Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 05/10/2010
Interpellatie van de heer Wim Wienen tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over de aanstelling van een nieuwe CEO voor de VRT en de gevolgde procedure hiertoe
- 214 (2009-2010)
Interpellatie van de heer Bart Tommelein tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over de aanstellingsprocedure voor de nieuwe CEO van de openbare omroep VRT
- 243 (2009-2010)
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Minister, ik wil u allereerst danken voor het antwoord dat u ons naar aanleiding van deze interpellaties tijdens het reces hebt bezorgd. Daarin geeft u enige toelichting over die procedure voor het aanstellen van een nieuwe CEO voor de VRT. Ik vond het toch nodig om mijn interpellatie aan te houden. Dat is geen pestgedrag, hoewel dat in mijn kindertijd een tweede natuur was. Dat kunt u aan mijn tweelingzus vragen. Ze kan daarover prachtige verhalen vertellen. Ik vond gewoon dat uw antwoord niet echt volstond.
U geeft een schets van heel veel zaken die we al wisten. U verwijst naar de regeringsbeslissing van 18 december 2009, waarin het profiel voor de nieuwe gedelegeerd bestuurder en de te volgen procedure werden goedgekeurd. Op 23 januari werd er een vacature gepubliceerd in de media door Jobpunt Vlaanderen. Uit de eerste selectie werden 21 personen verwezen naar het volgende luik. Er waren 44 kandidaten en 21 gingen er dus verder. Accord Group en later Hudson hebben een verdere selectie gevoerd. Er werd één kandidaat geschikt bevonden.
Naar aanleiding van actuele vragen van de heren Verstrepen en Tommelein en mezelf in de plenaire vergadering van 23 juni hebben we vastgesteld dat er toch ik zal het eufemistisch uitdrukken enige onenigheid was binnen de Vlaamse Regering over het overblijven van die ene kandidaat en over hoe een en ander was gegaan. Ik herinner u eraan dat tijdens die vergadering een toch eminent lid van de meerderheid, de heer Decaluwe, heeft opgeroepen om de procedure te stoppen en helemaal opnieuw te beginnen.
Op 9 juli 2010 heeft de Vlaamse Regering besloten om de procedure voor het zoeken naar een nieuwe CEO via Accord Group en Jobpunt Vlaanderen stop te zetten. Ik stelde vast dat dat misschien was omdat in de meerderheid overeengekomen was dat die kandidaat toch niet genoeg media-ervaring had. Dat lezen we ook in uw antwoord.
Ik vind het verrassend dat iets dat 7 maanden duurt, plots op 2 weken tijd wel succesvol kan worden afgerond. Mijn verbazing was groot toen de Vlaamse Regering op 22 juli jongstleden op de proppen kwam met een nieuwe CEO voor de VRT in de persoon van mevrouw Sandra De Preter.
Daarover heb ik wel wat vragen, niet zozeer over de competenties van mevrouw De Preter. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre zij een goede CEO zal zijn voor de VRT. We moeten als Mediacommissie mevrouw De Preter alle kansen gunnen. Ik heb vragen over de procedure en die 7 maanden lange aanloop. Als men het daarna in 2 weken kan doen, vraag ik me af of door de headhuntersbureaus in die eerste procedure geen fouten werden gemaakt. Mevrouw De Preter is dan blijkbaar steeds over het hoofd gezien. Was ze misschien geen kandidaat? Ik weet het niet. Daar hebben wij als Mediacommissie weinig zicht op. Hoe komt het dat men de capaciteiten van mevrouw De Preter niet heeft gezien in die eerste procedure?
Kwatongen beweren zelfs, minister, dat er de facto nooit een tweede procedure heeft plaatsgevonden en dat de enige bedoeling was een mistgordijn op te trekken om de regering de kans te geven om de plooien intern glad te strijken en tot een gezamenlijk standpunt te komen. Minister, u begrijpt dat ik u als oppositielid de vraag moet stellen of dit klopt.
Als die tweede procedure effectief heeft plaatsgevonden, zou ik graag weten hoe een en ander is verlopen. In hoeverre hebben de Accord Group en vooral Hudson dat kom ik in uw antwoord niet meer tegen nog een rol gespeeld? Het gaat ook over de kosten. Als er een tweede procedure is geweest, lijkt het mij sterk dat bedrijven als Hudson of Accord Group gratis een nieuwe headhunt en een nieuwe screening van kandidaten zouden doen.
U hebt ook gezegd dat het heel belangrijk is dat die nieuwe CEO voor de VRT een vrouw is. Daar heb ik allemaal geen problemen mee, maar u wekt het vermoeden dat dat een belangrijk criterium is geweest. Ik hoop dat u straks zult ontkennen dat dat ook als criterium heeft gediend, want uiteraard heeft de VRT recht op de beste kandidaat, of dat nu een man of een vrouw is.
Minister, mevrouw De Preter heeft nog weinig, eigenlijk geen, uitspraken gedaan over hoe ze een en ander ziet en plant bij de VRT en hoe ze bepaalde grote dossiers die op de openbare omroep afkomen, wil aanpakken, omdat ze zich wil inwerken. Ik vind dat lovenswaardig. Men moet daar inderdaad niet al te snel mee zijn, maar natuurlijk is het wel belangrijk te weten of mevrouw De Preter het eens is met het beslist beleid. Dat zal hopelijk zijn gebleken tijdens de gesprekken die de Vlaamse Regering met de nu benoemde kandidaat-CEO van de VRT heeft gevoerd. Met beslist beleid bedoel ik het besparingsplan en dergelijke meer. Het is belangrijk te weten of ze bereid is dat besparingsplan zeer consequent uit te voeren. Het is immers essentieel dat alles wat CEO ad interim Van Roe op de rails heeft gezet, voort wordt uitgevoerd.
De voorzitter : De heer Tommelein heeft het woord.
De heer Bart Tommelein : Voorzitter, minister, geachte leden, om te beginnen wil ik zeggen dat ik opgelucht ben en dat al 2 maanden lang over het feit dat er eindelijk een kandidaat is gevonden om de openbare omroep te leiden. Ik heb het in deze vergadering en erbuiten al vaak herhaald: gezien de toestand waarin de VRT zich bevond, was er absoluut leiding nodig. Ik heb nooit getwijfeld aan de capaciteiten van de heer Van Roe, die ik trouwens via deze weg wil bedanken voor de enorme inspanningen die hij de voorbije maanden heeft geleverd.
