Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebeleid
Vergadering van 11/02/2014
De voorzitter : Mevrouw Stevens heeft het woord.
Mevrouw Helga Stevens : Voorzitter, minister, collegas, volgens een omzendbrief die het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) onlangs verstuurde naar belanghebbenden bij de zorgregie minderjarigen, zullen de bevoegdheden inzake zorgvraagregistratie, prioritering en het invullen van open plaatsen bij minderjarige zorgvragers overgedragen worden aan de nieuwe Intersectorale Toegangspoort (ITP).
Deze ITP situeert zich onder het agentschap Jongerenwelzijn. Als ik het goed begrijp, wil dit zeggen dat alle huidige geregistreerde zorgvragen met betrekking tot minderjarigen internaat, semi-internaat en observatie-en-behandelingscentrum (OBC) in de Centrale Registratie voor Zorgvragen (CRZ), zullen worden afgesloten. Ook alle zorgvragen van minderjarigen voor ondersteuningsvormen die zich zowel op minderjarigen als meerderjarigen richten, worden overgedragen naar de ITP.
De zorgvragen worden doorgegeven als er een geldige tenlasteneming bestaat voor de zorgvraag. Ik neem aan dat hieronder moet worden verstaan dat deze mensen een ticket hebben gekregen voor een bepaalde zorgvorm. Klopt dat? Met andere woorden, de betrokkenen moeten niet de hele procedure opnieuw doorlopen, maar moeten wachten op toewijzing van een concrete plaats of een budget indien een persoonlijkeassistentiebudget (PAB) werd aangevraagd. Wat dan met de zorgvragen waarvoor nog geen geldige tenlasteneming bestaat? Moet hier de procedure wel opnieuw worden opgestart, of hoe zal dat juist in zijn werk gaan?
Wanneer we kijken naar het laatste zorgregierapport, en meer specifiek naar de tabel met de actieve vragen, dan zouden 3318 zorgvragen ofwel 15 procent van het totaal uit de CRZ verdwijnen door verschuiving naar de ITP. Kunt u bevestigen dat dit inderdaad zo is? Indien niet, dan graag een indicatie van het aantal zorgvragen dat zal overgaan naar de ITP.
Wat is de impact op de CRZ? De CRZ werd ingesteld door een van uw voorgangers om een goed zicht te krijgen en te behouden op de wachtlijsten. Hoe zult u de zorgvragen die worden geregistreerd binnen de ITP laten registreren zodat samen met de CRZ het algemene overzicht van alle zorgvragen behouden blijft?
De parameters waarmee de zorgregierapporten gedurende de afgelopen jaren werden opgemaakt, zijn enkele keren gewijzigd, waardoor het opvolgen van de evolutie in de wachtlijsten moeilijk is. Nu de zorgvragen voor minderjarigen verdwijnen uit de CRZ, zal het er niet eenvoudiger op worden om dit op te volgen. Hoe zult u dit doen, minister, en wel op zon manier dat het parlement zijn controlerecht kan uitoefenen, dat wil zeggen met consistente parameters en op een transparante wijze?
De voorzitter : De heer Gysbrechts heeft het woord.
De heer Peter Gysbrechts : Minister, ik sluit me aan bij deze vraag, met twee concrete punten.
In het pilootproject waren er problemen met het doorgeven van het dossier met betrekking tot het persoonlijkeassistentiebudget (PAB) en het VAPH naar de toegangspoort. U zei toen tijdens een bespreking dat de achterstand van de deskundigencommissie zou zijn opgelost tegen eind 2013 zodat de overdracht van het dossier vlot zou verlopen bij de inwerkingtreding van het decreet Integrale Jeugdhulp op 1 maart 2014. Kunt u daar een stand van zaken van geven?
Worden minderjarigen uit de CRZ gehaald? Wordt er dan een nieuwe CRZ voor minderjarigen aangelegd binnen de toegangspoort?
De voorzitter : Minister Vandeurzen heeft het woord.
Minister Jo Vandeurzen : De zorgvragen voor minderjarigen met een handicap worden vanaf 1 maart 2014 niet langer opgevolgd via de CRZ binnen de zorgregie van het VAPH, maar worden overgedragen naar de ITP binnen het Agentschap Jongerenwelzijn.
