Commissie voor Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme
Vergadering van 28/05/2013
Vraag om uitleg van de heer Marcel Logist tot de heer Geert Bourgeois, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, over het digitaal loket Beleids- en Beheerscyclus Gemeenten, OCMWs en Provincies (BBC)
- 1714 (2012-2013)
De voorzitter : De heer Logist heeft het woord.
De heer Marcel Logist : Voorzitter, minister, op 25 april 2013 vond er een vergadering plaats van regionale steden en gemeenten. Deze groep werd recent uitgebreid tot alle steden en gemeenten tussen 30.000 en 50.000 inwoners. Niet onterecht, want in deze 35 steden en gemeenten van 30.000 tot 50.000 inwoners, wonen samen toch ongeveer 1,3 miljoen inwoners.
Het resultaat van deze vergadering was onthutsend. Veel gemeenten zijn nog niet klaar met de rekening van 2012, en sommige worstelen zelfs nog met de rekening van 2011, laat staan dat ze een budgetvoorstel kunnen klaarleggen voor 2013 of later. Dat geeft uiteraard de nodige zorgen. Veel bestuurders krijgen van de oppositie de kritiek dat de bestuurders informatie zouden achterhouden. Veel gemeenten denken aan saneringsoefeningen bij het personeel, soms zelfs met naakte ontslagen. Dat zwaard van Damocles hangt nogal wat personeelsleden boven het hoofd, wat uiteraard voor heel wat sociale spanningen zorgt.
De Beleids- en Beheerscyclus (BBC) vereist een wel zeer stringente meerjarenplanning. Bepaalde uitgaven en inkomsten voor de toekomst zijn daarbij zeer moeilijk in te schatten, zoals pensioenen, brandweerhervorming, vergrijzing, vergroening, verkleuring van de maatschappij, de Europese richtlijn Rioleringen, de evolutie in de energiesector en noem maar op.
Alsof dat alles niet moeilijk genoeg is, minister, blijken er ook nog steeds problemen te zijn met de software. De softwarehuizen beschikken over onvoldoende capaciteit om de grote groep instromers van 2014 behoorlijk te ondersteunen en tegelijkertijd ook service te blijven bieden aan de besturen die al eerder in de BBC zijn gestapt.
Volgens uw mening zijn alle softwareprogrammas echter stabiel en kunnen ze de kerntaken realiseren. De voornaamste kinderziektes zijn volgens u achter de rug. Begin april kon het digitaal geplaatst worden, zodat de besturen hun bestanden konden opladen. Op het werkveld hoor ik echter heel andere verhalen, en dat bewijst de vergadering van het overlegplatform regionale steden en gemeenten van 25 april laatstleden.
Minister, in welke mate erkent u de problematiek? Is er geen mogelijkheid om het probleem proactief aan te pakken? Zijn er extra inspanningen gepland? Welke oplossing ziet u? En hoe verloopt het overleg met de toezichthoudende overheid in verband met de stand van zaken qua rekeningen 2012? Ik kan, als burgemeester van Tienen, een voorbeeld geven in dat verband. Wij hebben een bureau moeten inschakelen om de rekening 2012 in september te kunnen voorstellen aan de gemeenteraad. Kostprijs: 20.000 euro. Ik wil daarmee de problemen illustreren die de gemeenten en steden momenteel ondervinden.
De voorzitter : De heer Vanden Bussche heeft het woord.
De heer Marc Vanden Bussche : Wij zijn hier als lokale bestuurders allemaal bezorgd over. Ook in onze gemeente zijn wij de oefening aan het maken. Wij zijn een gemeente die er nu voor het eerst instapt. Tot nu toe heb ik nog geen alarmerende berichten gehoord.
Minister, er wordt hier verwezen naar de software. Wellicht gaat het dan over de software van het Centrum voor Informatica ( Cevi). We hebben dat hier eerder al eens besproken en kregen toen geruststellende berichten vanwege Binnenlands Bestuur. Het verwondert mij dat het op die vergadering, waar de heer Logist naar verwees, is besproken.
