Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 07/11/2013
Vraag om uitleg van de heer Peter Gysbrechts tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de problematische financiering van taekwondo
- 179 (2013-2014)
De voorzitter : De heer Gysbrechts heeft het woord.
De heer Peter Gysbrechts : Voorzitter, minister, geachte leden, mijn vraag over taekwondo is veeleer informatief. De Vlaamse Taekwondo Bond kent de jongste tijd blijkbaar een vrij moeilijke periode. Binnen de raad van bestuur rommelt het, wat niet zonder gevolgen is gebleven. Er zijn wat problemen geweest binnen die raad van bestuur en in de rechtscommissie. Naar aanleiding daarvan zijn er vervolgens dan nog een aantal rechtszaken en interne conflicten geweest.
In het verleden heeft men Bloso meermaals in kennis gesteld van talrijke overtredingen en inbreuken op het decreet betreffende de niet-professionele sportbeoefenaar. Er zouden ook een aantal overtredingen zijn begaan met betrekking tot de vzw-wetgeving. Hoewel Bloso hier meermaals van op de hoogte werd gesteld, heeft het in dezen blijkbaar geen actie ondernomen, of zou er althans volgens een aantal mensen geen actie zijn ondernomen. Men is alvast niet overgegaan tot het stopzetten van de financiering van deze federatie. U kunt zich inbeelden dat dit soms een doorn in het oog is bij anderen, aangezien in het verleden soms voor kleinere zaken al een schorsing qua middelen in gang werd gezet.
Hoewel taekwondo van de topsporttakkenlijst is geschrapt, krijgt de vereniging toch nog een financiering van Bloso, via een andere weg. Na herhaaldelijk aandringen maakte Bloso bekend dat die financiering in augustus zou stoppen. Minister, ik heb ondertussen begrepen dat er een nieuwe aanvraag was. Dat las ik in een antwoord van u op een schriftelijke vraag van mevrouw Werbrouck. Ik had die vraag nog niet gezien toen ik deze vraag opstelde. Anders hadden we daar nog enigszins rekening mee kunnen houden. Uit informatie die wij hebben ontvangen, is dan echter gebleken dat de Vlaamse Taekwondo Bond toch nog zou worden gefinancierd met Vlaamse middelen, en dat via het Be Gold-project. Interne bronnen beweren dat Bloso zich graag van de hele zaak afmaakt en weigert om hier dieper op in te gaan, maar tegelijkertijd wel alles in het werk stelt om de Vlaamse Taekwondo Bond te blijven financieren.
Minister, gelet op de vele onduidelijkheden heb ik een aantal vragen. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de financiering van de Vlaamse Taekwondo Bond (VTB)? Welke middelen ontvangt deze vereniging en van welke instanties, nu en in het verleden? Op basis van welke argumenten wordt de financiering stopgezet? Waarom zou Bloso dan pleiten voor een financiering via het Be Gold-project? Van welke aanklachten en problemen is Bloso op de hoogte gesteld en welke acties of stappen heeft Bloso ondernomen om dit op te volgen of te onderzoeken? Zijn er specifiek voorwaarden of decretale bepalingen geschonden die een financiering niet meer mogelijk maken? Waarom heeft Bloso in dit dossier de koe niet meteen bij de horens gevat? Wat is de stand van zaken met betrekking tot de interne problemen bij de VTB? U sprak in het verleden over ernstige moeilijkheden bij deze federatie. Over welke moeilijkheden hebt u het dan en zijn daar ondertussen dingen gewijzigd, verbeterd of verslechterd?
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Het spijt me, maar ik zal een heel lang antwoord geven, omdat er toch misvattingen zijn en beschuldigingen werden geuit. Ik wil eerst een kanttekening maken bij de interne bronnen waar u in de aanhef van uw vraag naar verwijst. Die zouden beweren dat Bloso geen actie heeft ondernomen. Ik zal u punt per punt en datum per datum vertellen welke acties er allemaal zijn geweest en dat Bloso alles in het werk stelt om de VTB te blijven financieren. Mijnheer Gysbrechts, u hebt daar een slechte bron gevonden.