Minister, mevrouw De Preter is me nog vrij onbekend. Ik twijfel er niet aan dat we de komende weken en maanden zullen mogen ontdekken wat ze in haar mars heeft. Nu er een nieuwe CEO aan het roer van de VRT staat, moeten we natuurlijk resoluut naar de toekomst kijken en moeten we het debat over de rol en de toekomst van de openbare omroep toch wel volop voeren. Sta me echter toe nog een laatste keer terug te blikken.
De zoektocht die heeft geleid tot de aanstelling van mevrouw De Preter, is op zijn zachtst gezegd niet van een leien dakje gelopen. Hij werd gekenmerkt door onduidelijkheid en weinig transparantie. Dat laatste zeg ik speciaal ten behoeve van de heer Decaluwe. Dat is het verwijt dat de VRT vaak te horen krijgt in het debat hier in dit parlement. Dat ik hier in oktober nog een laatste keer moet terugblikken, volgt trouwens ook uit het gegeven dat ik in juli nogal verrast was, toen het parlement in reces was gegaan en ik iets voor 4 uur via de radio plots vernam dat er een dringende persconferentie werd belegd om de CEO aan te kondigen. Zoals u weet, heb ik toen meteen gevraagd dat de commissie Media bijeen zou worden geroepen, maar een meerderheid van de commissieleden heeft me niet gevolgd. (Opmerkingen van de heer Wim Wienen)
Ja, ik weet dat u me hebt gesteund, mijnheer Wienen, maar het heeft me zeer ontgoocheld dat een aantal andere commissieleden me niet zijn gevolgd. Ik veronderstel dat ze zich op een zomerse bestemming bevonden. Ik heb daar natuurlijk alle begrip voor. (Opmerkingen van de heer Carl Decaluwe)
Mijnheer Decaluwe, dat was mijn probleem: ik vond geen vijf parlementsleden. Ik heb hier maandenlang van alle partijen gehoord dat deze opdracht en deze zoektocht toch zo belangrijk waren, maar op het ogenblik dat de regering dan op een drafje en als een dief in de nacht een CEO aanduidt, dan is dat blijkbaar voor velen niet meer zo belangrijk.
Maar goed, na het ontslag van de heer Wauters heeft de Vlaamse Regering op vrijdag 18 december een beslissing genomen over de procedure en de gepaste functiebeschrijving. De bedoeling was dat Jobpunt Vlaanderen de Vlaamse Regering zou ondersteunen bij de wervings- en selectieprocedure, en daarvoor zou samenwerken met een gespecialiseerd bureau. De opdracht was drieledig: actief naar kandidaten zoeken, de vacature bekendmaken en de geschiktheid van de kandidaten beoordelen. De selectieprocedure werd begeleid door twee gespecialiseerde kantoren. Als ik het goed begrijp, heeft Jobpunt Vlaanderen een contract afgesloten met de Accord Group voor het uitvoeren van de zoekopdracht en de eerste verkennende gesprekken. Er werd ook een contract getekend met Hudson, om de functie- en competentiegerichte testen af te nemen van de gevonden en de spontaan aangemelde kandidaten. Vervolgens zou er een shortlist worden voorgesteld aan de Vlaamse Regering, die dan een gesprek zou hebben met de overblijvende kandidaten, op basis waarvan dan een uiteindelijke beslissing zou worden genomen.
Dat was de procedure die men zich had voorgenomen. De Vlaamse Regering trok daarvoor ongeveer 6 maanden uit. Minister, er was dus een halfjaar om kandidaten te zoeken, te screenen en te testen, en één ervan aan te stellen. Toen die termijn van 6 maanden net voor het reces voltooid verleden tijd bleek, was er nog altijd geen nieuwe CEO aangesteld. Mijnheer Wienen, op dat ogenblik leek het inderdaad niet dat dit snel zou gebeuren. U hebt dat aangegeven toen u tijdens de plenaire zitting van 23 juni een vraag hebt gesteld over de stand van zaken. De door de Vlaamse Regering vooropgestelde procedure was afgerond. Er moest enkel nog worden beslist, hoewel het vreemd was dat van een veertigtal kandidaten pas op, minister, dat is allemaal van horen zeggen slechts één persoon naar voren werd geschoven. Zo heeft de heer Decaluwe, toch een eminent lid van de grootste meerderheidspartij in dit parlement, het althans aangegeven.
Minister, in uw antwoord beperkte u zich tot verklaren dat u ermee bezig was. Het was vooral een oproep om daar niet te veel heisa over te maken. Daaruit konden wij op de eerste plaats concluderen dat de aanstelling vooral een politiek probleem bleek te zijn en dat de leden van de Vlaamse Regering het duidelijk onderling helemaal niet eens waren over de geschikte kandidaat. Dat bleek ook uit het antwoord dat u tijdens de zomermaanden hebt gegeven. Er zou een gebrek zijn aan een werkelijk doorleefd media-inzicht. Dan was er de ministerraad van 9 juli, toevallig de dag na het ingaan van het parlementair reces.
Minister, u moet het me niet kwalijk nemen, maar ik blijf het daar moeilijk mee hebben. Als parlementsleden hebben we daar meer dan een half jaar vragen over gesteld en er geen antwoord op gekregen. We dachten dat het parlementair reces was begonnen. Ik was gelukkig nog niet in reces, maar ik heb dan ook een dubbelmandaat, dat me door de wetgever wordt opgelegd. Ik kan daar ook niets aan doen. De Senaat moest nog volledig worden samengesteld, dus ik was nog wel actief.
Minister, u verklaarde dat Searchbureau Hudson tijdens de zomer zijn zoektocht moest hernieuwen of voortzetten en dat u tegen september een definitieve keuze wilde maken. Maar dan kwam plots het nieuws: op 23 juli kwam mevrouw De Preter op de proppen als de geschikte kandidaat voor de functie, welgeteld 2 weken na de verlenging of vernieuwing van de opdracht. Waar er bij de ene overgebleven kandidaat een gebrek was aan werkelijk doorleefd media-inzicht, valt het mij op dat u plots uw eigen eisen hebt verzacht, want opeens was een behoorlijke kennis van het medialandschap voldoende. Ik denk dan ook dat dit op maat werd veranderd.
