Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebeleid
Vergadering van 11/02/2014
De voorzitter : Mevrouw Van der Borght heeft het woord.
Mevrouw Vera Van der Borght : Minister, o p 1 september 2013 ging de heer Laurent Bursens, administrateur-generaal van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH), op pensioen. Deze functie werd door de Vlaamse Regering vacant verklaard op 7 juni 2013 en kandidaturen moesten tegen uiterlijk 30 juni 2013 binnen zijn. Eigenlijk beging men hier al meteen een fout. Als men weet dat de pensionering van een uittredende administrateur-generaal, geen onbelangrijke functie, ingaat op 1 september, dan verwacht men toch dat er niet wordt gewacht tot in juni om die functie vacant te verklaren, wetende dat de selectieprocedure pas ten vroegste in de loop van juli kan starten.
In een schriftelijke vraag van mij in september heb ik ook kritiek geuit op de manier waarop deze vacante betrekking werd gepubliceerd. De sollicitatietermijn bedroeg slechts twee weken en liep al af op 30 juni. In zijn aanbeveling gaf de Vlaamse ombudsman naar aanleiding van een klacht in dit concreet geval aan dat wanneer het gaat om een voorzienbare vacature gaat wat het geval is bij pensionering er een voldoende lange sollicitatietermijn zou moeten zijn. Hij stelde dat een termijn van één maand meer aangewezen is dan een termijn van twee weken, zeker in vakantieperiodes. Opmerkelijk was eveneens dat voor een vacature waarvoor een masterdiploma wordt gevraagd, interne kandidaten die op niveau A werken, geen masterdiploma moeten hebben.
Minister, u zei toen in uw antwoord dat u de kritische bemerkingen van de ombudsman erkent. Voor de diplomavereisten verwees u naar het Vlaams personeelsstatuut.
Uit de agenda van de ministerraad van 18 oktober 2013 bleek dat de selectieprocedure werd gestopt omdat er geen kandidaten waren geslaagd. In de pers stond te lezen dat twaalf van de in totaal zeventien kandidaten aan de tests mochten deelnemen, maar dat geen daarvan de eindmeet haalde. De procedure moest dus worden overgedaan.
Pas tijdens de ministerraad van 22 november werd beslist om een nieuwe oproep te doen. Er gingen hier met andere woorden vijf weken verloren. Deze keer werd wel een langere sollicitatietermijn gehanteerd. De kandidaturen moesten binnen zijn tegen 22 december 2013.
Op 31 oktober communiceerde het VAPH dat de heer Dany Dewulf als waarnemend administrateur-generaal van het VAPH in functie was getreden, twee maanden dus nadat de heer Bursens met pensioen was gegaan.
Na de beslissing van de regering op 18 oktober om de eerste selectieprocedure stop te zetten, diende ik een vraag om uitleg in over de gevolgen van deze situatie voor het VAPH en de belangrijke beslissingen en ontwikkelingen die zich beleidsmatig aandienen en waar het VAPH vanzelfsprekend een cruciale rol in speelt. Zo betekent het decreet inzake de persoonsvolgende financiering een gigantische omwenteling voor de sector. Dat decreet moet ingaan op 1 januari 2015. Dit zal dan ook nog heel wat inspanningen vragen van de administratie, die vandaag al veel te wensen overlaat inzake bestuurskracht. Ook het werkveld heeft trouwens de grootste twijfels over de vraag of het VAPH tegen deze taak is opgewassen.
Mijn vraag om uitleg werd niet in aanmerking genomen omdat mevrouw Vogels bij de bespreking van de begroting en de beleidsbrief kort was ingegaan op de kwestie. Minister, u stelde in uw antwoord dat de vacature voor de leidende ambtenaar van het VAPH op de vergadering van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 opnieuw zal open verklaard worden. Intussen is er gezorgd voor de nodige continuïteit. Er is geen acuut probleem. Het raadgevend comité is ook opnieuw geïnstalleerd, onder voorzitterschap van de transitiemanager.
Minister, tot mijn verbazing las ik op de agenda van de ministerraad van 17 januari dat de regering besliste om mevrouw Karine Moykens aan te duiden als waarnemend administrateur-generaal van het VAPH. Los van de verdiensten van mevrouw Moykens kunnen we er niet naast kijken dat zij sinds 2004 onafgebroken kabinetschef is geweest van de verschillende ministers van Welzijn die uw partij heeft geleverd. Als gevolg van de beslissing van de ministerraad van 25 oktober 2013 is zij sinds 1 januari 2014 ook aangetreden als secretaris-generaal van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. De secretaris-generaal van dit departement is ook de algemeen leidend ambtenaar van het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA).
Zonder afbreuk te doen aan de capaciteiten van mevrouw Moykens, moeten we ons afvragen of een persoon in staat is om de leiding op zich te nemen van een beleidsdepartement en van twee overheidsagentschappen terzelfdertijd. In een bericht van Belga lazen we hierover het volgende: Omdat er een aantal belangrijke dossiers op de plank liggen bij het VAPH is er nood aan iemand die de eindverantwoordelijkheid neemt over die dossiers. Dat is een job voor een administrateur-generaal, maar die is er nu nog niet.
