Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
De voorzitter : Aan de orde is het voorstel van decreet van de heren Lauwers, Keulen, Vandenbossche en Stassen houdende ondersteuning van de federatie van erkende organisaties voor volksontwikkelingswerk.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Mieke Van Hecke, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag.
Het domein van de volksontwikkeling met de verschillende types van organisaties en werkvormen is zeer moeilijk te ordenen. In het verleden verenigden die organisaties zich in koepels om hun stem te laten horen aan de overheid. Omdat die laatste het belang inzag van een gelegitimeerde gesprekspartner om te onderhandelen, werd beslist om de werking van die koepels te ondersteunen. Een dergelijke versnippering op het intermediaire niveau was evenwel contraproductief en de overheid schoot haar doelstellingen voorbij. Pogingen om nieuwe structuren te zoeken, mislukten.
Bij de bespreking van de initiële begroting van de minister van Cultuur voor 2000 werd gekozen voor een drastische oplossing van het probleem : de koepels kregen op zeer korte termijn geen subsidies meer en het personeel werd geherlocaliseerd of geoutsourced. Om tegemoet te komen aan de nood van een professioneel geleide belangenbehartiger richtte de sector de Federatie van erkende Organisaties voor Volksontwikkelingswerk (FOV) op. Het voorstel van decreet confronteert ons enerzijds met de vraag naar de noodzaak van een organisatie voor belangenbehartiging en anderzijds met de problematiek van de al dan niet ondersteuning van het middenveld door de overheid. De indieners van dit voorstel van decreet willen de rechtszekerheid garanderen voor de werking van de FOV. We hebben begrip voor die motivering, maar we betreuren die ad-hocregeling. Een intermediaire gesprekspartner als belangenbehartiger is onontbeerlijk voor een kwaliteitsvolle beleid. Belangenbehartiging betekent dat aan de overheid een gesprekspartner aangereikt wordt die enerzijds de noden van de sector kent en bij het beleid aankaart, maar anderzijds bereid is de beperktheden van het beleidte onderkennen en de keuzes te verantwoorden tegenover de sector. Daarom betreuren we dat in het voorstel van decreet geen rechtstreekse ondersteuning van de belangenbehartiger door de overheid ingeschreven wordt. De omweg-constructies laten de rechtsonzekerheid bestaan. We zijn wel tevreden dat de oorspronkelijke constructie van getrapte financiering verlaten werd en vervangen werd door die van de trekkingsrechten waardoor de overheid bijkomende subsidies geeft aan de verschillende organisaties als tegemoetkoming in de financiering door deze organisaties van de federatie.
Omwille van het ad-hockarakter van de voorliggende regeling en het gebrek aan een omvattende visie op de organisatie van het middenveld in de socio-culturele sector enerzijds en anderzijds het afwijzen van de rechtstreekse subsidiëring van de noodzakelijke belangenbehartiging, keuren we dit voorstel van decreet niet goed. (Applaus bij de CVP)
Om tegemoet te komen aan de opmerkingen van mevrouw Van Hecke is er een hele weg van amendementen en subamendementen afgelegd. Vijfentwintig jaar na het koepeldecreet is een pluralistisch samenwerkingsverband voor belangenbehartiging opgericht. Voor de geschiedenis verwijs ik naar de toelichting bij het voorstel van het decreet.
Dit voorstel van decreet is onder meer het resultaat van de werkzaamheden van de werkgroepen Verzuiling en Ontzuiling van het Vlaams Parlement tijdens de jaren 1990 tot 1995.
Mevrouw Van Hecke en ik verschillen fundamenteel van mening over de manier waarop de FOV moet worden gefinancierd. Wij hebben geopteerd voor een subsidiëring van de organisaties die lid zijn van de federatie, terwijl mevrouw Van Hecke voorstander is van een rechtstreekse erkenning en subsidiëring van de federatie. Er is echter geen overheidscontrole op de concrete werking van de belangenbehartiging. De overheid gaat enkel na of de belangenbehartiger representatief is samengesteld.
De ledenbijdrage wordt vastgesteld op minimaal 0,7 percent van de subsidiëring van de organisaties in de bestaande decreten. Het gaat om een minimaal bedrag, dat wel kan worden verhoogd bij het rijzen van problemen met bijvoorbeeld de huisvesting. Een concreet gevolg van de toepassing van dit voorstel van decreet is een aanpassing van de statuten van de federatie. De minimumbijdrage van de leden kan hierbij worden opgetrokken tot maximum 1 percent van de betoelaging. Dit is nodig om de infrastructuur- en andere kosten op te vangen.
Het oorspronkelijke voorstel werd door de voorstellen van mevrouw Van Hecke verbeterd en we hebben nu een technisch en juridisch goed decreet.
Er is een contradictie tussen de eis dat de overheid eist dat de federatie representatief moet zijn en het feit dat de leden de werking van de federatie kunnen autonoom controleren.
Als we kiezen voor een rechtstreekse subsidiëring, zijn we terug bij af. Wij willen garanties inbouwen om ervoor te zorgen dat er slechts één federatie is, die wel representatief is voor de bovenbouw van de sector van het volksontwikkelingswerk.
De Raad van State heeft er ons ook nooit op gewezen dat we iets doen wat niet kan. Zij heeft bepaald dat het Vlaams Parlement moet oordelen via welk systeem de beoogde doelstellingen het best kunnen worden gerealiseerd. Ik sluit me aan bij de heer Lauwers dat de voorliggende tekst mee dankzij mevrouw Van Hecke zo goed is geworden, maar stel voor ons nu ook bij die tekst te houden.
De Raad van State heeft zich enkel uitgesproken over het voorstel dat bepaalde dat de personeelsleden van het VCVO ondersteunend zouden werken voor de FOV. Maar ook het gezag, de leiding en het toezicht over deze personeelsleden zouden aan de FOV worden toegekend, wat een juridisch verboden constructie is.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet van de heren Lauwers, Keulen, Vandenbossche en Stassen houdende ondersteuning van de federatie van de erkende organisaties voor volksontwikkelingswerk.
De artikelsgewijze bespreking is geopend.
- De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen morgen om 16 uur de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.