Minister, collegas, ik ben absoluut niet van slechte wil, maar we kunnen toch zeggen dat dit opmerkelijk is. De hele procedure van 6 maanden werd overboord gegooid, en dan vindt men plots op 2 weken tijd wel iemand. Ik wil het niet hebben over de kandidaat zelf, maar wel over de procedure en hoe die verlopen is. Kwam de Accord Group opnieuw met de kandidatenlijst op de proppen? Heeft dit bureau verkennende gesprekken gevoerd met nieuwe kandidaten? Heeft dat andere bureau dan wel die competentie- en functiegerichte testen afgenomen? Is er een nieuwe shortlist aan de Vlaamse Regering bezorgd? Minister, ik kan mij niet voorstellen dat de nieuwe CEO die hele procedure in 2 weken tijd heeft doorlopen.
Minister, kunt u een duidelijke en transparante toelichting geven bij de procedure die geleid heeft tot de aanstelling van de nieuwe CEO? Welk bureau moest de searchopdracht tijdens de zomermaanden voortzetten? Wat betekent dit concreet? Wanneer hebt u afgerond? Wanneer hebt u de nieuwe selectieprocedure gestart? In welk tijdspad is dat verlopen? Op basis van welke nieuwe kandidatenlijst hebben de Vlaamse Regering en uzelf zich gebaseerd bij de benoeming? Wanneer werd die lijst aan de Vlaamse Regering voorgelegd? Hoeveel kandidaten waren er op dat ogenblik?
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Voorzitter, de vragen waarop we de antwoorden willen krijgen, zijn al door de collegas gesteld. Ik wil altijd eerst luisteren naar wat de minister zegt en daarop dan zo dadelijk nog wat dieper ingaan.
Er moet mij toch iets van het hart, en ik richt mij tot mijn collega van Open Vld. Vlaams Belang en Open Vld hadden, volgens het reglement, genoeg leden om deze commissie samen te roepen. Daarom vind ik het goedkoop om op ons te schieten. Wij moeten ons niet laten commanderen door Open Vld om welke reden dan ook. Kritiek geven op collegas, tot daar aan toe. Maar men moet niet minachtend doen, terwijl wij allemaal het dossier hebben opgevolgd en de minister onder vuur hebben genomen, zowel in de plenaire vergadering als in de commissievergaderingen. Nu zeggen dat we op een strand lagen en zelfs al lag ik op een strand, dan zijn dat niet de zaken van Open Vld.
De heer Bart Tommelein : Mijnheer Verstrepen, u was waarschijnlijk stemmen gaan ronselen in Benidorm. (Opmerkingen van de heer Jurgen Verstrepen)
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Ik vind het opmerkelijk dat de heer Verstrepen deze uiteenzetting doet, te meer omdat men bij de diensten van het Vlaams Parlement duidelijk wist dat zowel de drie commissieleden van het Vlaams Belang als de twee commissieleden van Open Vld erop aandrongen deze commissie bij elkaar te roepen. Als in het reglement zou staan dat men er maar vijf nodig heeft, stel ik vast dat de diensten van het parlement het reglement niet zouden gevolgd hebben. Dat zou mij verbazen. Het gaat volgens mij eerder over een niet zo grondige kennis van het reglement door de heer Verstrepen dan over de niet-kennis van het reglement door de diensten van het Vlaams Parlement.
De voorzitter : De heer Tommelein heeft het woord.
De heer Bart Tommelein : Ik kan er ook niet aan doen: ik zat in mijn auto toen ik dat op de radio hoorde. Ik heb toen vrij snel gevraagd om de commissie Media bij elkaar te roepen. Voorzitter, ik denk dat mijn vraag al bij de commissiediensten was aangekomen nog voor u er iets van had gehoord.
De voorzitter : De chronologie was een beetje anders, zoals ik u meteen heb gemeld: ik heb eerst uw vraag gehoord op de radio en ik heb 6 uur later uw vraag gekregen.
De heer Bart Tommelein : Voorzitter, u hebt gelijk. Ik heb gereageerd zoals de Vlaamse Regering handelt: ik hoor op de radio dat er een nieuwe CEO wordt aangesteld en ik vraag als parlementslid om de commissie Media bij elkaar te roepen. De snelste manier om dat te doen was via de radio. (Opmerkingen van de heer Carl Decaluwe)
Mijnheer Decaluwe, ik heb het gehoord op de radio, ik heb het gezegd op de radio, en voordat ik die verklaring gaf op de radio was de opdracht al vertrokken naar mijn fractiesecretariaat om te vragen dat de commissie Media zou worden samengeroepen. Ik heb niet afgesproken met de heer Wienen, maar ik heb wel vastgesteld dat hij dat ook deed. Het is met andere woorden aan de andere commissieleden om ja of neen te zeggen.
Mijnheer Verstrepen, u wou niet samenkomen. U zit hier maanden aan een stuk kabaal te maken over de aanstelling van de CEO, maar als u moet komen, kan niemand van uw partij iemand afvaardigen omdat het reces is. Ik doe alleen maar die vaststelling.
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Dat is naast de kwestie discussiëren. Ik begrijp dat u pissed bent omdat u uw mediamoment niet hebt gehaald in de nieuwsarme periode van de vakantie. En ik begrijp dat u ruzie wilt maken, dat hebt u de afgelopen weken met uw partij al genoeg bewezen. (Opmerkingen van de heer Bart Tommelein)
In de rechtlijnigheid van de politiek raad ik u aan het antwoord van de minister af te wachten. U hebt uw moment de gloire. Het heeft geen zin om in deze commissie wild om u heen te schoppen naar andere collegas. Wij doen dat niet, wij hebben het recht om ons te verdedigen. Ik moet mij niet verantwoorden ten opzichte van Open Vld, die enkel een mediamoment wilde. (Opmerkingen van de heer Bart Tommelein)
De voorzitter : De heer Vandaele heeft het woord.
De heer Wilfried Vandaele : Voorzitter, het is altijd vermakelijk om de oppositie vechtend over het tapijt te zien rollen. Het mocht nog even doorgaan.
