Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 14/04/2005
Vraag om uitleg van mevrouw Joke Schauvliege tot mevrouw Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over het protocol betreffende het evenementenvervoer door De Lijn
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Schauvliege tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over het protocol betreffende het evenementenvervoer door De Lijn.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mevrouw Joke Schauvliege: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, mijn vraag gaat over de ongeregelde vervoersdiensten van De Lijn. Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 kan De Lijn ongeregelde vervoersdiensten aanbieden. Het betreft vervoer naar evenementen, conferenties, sportwedstrijden, studiedagen en occasionele bezoeken. Volgens mijn informatie gaat het niet over het vervoer op een normale lijn met behulp van extra bussen op zo'n lijn.
We weten dat de autocarsector die vervoersdiensten ervaart als oneerlijke concurrentie. Om daaraan tegemoet te komen, is een redelijk goed uitgewerkt protocol afgesloten. Zo is de afspraak gemaakt dat De Lijn de aanvragen moet bekendmaken op haar website. Dat moet de autocarbedrijven toelaten erop in te schrijven. In de praktijk ontstaat er echter veel verwarring. De afgelopen periode zijn er enkele incidenten geweest. En er zijn per regio verschillende benaderingen. Sommige provincies weigeren systematisch aanvragen voor ongeregelde vervoerdiensten. Oost-Vlaanderen publiceert een hele lijst van aanvragen, terwijl andere provincies geen enkele aanvraag publiceren.
Ik wil de minister daarover enkele vragen stellen. Blijft het protocol onverkort van kracht? Kan ze de juiste draagwijdte van het besluit en van het protocol toelichten? Scholen worden voor voldongen feiten gesteld als ze met een weigering van een aanvraag worden geconfronteerd. Ze kunnen niet altijd en op tijd een alternatief vinden. Kan De Lijn aanvragen weigeren en de procedure naast zich neerleggen? Is het niet aangewezen om misverstanden en klachten te vermijden en het protocol bij te sturen of zelfs een nieuw protocol af te sluiten? Duidelijke afspraken zijn nodig, zodat De Lijn zijn taak kan blijven uitvoeren en scholen op de maatschappij een beroep kunnen blijven doen zonder dat de eerlijke concurrentie met de autocarbedrijven in het gedrang komt.
De voorzitter: Minister Van Brempt heeft het woord.
Minister Kathleen Van Brempt: Mijnheer de voorzitter, het betreft inderdaad een probleem dat af en toe op het terrein de kop opsteekt. Het is de bedoeling van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 om de maatschappelijke opdracht van de VVM nader te omschrijven en de randvoorwaarden vast te leggen met betrekking tot het uitvoeren van ongeregeld vervoer. Dit besluit is een uitvoeringsregeling van artikel 3, derde lid, van het decreet van 1990 tot oprichting van de Vlaamse Vervoermaatschappij
De belangrijkste voorwaarden worden eveneens in het besluit vermeld: het moet gaan over evenementenvervoer, dat is vervoer van en naar een publieke gebeurtenis met een sterk mobiliteitsgenererend effect; de autocarondernemers kunnen geen of geen passend gevolg verlenen aan de vervoersvraag; indien de VVM het evenementenvervoer inlegt, moet de prijs minimaal de exploitatiekosten dekken. In uitvoering van dit besluit werd het protocol over het ongeregeld vervoer afgesloten, dat de bepalingen van het besluit concretiseert.
Het staat de VVM vrij om evenementenvervoer al dan niet aan te bieden, uiteraard mits aan de gebruikelijke voorwaarden is voldaan. De voorwaarden waaronder de VVM ongeregeld vervoer mag aanbieden, zijn voldoende duidelijk in het besluit van 19 juli 2002 en het protocol omschreven. Op het terrein blijken er wel soms misverstanden te bestaan over wat nu evenementenvervoer of ongeregeld vervoer is en wat versterkingsritten of geregeld vervoer is. Om het onderscheid tussen evenementenvervoer en versterkingsritten nog duidelijker te maken, werd met alle betrokken federale en regionale partijen een werkgroep opgericht. Deze werkgroep werkt aan een aanvulling op het protocol om daarin meer duidelijkheid te verschaffen over de versterkingsritten, vooral met de bedoeling om een duidelijke afbakening te creëren tussen de bevoegdheden van de federale controleambtenaren en de Vlaamse controleambtenaren.
De voorzitter: Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mevrouw Joke Schauvliege: Ik dank de minister voor haar antwoord. Ik leid uit het antwoord af dat een aanvraag kan worden geweigerd. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men in bepaalde provincies wegens de onduidelijkheid gemakkelijkheidshalve zegt dat men het niet meer doet. Het lijkt me daarom nodig om nog eens duidelijk te stellen dat men de procedure moet naleven. Volgens mijn informatie worden in Oost-Vlaanderen de meeste aanvragen geweigerd. Ik ben blij dat de minister het initiatief heeft genomen om rond de tafel te gaan zitten om duidelijkheid te creëren over wat ongeregeld vervoer is. Scholen moeten op de diensten van De Lijn een beroep kunnen blijven doen.
Ik blijf me de vraag stellen waarom op de webstek bijna geen aanvragen vermeld staan, hoewel De Lijn toch heel wat evenementenvervoer organiseert. Wat is er aan de hand? Leeft men de regels niet na?
De voorzitter: Minister Van Brempt heeft het woord.
Minister Kathleen Van Brempt: Men heeft me gemeld dat de aanvragen niet altijd op de webstek worden geplaatst. De Lijn leeft het protocol en het besluit nauwgezet na. Dat sluit niet uit dat her en der eens iets wordt vergeten. We moeten dat blijven controleren. Verder is het belangrijk om het onderscheid tussen geregeld en ongeregeld vervoer te blijven maken.
Het geregeld vervoer is de opdracht van De Lijn. Als belastingbetalers investeren we hier allemaal in. We moeten de uitvoering van deze opdracht goed bewaken. Indien de privé-sector het evenementenvervoer niet wil verzorgen, kunnen we De Lijn niet verplichten om hiervoor te zorgen. Dit lijkt me geen onderdeel van de maatschappelijke opdracht van De Lijn.
De voorzitter: Het incident is gesloten.