De waarnemend administrateur-generaal, toen de heer Dany Dewulf, vraagt hier eigenaardig genoeg om een andere waarnemend administrateur-generaal aan te duiden om de leiding van het VAPH over te nemen, in afwachting van de definitieve aanduiding van een nieuwe administrateur-generaal. Het is toch merkwaardig dat de ene administrateur-generaal vraagt om een andere administrateur-generaal aan te duiden. Men kan zich afvragen waarom een algemeen directeur van het VAPH deze functie niet zou kunnen uitoefenen, maar wel iemand die intussen ook nog bijkomend leiding geeft aan het departement en aan het VIPA.
Minister, wat is de basis voor de vraag van de heer Dewulf om zich te laten vervangen als waarnemend administrateur-generaal? Ik zou graag enige toelichting krijgen bij deze gang van zaken.
Is het realistisch dat een persoon secretaris-generaal is van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en daarbovenop twee agentschappen leidt, waarvan er een voor een enorme transformatie staat?
Zal mevrouw Moykens voldoende tijd kunnen besteden aan de uitvoering van het decreet Persoonsvolgende Financiering, wat voor de administratie een gigantische uitdaging is?
Wat is intussen de stand van zaken van de tweede selectieronde die werd opgestart om een nieuwe administrateur-generaal voor het VAPH aan te werven?
De voorzitter : Minister Vandeurzen heeft het woord.
Minister Jo Vandeurzen : Op 17 januari besliste de Vlaamse Regering inderdaad om mevrouw Moykens, secretaris-generaal van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin eveneens aan te stellen als waarnemend administrateur-generaal van het VAPH. Haar aanstelling kwam er naar aanleiding van een gesprek dat ik had met de huidige algemeen directeur die conform het Vlaams personeelsstatuut tijdelijk de leiding van het VAPH waarnam in afwachting van de aanstelling van een nieuwe administrateur-generaal.
In het licht van belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot de integrale jeugdhulp en de verdere realisatie van Perspectief 2020 - Nieuw ondersteuningsbeleid voor personen met handicap en in het bijzonder de persoonsvolgende financiering, zijn we nagegaan wat er op korte termijn moet gebeuren en welke posities ten opzichte van de andere administraties moeten worden ingenomen. We hebben afgesproken dat in afwachting van de aanduiding van de nieuwe administrateur-generaal van het VAPH, een volwaardige, zij het waarnemend administrateur-generaal zou worden aangesteld om op korte termijn te nemen beslissingen voldoende gewicht te geven, zowel buiten als binnen het VAPH. Dit hebben we gedaan omdat er een aantal belangrijke dossiers op de plank liggen bij het VAPH.
Mevrouw Moykens heeft ruim dertig jaar ervaring met de welzijns- en gezondheidsadministratie. Vanuit haar vorige job monitorde ze de beleidsmatige opvolging van de sectorale en intersectorale transitietrajecten van het VAPH en was ze een permanent lid van de beleidsraad Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Ze heeft daar de continuïteit kunnen verzekeren. Zij is bijgevolg onmiddellijk inzetbaar, wat de continuïteit van de dienstverlening naar een maatschappelijk gevoelige sector ten goede komt, en ze is zeker in staat om nu, in een overgangsperiode, zowel het departement als het VAPH op een professionele manier te leiden.
De functie van administrateur-generaal van het VAPH is vacant sinds 1 september 2013 naar aanleiding van de pensionering van de vorige administrateur-generaal. Op 18 oktober 2013 besliste de Vlaamse Regering om de selectieprocedure voor een nieuwe administrateur-generaal stop te zetten, aangezien de aanwervingsprocedure geen geschikte kandidaat opleverde. Onmiddellijk werd de procedure heropgestart, wat ertoe leidde dat de Vlaamse Regering op 22 november 2013 kon beslissen om de vacature opnieuw vacant te verklaren. De selectieprocedure loopt momenteel. Normaliter zal deze procedure nog deze legislatuur kunnen worden afgerond. Het is dus inderdaad mijn intentie om deze legislatuur nog werk te maken van de aanstelling van een nieuwe administrateur-generaal, na een beslissing van de Vlaamse Regering.
Mevrouw Vera Van der Borght : Ik dank u voor het korte maar pertinente antwoord. Op mijn eerste vraag, of u kunt zeggen wat aan de basis ligt, verwijst u naar een gesprek met de heer Dewulf. De heer Dewulf zou hebben gesteld dat er best een andere administrateur-generaal zou worden aangesteld. Het is mij nog steeds onduidelijk waarom de heer Dewulf de taak niet op zich zou kunnen nemen. Op mijn tweede vraag, of u het realistisch acht dat één persoon de drie taken op zich kan nemen, hebt u niet geantwoord. Op mijn derde vraag, of mevrouw Moykens voldoende tijd zal krijgen om dat belangrijke decreet uit te voeren, antwoordde u evenmin.
Op mijn vierde vraag, over de stand van zaken, antwoordde u enkel dat u de intentie hebt om normaliter nog deze legislatuur iemand aan te stellen. Sta mij toe dat ik dat erg vaag vind en dat dit ook kan leiden tot een niet-aanstelling. Op 22 december verstreek de termijn om zich kandidaat te stellen. Vandaag, 11 februari, had ik mogen verwachten dat u zou meedelen hoeveel kandidaten er zijn en dat de procedure loopt. Maar u zegt enkel dat u de intentie hebt om normaliter nog deze legislatuur iemand aan te stellen. Ik neem daar akte van.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.