We zijn het er met zijn allen over eens dat de aanstelling van de nieuwe CEO opeens heel snel is gegaan. Wij hebben er begrip voor dat u, minister, tijdens de procedure niet het achterste van uw tong hebt getoond en niet ten gronde hebt geantwoord. Nu lijkt het wel het moment om ons te informeren.
Wij hebben als N-VA steeds gevraagd dat de selectie zou gebeuren op een onafhankelijke manier en dat ten minste iemand met media-ervaring zou worden aangeduid. Wat dat laatste betreft, zijn wij, in tegenstelling tot de heer Tommelein, gerustgesteld.
We zijn ook blij dat de nieuwe CEO nu is aangetreden, zodat ze zich nog volop kan engageren in het lopende besparingsplan. Zo zal ze ook klaar zijn voor de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst. Wat dat betreft, zien wij weinig grote problemen. Zoals de heer Verstrepen wil ik nu graag uw antwoord afwachten, minister.
De voorzitter : De heer Crombez heeft het woord.
De heer John Crombez : Ik ben geen frequent bezoeker van de commissie Media. Het heeft iets speciaals dat de commissie Media via de media zijn discussies voert. Dat is amusant.
Het debat hierover is al herhaaldelijk gevoerd, in de commissie en in de plenaire vergadering. Het verbaast mij, ook in de vragen vandaag, dat er transparantie wordt gevraagd over procedures tijdens procedures. Er is een voortdurende vraag om overheidsselecties zoveel mogelijk extern te maken, te objectiveren en rekening te houden met de geslotenheid van de procedure. Er zit in de vraag zelfs een verwijzing naar een debat in de plenaire vergadering, terwijl de procedure lopende was. (Opmerkingen van de heer Bart Tommelein)
Ze was lopende. Daar werd ingegaan op die procedure. Dat vind ik een vreemd feit.
Een gemiddelde werving voor selecties bij de overheid duurt gemakkelijk 3 maanden. De eigenlijke procedure hier in de eerste fase duurde 5 maanden. Dat lijkt me voor het hoofd van een overheidsinstelling dan niet zo lang. Mijnheer Tommelein, u weet dat ook, want een collega van u heeft daarover een vraag gesteld en heeft dat antwoord gekregen. Ik zal u de naam van uw collega geven. U zit te schudden. Het is geen abnormaal lange procedure voor een functie in eerste lijn voor een overheidsinstelling.
Nu de collegas die de vragen stellen ook hun tevredenheid uitdrukken over de selectie, is het goed dat er op een paar van die vragen een antwoord wordt gegeven. Een cruciale vraag is: hoe komt men in die eindfase tot een beslissing? Ik denk dat dat vandaag de enige echte vraag is.
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Dank u wel, collegas, het is ook voor mij een blij weerzien met deze commissie. Ik sluit me aan bij de dankbetuigingen van de heer Tommelein voor de heer Van Roe. Sandra De Preter is nu 2 dagen in dienst. We willen Piet Van Roe danken omdat hij in de intermediaire periode het bedrijf als een goede huisvader heeft geleid, zowel door de verandering van de raad van bestuur als door het hele besparingsplan. Het past dat we hem daar publiek voor danken.
We hebben de zoektocht naar een CEO opgestart. Ik maak twee voorafgaande bemerkingen. Ten eerste behoort die zoektocht, of u het nu graag hebt of niet, tot de verantwoordelijkheden van de Vlaamse Regering. Wij zijn de enige aandeelhouder van de VRT. Het is de Vlaamse Regering die als taak heeft om de procedure te leiden om op zoek te gaan naar een CEO. Ik kan er begrip voor opbrengen dat het vervelend is voor de commissie om in die lange procedureperiode niet op de eerste lijn te zitten voor informatie. Ik heb naar best vermogen elke keer op jullie tussentijdse vragen geantwoord, maar ik kon in de loop van de procedure weinig informatie geven. Nu is de procedure afgerond en ga ik proberen op al jullie vragen te antwoorden.
Daarom ook heb ik soms in de loop van de procedure wat geprikkeld gereageerd op jullie vragen. Daarvoor wil ik me verontschuldigen. Langs de ene kant is er de vraag van de commissie naar zoveel mogelijk informatie, in het belang van de commissie. Langs de andere kant is er het belang van mij als betrokken minister en van de Vlaamse Regering om ervoor te zorgen dat die procedure zo correct en goed mogelijk verloopt. Dan is het niet zo evident om daarover veel publiek te maken. Ik hoop het vandaag allemaal goed te maken.
Ik geef een tweede voorafgaande bemerking. We moeten ons ervan bewust zijn dat het zoeken van een CEO voor de VRT geen gemakkelijke opdracht is. De VRT is een zeer belangrijk extern verzelfstandigd agentschap (EVA) met een grote verantwoordelijkheid, een groot budget, een groot personeelsbestand, een belangrijke impact op ons Vlaamse leven en een hoge zichtbaarheid. Het zoeken van iemand die geschikt is voor die job, is niet zo gemakkelijk. We hebben geprobeerd om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Dat verklaart dat het een bepaalde periode in beslag genomen heeft.
Hoe zijn we gestart? Ik wil benadrukken dat we voor deze zoektocht een trendbreuk hebben gemaakt met de vorige. De vorige zoektochten waren vooral een search, een gesloten procedure, waarbij een headhuntersbureau de opdracht kreeg om in stilte te zoeken naar een geschikte kandidaat. Nu hebben we er tegelijk een publieke procedure aan gekoppeld.
Op 18 december hebben we die procedure voor rekrutering en selectie voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Toen hebben we gezegd dat we twee dingen tegelijk en parallel zouden doen. Ten eerste was er de publieke zoektocht, waarbij een vacature werd gelanceerd waar iedereen zich kandidaat voor kon stellen. Het was een open oproep. Tegelijkertijd liep er een searchopdracht, waarbij we aan het headhuntersbureau Accord Group hebben gevraagd om op zoek te gaan naar mensen die zich misschien niet spontaan kandidaat stellen, maar wel in de sector werkzaam zijn en eventueel over het juiste profiel beschikken.
