Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 23/02/2011
Vraag om uitleg van de heer Bart Tommelein tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over het profiel van radiozender MNM
- 1296 (2010-2011)
De voorzitter : De heer Tommelein heeft het woord.
De heer Bart Tommelein : Voorzitter, collegas, minister, vorige jaar was de openbare zender MNM meermaals het voorwerp van stevige discussies in deze commissie. De Starbucks-affaire toonde duidelijk aan dat de zender zich te weinig onderscheidde van zijn commerciële tegenhangers. De kostprijs van de omvorming van Radio Donna naar MNM was een tweede heikel punt.
Uit het jaarverslag van de VRT van 2009 bleek dat de reclame-inkomsten van de zender in verhouding veel meer daalden dan het gemiddelde: 22 procent tegenover 11 procent. Daardoor trad onder meer de beruchte knipperlichtenprocedure in werking.
Alles samen gaf dit duidelijk aan dat MNM een doelloos project geworden was zonder een echte openbare-omroeptaak. De discussie over het nut en de meerwaarde van de zender werd er enkel maar door gevoed. Bovendien zagen we ook een systematische daling van het marktaandeel van de zender. Ook bij het bekendmaken van de laatste luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) en van de verschillende nationale radiozenders bleek dat MNM opnieuw 0,3 procent verloren had tijdens de laatste 5 maanden van 2010. Dit stond in schril contrast met bijvoorbeeld Studio Brussel, dat met 2 procent stijging duidelijk in de lift zit. Bovendien werd eind vorig jaar ook bekend dat Studio Brussel inzake advertentie-inkomsten MNM het nakijken geeft. De jongerenzender genereerde de eerste maanden van 2010 een bruto opbrengst van 19 miljoen euro, tegenover 17 miljoen euro voor MNM.
In het kader van een divers en pluriform medialandschap is het goed dat de commerciële omroepen zich versterken op de radiomarkt. Alle zenders van de VRT samen blijven vrij stabiel. Het kleine verlies van MNM wordt dus intern gecompenseerd. Het kleinere marktaandeel van MNM hoeft op zich geen probleem te vormen, tenminste als we de gemaakte kosten voor de omvorming en het doel van die omvorming even buiten beschouwing laten. De heer Decaluwe heeft daar al een aantal keren op aangedrongen. Bijkomende voorwaarde is dat deze zender een duidelijke meerwaarde biedt voor de openbare opdracht en hij zich duidelijk onderscheidt van andere commerciële radiostations. Maar laat dat nu echter het probleem zijn vorig jaar, zoals ik daarnet schetste.
De in verhouding abnormale daling van de reclame-inkomsten moeten wij op de voet volgen, in de eerste plaats omdat de belastingbetaler hiervoor moet opdraaien. Daarom moeten wij in de volgende beheersovereenkomst goed nadenken over de knipperlichtprocedure. Als de reclame-inkomsten de normale evolutie volgen, zal dit niet meteen een probleem zijn.
De discussies van vorig jaar hebben de directie en de raad van bestuur van de VRT ertoe aangezet om de zender te evalueren. Eind vorig jaar werd beslist om MNM te behouden. De directie vroeg om het huidige profiel te versterken in 2011. Het probleem was dat het voor niemand, en ook niet voor mij, echt duidelijk was welk profiel het dan moest worden. Niemand heeft het mij kunnen zeggen. Nochtans liet de VRT bij de laatste cijfers weten tevreden te zijn over de resultaten van de hitzender.
In de huidige beheersovereenkomst wordt de inhoudelijke opdracht van de openbare omroep weergegeven. Daarbij wordt voor de verschillende radiozenders en tv-netten omschreven wat hun specifieke opdracht inhoudt. In het kader van de nieuwe beheersovereenkomst zal ook duidelijkheid moeten komen over de specifieke opdrachten van de verschillende zenders en netten.
Minister, wat is nu het huidige profiel van radiozender MNM? Kunt u dit toelichten? Op welke manier vallen de recente luistercijfers te rijmen met de door de raad van bestuur gegeven opdracht om het profiel te versterken? Welke specifieke aanpassingen werden aan het profiel van de zender aangebracht, opdat de zender zich minder op het terrein van de commerciële omroepen zou begeven en een duidelijke meerwaarde voor de openbare omroepopdracht zou betekenen? Welk specifiek profiel en welke specifieke opdrachten wil de VRT in de toekomstige beheersovereenkomst opnemen voor de radiozenders MNM en Studio Brussel? Kunt u dit al toelichten? Heeft de VRT al zicht op de verdeling van de reclame-inkomsten van de verschillende radiozenders voor 2010? Kunnen die al meegedeeld worden?