Tussen haakjes: ik denk dat de gemeente Koksijde ook wel zou thuishoren op een dergelijke vergadering. Onze gemeente telt meer dan 30.000 inwoners. Wij werken met dezelfde budgetten en personeelsbestanden. Het zou leuk als dat erkend wordt en dat wij mee opgenomen worden in die vergaderingen.
De voorzitter : De heer De Meulemeester heeft het woord.
De heer Marnic De Meulemeester : Ik wou ook eens informeren naar de problemen met de software. Zijn die intussen opgelost? Hoe vordert dat?
De BBC vergt enorm veel middelen en capaciteit van het personeel. Het gaat allemaal niet zo eenvoudig. Heeft de administratie Binnenlands Bestuur een overzicht van hoe dat vordert? Tegen het einde van het jaar moet dat immers allemaal rond zijn en geïmplementeerd worden. Het zou goed zijn dat we er voor de verlofperiode nog eens zicht op krijgen hoe dat vordert, en of er desgevallend nog bijkomende inspanningen moeten gebeuren door de administratie ter ondersteuning van de steden en gemeenten.
De voorzitter : Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois : Mijnheer Logist, dit onderwerp is hier al diverse keren aan bod gekomen. We hebben, samen met dit parlement, ook al een aantal maatregelen genomen. Ik heb begrepen dat niemand de noodzaak van de BBC in vraag stelt.
Ik ben mij ervan bewust dat de BBC een omvangrijke operatie is, maar ze is ook noodzakelijk, niet alleen om redenen van goed bestuur bij ons. Ze is ook opgelegd door de Europese Unie: de sixpack, die een andere manier van begroten vraagt, die eist dat je aantoont dat je evenwicht hebt op lange termijn, met een zeer realistische begroting, die andere vereisten van de boekhouding oplegt, waar onze BBC aan beantwoordt, die evenzeer een andere rapportering vraagt, met niet alleen jaarrekeningen, maar ook kwartaalrekeningen, en die tot slot een andere manier van auditering vraagt. Ik ben bezig met de externe audit. Ik zit daar in de laatste rechte lijn. Alle controlemaatregelen die wij hebben, zowel binnen de gemeente als met betrekking tot de gouverneur en onze externe audit die we op de rails zetten, beantwoorden aan die lijnen. Ik denk dat wij op dat vlak binnen de Europese Unie bij de top horen, zo niet de top zijn.
Ik heb een grote waardering voor alle ambtenaren die met die omvangrijke operatie bezig zijn. Het gaat over ambtenaren in in totaal 800 besturen: gemeenten, OCMWs, provincies, Autonome Gemeentebedrijven ( AGBs), Autonome Provinciebedrijven (APB) en OCMW-verenigingen. Ik heb dat al meerdere keren gezegd, onlangs nog eens naar aanleiding van vragen om uitleg van de collegas De Loor en Schryvers.
Een implementatie van een nieuw budgetterings- en boekhoudsysteem is niet gemakkelijk. Voor het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (ABB) is de ondersteuning van de lokale besturen bij de BBC echt prioritair. Maar het moet ook prioritair zijn voor de lokale besturen die toch al sinds midden 2010 weten dat vanaf 1 januari 2014 het nieuwe BBC-systeem in werking treedt. Daarom hebben we ook een lang voorbereidingstraject gevolgd, zijn er gelukkig ook piloten die snel ingestapt zijn, en zijn er ook elk jaar meer piloten ingestapt.
De problemen die u signaleert, zijn drieërlei en zijn mij bekend. Ten eerste zijn er de softwareproblemen. Ten tweede zijn er de moeilijkheden die bepaalde gemeenten hebben om hun jaarrekening en hun financiële planning tijdig en met behoud van het financiële evenwicht op te maken. Want dat is nu vooral de oefening die overal gebeurt: tonen dat men in evenwicht is op lange termijn. En ten derde heb je natuurlijk de moeilijke budgettaire en economische toestand.
