Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 22/01/2013
Vraag om uitleg van de heer Bart Tommelein tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over de oprichting van het Vlaams Instituut voor de digitale Archivering en ontsluiting van het Audiovisueel erfgoed (VIAA)
- 586 (2012-2013)
De voorzitter : De heer Tommelein heeft het woord.
De heer Bart Tommelein : Minister, op 21 december 2012 gaf de Vlaamse Regering groen licht voor de oprichting van het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering (VIAA), onder de vleugels van vzw Waalse Krook en in samenwerking met iMinds. Volgens uw beleidsbrief mogen we ook spreken van Digitaal Archief Vlaanderen, maar VIAA ligt goed in de mond. (Gelach)
De oprichting van VIAA is al enkele jaren voorwerp van debat en krijgt al een tijdje de aandacht van deze commissie. Het digitaliseren, archiveren, annoteren en ontsluiten van audiovisueel materiaal is immers een belangrijke opdracht om ons cultureel erfgoed niet verloren te laten gaan. Ook in het kader van de opmaak van de huidige beheersovereenkomst met de VRT werd erover gesproken. Daar werd toen een akkoord bereikt dat de VRT, in afwachting van de oprichting en de operationele werking van VIAA, het digitaliseringsproject DIVA (Digitaal VRT-Archief) zou voortzetten. Het DIVA-project werd indertijd gefinancierd via de middelen die verworven werden met de verkoop van het zenderpark en de veiling van de etherfrequenties en met de verkoop van grond in Wolvertem. DIVA heeft de VRT uiteindelijk in drie jaar tijd zon 6 miljoen euro gekost.
De opvolger van DIVA, het VErDi-project (VRT Erfgoed Digitaal), loopt tot eind dit jaar en streeft ernaar 160.000 uren extern te digitaliseren en 15.000 uren intern. In totaal zou dat zon 4,4 miljoen euro over de twee jaar bedragen. Dat heeft de VRT meegedeeld in een interessante informatiesessie tijdens het bezoek van deze commissie aan de VRT. Ik was er zelf niet bij, maar ik had mijn spionnen ter plaatse. (Gelach)
Ook naar aanleiding van de weigering van de Private Omroep Federatie (POF), eind 2011, om aan het VIAA verder te willen meewerken, uit onvrede met de beheersovereenkomst, werd in deze commissie over het instituut gedebatteerd. Alles bleef toen nog wat onduidelijk. Vandaag zou de oprichting dan toch een feit zijn. Dat betekent concreet dat de VRT haar VErDi-project binnenkort kan stopzetten en overdragen naar deze nieuwe instelling.
Vrijdag mochten we ook vernemen dat tegen 15 maart 2014 alle noodzakelijke stappen in kaart moeten zijn gebracht voor de eventuele verzelfstandiging van het VIAA. Naar verluidt zou de Vlaamse Regering in een eenmalige investeringssubsidie voorzien voor iMinds, om te investeren in een gemeenschappelijke basisinfrastructuur voor digitalisering, conservering en archivering van het audiovisuele materiaal in Vlaanderen. De VRT sprak over 11,8 miljoen euro verspreid over twee jaar, verdeeld als volgt: 4 miljoen euro voor de infrastructuur, 3,6 miljoen euro voor de werking en 4,2 miljoen euro voor de digitalisering. U sprak daarnet over 7,8 miljoen euro. Ter vergelijking: het Nederlandse Beeld & Geluid kent een budget van 22 miljoen euro per jaar.
De openbare omroep liet echter ook weten dat er nog geen engagement is voor de toekomst, noch een langetermijnperspectief. Veelzeggend waren ook de woorden van de voorzitter van de raad van bestuur tijdens de bespreking van het VRT-jaarverslag 2011, enkele maanden geleden. De samenwerking bleek toch niet zo gratuit te zijn. Mijn vriend Van den Brande liet zich toen duidelijk ontvallen dat de VRT niet bereid zou zijn op te gaan in een nieuw instrument, wanneer het dat niet mee zou kunnen sturen. Dat was zeer duidelijk.