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Voorzitter, ik heb met bijzondere aandacht geluisterd naar de vraag van de heer Tommelein. Ik heb zon beetje hetzelfde gevoel. Het is nu al een tijdje dat we discuteren en praten en vragen stellen over deze problematiek, waarover de openbare omroep al een paar keer heeft gecommuniceerd. Hij zegt dat er beterschap op komst is en dat hij goed bezig is. De cijfers bevestigen dit niet. Dat is een vaststelling.
Er is blijkbaar ook binnen de raad van bestuur van de VRT al een evaluatie of een tussentijdse evaluatie geweest. Ik weet niet of er al definitieve beslissingen zijn genomen. Ik zou echt wel eens willen weten wat het echte profiel is. Het enige wat ik heb onthouden uit de communicatie van de openbare omroep ten aanzien van de media is dat een van de grootste verdiensten van de radiozender MNM is dat hij veel jongeren aantrekt die anders niet naar radio luisteren. Op die manier vinden ze de weg naar de media. Het zou dan vooral gaan om allochtone jongeren. Als dat waar is, dan is dat belangrijk.
Ik heb het gevoel dat de VRT zeer defensief is in het out of het box-denken. Het werd bevestigd tijdens een hoorzitting ter voorbereiding van de beheersovereenkomst van de VRT dat technisch gezien de frequenties, die nu nog een commerciële waarde hebben, waarschijnlijk binnen 10 of 15 jaar niemand kan het voorspellen oud ijzer zullen zijn. Moet je dan niet de vraag stellen of je daar geen opportuniteit van moet maken? Moet je de bestaande overblijvende zenders niet herprofileren om alsnog de jongeren te blijven aantrekken naar de radio van de openbare omroep waardoor ze nog in contact komen met nieuws?
Ik heb twijfels over MNM als het gaat om de publieke opdracht. Ten aanzien van de jongeren kun je de publieke opdracht op een andere manier invullen. Mensen die gespecialiseerd zijn in profielen van radiozenders bevestigen mij dit. Dat moet allemaal niet direct maar, minister, ik vind wel dat men daar in een volgende beheersovereenkomst ten gronde moet over durven na te denken. Ik ben ervan overtuigd dat men daar in de eerstkomende vier of vijf jaar nog geld van kan maken. Nadien zal dat waarschijnlijk veel minder het geval zijn en zal de openbare omroep de jongeren waarschijnlijk evengoed via internet en dergelijke kunnen bereiken.
Ik pleit er nog eens voor om de defensieve houding van de openbare omroep te verlaten, om out of the box samen met u en met dit parlement het debat ten gronde te voeren op basis van studies in plaats van te communiceren via de krant. Ik heb nog geen enkele studie gezien, buiten wat persberichten. Ik ben, samen met mijn fractie, echt vragende partij om dit debat grondig te voeren. Ik pleit er niet voor dat MNM meteen weg moet, maar ik vind dat er in de volgende beheersovereenkomst op de een of andere manier een mogelijkheid moet zijn om een grondig debat te voeren, in alle objectiviteit, zodat we dan ook de nodige conclusies kunnen trekken. Dat is mijn pleidooi, want tot nu toe heeft men mij nog niet kunnen overtuigen.
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Voorzitter, minister, collegas, het verhaal van MNM gaat al wat langer mee. De laatste cijfers bewijzen dat Studio Brussel de jongerenzender is, en niet MNM. Daardoor kun je heel wat argumenten van de VRT van de afgelopen jaren onderuithalen. Eigenlijk kun je nu zeggen dat die zender niet nodig is en dat het een commercieel product is.
Ik stel mij vragen bij de laatste evaluatie, waar de heer Decaluwe naar verwees. De raad van bestuur en de nieuwe CEO beslisten om MNM te houden, omdat het eigenlijk geen slecht product was voor de VRT. Dat was een positief verhaal. Daar kun je een korte opsomming tegenover zetten: slechte cijfers, dalend marktaandeel, hoofdverantwoordelijke voor de knipperlichtenprocedure lees: in uw budget , overtredingen op de reclamewetgeving, ontsporing van product placement, dure consultancy, en dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft. Als je al die zaken tegenover de stelling van het management plaatst, maak ik mij oprecht zorgen. Als dat het soort corporate verhaal is dat de VRT wil voeren met een zender als MNM, heb ik daar enorm veel vragen bij.
