Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Aperen tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de plannen van de stad Gent inzake gratis openbaar vervoer tot 14 jaar.
In de pers stond dat de stad Gent gratis openbaar vervoer wil verlenen aan de 12- tot 14-jarigen. Jongeren zo zelfstandiger maken is geen slecht idee, maar wie zal dit betalen? Bestaat hier een overeenkomst tussen de stad en het gewest? Kunnen andere steden van dezelfde maatregel genieten? Gebeurt de financiering via een dotatie aan de Vlaamse Vervoermaatschappij of via mobliteitsconvenants?
De Vlaamse overheid voorziet in gratis openbaar vervoer voor een aantal doelgroepen, vooral de min 12- en plus 65-jarigen. Daarenboven kunnen steden en gemeenten op een achttal voorstellen ingaan om mee te financieren. Er is echter ook deze negende mogelijkheid: gratis openbaar vervoer op bepaalde momenten, in het geval van Gent op de eerste zaterdag van de maand.
Als een aantal steden of gemeenten ervoor opteert om de leeftijdsgrens, zoals hier, te verhogen of de leeftijd van 65 op 60 te brengen, dan moeten zij dat zelf betalen. De Lijn berekent dat, en dat systeem van derde betaler valt goed uit. De middelen die De Lijn waren toegekend om de minderontvangsten te compenseren, 600 miljoen frank, moeten maar zeer gedeeltelijk aangesproken worden. Wat overblijft, gebruikt De Lijn dient om haar aanbod en capaciteit uit te breiden of te verbeteren.
Het nieuwe systeem in Gent is niet ten koste van de Vlaamse overheid.
Ik heb begrepen dat dit nieuwe idee dus niet uit het budget van De Lijn komt.
Als de stad Gent dit als haar opdracht ziet, dan komt de kost ook uit haar budget. Ons pakket dient enkel om de faciliteiten en capaciteiten van De Lijn te verbeteren.
Vorig jaar heeft De Lijn overigens nog één procent meer ontvangsten geboekt.
Het incident is gesloten