Vrijdag werd ook duidelijk wat de opdracht nog is. Volgens directeur Lena De Meerleer is voor de volgende vijf jaar minstens 25 miljoen euro nodig voor het resterende VRT-archief alleen. Ik heb dan nog niets gezegd over het audiovisuele erfgoed bij de private spelers. Bovendien liet mevrouw De Meerleer duidelijk weten dat hoe langer het duurt om alles te archiveren, hoe meer geld er uiteindelijk nodig zal zijn. Uitstel is met andere woorden alleen maar het bemoeilijken van de situatie. De vraag rijst ook in hoeverre de aangepaste infrastructuur die het VIAA nodig heeft, ook niet door de VRT kan worden aangeleverd. Hetzelfde geldt voor een team van gespecialiseerde medewerkers.
We hebben ondertussen al meer van de VRT vernomen dan van de minister zelf. We kunnen misschien vragen om te wisselen, dat u voorzitter van de raad van bestuur van de VRT wordt, en de heer Van den Brande in uw plaats komt zitten.
Ik zou u toch graag volgende vragen willen stellen. Hoe zal de werking van VIAA er concreet uitzien? Wat zijn de opdrachten, de operationele doelstellingen en de middelen, zowel financieel, technisch, als qua personeel? Welke constructie zal worden opgezet tussen iMinds, Waalse Krook en VIAA? Welke concrete afspraken zijn er met de VRT en de commerciële zenders gemaakt, en misschien ook met de regionale zenders? Het gaat onder meer over afspraken aangaande taakverdeling, valorisering en ontsluiting van het archief, auteursrechtenproblematiek en financiering.
Welk businessmodel zal worden ontwikkeld met betrekking tot de ontsluiting van het archief? Welke specifieke afspraken worden met de VRT in het bijzonder gemaakt over het gespecialiseerde DIVA-team en de DIVA-infrastructuur? Wanneer zet de VRT het VErDi-project, opvolger van DIVA, stop? Wat gebeurt er met de resterende middelen? Hoeveel van de 2,2 miljoen euro op jaarbasis in 2012 en 2013 werd nog niet aangewend? Welke eenmalige investeringssubsidie voor basisinfrastructuur wordt uitgetrokken? Wat zullen de jaarlijkse werkingsmiddelen zijn vanwege de Vlaamse Regering? Is de Vlaamse Regering van plan in een wettelijk depot voor audiovisueel materiaal in Vlaanderen te voorzien?
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Ik sluit me aan bij deze vraag. Naar aanleiding van de informatie die we vorige vrijdag bij de VRT hebben gekregen, heb ik daarover een interpellatie ingediend. Ik had de vraag van de heer Tommelein over het hoofd gezien en zal mijn interpellatie dan ook intrekken.
Minister, dit is problematisch. Verschillende leden van deze commissie hebben destijds het VRT-archief bezocht en de kelder waar een gekoelde ruimte is waar een en ander wordt bewaard. We hebben toen vastgesteld hoe prangend de situatie is. Het is een uniek en enorm groot archief. Het is audiovisueel erfgoed dat daar wordt bewaard en dat op termijn wordt ontsloten voor het onderwijs en voor particulieren. Men verwijt me altijd dat ik negatief ben over de VRT, maar ik vind dat de VRT op dit vlak een serieuze inspanning heeft gedaan. Men heeft verschillende beeldbanden van de ondergang kunnen redden. Intussen heeft men al ettelijke honderdduizenden uren materiaal kunnen digitaliseren. Daarom was het ook logisch dat in afwachting van VIAA dit project werd voortgezet. Daardoor is DIVA VErDi geworden met 2,2 miljoen euro. Voor het werk dat nog op de plank ligt, is dat niet overdreven, volgens de VRT. Daarbij komt dat de VRT heel duidelijk heeft gezegd dat de VRT na december 2013 in niets meer voorziet voor het verder digitaliseren en annoteren van dat grote beeld- en geluidsarchief.
Het is ook niet duidelijk in hoeverre VIAA de opdracht die het in dezen heeft, aankan. Ik wil nogmaals benadrukken hoe uniek en waardevol het VRT-archief is. Het kan dan toch niet de bedoeling zijn om dat volledig onder te brengen in VIAA en er hen dan hun plan mee te laten trekken. Daarvoor is dat archief te waardevol.