Op 23 januari is de vacature gepubliceerd. 44 mensen hebben zich spontaan aangemeld. Tegelijkertijd is Accord Group op zoek gegaan naar mensen. Uiteindelijk zijn 44 mensen verder in de selectieprocedure meegenomen. Op basis van hun cv en de eerste analyse zijn 21 van hen naar de volgende ronde gegaan. Van die 21 werden uiteindelijk 7 kandidaten gestuurd naar de laatste ronde voor het naar de Vlaamse Regering ging. In die ronde werden een heel diepteassessment en dergelijke uitgevoerd, door het bureau Hudson. Zo hebben de twee bureaus elkaar aangevuld. Accord Group was duidelijk van begin tot einde verantwoordelijk voor de search. Hudson deed het luikje assessment.
Uiteindelijk, zoals jullie weten, werd uit die fase van de procedure één kandidaat geselecteerd die op interview is geweest bij de Vlaamse Regering. Daarbij was ook de voorzitter van de raad van bestuur aanwezig. Toen heeft de Vlaamse Regering een overweging en een deliberatie gedaan. Wij hebben beslist om die kandidaat niet te selecteren. In de motivatie hebben we geschreven dat het gaat over een kandidaat met de juiste managementkwaliteiten om een bedrijf van die omvang en met die complexiteit te leiden, maar dat de regering oordeelde dat er voor deze functie bij voorkeur gezocht werd naar een kandidaat met een werkelijk doorleefd media-inzicht.
Dus werd de publieke procedure afgesloten. Tegelijk heeft de Vlaamse Regering gevraagd aan Accord om de procedure van search verder te zetten. Die procedure van search is nooit afgesloten. Accord Group was daarvoor verantwoordelijk geweest en heeft dat voortgezet.
Het lijkt inderdaad vreemd dat er na 2 weken opeens een nieuwe kandidaat op de proppen kwam. Ik kan begrijpen dat sommige leden van de commissie daar vragen over hebben. Ik kan het wel verklaren. Sandra De Preter was eigenlijk al eerder in de procedure aanwezig. Zij had zich in het begin aangemeld, maar had in de loop van de procedure te kennen gegeven dat ze geen kandidaat meer was. Ik kan u daar enkel over vertellen wat ze er zelf over zegt. We hebben haar in het laatste interview bij de Vlaamse Regering gevraagd naar haar motivatie om te stoppen en waarom ze toch is ingegaan op de herhaalde vragen van de headhunters om zich opnieuw kandidaat te stellen. Ze heeft gezegd dat ze op een bepaald moment vreesde voor de discretie en dat ze haar positie in haar vorige bedrijf niet in het gedrang wou brengen. De headhunter was overtuigd van haar potentieel en haar profiel en heeft aangedrongen. Zo is ze uiteindelijk opnieuw in de ring getreden.
Nadat de procedure met de publieke kandidaat was afgesloten, is er verder gewerkt met Sandra De Preter. Op een bepaald moment is dat in een versnelling gekomen. Zij heeft heel duidelijk en volmondig aangegeven dat ze tot het einde wilde doorgaan. De Vlaamse Regering heeft een interview gehouden met haar, samen met de voorzitter van de raad van bestuur. Toen we allemaal overtuigd waren dat het zou klikken, hebben we snel die beslissing genomen, ook rekening houdend met het feit dat zij een verantwoordelijke functie had in een ander bedrijf. Als je die beslissing neemt, moet het dan snel gaan. Daardoor is het allemaal in een stroomversnelling gekomen. Op 24 juli hebben wij met de Vlaamse Regering kunnen beslissen dat we aan de algemene vergadering zouden voorstellen om Sandra De Preter voor te dragen als CEO.
Accord Group is dus van begin tot einde verantwoordelijk geweest voor het luikje search. Wat betreft de kostprijs van de procedures, kan ik u zeggen dat Jobpunt Vlaanderen is ingeschakeld. Die mensen werken met kaderovereenkomsten. Om de 5 jaar doen zij een oproep. Ze hadden zowel Accord Group als Hudson onder contract. Met Accord Group is, zoals gebruikelijk, afgesproken dat zij voor een bepaald vast bedrag op zoek moesten gaan tot we een geschikte kandidaat gevonden hadden. Dat bedrag is in de overeenkomst vastgelegd op maximaal 25 percent van de jaarwedde. In dit dossier is het afgetopt op 75.000 euro bruto. Accord Group moest blijven werken tot we een geschikte kandidaat hadden. Het is dus niet zo dat er een tweede of derde factuur kon komen. Voor elke kandidaat die voor assessment naar Hudson werd gestuurd, werd door Hudson 1600 euro aangerekend.
Bij het interview met de Vlaamse Regering en de voorzitter van de raad van bestuur was het onze taak om af te toetsen of mevrouw De Preter effectief de missie en de kernwaarden van de VRT deelde, of ze er een doorleefd gevoel mee had, of ze zich akkoord kon verklaren met het besliste beleid. Dat hebben we allemaal kunnen vaststellen tijdens dat interview. Daar zie ik geen enkel probleem. Ik ben ervan overtuigd dat Sandra De Preter het meerjarenplan dat door de VRT is goedgekeurd correct en consequent zal uitvoeren en dat ze daartoe meer dan gewapend is. Ik denk dat ze de juiste managementkwaliteiten heeft. Ze heeft zeker en vast voldoende kennis van het medialandschap en ook voldoende affiniteit met de openbare omroep. Dat is ook gebleken in het interview.
Dan is er nog het aspect dat zij een vrouw is. Eigenlijk had dat wel een criterium moeten zijn, want uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bedrijven die geleid worden door een vrouw betere resultaten halen. We hadden dat moeten gebruiken als criterium, maar dat hebben we uiteraard niet gedaan. Toch ben ik heel blij, zoals ik op de persconferentie heb gezegd, dat we opnieuw een vrouw hebben aan het hoofd van een groot bedrijf van de overheid. De overheid heeft hierin ook een voorbeeldfunctie te vervullen. Het was niet de doelstelling, maar het is mooi meegenomen.
De heer Wim Wienen : Dank u wel, minister, voor het antwoord. De heer Crombez heeft het er moeilijk mee dat hier vragen worden gesteld tijdens procedures. Los van het feit dat deze commissie een nogal eigengereide manier van werken heeft maar dat heeft ook te maken met sommige collegas van de meerderheid die lid zijn van deze commissie, zoals de voorzitter al heeft mogen ondervinden zijn er eigenlijk weinig vragen of geen enkele vraag geweest tijdens de procedure.