Als dat in een commerciële omgeving gebeurt, kan het management opstappen. Dit wordt nog altijd gefinancierd met overheidsgeld. Dit is nog altijd belastinggeld dat wegvloeit in een product dat concurrentieel moet zijn met de commerciëlen en daar niet in slaagt. Dit is geen gewone radio-omgeving.
Los van alle zaken die daar foutlopen, vraag ik mij af waar de raad van bestuur en het management van de VRT mee bezig zijn als ze dit nog durven te verdedigen. Ik stel voor dat we daar nog meer aandacht aan besteden. Wordt het niet tijd dat we het zieke broertje wegparkeren? Op dit ogenblik heeft het immers niet echt een meerwaarde meer voor de openbare omroep.
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Voorzitter, minister, collegas, mijn positie is: ik weet het niet. Ik weet niet of het nog nodig is dat de VRT MNM aanhoudt, behalve als daardoor een unieke groep jongere luisteraars bereikt wordt bij informatieve programmas, die niet bereikt worden door commerciële pendanten. De meerwaarde zit volgens mij dus in de informatieverspreiding bij jonge mensen. Zijn daar cijfers over? Is dat al eens onderzocht?
Mijnheer Decaluwe, begrijp ik nu goed dat u MNM niet per se meer weg wilt? Bent u van mening veranderd? Het lijkt mij een zeer dubieuze houding die u aanneemt.
De heer Carl Decaluwe : Ik heb er altijd voor gepleit dat men de frequenties waar MNM op zit, ten gelde maakt. Ik pleit ook voor de herprofilering van de andere zenders om diezelfde unieke doelgroep te kunnen bereiken. Ik heb daarnet gezegd dat dat niet morgen al moet gebeuren. Er moet in de komende beheersovereenkomst wel een mogelijkheid komen voor grondig onderzoek en debat. Dat is dezelfde stelling van twee jaar geleden. Ik pleit er niet voor om de deur dicht te doen zonder motivatie. Ik blijf echter op mijn honger zitten wat betreft grondige studies. Behalve een paar perscommuniqués heb ik daar nog niets van gezien.
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Voorzitter, minister, collegas, ik heb enige tijd geleden, onder meer naar aanleiding van de communicatie van de raad van bestuur van de VRT over het profiel van MNM, een vraag om uitleg ingediend. Die is toen onontvankelijk verklaard, dus ik ben blij dat dit thema nu alsnog aan bod komt.
Er heerst immers een grote onduidelijkheid. Afgelopen jaar waren we het er bijna kamerbreed over eens dat er een probleem was met het profiel van MNM, dat men fouten maakte, dat men veel te commercieel dacht, dat men qua reclame-inkomsten niet meer haalde wat Donna destijds haalde en dat men ook het marktaandeel van Donna niet haalde.
Er was dus een groot probleem, en daarop zei de raad van bestuur dat men het huidige profiel moest versterken. Het is natuurlijk het een of het ander.
Er kan bij de VRT mijns inziens enkel een toekomst zijn voor MNM als die zender zich conformeert aan de openbare opdracht en als hij effectief jongeren bereikt met de kerntaken van de VRT, zoals het verspreiden van informatie, cultuur en zo meer. Als MNM de commerciële logica blijft volgen die hij al die jaren heeft aangehouden, ook ten tijde van Donna, is er geen plaats meer voor MNM bij de VRT. Ik wil de minister dan wel aanzetten tot bekwame spoed, want dan moet dat uitgeklaard worden voor het zomerreces, omdat dan de beheersovereenkomst wordt afgesloten.
Enkele jaren geleden hadden we het commerciële product kunnen verkopen en er nog geld voor kunnen krijgen. Intussen daalt het marktaandeel steeds verder. We zullen er als VRT dus steeds minder geld voor kunnen krijgen. Als men beslist dat MNM niet meer thuishoort bij de VRT, is het interessant dat de zender zo snel mogelijk wordt verkocht, zodat men er toch nog iets voor krijgt.