De heer Tommelein heeft het gehad over de cijfers: 11,8 miljoen euro voor VIAA in zijn geheel voor twee jaar. Voor infrastructuur was voorzien in ruim 4 miljoen euro, voor de werkingsmiddelen in 3,6 miljoen euro. Voor de digitalisering van het archief bleef nog 4,2 miljoen euro over. Ik vermoed dat de digitalisering van het archief niet alleen het VRT-archief beslaat, maar ook de andere archieven die zullen worden ondergebracht in de samenwerking van VIAA. Men krijgt dus minder budget voor dat immense werk dat nog op de plank ligt. Ik denk dat er op dit moment een probleem is om dit rijke en unieke VRT-archief te bewaren. Mensen van de VRT hebben er ook op gewezen dat het duurder wordt naarmate het langer duurt. Dat bleek ook heel duidelijk tijdens de vergadering. Hoe gaat de Vlaamse Regering daarmee om? Moeten we niet nagaan of er geen bijkomende maatregelen nodig zijn om het VRT-archief, dat uniek en heel waardevol is, te vrijwaren van de ondergang?
De voorzitter : De heer Vandaele heeft het woord.
De heer Wilfried Vandaele : We hebben vrijdag inderdaad heel wat informatie gekregen tijdens het werkbezoek aan de VRT. De heer Tommelein kon daar helaas niet bij zijn. We hebben hem gemist maar niet in die mate dat het een invloed had op de gezelligheid.
Na DIVA inderdaad VErDi, en dan is de vraag die we ook bij de VRT hoorden: wat dan? Er liggen nog 140.000 uren video te wachten op digitalisering, 65.000 uren audio en 24.000 film. De kostprijs daarvan wordt geraamd op 25 miljoen euro. Minister, hoe ziet u het traject verder lopen? We horen immers van specialisten dat met name het Betacammateriaal zeer vergankelijk is en snel moet worden aangepakt.
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Minister, dit is een terechte vraag. Ik heb in deze commissie bij de bespreking van de beleidsbrieven het belang hiervan al meermaals onderstreept.
De nota die de VRT-directie tijdens het werkbezoek heeft toegelicht, was verhelderend. Maar daardoor wordt de problematiek nog groter in plaats van kleiner. Dat is het gevoel dat ik bij die nota heb.
Minister, wat mij ongerust maakt, is de uitspraak van de heer Van den Brande dat de VRT niet bereid zou zijn om op te gaan in dat nieuwe instrument. Ik zou heel graag van u de draagwijdte van die uitspraak kennen. Bedoelt hij daarmee dat de VRT dan geen kosten meer kan maken voor archivering? Bedoelt hij daarmee dat de VRT haar archief niet zomaar wil overdragen aan een digitaal archief? Wat bedoelt hij precies? Wat is de draagwijdte van zijn woorden?
Er zijn verschillende facetten. Zo hangt er een kostprijs aan dat verhaal. Verder is er ook een soort maatschappelijke verantwoordelijkheid die de VRT heeft als bewaarder van het belangrijkste beeld- en geluidserfgoed in Vlaanderen. Ik zou willen dat de VRT met volle goesting en veel overtuiging aan dat instituut meewerkt, al was het maar vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze ter zake heeft. Ik zou niet willen dat we straks worden geconfronteerd met een instituut van digitaal beeld en geluid dat finaal minder werkingsmiddelen zou hebben dan wat de VRT vandaag inzet voor haar eigen archivering. Dit mag geen afleidingsmanoeuvre zijn, geen verschuiving van verantwoordelijkheid zonder dat daar een belangrijk instituut van komt. Wanneer we de vergelijking maken met de Nederlandse situatie, dan stellen we vast dat we een grote achterstand hebben.
Minister, is dat een hoopvol perspectief? Wat is de houding van de VRT daarin? Gaan de partners van de POF voluit mee in dat verhaal of doen ze niet of gereserveerd mee?
De voorzitter : De heer Yüksel heeft het woord.
