Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de vervangingspool van leerkrachten
Actuele vraag over de vervangingspool van leerkrachten
Actuele vraag over de vervangingspool van leerkrachten
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren De Cock, Sannen Van Baelen en Huybrechts tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de vervangingspool van leerkrachten.
Het decreet op de vervangingspools voor leerkrachten leidt tot heel wat gissingen, foute interpretaties en onzekerheid. Sommige groeperingen gaan zich te buiten aan verkeerde duiding. Hoe en in hoeverre werd de inhoud van het decreet meegedeeld aan de scholen en aan de betrokken leerkrachten? Wat kan de oorzaak zijn van de bestaande misvattingen? Mijn fractie staat volledig achter het decreet : het biedt een rechtszekerheid aan jonge leerkrachten en garanties om een heel jaar aan de bak te komen.
Het vrij onderwijs ligt me na aan het hart. Daarom was ik verbaasd en kwaad toen ik de fax onder ogen kreeg die op 26 mei 2000 door het VVKSO naar de katholieke scholen werd gestuurd. Er worden voor- en nadelen van de vervangingspools opgesomd : de werk- en inkomenszekerheid voor de jonge leerkrachten en het feit dat de fundamentele principes volledig overeind blijven, worden de belangrijkste voordelen genoemd. Als belangrijkste nadeel wordt verwezen naar de aantasting van de vrijheid van aanwerving, omdat de VDAB de selectie maakt. Als conclusie roept het VVSKO de scholen op om niet in de vervangingspools te stappen.
Ik begrijp het niet meer : eerst geeft het VVSKO zijn akkoord. In de fax bevestigt het dat de fundamentele principes overeind blijven, maar toch roept het op om niet aan het systeem mee te werken. Ik bewonder het standpunt van de katholieke scholen in Limburg, die het ten minste een jaar willen proberen. Dan zouden de vervangingspools echter een feit zijn. Ik heb het gevoel dat de Guimardstraat een onderliggende reden heeft voor deze oproep : het wil enkel werken met netgebonden pools. Dat shockeert me : de Guimardstraat wil een claim leggen op het leven van jonge mensen en wil keuzes maken in hun plaats.
De minister heeft intussen bijkomende contacten gehad met het VVSKO om na te gaan wat de eventuele bijkomende knelpunten zijn en hoe deze kunnen verholpen worden. Wat zullen de consequenties zijn voor het opstarten van het systeem, als een deel van het katholieke onderwijs niet wil meewerken aan de vervangingspools?
Ik sluit me aan bij de tussenkomsten van de vorige sprekers. Wat is de betekenis van een protocolakkoord, van onderhandelingen en van parlementaire besprekingen, als men zich achteraf niet houdt aan het gegeven woord? De COC heeft zelf gezegd dat de Guimardstraat inconsequent was : meer dan 40 percent van de jonge leerkrachten geeft nu al les in beide netten. Blijkbaar wil het VVSKO enkel netgebonden initiatieven steunen.
De wijsheid komt uit het oosten : in Limburg zijn de katholieke scholen wel bereid om voorlopig in het systeem in te stappen. Een jaarlijkse evaluatie door de scholen is immers mogelijk.
Duizenden jonge leerkrachten willen intreden of opnieuw intreden in het onderwjis. Straks zullen honderdduizenden jongeren weer geconfronteerd worden met een gebrek aan vervangende leerkrachten. De kwaliteit van het onderwijs wordt daardoor bedreigd. In de voorbije jaren werd er daarvoor geen oplossing gevonden. De vervanginspools hadden een oplossing kunnen bieden. Hoe wil de minister dat probleem opvangen?
Ondanks het overleg blijft het VVKSO zich verzetten tegen de vervangingspools. Komen de doelstellingen van de vervangingspools hierdoor in het gedrang? Welke maatregelen denkt mevrouw de minister te nemen om het katholiek onderwijs toch te overtuigen om toe te treden?
Mijn reactie is er een van ontsteltenis en verwondering. Het gaat hier immers om desinformatie. In maart kwam een protocolakkoord tot stand dat ondertekend werd door alle inrichtende machten, na raadpleging van hun permanent bureau. Ook het VVKSO was dus akkoord. Het decreet is vervolgens de normale weg gegaan. Een dag nadat het decreet gestemd was in het Vlaams Parlement, ontving ik echter een brief van het VVKSO waarin men de scholen opriep om niet in te gaan op het poolsysteem. Met andere woorden veertien dagen voor het decreet in uitvoering kon gaan, riep men de scholen op om er niet op in te gaan. We hebben daarop gereageerd met een schrijven dat het belang van deze maatregel voor de scholen en voor de jonge leerkrachten benadrukte en dat de argumentatie van het VVKSO weerlegde. We nodigden ook de top van het VVKSO uit voor een gesprek. Dat vond uiteindelijk, na veel moeilijkheden, vorige week woensdag plaats. We poogden om tot een vergelijk te komen door het decreet op een soepele manier te laten invullen. Tot een conclusie konden we toen echter niet komen omdat men dat eerst wenste voor te leggen aan de permanente bureaus. Eergisteren bleek dan dat het VVKSO bij zijn standpunt bleef.
De telefoon bij de VDAB staat intussen roodgloeiend. Niet alleen jonge afgestudeerden, maar ook mensen die nu in andere sectoren tewerkgesteld zijn, vragen informatie over het systeem. Hoe minder scholen er echter in de onderwijspool stappen, hoe minder plaatsen er vrijkomen.
Vanmorgen heb ik nogmaals contact opgenomen met het VVKSO. Ik stel mij immers vragen naar het waarom van dergelijke acties. We krijgen de indruk dat het hier gaat om een beschadigingsactie.
Een meerderheid in dit parlement was het ermee eens dat dit decreet niet de oplossing is voor alle problemen in het onderwijs, maar dat het wel een eerste stap is. Tevens biedt het jonge mensen de kans om in het onderwijs te blijven en niet na twee of drie weken een andere betrekking te moeten zoeken.
De kwaliteit en de inhoud van het onderwijs ligt ons na aan het hart. Ik betreur dan ook wat er de laatste dagen gebeurt. Ik zoek een compromis en geen polarisatie. Iedereen die zich verzet tegen deze pool moet beseffen dat hij een verpletterende verantwoordelijkheid draagt ten opzichte van jonge leerkrachten. (Applaus bij de SP, de VLD, VU&Id en bij Agalev)
Ik bevestig namens mijn fractie de steun voor deze pool en betreur de desinformatie.
Ik steun de minister en betreur de houding van het VVKSO. Ik hoop dat de Guimardstraat zal nadenken over haar houding en dat ze ghaar machtsspel niet zal spelen ten koste van de leerlingen en van de jonge leerkrachten. (Applaus)
Wij roepen de scholen op om in te stappen in het poolsysteem en te stoppen met de polarisatie.
Het incident is gesloten.