Ik weet dat een aantal pilootbesturen problemen hebben gehad met het opmaken van die jaarrekening 2011. Ik heb dat uitvoerig besproken in deze commissie, naar aanleiding van de vraag van mevrouw Schryvers. De jaarrekening 2011 is de eerste die de pilootbesturen opmaken volgens de BBC. Die jaarrekening 2011 heeft een impact op het opstellen van de financiële planning voor het boekjaar 2013. Ik stel echter vast dat alle twintig besturen die in 2011 als pionier zijn gestart, intussen hun jaarrekening 2011 hebben vastgesteld, en ook bezorgd aan het ABB.
Voor het boekjaar 2012 heeft van de 40 BBC-pilootbesturen nog maar 1 bestuur de BBC-jaarrekening vastgesteld en bezorgd aan het ABB. Dat is echter niet abnormaal. U weet dat het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad jaarrekeningen vaststelt in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op datgene waarop de rekening betrekking heeft. Nog een aantal steden en gemeenten moeten dat dus doen, of ze nu met de BBC werken of niet. Heel veel jaarrekeningen zullen zeer binnenkort worden vastgesteld. Bijvoorbeeld in mijn stad is de vaststelling gebeurd. Van de groep gemeenten die nog werken volgens de nieuwe gemeentelijke boekhouding, heeft nog maar een beperkt aantal, namelijk 21 gemeenten, de jaarrekening ingestuurd. Dat zijn dus 21 van de resterende 268 gemeenten. Dat is een iets betere verhouding, maar je kunt ook niet zeggen dat zeer veel gemeenten hun rekening hebben bezorgd. Ze hebben daarvoor trouwens ook nog de tijd: dit moet gebeuren binnen het eerste semester.
Het is nochtans belangrijk de jaarrekening tijdig te kunnen opmaken. Concreet moet de gemeente het budgettaire resultaat van de jaarrekening 2012 verwerken in de begroting 2014, en ook in het meerjarenplan 2014-2019. Het feit dat alle pilootbesturen van 2011 inmiddels hun jaarrekening voor 2011 hebben kunnen vaststellen, bewijst dat de software ondertussen wel degelijk werkt, dat die alle functionaliteiten bevat die nodig zijn om de boekingen te kunnen uitvoeren en de rekening te kunnen opmaken. Er zijn op dit ogenblik geen softwarematige belemmeringen voor de besturen om tijdig het boekjaar 2012 te kunnen afsluiten en om het resultaat daarvan op een correcte manier te kunnen verwerken in hun financiële planning voor 2014 en later.
Ook de softwareproblemen waarnaar u verwijst en de signalen en verhalen over de werking van de softwareprogrammas voor de toepassing van de BBC zijn me bekend. Net als u heb ik klachten gekregen over tekortkomingen van die BBC-software. Bij navraag bestempelden de leveranciers die klachten meestal als onterecht. Om een duidelijk en objectief beeld te krijgen van de werkelijke situatie heb ik het ABB daarom al in februari van dit jaar gevraagd een enquête te laten uitvoeren bij de piloten van 2011 en 2012 die werden bediend door de klassieke softwareleveranciers, namelijk Cevi/ Logins, CIPAL, Remmicom en Schaubroeck. Over die concrete leveranciers hebben we het.
De resultaten van die enquête zijn in alle openheid besproken met de pilootbesturen en hun softwareleverancier. Daaruit bleek dat de BBC-software in het begin van de pilootfase wel degelijk heel wat tekortkomingen vertoonde. Veel van die tekortkomingen zijn nu verholpen. De essentiële functionaliteiten die nodig zijn voor de dagelijkse werking en het opmaken van de beleidsrapporten, werken nu naar behoren, maar uiteraard werken de leveranciers nog voort aan de ontwikkeling en de verbetering van hun programmas, bijvoorbeeld voor de koppeling met facturatie- en andere randtoepassingen, bijkomende managementrapportage, de verfijning van de kredietbewaking, het monitoren van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, de optimalisatie van de digitale rapportage enzovoort. Sommige besturen maken in deze fase niet altijd het onderscheid tussen wat een essentieel onderdeel moet zijn van de software en wat een zinvolle verrijking ervan kan zijn. Uit het overleg is verder ook gebleken dat pilootbesturen niet altijd op de hoogte waren van alle mogelijkheden van de BBC-software. De door hen geformuleerde kritiek was vaak het gevolg van onwetendheid met betrekking tot die mogelijkheden. Dat is ook tot uiting gekomen in de enquête. Heel opmerkelijk was dat bepaalde gemeentebesturen op één bepaald punt kritisch waren voor één bepaalde leverancier, terwijl een ander pilootbestuur met dezelfde leverancier over hetzelfde punt helemaal niet negatief was. Dat wijst erop dat de besturen nog ervaring moesten opdoen, dat sommige besturen niet altijd heel goed wisten welke mogelijkheden er zijn en dergelijke.