Bloso heeft wel degelijk actie ondernomen. Nadat in 2012 werd vastgesteld dat de VTB niet voldeed aan een aantal erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden werd de uitbetaling van de subsidies tijdelijk stopgezet in afwachting dat de VTB zich in orde zou stellen met de erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden. Ik ga hier straks verder op in. Daarnaast wil ik duidelijk stellen dat Bloso enkel kan optreden conform zijn bevoegdheden in de problematiek van de VTB.
Wat is de stand van zaken van de financiering? Ik maak telkens het onderscheid tussen de basissubsidies en de topsportsubsidies. U herinnert zich vast, als het gaat over de topsportsubsidies, de discussie over al het geld dat ik zou afnemen van een federatie of een sport. Neen, de basissubsidies zijn de belangrijkste. Op 6 december 2012 heb ik hier de topsportsubsidies voorgesteld, maar ik trok ook de aandacht op de basissubsidies. Een federatie die voldoet aan voorwaarden, moet haar basissubsidies wel krijgen.
De VTB wordt via het decreet op de sportfederaties van 13 juli 2001 gesubsidieerd als unisportfederatie. Voor de uitvoering van zijn basisopdrachten en van de facultatieve opdracht jeugdsport heeft de VTB voor het huidige werkingsjaar voorschotten ontvangen op de basissubsidies 2013 in totaal 219.965 euro en de aanvullende subsidies jeugdsport, 13.329 euro. Dat zijn serieuze bedragen die ze sowieso krijgen omdat ze voldoen aan het decreet op de sportfederaties.
Na afloop van het werkingsjaar wordt nagegaan of de subsidies werkelijk overeenstemmen met het werkingsverslag en financieel verslag en dan wordt uitgezocht wat er moet worden uitbetaald of teruggevorderd. Voor het werkingsjaar 2012, dat is afgesloten, ontving de VTB 252.904 euro basissubsidies en 14.460 euro aanvullende subsidies jeugdsport. Wat betreft topsportsubsidies, in de afgelopen Olympiade 2009-2012 werd taekwondo opgenomen in categorie IV. Voor de uitvoering van de facultatieve opdracht topsport heeft de VTB bijgevolg jaarlijks voorschotten ontvangen voor deelname aan internationale wedstrijden een maximumbedrag van 65.000 euro , en voor de participatie in een topsportschool.
Na afloop van het werkingsjaar werd opnieuw alles nagegaan op basis van het werkingsverslag en het financieel verslag. Zo ontving de VTB voor het werkingsjaar 2012 65.000 euro voor de voorbereiding op en deelname aan internationale wedstrijden en 41.000 euro voor werkingskosten, en aanvullende subsidies voor de participatie in de topsportschool. Daarnaast ontving de VTB in 2012 een eenmalige financiering van 50.000 euro vanuit de werkingsmiddelen topsport van Bloso voor de aanstelling van drie deeltijdse jeugdtrainers topsport in functie van talentdetectie en -ontwikkeling, en een financiering van 20.000 euro via het gemeenschapsoverschrijdend project Be Gold. Be Gold is altijd gekoppeld, niet aan de federatie, maar aan sporters. Dat zijn hier twee beloftevolle jongeren.
Taekwondo werd niet meer in aanmerking genomen op de Topsporttakkenlijst 2013-2016 en is dus uit categorie IV verdwenen, in hoofdzaak door de instabiele beleidsstructuur maar ook door het gebrek aan topsportprestaties. In 2013 zullen ze niet langer decretale aanvullende subsidies topsport ontvangen voor de voorbereiding op en deelname aan internationale wedstrijden en ook geen aanvullende subsidies voor de participatie in een topsportschool. Die functioneert wel verder, maar ze moeten de middelen zelf ophoesten.