De heer Veli Yüksel : Ik wil deze vraag om uitleg onderschrijven, ik heb het daar ook over gehad tijdens de begrotingsbesprekingen. Ondertussen heeft de Vlaamse Regering een beslissing genomen en geld uitgetrokken voor dit project. Vrijdag zei de VRT heel duidelijk dat, hoe langer men hiermee wacht, hoe meer geld ze nodig zal hebben. Dat was de boodschap van de mensen van de VRT.
De voorzitter van de raad van bestuur, de heer Van den Brande, heeft daar ook allusie op gemaakt in zijn nieuwjaarstoespraak. Misschien is u dat ontgaan, mijnheer Tommelein, want uw volgende vraag om uitleg gaat over de uitspraken van de VRT-top. Hij heeft gezegd: We staan voor een cruciale fase, want een beperkte ploeg bij de VRT is bezig met het digitaliseren en annoteren van ons audiovisueel erfgoed. Dat behoort tot onze maatschappelijke opdracht, evenwel zonder dat daarvoor de nodige middelen zijn uitgetrokken. In de lopende beheersovereenkomst staat dat dit probleem ten laatste eind 2013 moet worden opgelost. De tijd dringt en door veroudering dreigen een aantal stukken te vergaan. Graag doe ik dan ook een dringende oproep om ons historisch erfgoed niet teloor te laten gaan.
Ik onderschrijf deze oproep. De VRT heeft berekend dat ze nog ruim zes jaar nodig heeft om alles te kunnen digitaliseren. Vandaag werken daar een kleine dertig mensen voltijds aan. Wat gebeurt er met die mensen? Worden die mee opgenomen in iMinds, zodat ze verder aan hun project kunnen werken?
Ze hebben een cijfer gegeven ter vergelijking, dat misschien niet helemaal opgaat. De NOS, afdeling beeld en geluid, trekt voor de periode 2007-2014 154 miljoen euro uit voor archivering, waarbij 250 voltijdse equivalenten worden tewerkgesteld. Maar goed, dat is niet ons streefdoel. Ons streefdoel moet zijn dat het archief en audiovisueel erfgoed veilig wordt gesteld. Wat met die personeelsleden? Eind 2013 hebben ze geen toekomst. Dit project zou dan worden ondergraven. Graag duidelijkheid hierover, minister.
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Ik wil even de geschiedenis herhalen. Ik heb in de commissie al herhaaldelijk aangegeven hoe we zoekende zijn en waren om de archiveringstaak en de ontsluiting van ons audiovisueel erfgoed tot een goed einde kunnen brengen. Dat is niet alleen het audiovisueel erfgoed dat bij de VRT zit. Ik ben wat teleurgesteld dat ik in al deze vragen alleen maar over de VRT hoor spreken. Dat verbaast me van sommige mensen.
Van in het begin heb ik gezegd: laten we proberen de taak van archivering en ontsluiting, die mensen, middelen en technologie nodig heeft, op het Vlaamse niveau te organiseren, en dienstbaar te maken voor alle culturele instellingen, voor andere, ook kleinere partners die de taak hebben om als een goed huisvader hun archieven te bewaren en liefst ook te ontsluiten, maar die dikwijls veel minder toegang hebben tot grote budgetten en tot mensen en middelen.
Daarom heb ik in overleg met de regering en enkele collegas aan de Waalse Krook gevraagd een stuurcomité in te stellen. We hebben gevraagd om een concept, een visie, een plan van aanpak uit te schrijven. In dat stuurcomité zaten verschillende partners, en zeker ook de VRT. Ze hebben verschillende keren gerapporteerd aan de Vlaamse Regering over een manier waarop dit zou kunnen worden aangepakt. De Vlaamse Regering heeft daar feedback op gegeven. De plannen zijn bijgestuurd, zeker ook budgettair.
Laten we eerlijk zijn, deze Vlaamse Regering moet keer op keer met een begroting naar dit parlement komen, waarbij we altijd moeten zeggen dat er geen extra budgetten zijn, integendeel, dat er besparingen zijn in alle beleidsdomeinen. Vanuit die optiek hebben we gevraagd de plannen bij te sturen en te downsizen, omdat ik het belangrijk vond te kunnen opstarten. Uiteindelijk is het plan van aanpak unaniem goedgekeurd door het stuurcomité, met inbegrip van alle partners. Dat is ook wat ik aan de Vlaamse Regering heb voorgelegd in samenspraak met de minister van Cultuur en met minister Bourgeois, bevoegd voor het onroerend erfgoed.