Op basis van die evaluatie kan ik dus wel stellen dat de softwareleveranciers de belangrijkste problemen uit de beginperiode intussen hebben opgelost, en dat ze ernstig werk maken van de verdere ontwikkeling van hun software. Het is correct dat de begeleiding van de besturen die vanaf het financieel boekjaar 2014 de BBC hanteren, een grote uitdaging is voor de softwareleveranciers. Alle leveranciers ervaren vandaag piekmomenten en ze hebben maar een beperkte capaciteit om die pieken op te vangen. Zelf heb ik daar natuurlijk maar een beperkte impact op. Wel heb ik het ABB de opdracht gegeven te zorgen voor een vlotte inhoudelijke ondersteuning van de softwareleveranciers en de lokale besturen. Zo wil ik vermijden dat de leveranciers ook veel tijd moeten investeren in de inhoudelijke begeleiding. Ik hoop dat ze daardoor meer tijd kunnen besteden aan de eigenlijke ondersteuning van hun toepassing en hun klanten. De softwareleveranciers zullen op dat ogenblik ook minder capaciteit moeten vrijmaken voor de ondersteuning van de oude systemen.
Daarnaast heb ik het ABB ook de opdracht gegeven om de evoluties op dit vlak op de voet te blijven volgen en de implementatie van de BBC richting 2014 te monitoren. Het ABB zal daarom op diverse tijdstippen bij de lokale besturen nagaan hoe en volgens welke timing ze vorderen met de implementatie van de diverse onderdelen van de BBC, en welke moeilijkheden ze daarbij eventueel ondervinden. De eerste enquête daarover werd al in mei opgestart en de feedback van de besturen die al hebben geantwoord, wordt momenteel verwerkt. De volgende fasen in deze monitoring zijn gepland voor eind juni, september en november. We spelen dus heel kort op de bal: we monitoren bijna maand na maand, op de vakantieperiode na. Op basis daarvan kunnen de inhoudelijke begeleiding en de ondersteuning van de besturen ook effectiever en gerichter gebeuren.
Voor de aanlevering van de bestanden van de digitale rapportering over de beleidsrapporten in de BBC kunnen de besturen momenteel al gebruikmaken van het digitaal loket. De toepassing is beschikbaar. Op mijn vraag heeft het ABB de afgelopen weken ook vijf druk bijgewoonde informatiesessies georganiseerd, gespreid over de diverse provincies, om aan de besturen bijkomende toelichting te geven over de functionaliteiten van het digitaal loket en de digitale rapportering. Verder is op de website van het ABB ook een gedetailleerde gebruikershandleiding beschikbaar, en kunnen de medewerkers van de lokale besturen altijd de helpdesk binnen het ABB contacteren voor vragen over concrete toepassingsproblemen.
Ik kan u bevestigen dat de werkzaamheden voor de uitbouw van het digitale loket en de digitale rapportering op schema zijn. Ze zijn ondertussen voldoende getest en zullen dus ook op tijd klaar zijn. Uiteraard kan dit alles nu enkel door de pilootbesturen worden getest, maar gelet op het aantal van die besturen, moet dat toch voldoende garantie bieden voor de goede werking van het systeem en de veralgemening ervan eind 2013. Ik ga er dan ook van uit dat alle voornoemde extra inspanningen en de proactieve aanpak om, in overleg met de softwareleveranciers en de pilootbesturen, de al gesignaleerde softwareproblemen op te lossen, zullen bijdragen tot het slagen van de algemene invoering van de BBC vanaf het financiële boekjaar 2014.
