Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 17/10/2013
Vraag om uitleg van mevrouw Ulla Werbrouck tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de aanstelling van een nieuwe administrateur-generaal voor Bloso
- 140 (2013-2014)
De voorzitter : Mevrouw Werbrouck heeft het woord.
Mevrouw Ulla Werbrouck : Na meer dan twintig jaar aan het hoofd van Bloso werd Carla Galle op 31 mei 2013 op pensioen gesteld door de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering verleende haar met ingang van 1 juni 2013 eervol ontslag uit haar ambt. De functie van administrateur-generaal bij Bloso werd vacant gesteld op 26 april 2013.
Op 20 september raakte bekend dat er voorlopig geen geschikte kandidaat gevonden werd voor de leiding van Bloso. Hierdoor loopt de opvolging van mevrouw Galle vertraging op, maar volgens u, minister, verandert dat niets aan de dagelijkse werking van Bloso. De heer Paquay, die gedurende de selectieprocedure aangewezen is als waarnemend administrateur-generaal, blijft op post en doet dat ook goed.
Uit een nota aan de Vlaamse Regering blijkt dat twintig kandidaten zich aangemeld hebben voor de positie van administrateur-generaal. Na screening van het curriculum vitae vielen negen sollicitanten af. Na het verkennend gesprek met een consultant werden vijf gegadigden uitgesloten. Na de test leidinggevende en functiespecifieke competenties bleek dat geen enkele van de zes overblijvende kandidaten geschikt bevonden werd voor de functie van administrateur-generaal van Bloso.
Omdat er geen geschikte kandidaat gevonden werd, werd de selectieprocedure afgesloten en werd de wervingsprocedure voor de aanstelling van een administrateur-generaal heropgestart.
Wat opvalt in de nota aan de Vlaamse Regering, is dat het aangestelde selectiekantoor nu Search & Selection is terwijl bij de vorige procedure Accord Group belast was met de opdracht voor het uitvoeren van de selectieprocedure. Daarnaast werd een aangepaste functiebeschrijving opgesteld. In vergelijking met de functiebeschrijving uit de afgesloten wervingsprocedure werden twee waardegebonden en gedragscompetenties toegevoegd, meer bepaald Netwerken niveau III en Resultaatgericht coachen niveau III. Onder de vaktechnische competenties werden een aantal functiespecifieke competenties toegevoegd.
Minister, waarom werd in de nieuwe wervingsprocedure ervoor geopteerd om het selectiekantoor Search & Selection aan te stellen in plaats van Accord Group? Impliceert de heropstart van de selectieprocedure ook dat diezelfde twintig kandidaten zich opnieuw kandidaat kunnen stellen voor de positie van administrateur-generaal van Bloso?
De functiebeschrijving werd aangepast. De meeste selectiecriteria bleven van kracht, alleen werden twee waardegebonden en gedragscompetenties toegevoegd en werden onder de vaktechnische competenties een aantal functiespecifieke competenties toegevoegd. Waarom achtte u de toevoeging van deze waardegebonden en gedragscompetenties essentieel voor de nieuwe selectieprocedure en was dat bij de vorige procedure niet het geval?
Hoe evalueert u het feit dat een nieuwe aanwervingsprocedure opgestart moest worden omdat geen geschikte kandidaat gevonden kon worden evenals het feit dat de opvolging van mevrouw Galle als administrateur-generaal van Bloso daardoor de nodige vertraging heeft opgelopen?
De voorzitter : De heer Gysbrechts heeft het woord.
De heer Peter Gysbrechts : Minister, het is belangrijk dat die functie wordt ingevuld. Ik ben ervan overtuigd dat de huidige vervanger dat goed doet, maar het is voor elke organisatie belangrijk dat die positie opnieuw wordt ingenomen, zeker wanneer het gaat over een positie aan het hoofd van een grote organisatie.
We hebben daar al een discussie over gehad in deze commissie. Diegenen die toen met het vingertje wezen, zijn hier nu niet. Daar is toen gezegd wat wij weten dat er gezegd is. Ik was het daar niet helemaal mee eens. Ik vind dat iedereen een kans moet hebben, ondanks zijn voorgeschiedenis.
Ik stel vast dat we opnieuw moeten beginnen. Ik vind de vraag over die twee toegevoegde waardegebonden en gedragscompetenties wel interessant. Ik weet uit ervaring dat bij het hernemen van een zaak al eens een aantal dingen worden toegevoegd om het rekruteringsvlak breder te maken. Dat is soms nuttig om meer mensen aan te trekken. Ik vraag me af of dat de reden daarvoor is dan wel of daar nog een andere reden voor bestaat. Ik hoop vooral dat we hier snel uitgeraken en dat we tijdens deze procedure wel een geschikte kandidaat vinden.
De voorzitter : De heer De Ro heeft het woord.
De heer Jo De Ro : Ik heb toen gereageerd na even te hebben gewacht. Ik weet niet of men zich dat herinnert. Ik heb toen gezegd dat ik vertrouwen heb in de selectieprocedure van de Vlaamse Gemeenschap. Ik hoop dat dit eveneens zo mag zijn tijdens de tweede procedure. Daar mag eigenlijk geen twijfel over bestaan. Minister, ik kijk uit naar uw antwoord en naar het voortzetten van de procedure.