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Voorzitter, collegas, ik heb input gevraagd aan de VRT. Ik zal proberen u zo veel mogelijk informatie te geven, zodat u zelf uw oordeel kunt vormen.
MNM is in 2010 bijgestuurd en inhoudelijk versterkt. De bijsturingen werden aangepakt vanaf februari 2010, in een nieuwe radiostructuur en met een nieuw nethoofd. De doelstellingen in 2010 waren: relevant bereik en instap bij jongeren, de complementariteit met andere VRT-netten verbeteren door zuiverder positionering, en de radio versterken op alle vlakken. Er is grondig rond MNM gewerkt. De missie en de netwaarden zijn ondertussen duidelijk vastgelegd. De waardeoefening geeft medewerkers een duidelijk referentiekader van waar MNM voor staat. Acties en programma-invulling worden hieraan afgetoetst.
MNM is een toegankelijke, jonge instapradio. De missie luidt als volgt: MNM is een ontspannende hitradio die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant informatief aanbod brengt. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert. De waarden van MNM zijn: optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
De evaluatie door de raad van bestuur eind 2010 gebeurde op basis van een inhoudelijk traject, namelijk de opdracht van MNM binnen de openbare omroep. De evaluatie gebeurde niet op basis van marktaandelen. De recente luistercijfers sluiten goed aan bij de vernieuwde opdracht. MNM bereikt meer jonge luisteraars en doelgroepen waar VRT met andere radio- en tv-netten moeilijk toegang toe vindt.
De VRT-studiedienst heeft de recente CIM-luistercijfers (Centrum voor Informatie over de Media) geanalyseerd op doelgroepen. Uit de cijfers blijkt het volgende. Het marktaandeel van MNM nam met 0,3 procent af, maar het bereik nam wel toe met 5410 luisteraars. Dat gaat over de CIM-golf 21 (najaar 2010), ten opzichte van CIM-golf 20 (voorjaar 2010). De netto toegevoegde waarde van MNM voor VRT blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige meting. 528.745 mensen, of bijna 10 procent van alle Vlamingen, zou VRT-radio niet bereiken zonder MNM. Dat zijn dus mensen die enkel MNM en geen enkel ander VRT-net beluisteren. Deze groep mensen zijn vooral jonge luisteraars tussen 12 en 34 jaar. Het gaat zowel om vrouwen als mannen, en zowel om studenten, arbeiders als bedienden. Bijna een op vier van de jongeren tot en met 24 jaar luisterde in het najaar van 2010 dagelijks naar MNM. MNM bereikt daardoor van alle VRT-zenders momenteel het grootste aantal jongeren.
MNM wint voor de vierde golf op rij marktaandeel bij de 12- tot 24-jarigen. De laatste CIM-cijfers tonen een marktaandeel van 24,1 procent in die doelgroep. Het net heeft zo het grootste VRT-aandeel bij de groep 12- tot 24-jarigen. MNM haalt, met zijn nieuwe profiel als instapradio, ook voor het tweede jaar op rij een hoger marktaandeel dan de vorige zender Donna bij de 12- tot 24-jarigen. Ter vergelijking: Studio Brussel haalde in golf 21 het najaar 2010 18,5 procent marktaandeel bij de groep 12- tot 24-jarigen en was daarmee het tweede grootste VRT-net, na MNM, dat 24,1 procent haalde.
De VRT wil alle Vlamingen bereiken. MNM speelt hier een belangrijke rol, naast de andere radionetten. 528.745 Vlamingen bereikt de VRT uitsluitend via MNM. Het net levert daarmee een grote toegevoegde waarde voor de VRT. De zender is inhoudelijk versterkt op alle vlakken van het radio maken. Het hernieuwde profiel en de invulling ervan zijn ook gedetailleerd aan de raad van bestuur gecommuniceerd. Er is het afgelopen jaar gewerkt aan alle aspecten van het radio maken: inhoud en presentatie, muziek, acties en evenementen. Op alle terreinen wil MNM een openbareomroepzender zijn, met een aanbod dat op drie manieren verschilt van commerciële omroepen.