De voorzitter : De heer Logist heeft het woord.
De heer Marcel Logist : Minister, ik dank u voor uw antwoord. Met veel respect, maar ik hoop dat u het probleem niet onderschat.
Ik verwijs naar het Overlegplatform Regionale Steden in Vlaanderen. Het gaat over gemeenten met tussen 30.000 en 50.000 inwoners. Op de eerste plaats wil dit een forum zijn voor het onderling uitwisselen door steden en gemeenten van ervaringen en inzichten. Er is de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), maar dit is wel een belangrijk signaal, dat ik u ook wou overmaken.
Ervaringen met de BBC zijn er inderdaad genoeg, en ze zijn veelal negatief. De problemen met de BBC rijzen vooral bij de dappere steden en gemeenten die hebben meegedaan aan het eerste pilootproject 2011, met alle gevolgen van dien. De klachten zijn legio: laattijdige instructies van de Vlaamse overheid, software die te weinig ontwikkeld is, een te snelle opvolging van bijkomende starters, een gebrek aan inhoudelijke ondersteuning door het ABB en noem maar op. Daardoor werden de rekeningen 2011 en 2012 zeer laattijdig afgesloten, moeten sommige verplichte schemas handmatig worden ingegeven en blijven er onduidelijkheden allerhande. Ook het Planlastendecreet, dat gekoppeld is aan de BBC, loopt hierdoor vertraging op. Wij smeken als het ware naar meer ondersteuning door de toezichthoudende overheid.
Omdat u zou kunnen vermoeden dat ik mijn gemeentelijke BBC-ervaring wil veralgemenen, neem ik het voorbeeld van Dilbeek, een van de vele voorbeelden. Dilbeek was, zoals u weet, een van de eerste pilootgemeenten voor de BBC. Ik citeer uit het verslag van de vergadering van het overlegplatform van regionale steden en gemeenten van 25 april 2013: Tot op vandaag werkt de software niet naar behoren. De rekening 2011 is pas onlangs bijzonder moeizaam afgesloten, waarbij zelfs niet alle verplichte schemas door de software konden worden geproduceerd. Tal van documenten moeten nog manueel in Excel worden geproduceerd. Hoe lopende investeringsenveloppen moeten worden overgedragen, is vooralsnog een raadsel. Er kunnen amper rapporten worden getrokken. Ik zou nog passages kunnen voorlezen uit dat verslag, maar dat zou ons zeker te ver leiden.
In schril contrast daarmee staat uw standpunt dat alles loopt, op wat kleinere details na. Er zouden enkele maanden geleden immers enquêtes zijn rondgestuurd naar de pilootbesturen waarna er confrontatievergaderingen zijn gebeurd tussen de softwareleveranciers en de pilootgemeenten. U verwees naar een van deze vergaderingen. Daarna heeft het kabinet samengezeten met de softwarehuizen waarop u ook hebt gealludeerd. De conclusie was dat de kern van de programmas draait, maar dat er enkele kleine onderdelen wat problemen geven. Dat de jaarrekening helemaal niet zou kunnen worden opgemaakt, zou echter niet zo fijn zijn. In ieder geval volgt het kabinet via de administratie de situatie op, maar is het nu aan de softwarehuizen om de zaken te doen werken.
Minister, u ziet toch ook dat er een grote discrepantie is tussen beide zienswijzen. Minister, u onderschat dit probleem echt. Intussen zakken steeds gemeenten weg in het financiële moeras. Elke gemeente en stad uit het pilootproject 2010-2011 heeft nu de grootste problemen. De andere problemen moeten nog komen. Er moet absoluut dringend werk van worden gemaakt, want het loopt niet zoals het hoort.
De voorzitter : De heer Durnez heeft het woord.