In navolging van het wegvallen van een aantal sporttakken hebben we overgangsmaatregelen uitgewerkt voor deze afvallers. U herinnert zich vast de discussie hierover in de commissie. We hadden het toen over een andere sport, maar we hebben gezegd dat we kinderen die zijn begonnen in de topsportschool, moeten kunnen garanderen dat het traject kan worden afgerond. Ook hier hebben we dat gedaan. We hebben de nodige middelen gegeven aan de VTB voor de werking en de personeelskosten.
Vanaf september 2013 wordt de VTB vanuit de werkingsmiddelen topsport van Bloso uitsluitend ondersteund voor de sportieve omkadering van één sporter met het oog op het behalen van een plaats op de Olympische Spelen 2016 te Rio.
Dit vormt geen structurele ondersteuning van de federatie. Het gaat hier om zogenaamde windows of opportunity.
We hebben hiervan ook voorbeelden uit het verleden. Indien een goede sporter voor de Olympische Spelen in aanmerking komt en zijn federatie niet draait zoals het moet, kan die sporter op die manier nog steeds ondersteuning krijgen. Vanaf 2013 kan een sporter die ondersteuning ontvangen. Het gaat hier om 26.300 euro. Dat geld is voor de sporter en niet voor de federatie bestemd.
Zoals ik al eerder heb vermeld, is ook de ondersteuning van Be Gold op mensen gericht. Het gaat om een bedrag van 47.000 euro. Dit project is in eerste instantie gericht op de ondersteuning van drie beloftevolle jongeren.
Zoals ik al heb vermeld, blijven de basissubsidies natuurlijk doorlopen. Er is geen stopzetting van de financiering door middel van basissubsidies. Wat de topsport betreft, ben ik volgens mij zeer duidelijk geweest. De sport staat niet meer in de topsporttakkenlijst. De sport kan in het licht van de windows of opportunity of van Be Gold wel nog aan bod komen.
Wat de klachten en de ondernomen acties betreft, volgt nu een lange opsomming. Bloso heeft in de loop van 2012 en 2013 verschillende klachten ontvangen. Bloso is door personeelsleden, bestuurders, de advocaat van enkele voormalige bestuurders, bezorgde ouders en sportbeoefenaars van de VTB gecontacteerd. Bloso heeft alle klachten en toegestuurde documenten grondig doorgenomen en opgevolgd.
Hieruit is al snel gebleken dat onder meer de vroegere leden van de raad van bestuur van de VTB intern sterk verdeeld waren. Ten gevolge van het gegroeid wederzijds wantrouwen was enige werking of samenwerking onmogelijk geworden.
Bloso heeft bij de aanvang van de conflicten gesteld niet in de interne aangelegenheden van de federatie tussenbeide te willen komen. Dat is ook de rol van Bloso niet. Bovendien wenste Bloso de uitspraken ten gronde in de rechtszaken af te wachten. Als processen lopen, is het altijd moeilijk zich in een discussie te mengen.
De VTB moest uiteraard wel de erkenningsvoorwaarden respecteren. Dit omvat onder meer de waarborgen in het decreet van 24 juli 1996 betreffende de vaststelling van het statuut van de niet-professionele sportbeoefenaar. Het was echter duidelijk dat de interne vetes de sport en de sportbeoefenaars niet ten goede kwamen. Om die reden heeft Bloso in het belang van de sport en van de sportbeoefenaars getracht een pragmatische oplossing te vinden.
Daarnaast zijn tevens verschillende bemiddelende gesprekken over de problemen van de VTB gevoerd. Op 3 mei 2012 vond een eerste gesprek met het personeel van de VTB plaats. Op 20 juni 2012 vond een gesprek met enkele afgevaardigden van de raad van bestuur en met enkele personeelsleden plaats. Tijdens dit overleg hebben de vertegenwoordigers van de raad van bestuur uiteengezet wat er volgens hen was misgelopen en hoe ze zich door de gewezen voorzitter van de raad van bestuur gebruikt voelden. Tijdens deze vergadering heeft Bloso benadrukt zich niet in de interne problematiek te willen mengen en verklaard dat de decreten van 2001 en 1996 moesten worden nageleefd.