Ten eerste: qua inhoud en presentatie. MNM is inhoudelijk versterkt. De zender brengt elk uur nieuws, aangeleverd door de VRT-nieuwsdienst, op maat van de luisteraars. Er zijn duidelijke verschillen met andere hitzenders. Er zijn meer bulletins, de klok rond 30 per 24 uur , er is een groter nieuwsvolume per 24 uur, zelfs bijna het dubbele, de hoofdbulletins en korte bulletins zijn langer en gevarieerder, er zijn meer berichten, er is uitleg door journalisten, er zijn meer klankillustraties, er zijn extra inspanningen rond de selectie van nieuwsstemmen in overleg met de nieuwsdienst. In de ochtend- en avondshow zijn er extra nieuwsmomenten op het half uur, waarin het belangrijkste nieuws extra uitleg krijgt. MNM schakelt in zijn programmas ook journalisten in.
Voorbeelden van dat versterkte aanbod zijn de MNM Election Night, in samenwerking met de nieuwsdienst, de samenwerking met Stem 18+ en de nieuwsdienst in aanloop naar de verkiezingen en momenteel naar aanleiding van de federale regeringsvorming. MNM heeft extra updates door journalisten bij belangwekkend nieuws. De Cock Late Night werkt samen met de makers van het Eén-programma Volt. Voor de jaaroverzichten 2010 werkte de zender samen met de VRT-nieuwsdienst.
Daarnaast wil MNM ook werken rond de mobiliteit in Vlaanderen. De hele dag door zorgt MNM voor snelle verkeersupdates. In de ochtendshow volgt een extra medewerker de verkeerssituatie in Vlaanderen.
Informatie gaat breder dan nieuws. De woordbijdragen in de programmas zijn beperkt, maar MNM probeert ze altijd relevant te houden. Relevantie is gebouwd op de kernwoorden geloofwaardigheid, identificatie en toegankelijkheid. Voor MNM zijn dit de belangrijkste pijlers: informatie, engagement, groepsgevoel. Onderwerpen of presentatie voldoen aan één ervan, of nog beter aan allen tegelijk.
Enkele voorbeelden van de voorbije maanden illustreren dat. Populaire cultuur, evenementen, sport, maatschappelijke en sociale themas komen in de programmas aan bod. 90s & Nillies speelt als programmaformat in op de muziek van de jaren 90 en 2000, belangrijke decennia voor de jonge luisteraar. Het programma is doorweven met korte, goed vormgegeven fragmenten uit het recente VRT-nieuwsarchief. MNM lanceerde een Groene Week, waarbij luisteraars elkaar tips doorspeelden rond duurzaam energieverbruik en zorg voor het milieu. In De Cock Late Night komen op woensdag jongerenthemas aan bod. Recente voorbeelden zijn internet, sociale media, internatenactie, jongeren en relaties.
Ten tweede: qua muziek. MNM is een ontspannende hitzender voor een jonge doelgroep. Muziek is het bindmiddel dat zorgt voor verbondenheid binnen de grote doelgroep, die van daaruit ook een relevant informatief aanbod meepikt. MNM is ook een platform voor Vlaamse muziek en muziekmakers. Bijna 20 procent van de playlist is Vlaams product. MNM ontdekt en lanceert talent van hier.
Muzikale acties en themaweken versterken het muziekimago: 100 procent Vlaams product op de Vlaamse Feestdag 11 juli, de MNM-ochtendconcerten in de ochtendshow, de live-sessies in studio Marconi. MNM zoekt ook actief naar samenwerking met muziekmakers, artiesten, componisten en tekstschrijvers uit Vlaanderen, om samen creatieve producties uit te werken, onder meer een eigen muziekevenement in 2011.
Ten derde: qua radioacties. MNM trekt de lijn van de programmas in de acties door. Ook hier zijn de pijlers relevante informatie, engagement en groepsgevoel, zoals het MNM-kamplied, de Groene Week, een goededoelenactie in Vlaanderen. Geen stunts, wel acties met een verhaal. Op verschillende locaties was MNM in de zomer van 2010 te gast. Zo komt de luisteraar ook daadwerkelijk in contact met de zender. Ook bij dat contact werd ingespeeld op de verbondenheid van de luisteraars met elkaar en met MNM.
Ik geef enkele voorbeelden met betrekking tot het groepsgevoel. MNM1000 Luisterpunten was een samenwerking met UNIZO en Horeca Vlaanderen. MNM Summertimelied is een Vlaams lied waarmee alle kampen in Vlaanderen tijdens de zomer wakker worden gemaakt. Met Junimaand, Examenmaand had MNM de hele maand aandacht voor studerend Vlaanderen met s avonds een aangepast programma.