Toen de heer Tommelein, de heer Verstrepen en ik op de tribune stonden in de plenaire zitting, was de procedure afgehandeld, mijnheer Crombez. De procedure bestond erin dat de headhuntersbedrijven, Accord Group, Hudson en dergelijke, een voorstel zouden doen aan de Vlaamse Regering, om daaruit een CEO te selecteren en een beslissing te nemen. In dit geval werd door de searchbureaus één kandidaat voorgedragen. Desalniettemin was het enkel de Vlaamse Regering die nog moest beslissen. Meer was er niet te doen. Eigenlijk was de procedure dus afgerond. (Opmerkingen van de heer John Crombez)
U moet de beslissing van de Vlaamse Regering over die procedure lezen. De procedure was: de bureaus doen een voorstel aan de Vlaamse Regering en daar eindigt het. Enkel de Vlaamse Regering moest nog beslissen en niet meer dan dat.
Uit uw schriftelijke en mondelinge antwoord, minister, leid ik toch af dat, als ik deze procedure tot aanstelling van een CEO moet vergelijken met een atletiekwedstrijd als een 400 meter horden, er heel wat horden tegen de grond liggen. Bijna al vallend komt de Vlaamse Regering in dit dossier over de meet. Er blijven onduidelijkheden in het dossier. In de beslissing van de Vlaamse Regering en in uw antwoord lees ik dat de procedure wordt afgesloten zonder resultaat. Maar in uw antwoord hoor ik tenzij ik u verkeerd begrepen heb, wat ook mogelijk is dat die headhuntersbureaus voor hetzelfde bedrag verdergaan, dat het niet meer is dan een reactivering en dat er geen echt nieuwe procedure werd opgestart. Ik vind het eigenaardig hoe een en ander in zijn werk gaat.
Nu horen we ook dat mevrouw De Preter uit schrik voor de discretie halverwege heeft gezegd dat ze niet meer meedeed. Ik hoop dat dat geen factor is in de gedrevenheid die mevrouw De Preter heeft om de VRT te leiden. In de moeilijke situatie waarin de VRT zit, is een zeer sterke leiding van een zeer sterke CEO nodig.
Minister, ik denk toch dat er een probleem is met de procedure zoals die nu wordt gevolgd. We hebben hier gedebatteerd over het ontslag van de heer Wauters en over de CEO ad interim Piet Van Roe. Ik wil hem trouwens ook bedanken. U hebt toen gezegd dat u ging voor een snelle en transparante procedure voor de aanstelling van een nieuwe CEO. Minister, ik kan enkel vaststellen dat ze noch snel, noch transparant is verlopen.
Met die snelheid of traagheid zou ik nog enigszins kunnen leven, omdat de VRT een van de belangrijkste bedrijven is waarvan de Vlaamse overheid aandeelhouder is. Het is dan ook belangrijk dat er een goede CEO wordt aangesteld. Als dat wat trager gaat, tot daaraan toe. Door de weinig transparante manier van werken is er heel veel gespind en zijn er heel veel geruchten de wereld in gestuurd.
Ik zou willen suggereren dat de commissie Media van dit parlement betrokken wordt in deze procedure, al was het maar door een soort voortgangsrapportage, al dan niet achter gesloten deuren. De namen van de kandidaten hoeven daar niet bij te worden geplaatst. Wie weet zitten er in deze commissie intelligente mensen misschien niet ik, maar wel andere collegas die advies en goede tips kunnen geven aan de Vlaamse Regering. Ik zal mijn tips voor de procedure in een met redenen omklede motie gieten.
De heer Bart Tommelein : Voorzitter, minister, geachte leden, ik wil me al op voorhand verontschuldigen ten aanzien van collegas die vinden dat ik mijn werk doe. Ik heb het er echt moeilijk mee dat ik, als ik mijn werk als parlementslid doe, uitgerekend van een bepaald collega-lid in deze commissie het verwijt krijg dat ik mediamomenten zoek. Had de heer Vandaele me dat verweten, dan zou ik dat hebben aanvaard. Hij is niet iemand die staat te springen om de media te halen, maar voor de heer Verstrepen lijkt bescheidenheid me op zijn plaats. Mijnheer Verstrepen, u behoort ook tot de oppositie, maar ik ben alert geweest en heb gezien dat er iets aan het gebeuren was waarop ik als oppositielid moet reageren. Ik vind dat heel triest. Its the duty of the opposition to oppose.
Minister, ik moet eerlijk zeggen dat ik tevreden ben met uw antwoord. Ik wist natuurlijk niet dat het ging over de reactivering van een kandidaat. Ik vraag me trouwens af waarom u dat niet hebt vermeld in de schriftelijke uitleg die u ons deze zomer op vraag van de commissievoorzitter hebt gegeven. Daarin stond niets te lezen over het reactiveren van een kandidaat. Nu u dat stelt, 3 maanden na de feiten, kan ik dat begrijpen. Hoewel, ik dacht dat een kandidatuur onomkeerbaar was. In sommige gevallen is dat zo en is er geen sprake van op een beslissing terug te komen. Hier was dat niet het geval. Ik stel alleen vast dat sommige mensen gerustgesteld zijn met betrekking tot heel de procedure, maar als de procedure in een ander geval niet in hun voordeel uitdraait, dan is ze onomkeerbaar en kan er niets meer aan worden gewijzigd.
Voorzitter, u hebt me horen zeggen dat ik de commissie bijeen wou roepen, al was dat via de radio. Meteen daarop heb ik dat meegedeeld aan het commissiesecretariaat. Blijkbaar heeft het Vlaams Belang zich daarbij aangesloten. Dan zijn er volgens mij vijf leden die vragen dat de commissie zou bijeenkomen. Het is goed om te weten: u wilt in de toekomst formeel een handtekening van vijf leden die een commissie willen bijeenroepen.
De voorzitter : Ik heb niets te willen.
De heer Bart Tommelein : Het reglement heeft het over vijf leden.
De voorzitter : Neen, ik heb geen vraag gekregen van vijf leden om de commissie bijeen te roepen. Het spijt me zeer.
