een autonome inspectie. Uiteindelijk zou het inderdaad beter zijn om veiligheid en de kwaliteit van onze wegen als één homogene bevoegdheid te beschouwen. Ook geluidsoverlast kan door goede afspraken vermeden worden. Hoe duur de herstellingen aan onze wegen ook zijn, verkeersslachtoffers zijn en blijven nog veel duurder.
Vijf miljoen euro is te veel. Bedrijven die vrachtwagens te zwaar laden, vervalsen de concurrentie. Ze zijn niet verzekerd voor ongevallen. In Nederland is er een andere differentiatie van de aslast. Het is mij niet duidelijk waarom de minister die regeling niet wil overnemen. Er moeten meer controles komen zodat de pakkans stijgt.
Ik ben het ermee eens dat de pakkans moet verhogen, maar wijs er nogmaals op dat de beschadiging van de wegen vooral gewone slijtage is. Het is onmogelijk om het vrachtwagenpark volledig aan te passen. De middelen moeten doelmatig aangewend worden. Ik herhaal dat Vlaanderen niet bevoegd is en dat het moeilijk is iets te veranderen.
Ik raad de heer Sols aan met de heer Van Aperen te spreken. Die zal duidelijk maken dat de sector de aslast niet wil veranderen.
Er schort ook iets aan de kwaliteit van onze wegenbouw.
De huidige wegen worden goed aangelegd.
Het incident is gesloten.