Wat het engagement betreft, is er de Groene Week, met tips van luisteraars met partner Bond Beter Leefmilieu, en Het goede doel, waarbij samen met de Nationale Loterij vijf goede doelen uit Vlaanderen een duwtje in de rug krijgen.
Er werd aan de raad van bestuur ook een actieplan voor 2011 voorgelegd waarin de huidige koers wordt voortgezet. De krachtlijnen in dat actieplan 2011 zijn de volgende. Eén: programmas versterken door de toegankelijkheid nog te verbeteren, naar luisteraars gaan, themas detecteren, ook via social media, interactie en betrokkenheid in programmas vergroten. Twee: programmaschema verrijken. Programmaschema s avonds opengooien en reeksen rond themas inplannen, zoals Beats of Love naar aanleiding van Valentijn, mode, lichaamscultuur, studiekeuze, sport en kicks enzovoort, drijvend op interactie en cocreatie met een jong publiek; muzikale ambassadeurs van hier; nieuw jong radiotalent presenteert het avondblok van 21 tot 24 uur. Drie: kwaliteitstraject MNM. Focus op relevantie identificatie, geloofwaardigheid, toegankelijkheid via workshops en maandelijkse redactiemeeting met voorbeelden. Focus op presentatie. Het einddoel hier is een stijlboek voor de djs. De timing daarvoor is dat het afgerond zou moeten zijn in het voorjaar van 2011.
MNM en Studio Brussel zijn twee verschillende netten met een verschillende opdracht. Dat blijkt uit hun missie en uit hun positie binnen de mediaportefeuille van de VRT. MNM is een toegankelijke instapradio die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant informatief aanbod brengt. In de komende jaren wil de VRT een inspanning doen om ook de jonge, grootstedelijke bevolking, die voor een groot stuk bestaat uit mensen met een allochtone achtergrond, beter te bereiken. Van alle radionetten heeft MNM hier het meeste potentieel via het format van hitradio en een aantrekkelijk internetplatform. Dat blijk uit VRT-onderzoek.
MNM is muzikaal meer mainstream en draait de hits van het moment. Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld. Studio Brussel is er voor wie jong van geest is, kiest voor meer avontuurlijke en alternatieve muziek, voor experiment en lef. Muzikaal is er amper 6 procent overlapping tussen beide zenders. Uit analyse van de VRT-studiedienst op basis van de laatste CIM-cijfers, blijkt ook dat beide netten zeer complementair zijn. MNM bereikt meer vrouwen dan Studio Brussel. Studio Brussel bereikt meer mannen dan MNM. MNM bereikt meer arbeiders en studenten dan Studio Brussel. Studio Brussel bereikt meer kaderleden en bedienden dan MNM. MNM bereikt meer min-30-jarigen dan Studio Brussel. Studio Brussel bereikt meer 30- tot 49-jarigen dan MNM. De jongeren min 30 jaar die naar MNM luisteren, verschillen sociodemografisch ook van de jongeren die naar Studio Brussel luisteren.
De VRT kan de verdeling van de reclame-inkomsten nog niet meedelen. Dat komt omdat momenteel de revisoren de jaarrekening controleren. Pas daarna, bij de publicatie van het jaarverslag, zal de VRT informatie meedelen over de reclame-inkomsten.
De voorzitter : De heer Tommelein heeft het woord.
De heer Bart Tommelein : Minister, ik kan begrijpen dat de VRT er met alle mogelijke middelen probeert op te wijzen dat ze die zender nodig heeft. Als ik bekijk wat men verstaat onder de VRT wil iedereen bereiken, denk ik dat ze met vijftien zenders nog niet genoeg zullen hebben. In al die verschillende benaderingen zijn er mijns inziens veel meer overlappingen dan er op het eerste gezicht lijken. Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat er tussen Studio Brussel en MNM maar 6 procent overlapping is. Ik ga de wetenschappelijke waarde van de studiedienst van de VRT niet in vraag stellen, maar ik heb daar echt mijn bedenkingen bij.
Men richt zich vooral op heel jonge mensen. Er wordt dan elk uur een verkeersupdate gehouden op MNM. Voor welke luisteraars is dat dan? Voor die 12- tot 18-jarigen die op dat moment met hun fiets naar school rijden? Er zitten een aantal tegenstrijdigheden in die uitleg. Ik ga niet zeggen dat alles verkeerd is, maar ik heb er toch grote twijfels bij. Als ik aan mijn dochter van zestien jaar vraag wat het verschil is tussen Studio Brussel en MNM, zal ze zeggen dat ze daar geregeld tussen zapt en dat de meeste van haar vrienden en vriendinnen dat ook doen.