De heer Jan Durnez : Minister, u hebt daarnet aangegeven dat de rekeningen 2011 er zijn en dat de rekeningen 2012 binnenlopen. Wat me interesseert bij de eerste groep pilootprojecten en dat sluit aan bij de vorige bespreking in januari over de onderbenutting en de autofinancieringsmarge , is of er iets te leren valt over dat soort van onderbenutting en wat onderbouwbaar en realistisch is. Dat komt straks in alle gemeenten op tafel bij het maken van het meerjarenplan. Het is dan nuttig om te weten hoe het toezicht omgaat met onderbouwde ramingen van onderbenutting, want dat kan maken dat de begroting in 2018-2019 sluitend is of niet. Mijn vraag is dus wat er uit de rekeningen 2011 en 2012 kan worden geleerd.
De voorzitter : De heer Vanden Bussche heeft het woord.
De heer Marc Vanden Bussche : Ik heb goed geluisterd en wij houden toch een beetje ons hart vast. Wij moeten de doop nog ondergaan. Ik pleit er toch voor om een zekere soepelheid aan de dag te leggen in het eerste overgangsjaar, wanneer alle gemeenten aan die verplichting zullen moeten voldoen.
Ik heb in mijn leven al een paar keer van boekhoudsysteem moeten veranderen, ook destijds als notaris. Dat zorgt voor iedereen voor problemen. Minister, u kunt zich dat wel indenken: de omschakeling naar een andere cultuur en naar een andere denkwijze is voor niemand gemakkelijk. We moeten daar niet met het belerende vingertje wijzen, we moeten vooral zeer assertief zijn. Wij moeten de gemeenten de indruk geven dat wij hen in het eerste jaar op weg zullen helpen, zodat ze dat eerste jaar kunnen overleven. Dan moeten we bekijken hoe dat verder evolueert en of het nog kan worden bijgestuurd. De soep wordt inderdaad nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend, maar het is duidelijk dat wij in de komende jaren begrip moeten opbrengen voor die problemen. Ik denk niet dat mijn collega pleit vanuit zijn eigen ervaring, hij citeert uit een zeer degelijk verslag. Wij moeten daar oor voor hebben. Minister, als u aan uw administratie de gepaste richtlijnen geeft en als we een goede omzendbrief krijgen om te weten hoe daarmee zal worden omgegaan, zal er veel miserie en zenuwachtigheid kunnen worden voorkomen.
Mevrouw Annick De Ridder, voorzitter, treedt als voorzitter op.
Minister Geert Bourgeois : Mijnheer Durnez, ik kan uiteraard niet meteen op deze banken het antwoord geven op uw bijkomende vraag. Maar u weet net als ik dat in het klassieke systeem de gemeenten zeer conservatief ramen. Er zal natuurlijk een verschillende raming zijn van uitgaven en inkomsten. (Opmerkingen van de heer Marc Vanden Bussche)
Het is door Europa opgelegd dat we een andere manier van ramen zullen moeten hebben. De beleids- en beheerscyclus zal dit mogelijk maken. Maar u stelt een nuttige vraag. Ik zal bekijken of ik u die cijfers kan bezorgen.
Mijnheer Logist en mijnheer Vanden Bussche, de twintig pilootgemeenten uit 2011 hebben allemaal hun rekening ingediend. Sommige hebben dat nog niet digitaal gedaan, sommige alleen maar in pdf. Dat is juist. Ik zal geen namen noemen, maar met bepaalde van die softwaresystemen doen er zich problemen voor. Ik weet niet met welke systemen u werkt. U kunt het blijkbaar ook niet zeggen. Bij andere systemen zijn die problemen er helemaal niet. Ik weet met welk softwaresysteem Dilbeek werkt. Ik zeg er niets over, ik constateer het alleen maar.
Mijnheer Vanden Bussche, wij zijn zeer vroeg begonnen met de overgang: halverwege 2010. We hebben met die piloten gewerkt. Met 20 in 2011, in 2012 40 erbij, in 2013 170 erbij. Er draaien nu dus 230 piloten. Is dat een absolute garantie dat er in 2014 geen problemen meer zullen zijn? Neen. Maar het is toch een omvangrijk pakket. Het gaat niet meer om enkele gemeenten. Er zijn ook twee provincies bij, en ook OCMWs, steden en gemeenten. Het draait dus op alle niveaus.
