Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vergadering van 24/10/2013
De voorzitter : Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Minister, b egin dit jaar besliste de raad van bestuur van Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) te onderzoeken of er in de toekomst voor het gebruik van een veerdienst een vergoeding kan worden gevraagd. De dienstverlening zou dan ofwel door de gebruiker, ofwel door de betrokken gemeentebesturen moeten worden betaald.
W&Z stelt dat de werkelijke kostprijs 4 à 5 euro per persoon bedraagt. Gemeentebesturen werden daarover geconsulteerd. In de commissie Mobiliteit tekende nagenoeg elke partij hiertegen bezwaar aan. Ook in alle gemeenten waar een veerdienst aanwezig is, werd een motie voorgelegd die in vrijwel al deze gemeenten unaniem werd goedgekeurd.
De problematiek van het betalend maken van veerdiensten leeft enorm in die gemeenten, en dat is niet zomaar. Het betalend maken van veerdiensten kan een bijzonder negatieve weerslag hebben op diverse doelgroepen of sectoren.
U stelde in uw antwoord dat het een beslissing was van de raad van bestuur van W&Z en dat dit niet op uw vraag was.
Werd de onderzoeksopdracht van W&Z over bijkomende financiering voor de veerdiensten afgerond? Wat zijn de bevindingen van deze onderzoeksopdracht? Welk politiek gevolg geeft u aan de bevindingen van de onderzoeksopdracht? Zal er worden geraakt aan de dienstverlening van de veerdiensten?
De voorzitter : De heer Roegiers heeft het woord.
De heer Jan Roegiers : Ik wil van het onderwerp van deze vraag misbruik maken omdat we het hier niet zo vaak hebben over de veerdiensten.
Minister, ik heb u begin dit jaar een schriftelijke vraag gesteld over het inzetten van veerdiensten bij zware wegwerkzaamheden. Onder meer de Kennedylaan in Gent zorgt voor heel wat hinder. We zullen het misschien ondervinden wanneer we met onze commissie het sluizencomplex gaan bezoeken. Op het aanknopingspunt met de N49 zijn er heel veel werken. Ook ArcelorMittal ligt daar. De werknemers van ArcelorMittal hadden gesuggereerd om die veerdiensten in te zetten op spitsmomenten. Het agentschap heeft dat toen afgewimpeld. Mijn vraag is nu of we er niet kunnen over nadenken om veerdiensten in te zetten op momenten en plaatsen waar wegwerkzaamheden voor heel veel hinder zorgen.
De voorzitter : Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder : Minister, ook ik wil misbruik maken van deze vraag om te verwijzen naar mijn eerdere schriftelijke vraag over de veerdienst Lillo-Kallo. Een tijdje geleden is daar een onderzoek gebeurd naar de wenselijkheid om de veerdienst uit te breiden en is er een kosten-batenanalyse uitgevoerd. Het zou de bedoeling zijn om het veer tijdens de week te laten varen en zo een deel van het woon-werkverkeer op te vangen. Die kosten-batenanalyse werd verwacht. Mijn vraag dateert van ongeveer een jaar of een half jaar geleden. Minister, zijn daar al verdere stappen in ondernomen?
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits : Ik zal bekijken wat de stand van zaken in dat onderzoek is.
Mijnheer Roegiers, ik weet niet wat er precies is afgesproken voor wat de Kennedylaan betreft. We bekijken nu hoe veerdiensten meer kunnen worden ingezet. Ik verwijs naar het voorbeeld van de watertaxi voor de nieuwe voetbaltempel in Gent. Men bekijkt daar hoe een aantal supporters van een parking aan de andere oever over het water kunnen worden vervoerd. Men zoekt dus wel naar een manier om meer gebruik te maken van vervoer over het water.
Mevrouw Van den Eynde, we hebben hier al een uitgebreide discussie over gehad. Ik kan enkel zeggen dat de onderzoeksopdracht vandaag nog loopt en dus nog niet is afgerond. De besprekingen zijn nog volop bezig. Ik heb de afspraak gemaakt dat voor mij het onderzoek afgerond moet zijn. Ik wacht ook de resultaten af van het overleg dat de raad van bestuur van W&Z heeft over dit thema.
Ik heb al eerder duidelijk gezegd dat het voor mij niet de bedoeling is de bestaande dienstverlening aan te tasten of betalend te maken. Het is wel de bedoeling na te gaan op welke manier er extra zaken kunnen worden gedaan. We willen zeker niet de bestaande service terugdringen die vandaag wordt aangeboden. Het lopende onderzoek moet bepalen of er naast de exploitatie van die veerdiensten, voor mobiliteitsdoeleinden en recreatieve doeleinden, ook andere potenties kunnen worden aangeboord. En dan moeten de stakeholders daarbij worden betrokken.
2013 is bijna voorbij, maar ook in 2014 is er geen sprake van dat die veerdiensten betalend zouden worden. Dat wil ik nog eens duidelijk benadrukken. Men wil wel nagaan of er extra activiteiten of dienstverlening mogelijk is. En in dat geval vraagt men van de gebruikers of van de gemeenten een bijdrage. Ik ben nog bevoegd tot halfweg volgend jaar en het is nooit mijn bedoeling geweest om alle veerdiensten betalend te maken.
De voorzitter : Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Minister, ik dank u voor uw antwoord. De aankondiging van W&Z om die veerdiensten betalend te maken heeft voor heel wat ophef gezorgd, vooral bij de betrokken gemeenten. Ik begrijp dat de onderzoeksopdracht nog loopt. Is er een datum vooropgesteld waarop die opdracht afgerond moet zijn?
Ik heb ook begrepen uit uw antwoord dat de huidige veerdiensten niet zullen worden afgeschaft binnen uw regeerperiode en dat geen enkele veerdienst betalend zal worden gemaakt. Dat is een belangrijk antwoord.
Minister Hilde Crevits : Ik moet de timing nog eens bekijken. Die opdracht zal zeker niet over een aantal weken klaar zijn. Ik denk ook niet dat de verkiezingen daarin een mijlpaal zijn.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.