Op 28 juni 2012 heeft Bloso de VTB hierover een brief gestuurd. In die brief is gewezen op de erkenningsvoorwaarde die is opgenomen in artikel 5, negende lid, van het decreet 2001. De sportfederatie moet door een raad van bestuur van minimaal vijf leden worden geleid. Op 14 augustus heeft de VTB hier door middel van een brief op gereageerd. In die brief heeft de VTB het eigen standpunt over het minimum aan bestuurders gegeven. Volgens de VTB zijn bestuurders ad interim ook bestuurders. De VTB heeft in die brief ook uitstel gevraagd tot de volgende jaarlijkse algemene vergadering.
Bloso heeft hierop gereageerd met de stelling dat dit niet mogelijk was. Om die vijf bestuurders met stemrecht aan te stellen, moest de VTB maar een bijzondere algemene vergadering organiseren. Bloso heeft hieraan toegevoegd dat het niet in het belang van de sport en van de sportbeoefenaars was de erkenning en de subsidiëring verder in het gedrang te laten komen. Een aantal vergunninghouders was zonder naleving van het decreet geschorst. Daarnaast is meegedeeld dat geen personeelssubsidies zouden worden uitbetaald voor de periode tijdens welke de topsportcoördinator op non-actief was gesteld. Het beleidsplan voor de periode 2013-2016 en het jaaractieplan 2013 waren niet ondertekend.
Toen is de afspraak gemaakt dat de nieuwe raad van bestuur de bestaande reglementering van de VTB aan de geldende Vlaamse regelgeving zou aanpassen. Hierna heeft Bloso echter nog meer actie ondernomen. De uitbetaling van subsidies aan de VTB werd opgeschort tot aan de net vermelde voorwaarden werd voldaan.
Op 2 oktober 2012 vond opnieuw een gesprek met het personeel van de VTB plaats. De belangrijkste punten op de agenda van deze vergadering waren de verkiezing van de raad van bestuur en de aanpassing van de interne reglementen.
Op 29 november 2012 heeft de VTB door middel van een brief laten weten dat de VTB opnieuw door een raad van bestuur met minstens vijf leden werd geleid. Die raad van bestuur was verkozen tijdens de bijzondere algemene vergadering van 4 november 2012. De vergunninghouders die ten gevolge van de niet-naleving van het decreet van 1996 waren geschorst, konden hun sport opnieuw beoefenen. Het topsportbeleidsplan voor de periode 2013-2016 en het jaaractieplan 2013 werden ondertekend. Aangezien die brief inhield dat aan de voorwaarden was voldaan, zijn de uitbetalingen van subsidies vanaf 15 december 2012 opnieuw van start gegaan. Begin december 2012 zijn met het personeel telefonisch bijkomende afspraken gemaakt over de interne reglementering.
Op 4 januari 2013 heeft Bloso een mail verstuurd om de reglementen, conform eerder gemaakte opmerkingen, aan te passen. Ondertussen was in het juridisch geschil waarbij de huidige VTB en onder meer enkele gewezen bestuurders betrokken waren, echter een vonnis geveld. De gevolgen werden door beide partijen echter anders geïnterpreteerd. Op basis van dat vonnis heeft Bloso de VTB een brief met enkele aandachtspunten gestuurd. Het is allicht duidelijk dat Bloso met betrekking tot dit dossier continu acties heeft ondernomen.
Op 12 juni 2013 hebben de commissie bestaande uit de Administration de lEducation Physique et des Sports (ADEPS), Bloso, het Comité Olympique et Interfédéral Belge (COIB) en de Deutsche Gemeinschaft (ABCD-commissie) en de Taskforce Topsport een brief ontvangen van de heer Vanhoyland, de advocaat van twee voormalige leden van de raad van bestuur. De advocaat was van oordeel dat de subsidies die op basis van de overeenkomst met betrekking tot het Be Gold-project waren uitgekeerd, moesten worden teruggevorderd. De overeenkomst was immers ondertekend door de heer Baert, die op dat ogenblik geen voorzitter van de VTB was. Volgens hem geldt hetzelfde voor de topsportsubsidies. Aangezien de heer Baert niet door de algemene vergadering was benoemd, vorderde de advocaat al die subsidies terug.