Ik ben de regering en mijn collega-ministers zeer dankbaar, want we hebben onvoorzien toch nog middelen kunnen vrijmaken voor de opstart van dit VIAA. Die middelen zijn niet niks, het zijn middelen die onmiddellijk zijn vrijgegeven. Het gaat uiteindelijk over 7,8 miljoen euro voor de werking en om de digitaliseringsprojecten uit te voeren in de eerstvolgende jaren. Minister Schauvliege en ikzelf voegen daar elk nog eens 2 miljoen euro aan toe voor de opbouw van investeringen in infrastructuur en materiaal om het allemaal te kunnen doen. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik, samen met mijn collegas, in die middelen heb kunnen voorzien. Daarin was in de begroting niet voorzien. Het was een van onze hete hangijzers. We waren ons allemaal bewust van de timing en de tijdsdruk, en van de maatschappelijke noodzaak om dit te doen. Er is een concept gekomen dat werd gedragen. Uiteindelijk heeft de Vlaamse Regering daarvoor extra middelen vrijgemaakt.
Het Vlaams Archiveringsinstituut moet de hoeksteen vormen voor een Vlaamse archiveringsstrategie, niet alleen op het vlak van de audiovisuele archivering maar op termijn ook in het licht van de toenemende noden aan digitale archivering van Vlaamse overheden en publieke organisaties. Het Archiveringinstituut kan op dit vlak door schaalvergroting, kennisbundeling en de opbouw van expertise zorgen voor een grotere efficiëntie, maar ook garanties bieden voor de veilige en duurzame opslag en ontsluiting.
De opdracht van het Archiveringsinstituut valt uiteen in drie onderdelen. Er is ten eerste de digitalisering van bestaand en bedreigd analoog audiovisueel materiaal, zowel van de publieke omroep als van de private en regionale omroepen en de cultuur- en erfgoedsector. Naast de digitalisering moet ook rekening worden gehouden met de bewaring van digital born materiaal, dat er nu ook al is. De opdracht omvat ook de duurzame bewaring van het gedigitaliseerde en digitaal geboren materiaal. Ten slotte is er de ontsluiting van dit materiaal, in eerste instantie naar openbare bibliotheken, maar ook naar het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Dat alles moet uiteraard gebeuren in samenwerking met de bestaande organisaties.
De Vlaamse Regering heeft hiervoor de nodige middelen uitgetrokken. We hebben dit gedaan met een eenmalige subsidie aan iMinds. Het werk is geleverd door het stuurcomité. iMinds treedt opnieuw op als vehikel en als koepel om hier opnieuw een pied à terre te kunnen organiseren. iMinds vzw moet de opstart van het Vlaams Archiveringsinstituut voor een deel faciliteren, en hiervoor als neutrale speler de nodige technische infrastructuur opbouwen en een team samenstellen.
Het Archiveringsinstituut zal tijdelijk, de eerste twee jaar, geen eigen rechtspersoon hebben, maar in de praktijk een onderdeel vormen van iMinds. Dit maakt een snelle opstart mogelijk, en daaruit kan een eigen rechtsstructuur groeien.
Ondertussen worden wel alle stappen genomen om een verzelfstandiging van het Archiveringsinstituut voor te bereiden. Op het einde van de periode van twee jaar zullen alle aangekochte materialen en de aangegane overeenkomsten en engagementen, die, naar ik hoop, nu zullen worden aangegaan met verschillende partners, onder meer de VRT, worden overgedragen aan een nieuwe rechtspersoon.
De vzw Waalse Krook zal in dit proces als klankbord en toezichthouder functioneren, en samen met iMinds de opstart van het VIAA mogelijk maken. Het is ook binnen de vzw dat we het stuurcomité hebben gehad, en dat heel dat denkproces is gebeurd, waarbij heel veel partners zijn samengekomen. Ik ben hen heel dankbaar omdat ze die visieteksten hebben voorbereid. Ze zijn daarmee naar de Vlaamse Regering gekomen. Zij hebben gewerkt aan een goed draagvlak voor die visieteksten.