Alle actieve zorgvragen van minderjarigen, geregistreerd op de CRZ, worden door het VAPH doorgegeven aan de ITP voor zover voor deze vragen een geldig PEC-ticket (Provinciale Evaluatiecommissie) beschikbaar is. Ook de gegevens van minderjarigen die beschikken over een geldig PEC-ticket maar waarvoor nog geen zorgvraag geregistreerd werd via de CRZ, zullen door het VAPH doorgegeven worden. Op deze manier wordt vermeden dat kinderen en jongeren die momenteel over een geldig ticket beschikken, de inschrijvingsprocedure opnieuw moeten doorlopen. De bestaande PEC-tickets zullen worden omgezet in een indicatiestellingsverslag in termen van typemodules zodat de procedure van indicatiestelling binnen de toegangspoort niet moet worden doorlopen. Wie nog niet over een PEC-ticket beschikt, maar wel via de centrale registratie van zorgvragen een vraag registreerde, kan niet worden doorgegeven omdat de procedures binnen de Intersectorale Toegangspoort voorschrijven dat er steeds eerst een indicatiestellingsverslag moet zijn vooraleer een vraag aan het team jeugdhulpregie kan worden gesteld.
Het VAPH zal alle volledige aanvragen afwerken voor zover die voor 1 maart ingediend werden, afgehandelde dossiers worden vervolgens overdragen aan Jongerenwelzijn. Vanaf 1 maart kan men een vraag naar niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp stellen bij de ITP indien men nog niet beschikt over het gepaste ticket. In Oost-Vlaanderen is dit al het geval sinds 16 september 2013.
Op basis van het zorgregierapport gebaseerd op de gegevens van 30 juni 2013 schatten we het aantal door te geven actieve zorgvragen in op ongeveer 7500. Het betreft alle vragen inzake internaat, semi-internaat en observatie- en behandelingscentrum, ongeveer 75 procent van de vragen inzake thuisbegeleiding en 25 procent van de vragen naar een PAB. Een deel van deze vragen werd al doorgegeven aan het Agentschap Jongerenwelzijn bij de opstart van de voorstartregio Oost-Vlaanderen in september 2013.
Ook in de toekomst blijft het inderdaad bijzonder belangrijk om zicht te houden op het aantal personen met een vraag naar ondersteuning waarvoor men niet onmiddellijk een passende oplossing kan aanbieden. De opvolging hiervan zal gebeuren in het intersectorale kader van de ITP. Alle noodzakelijk bij te houden informatie over personen met een handicap wordt geregistreerd in het zogenaamde A-document. Zowel Jongerenwelzijn als het VAPH beschikt dus over deze gegevens.
Wat de integratie van de gegevens betreft, worden nu al voorbereidende gesprekken met specialisten ter zake gevoerd. De nodige rapportering zal dus kunnen worden opgezet, waardoor op regelmatige tijdstippen geïntegreerd gecommuniceerd kan worden. Op deze manier kunnen alle belanghebbenden dit verder opvolgen en kan het parlement zijn controlerecht uitoefenen.
De afspraken over regelmatige rapportering worden opgenomen in de beheersovereenkomst van het agentschap Jongerenwelzijn, analoog aan wat nu in de beheersovereenkomst van het VAPH te vinden is.
Mijnheer Gysbrechts, ik zal moeten opzoeken wat de precieze stand van zaken is. Het zou misschien nuttig zijn om de heer Jean-Pierre Vanhee, die de interpretatie van de integrale jeugdhulp voorbereidt, eens in de commissie uit te nodigen. Dan kan hij de stand van zaken geven van het hele proces.
De voorzitter : Mevrouw Stevens heeft het woord.
Mevrouw Helga Stevens : Minister, ik dank u voor uw antwoord. Dat betekent dat de gegevens van minderjarigen die een PEC-ticket hebben, worden doorgegeven. Ook de gegevens van mensen die een ticket hebben maar nog geen zorgvraag, worden doorgegeven. Wanneer men nog geen ticket of indicatiestelling heeft, is het dossier nog niet afgehandeld op 1 maart, wat betekent dat de betrokkene minderjarige helemaal opnieuw moet beginnen. Klopt dat?
Minister Jo Vandeurzen : Alle dossiers die volledig zijn, worden door het VAPH afgewerkt. Ook al is ter zake nog geen beslissing genomen, toch moet men niet opnieuw naar de toegangspoort gaan.
Mevrouw Helga Stevens : Ik vind het alvast positief dat die informatie er is. Veel mensen maken zich zorgen. Ze vragen zich af of ze opnieuw door de administratieve mallemolen moeten. Ik denk dat het echt erg belangrijk is dat dit naar het veld wordt gecommuniceerd. Verdwijnen de 3118 zorgvragen?
Minister Jo Vandeurzen : Ja.
Mevrouw Helga Stevens : Gaan die dan naar de Intersectorale Toegangspoort? Prima. Bij de rapportering over de opvolging moeten wel heldere parameters worden gebruikt, zodat we de evolutie van de wachtlijsten goed kunnen opvolgen. Dat moet toestaan om acties te ondernemen om die wachtlijsten in te korten.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.