Ik heb u geschetst wat de problemen waren. Ik ga geen gemeenten beschuldigen. Maar u weet zeer goed dat er ook in het oude systeem gemeenten waren die er nooit in slaagden om tijdig hun rekeningen vast te stellen. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je eerst en vooral zelf afsluit. Je mag eender welk softwaresysteem hebben, maar als de gemeente het werk niet doet, zal het niet gaan. De heer Durnez herinnert zich dat het belangrijk is dat je die gegevens hebt. Dit werd naar aanleiding van de vraag van mevrouw Schryvers besproken en niemand betwistte het. Men zal de gegevens van 2012 moeten verwerken in 2014.
Mijnheer Logist, voor die pilootgemeenten van 2011 was het niet erg dat die regeling er niet was in het eerste semester van 2012 omdat ze nog in het oude systeem zaten. Het zou pas erg worden als ze ook met het oog op 2014 de timing niet zouden halen. Ik ga ervan uit dat dit wel gebeurt. Mijnheer Logist, uw zorg is ook de mijne. Wij hebben van bij het begin alles in het werk gesteld om alle mogelijke ondersteuning te geven. Er waren meerdere vergaderingen, er is een helpdesk die sterk wordt bevraagd, er is monitoring. Ook nu nog, in deze periode, is er bijna maand na maand monitoring, om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk problemen zijn en om toe te laten dat de softwareleveranciers zoveel mogelijk inzetten op hun core. Wij doen de ondersteuning van de gemeenten.
Er zijn verschillen in de gemeenten. Ik heb gegevens van februari-maart, we hadden toen nog de gegevens van een aantal besturen niet binnen. Van de 308 gemeenten zijn er 267 klant bij de vier klassieke leveranciers of bij Digipolis. Eén bestuur, de stad Brugge, heeft voor een totaal nieuwe leverancier gekozen. Eén bestuur ontwikkelt zelf zijn software, dat is Bree. Acht besturen hadden nog niet gereageerd op onze vraag en 31 hadden nog geen keuze gemaakt. Wij bepalen natuurlijk niet met welke leverancier men in zee gaat. Dat is een autonome gemeentelijke keuze.
Ik beschuldig niemand, maar ik zie dat er een verschil is in ontwikkeling van de software. Het is een geheel. Wij doen alles wat we kunnen met het ABB. We ondersteunen en monitoren. We helpen. We stemmen af met de softwarehuizen. We vergaderen met hen. Ze bevestigen nu dat alle problemen verholpen zijn. De rekeningen van elf van de twintig piloten zijn er.
De gemeenten moeten natuurlijk ook afsluiten. Ik word hier elk jaar opnieuw door iemand gevraagd naar de stand van zaken van de gemeenterekeningen, hoeveel ik er al binnen heb en hoeveel er nog ontbreken. Het zijn helaas altijd dezelfde die niet op tijd hun rekening afsluiten, ook in het oude systeem. (Opmerkingen)
Verkiezingen of niet, een goede huisvader zorgt dat zijn rekeningen op tijd zijn afgesloten.
De voorzitter : De heer Logist heeft het woord.
De heer Marcel Logist : Minister, ik heb alle begrip voor de Europese richtlijn die u moet volgen. Ik ben me bewust van de noodzaak van de beleidsdoelstellingen die we hebben ingevoerd. Ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik zeg alleen dat het systeem ertoe leidt dat de stad Tienen 20.000 euro besteedt aan een bureau dat de rekening afsluit. Dat is toch een probleem?
Minister Geert Bourgeois : U kunt voor dat concrete probleem het ABB nog eens contacteren om de oorzaak te achterhalen. Ik weet dat niet. Misschien zit het bij de softwareleverancier. Dat is een particulier probleem. Ik kan daar nu niet op antwoorden.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.