De heer Bart Tommelein : Maar u hebt zeker van mij een vraag gekregen. Dat is een vraag van twee leden. Mijn fractie heeft gevraagd de commissie bijeen te roepen. De Vlaams Belangfractie heeft zich daarbij aangesloten.
De voorzitter : Ik kan u alleen dat zeggen. Bovendien hebt u die vraag ook gesteld aan de voorzitter van het parlement, die waarschijnlijk nog beter geplaatst is dan ik om daarover te oordelen. Hij heeft evenmin een vraag gekregen van vijf leden: zo eenvoudig is het. Stel dat we die vraag zouden hebben ontvangen en dat we daar niet op waren ingegaan, dan had u dat meteen kunnen verhalen, wat al evenmin is gebeurd. Er is dus geen aanleiding geweest.
De heer Bart Tommelein : Ik moet eerlijk toegeven: ik heb een rekenfout gemaakt. Ik dacht dat de fractie van het Vlaams Belang ook twee leden telde, net als de mijne. Ik dacht dat we nog een vijfde lid nodig hadden. Ze telt er echter drie. Ik stel vast dat twee fracties, die samen vijf effectieve leden tellen, dat hebben gevraagd, maar goed, we weten nu in het vervolg dat we het reglement echt moeten toepassen. Goed, we zullen daar niet meer over discussiëren. We hebben nagelaten met vijf leden een gehandtekende brief te schrijven om te vragen dat de commissie zou vergaderen.
Mijnheer Crombez, ik ben het absoluut niet met u eens. Op 18 december heeft de Vlaamse Regering beslist een procedure in te stellen. Ik heb dat document bij me. Uw minister heeft herhaaldelijk gezegd dat de procedure 6 maanden moest duren. Als ik goed kan tellen, is het op 18 juni 6 maanden later. In de plenaire vergadering van 23 juni, 5 dagen na het verstrijken van die meermaals aangekondigde termijn, hebben we vragen gesteld. In diezelfde plenaire vergadering heeft het eminente lid van de meerderheid, de heer Decaluwe, gesteld dat het beter zou zijn de procedure stop te zetten. Een paar dagen later zien we dan dat de Vlaamse Regering haar goedkeuring hecht aan het stopzetten van de procedure en dat er een nieuwe opdracht wordt gegeven. Dat alles staat op papier.
U doet nu alsof die procedure niet is stopgezet. Die is stopgezet door uw eigen Vlaamse Regering. Dat is de realiteit. Maar goed, ik wil daar niet over zeuren. Ik stel alleen vast dat heel veel problemen hadden kunnen worden vermeden. Men had meteen moeten zeggen dat het ging over de reactivering van een kandidatuur. Dan was dat zo. Ik stel alleen vast dat de Vlaamse Regering 6 maanden heeft zitten sukkelen, dat er sprake was van procedures die niet zijn nageleefd, dat men dan de procedures heeft veranderd, dat men procedures heeft stopgezet en opnieuw opgestart, en dat men na 2 weken, middenin het parlementair reces, plots het witte konijn heeft gevonden. Ik kan dat alleen maar vaststellen.
Het heeft 2,5 maand geduurd voor we daar de eerste vraag over konden stellen. De regering heeft het zich op dit vlak alleen maar moeilijk gemaakt. U mag het me echt niet kwalijk nemen: ik ben máár een lid van de oppositie. Ik stel vragen. Ik doe mijn werk.
Ik neem er akte van dat N-VA gerustgesteld is over deze procedure. De fractieleider van de sp.a, die hier voor het eerst komt, doet er alles aan om de politieke onenigheid ter zake binnen de meerderheid te verdoezelen. Mijnheer Crombez, dat is uw goed recht, maar het is mijn taak om erop te wijzen dat u dat probeert te verdoezelen en dat u niet weet dat uw eigen Vlaamse Regering de procedure heeft stopgezet.
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Voorzitter, om te beginnen ben ik ook blij dat mijn collegas van Open Vld en Vlaams Belang een voortschrijdend inzicht hebben in het reglement en de werking van deze commissie, zoals u nu hebt gemerkt. Ik verwacht van de heer Wienen dus een verontschuldiging omdat hij het reglement niet kende. Dat mag straks, aan de toog.
Minister, ik krijg de indruk dat deze procedure vrij onduidelijk, chaotisch en soms zelfs amateuristisch is verlopen. Daar kunnen we niet omheen: dat is ook de perceptie. Ik ken die procedures bij de openbare omroep. Ik heb daar ooit deel van uitgemaakt. Vóór mijn politieke carrière heb ik die procedure ook doorlopen. Als de reden die mevrouw De Preter naar voren brengt, de echte reden is, kan ik dat wel enigszins volgen. Ik heb hetzelfde meegemaakt met discretie. Op een bepaald ogenblik heeft men tijdens de selectie mijn naam ook opzettelijk gelekt, waardoor ik een onmogelijke kandidaat werd. Die trucs kennen we dus. Dat is toch ook blijven hangen in deze procedure. Er zijn daarbij ook een aantal namen gelekt. Op een bepaald ogenblik was er sprake van iemand waarbij de vraag rees welke profiel die eigenlijk had om de VRT te leiden.
Het is inderdaad vreemd en ik heb het dan over de perceptie dat men versneld een kandidate opvist die eerder had afgehaakt. Iemand als Piet Van Roe werd binnen de 24 uur gevonden. Vroeger moest Piet Van Roe worden geselecteerd. Toen al kenden we zijn politieke kleur. Die kennen we nog altijd. Ik heb wat rondgebeld: wat mevrouw De Preter betreft, is dat onduidelijk. Als ze een politieke kleur heeft, zal dat nog wel uitkomen. U weet dat ik u dan het leven zuur zal maken. Dat is mijn karakter. (Gelach)
Minister, ik vind dat daar voorzichtig mee moet worden omgesprongen. Mijn pleidooi is steeds hetzelfde. Ik vind dat we, als het gaat over een CEO van een openbare omroep, de zaak moeten depolitiseren. De zweem die hier nu over hangt, is niet noodzakelijk aan u te wijten dat hoort u me niet zeggen maar eigenlijk toch wel voor een groot deel aan de demarches van de voorzitter van uw partij toen het ging over het ontslag van de heer Wauters en al die politisering ter zake. Dat is het gesternte. Daarom hebben we dit nauwgezetter gevolgd dan anders. Dit duurde te lang. Misschien moet u hier lessen uit trekken met betrekking tot de selectieprocedure voor een mediabedrijf. Het ging hier immers over een niet onbelangrijk mediabedrijf. Dat moet toch eens opnieuw worden bekeken.