De uitkering van subsidies en financieringen is aan een controle gekoppeld. Bij de behandeling van de daarnet al vermelde beleidsaanvragen voor topsport heeft Bloso geoordeeld dat de VTB aan de voorwaarden voor subsidiëring en financiering voldeed. Volgens mij worden alle subsidies conform de Vlaamse regelgeving uitbetaald. Dat is met betrekking tot de uitbetalingen de stand van zaken.
Wat de interne problemen betreft, is het relaas duidelijk. Er blijven, net als in het verleden, ernstige moeilijkheden bestaan. Die moeilijkheden zijn niet van een sportspecifieke aard, maar vinden hun oorsprong in persoonlijke vetes en belangen.
Bloso heeft evenwel vastgesteld dat de huidige raad van bestuur en het personeel van de VTB zich momenteel maximaal inzetten om het sportaanbod van de VTB conform de Vlaamse decreten te organiseren. De huidige raad van bestuur van de VTB verleent een sterke autonomie aan de topsportverantwoordelijke van de VTB om het Vlaams topsportbeleid inzake taekwondo te organiseren. Dit is een stap in de goede richting.
Volgens mij heb ik met dit zeer uitgebreid antwoord voldoende aangetoond dat Bloso hier sterk op heeft ingezet. We hebben conform de bestaande decreten gehandeld. We mogen niet vergeten dat een federatie die de decreten naleeft, uiteraard op de basissubsidies kan rekenen.
De voorzitter : De heer Gysbrechts heeft het woord.
De heer Peter Gysbrechts : Ik dank de minister voor het uitgebreid antwoord. Aangezien ik bij de aanvang van mijn vraagstelling heb verklaard dat deze vraag om uitleg vooral informatief is bedoeld, is dit antwoord zeker nuttig. Bovendien heeft hij in verband met de lopende subsidies, met de schrapping van de topsportlijst en met de bijbehorende subsidies wat duidelijkheid kunnen scheppen. Het gaat hier duidelijk om een onstabiele federatie.
De projecten windows of opportunity en Be Gold zijn persoonlijk voor atleten bedoeld. We hebben in het verleden al verklaard dat dit nuttig is. Een atleet mag immers niet het slachtoffer van omkaderingsproblemen worden. Indien er iets misloopt in de federatie van een toptalent in een bepaalde sport, kunnen we die atleet niet in de steek laten. Ik vind het een goede zaak dat de minister dit in zijn antwoord nog wat heeft verduidelijkt.
Natuurlijk, er zijn diverse klachten en er is interne verdeeldheid. U hebt een opsomming gegeven van wie problemen had met wie. Ik had het samengevat als iedereen. Dat is heel duidelijk. Het is soms moeilijk om te interfereren met interne problemen. Al die menselijke verhalen liggen gevoelig.
Ik maak uit uw antwoord op dat Bloso heel wat stappen ondernomen heeft. Ik begrijp dat het voor buitenstaanders niet altijd evident is om dat allemaal te volgen en te plaatsen. (Opmerkingen van minister Philippe Muyters)
Zeker als er rechtszaken lopen. Ik zal uw antwoord nog eens rustig doornemen. De betrokkenen zullen dat ook doen.
De persoonlijke en de basissubsidies zijn logisch en kunnen heel wat verduidelijken.
Het doel van mijn vraag, na lezing van uw antwoord op de schriftelijke vraag, was natuurlijk de kern van de problematiek en vooral de huidige situatie. U gaf een stand van zaken tot op vandaag. We moeten besluiten dat er nog steeds ernstige moeilijkheden zijn binnen de federatie. Dat is jammer. Hopelijk geraken we daar uit, in het belang van de sport.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.