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Ik ben er trots op dat we duidelijke procedures hebben en die ook volgen. We gaan niet zomaar iemand aanstellen om mevrouw Galle op te volgen en Bloso te leiden. Dat is niet onze stijl. Wij hebben onze procedures en we staan daar ook achter. En als daar niemand uitkomt, dan is het nadeel dat het allemaal wat langer duurt. Alles gebeurt echter zoals voorgeschreven.
Artikel V, 7, van het Vlaams Personeelsstatuut bepaalt dat indien een beroep gedaan wordt op een selectiebureau, de Vlaamse minister bevoegd voor bestuurszaken het selectiebureau dat voorgedragen wordt door Jobpunt Vlaanderen ter bekrachtiging voorlegt aan de Vlaamse Regering. Deze procedure werd ook hier correct gevolgd. Jobpunt Vlaanderen organiseert bij de nieuwe selectie een minicompetitie met de selectiekantoren waarmee ze een raamovereenkomst hebben en uitgaande van tijdig ingediende voorstellen in het kader van die minicompetitie stellen ze dan een kandidaat voor. En dat was hier Search & Selection. De bestaande procedure wordt dus gewoon toegepast.
Iedereen kan zich kandidaat stellen bij deze nieuwe aanwervingsprocedure. Er zijn nog altijd uitsluitingsvoorwaarden zoals bij de vorige procedure. Aangezien de procedure moest worden heropgestart, werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de oorspronkelijke functiebeschrijving te evalueren. Daaruit bleek dat twee competenties die volgens mij essentieel zijn, met name netwerken en resultaatgericht coachen, niet waren opgenomen. Aan het hoofd van Bloso moet iemand staan die resultaatgericht kan coachen maar die ook een netwerk heeft binnen en buiten het sportgebeuren. Gezien de absolute meerwaarde van die twee competenties, zijn die nu opgenomen.
Ik vind het spijtig dat er na de vorige procedure geen geschikte kandidaat werd voorgesteld. Ik heb elke actor in dit proces volledig autonoom zijn taken laten uitvoeren. Dat leverde geen resultaat op en daar heb ik me bij neergelegd.
De voorzitter : Mevrouw Werbrouck heeft het woord.
Mevrouw Ulla Werbrouck : Minister, ik dank u voor antwoord. U hebt niet geantwoord op mijn vraag waarom die competenties niet in de eerste procedure waren opgenomen. Mij maakt het op zich niet uit. Wie het ook wordt, het zal sowieso mijn baas zijn als ik terugga naar Bloso, en die kans zit er wel dik in.
Iedereen verdient een tweede kans. Ik stel mij wel de vraag of dat die tweede zit in andere omstandigheden moet gebeuren. Een tweede zit leg je toch ook niet aan een andere universiteit af? Waarom wordt een ander bureau ingeschakeld, en worden er competentievereisten toegevoegd? Ik durf te zeggen dat de heer Paquay het heel goed doet. Bloso is een groot bedrijf. Hij houdt het draaiende, en dat verdient lof. Hij neemt de leiding niet zomaar een maandje over, maar voor langere tijd. Ik hoop dat de procedures goed worden opgestart. Bij mijn weten is het nog niet veel gebeurd dat er een tweede aanwervingsprocedure moet worden opgestart.
Minister Philippe Muyters : Toch wel.
Mevrouw Ulla Werbrouck : Iedereen moet een kans krijgen om aan de selectie deel te nemen. Ik ken mensen die de job zeer goed zouden uitvoeren, maar niet het juiste diploma hebben. Dat is jammer. Ik vraag mij dan af of de lat van de aanwervingsvereisten niet te hoog ligt. Als ik bekijk wat die mensen allemaal moeten weten en kunnen doen, dan vraag ik me af of het niet heel moeilijk wordt om een geschikte persoon te vinden.
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : De afgelopen maanden heeft de pers mij geregeld gepolst over de mogelijke politisering van die benoeming. Over dat onderwerp moeten wij elkaar in de ogen durven te kijken. Ik geef u het voordeel van de twijfel. De verwachte uitkomst van de vorige procedure is niet waargemaakt. Ik wil daar geen oordeel over vellen. Ik waardeer het dat de procedure moest worden herzien, en dat dit ook is gebeurd. Ik vermoed dat de verwachtingen over de nieuwe administrateur-generaal te hoog zijn gespannen of dat de job op zich te weinig aantrekkelijk is voor potentieel hoogwaardige kandidaten. In elk geval zullen wij dat op de voet blijven volgen.
Minister Philippe Muyters : Ik hoop dat deze keer iedereen anoniem kan solliciteren. Vorige keer was dat duidelijk niet het geval, en dat was een manco. Sommige potentiële kandidaten konden geen kandidaat zijn, precies omdat zij dat niet anoniem konden doen. Ik hoop dus dat de anonimiteit nu wel wordt gerespecteerd.
U sprak van een tweede zit. Dat is hier niet het geval. Men zou misschien wel kunnen spreken van een tweede zit voor het selectiebureau. Hetzelfde gebeurt ook wel eens aan de universiteit. Een niet-geslaagde student kan van oordeel zijn dat hij de stof beheerst en dat het aan de prof ligt, en misschien is dat soms wel eens het geval. Was dat hier ook het geval? Ik laat dat in het midden.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.