Ik heb uw antwoord gehoord. Ik zal daar weinig over zeggen. Ik doe geen voorafname wat de kandidaat betreft. We zullen de volgende weken al wel merken welk vlees we in de kuip hebben en of ze een goede CEO zal zijn. Iedereen heeft het voordeel van de twijfel.
De voorzitter : De heer Yüksel heeft het woord.
De heer Veli Yüksel : Minister, ik heb toch nog een kleine opmerking. Ik vind uw antwoord toch niet helemaal waterdicht. U bent voor de dag gekomen met één kandidaat die werd voorgedragen om de VRT te leiden. Daar zijn dan reacties op gekomen in de media. U hebt de procedure gestaakt en bent overgegaan tot een totaal nieuwe procedure, waarbij u iemand hebt opgevist die in het begin van de procedure aanwezig was. Mocht ik hebben deelgenomen aan die selectie en ik stond op de tweede of derde plaats, dan zou ik dat aangrijpen om die beslissing aan te vechten. Hebt u één iemand naar voren geschoven of werden er drie mensen naar voren geschoven, in een bepaalde volgorde? Die procedure lijkt me toch vatbaar voor interpretatie.
De voorzitter : De heer Crombez heeft het woord.
De heer John Crombez : De suggestie om lopende procedures in het parlement te brengen want dat is toch wel een belangrijk element van de discussie hier is geen goede suggestie. Er is al heel veel werk gemaakt van het objectiveren en externaliseren van procedures van belangrijke aanwervingen. Zeker als het gaat over een commissie waarvan de leden met elkaar communiceren via de radio achter gesloten deuren mag men dan nog zeggen wat men wil is het nooit goed om lopende procedures te internaliseren in het parlement. Ik vind dat toch wel een belangrijke discussie.
Mijnheer Tommelein, we kunnen lang discussiëren over het afsluiten van de procedure zelf. Ik ben blij dat u me ten zeerste welkom heet in deze commissie. Het is hier inderdaad aangenaam. Als op 18 december wordt beslist om een procedure op te starten, dan is de procedure niet opgestart op 18 december. Ik denk dat u dat weet.
Men kan veel zeggen over de heer Decaluwe, maar hij kent die procedures. Als hij 5 dagen na 18 juni vraagt de procedure stop te zetten, dan loopt ze nog. We kunnen er nog veel over discussiëren, maar ik stel alleen vast dat ook de oppositie in haar interpellatietekst vermeldt dat de procedure nog liep. Ik herhaal dus dat ten overstaan van de buitenwereld informatie gebruiken tijdens een lopende procedure zeer delicaat is. Dat is mijn enige punt. Wat de discussie over het verloop van de procedure betreft, de minister heeft daarnet een antwoord gegeven. Ze heeft ook geduid hoe de procedure is verlopen, wanneer is overgegaan naar een tweede fase enzovoort. Mijnheer Tommelein, ik herhaal dus: op 23 juni, tijdens dat bewuste plenaire debat, liep de procedure.
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Mijnheer Yüksel, ik denk dat u dat misschien niet helemaal hebt meegekregen, maar we hebben vanaf het begin gekozen voor een tweeledige, parallelle aanpak. De eerste aanpak was de publieke. Die hebben we afgesloten. De tweede was de search, en die is altijd blijven doorlopen. Gedurende heel die search hebben de headhunters contacten gehad en gesprekken gevoerd. Het gaat over mensen die zich in eerste instantie niet kandidaat stellen, maar dat misschien toch overwegen. Uit die gesprekken is mevrouw De Preter uiteindelijk naar voren gekomen. Op dat vlak is alles correct en logisch verlopen.
Er is een periode geweest waarin heel veel over deze procedure werd gesproken en er ook mensen met hun foto in de krant stonden die überhaupt geen kandidaat waren. Dat schrikt mensen af. Ik ben heel blij dat we na die periode uiteindelijk toch zijn geland, met mevrouw De Preter. Ik ben ervan overtuigd dat we een goede keuze hebben gemaakt. Ik heb dus ook absoluut geen intentie om tijdens deze legislatuur nog op zoek te gaan naar een andere CEO. De opmerkingen en suggesties zijn dus welkom, maar ik hoop dat ik ze niet nodig zal hebben.
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Minister, ik dank u voor uw antwoord. Mijnheer Verstrepen, wat die verontschuldigingen aan u betreft, omdat ik zou hebben gezegd dat u het reglement niet kent, voor zover ik weet, hebt u gesteld dat er vijf leden nodig zijn om deze commissie bijeen te roepen. Dat was uw stelling. Ik meen dus niet dat ik u mijn verontschuldigingen moet aanbieden.
De heer Bart Tommelein : Minister, ik hoop echt samen met u dat we in deze legislatuur niet op zoek moeten gaan naar een nieuwe CEO. Ik meen dat. Los van alle procedurediscussies hoop ik dat met mevrouw De Preter een goede keuze is gemaakt en dat die openbare omroep in de komende jaren daadwerkelijk goed zal worden geleid. Het zal immers nodig zijn. De uitdagingen zijn enorm. Er moet een nieuwe beheersovereenkomst worden gemaakt met de VRT, maar ik hoop dat het de komende jaren niet alleen daarover zal gaan. Ik hoop dat we in deze commissie ook over de andere evoluties in de media een ernstige discussie zullen kunnen voeren.
Ik wens mevrouw De Preter dus nogmaals veel succes toe, ook namens mijn fractie. Naar aanleiding van deze interpellatie zal ik eveneens een met redenen omklede motie indienen.
Met redenen omklede moties
De voorzitter : Door de heer Wienen en door de heer Tommelein werden tot besluit van deze interpellatie met redenen omklede moties aangekondigd. Ze moeten zijn ingediend uiterlijk om 17 uur op de tweede werkdag volgend op de sluiting van de vergadering.
Het incident is gesloten.