Ik kan begrijpen dat de VRT die zender wil behouden om ervoor te zorgen dat ze een bereik heeft, maar vooral om jongeren aan zich te binden en om op alle mogelijke manieren te verhinderen dat jongeren zich zouden binden aan een commercieel radiostation. Ik denk dat MNM vooral een wapen blijft om de strijd met de commerciële zenders aan te gaan, en niet zozeer om de eigen strategie te dekken.
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Voorzitter, minister, ik heb met zeer grote aandacht uw antwoord of beter gezegd het antwoord van de VRT beluisterd. Ik heb de indruk dat ze u de brochure van MNM heeft gegeven.
Ik heb ook een dubbelzinnig gevoel als ik hoor dat de eigen studiedienst dit onderzoekt. Ik heb ook nog op een studiedienst gewerkt: met cijfers kun je alles bewijzen. Dat is vaak de taak van een studiedienst. Ik zou liever hebben dat men dit eens door externen laat onderzoeken, onafhankelijk en out of the box.
De vraag of frequenties moeten worden verkocht of herbekeken, is ook een politieke beslissing. De politiek heeft daar ook iets aan te zeggen, omdat het ook een financiële weerslag heeft. We moeten zelf eens nagaan hoe we daarmee omgaan.
Ik herhaal nog eens mijn vraag: na de herprofilering van de bestaande, zogenaamde overblijvende vier netwerken van frequenties, moet men eens onderzoeken of men dezelfde jongeren bereikt en wat het effect op de reclame-inkomsten is. Men kan dat allemaal perfect simuleren. Ik wil daar eens ten gronde over debatteren. Er zijn volgens mij mogelijkheden zonder dat de VRT in de problemen komt.
Ik heb ook het gevoel, na het beluisteren van het antwoord dat de VRT u bezorgde, dat men eerder bezig is met een terreinbezetting in plaats van een unieke positionering tegenover een bepaalde doelgroep die men op een andere manier compleet niet bereikt. Het zou goed zijn om daar in het kader van een nieuwe beheersovereenkomst, eens ten gronde over te debatteren, eventueel met de mensen van de VRT. We moeten de papieren op voorhand grondig kunnen lezen. Men zou er echt eens out of the box moeten kunnen over denken om de nodige conclusies in een of andere richting te kunnen trekken.
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Voorzitter, minister, de heer Tommelein zei dat als hij aan zijn dochter zou vragen wat het verschil is tussen Studio Brussel en MNM, ze zou zeggen dat er weinig verschil is en dat ze zapt tussen beide. Als je MNM met Joy FM zou vergelijken, is er helemaal geen verschil meer. Dat is nu net het probleem. MNM heeft niets te maken met het invullen van de kernopdrachten van de VRT, heeft niets te maken met een openbare opdracht, maar heeft alles te maken met marktbezetting en het aangaan van concurrentie met commerciële radiostations. Dat is fout.
Ik ben even overtuigd dat, mocht MNM er niet zijn, mits een lichte bijschaving van de bestaande radiozenders bij de VRT, men perfect het jongerenpubliek zou kunnen bedienen. In het belang van de openbare omroep en in het belang van de financiële uitdagingen waarvoor de omroep staat, zou de VRT de reeds bewandelde paden moeten durven te verlaten en zich op andere terreinen, zonder MNM, moeten durven te begeven.
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Voorzitter, minister, de positie van MNM staat voortdurend ter discussie, zeker bij de dalende marktaandelen.
Een deel van de frequenties zijn inderdaad wel nuttig voor andere nationale, commerciële partners, maar ik doe meteen een constructief voorstel. U pleit al twee jaar voor uw urban radio. Misschien moet u eens een onderzoek laten uitvoeren. Aangezien MNM toch een dalend marktaandeel heeft, speelt het toch geen rol meer. Waarom zou u zelf niet aan de openbare omroep vragen om MNM om te vormen naar een meer urban radio? Het materiaal is er. De frequenties zijn er. Misschien moeten we dat eens overwegen bij de nieuwe beheersovereenkomst.
De voorzitter : Het incident is gesloten.