We organiseren dat met een addendum aan het convenant, dat we al hebben met iMinds. Zo is die opdracht geformaliseerd en verduidelijkt. Er zal tevens op basis daarvan een samenwerkingsovereenkomst worden afgesloten tussen de vzw Waalse Krook en iMinds vzw, ten einde dat verder mogelijk te maken en de rol- en taakverdeling van eenieder daarin uit te spreken.
iMinds vzw heeft 7,8 miljoen euro gekregen. Ik heb ook 2 miljoen euro gereserveerd vanuit het Financieringsfonds voor Schuldafbouw en Eenmalige Investeringsuitgaven (FFEU). In 2013 komt er ook nog eens 2 miljoen euro van minister Schauvliege uit het Fonds Culturele Infrastructuur (FoCI) als bijdrage om de financiering hiervan mogelijk te maken.
Het stuurcomité heeft in uitgebreid overleg met onder andere de VRT, de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) en de regionale omroepen de visieontwikkeling en de plannen van aanpak geschreven. Hier werden al een aantal principes met betrekking tot taakverdeling en ontsluiting besproken en afgetast. Die kunnen nu verder worden geconcretiseerd. Het is de bedoeling dat we tegen september 2013 een concreet plan hebben over de samenwerking tussen de VRT en het Archiveringsinstituut.
Het is niet de bedoeling dat het archief een verdienmodel gaat ontwikkelen dat de valorisatie door de contenteigenaars zelf in de weg zal staan. Indien er een model wordt ontwikkeld, zal dat steeds in samenspraak gebeuren met de contenteigenaars. In de eerste plaats wordt natuurlijk gemikt op een gratis ontsluiting van de content naar het grote publiek via, onder andere, de openbare bibliotheken, en naar het onderwijs en de onderzoeksgemeenschap. Zoals u terecht hebt opgemerkt, mijnheer Tommelein, zijn de eigenaars van de dragers van het audiovisueel archief ook niet de enige rechtenhouders. Er zal dus ook overleg nodig zijn, bijvoorbeeld met de beheersmaatschappijen van auteursrechten.
De oprichting van het VIAA komt voor de VRT net op tijd. Het VErDi-project, het digitaliseringsproject dat de opvolger is van het Digitaal VRT-Archief, heeft als einddatum eind 2013. Ik hoop dat er de volgende maanden intensief overleg komt tussen de VRT en het VIAA om af te spreken welke vormen van samenwerking zij plannen, voor welke zaken de VRT een beroep wil doen op het VIAA, wat ze afspreken over de rechten, wie wat gaat doen. Zo moeten VIAA en VMMa of de regionale zenders of andere partners die een beroep willen doen op de middelen en de kennis die wij daar bundelen, met elkaar afspraken maken. Wij hebben dit georganiseerd vanuit een maatschappelijke opdracht. Nu staan wij aan de start van de operationalisering hiervan.
Collegas, ik wil niet vooruitlopen op de standpunten die de VRT in die onderhandelingen zal innemen. Ik wil die onderhandelingen alle kansen laten. Het gaat om twee organen die, in het kader van de missie van het VIAA, kunnen bekijken hoe zij zullen samenwerken. Zij zijn geen vreemden voor elkaar aangezien de VRT mee in het stuurcomité zat dat heel de visieontwikkeling voor het VIAA heeft uitgewerkt. Laat ons voor de rest de partners alle kansen geven. Het is een zoektocht. Er komen technologische issues bij te pas, financiële issues, issues van rechtenuitwisseling en rechtenbeheer. Dat moet allemaal worden uitgeklaard en besproken. Ik heb er alle vertrouwen in dat de partners dit allemaal tot een goed einde zullen brengen.
De voorzitter : De heer Tommelein heeft het woord.
De heer Bart Tommelein : Minister, ik vond het een ontzettend mooie vraag. Maar ik kom tot de vaststelling dat zij te vroeg en te goed is gesteld. Zelfs als je afwezig bent, kun je aanwezig zijn op zon bijeenkomst op de VRT. Ik neem nota van het feit dat alles in de opstartfase zit, dat alles wordt uitgezet, dat de afspraken zullen worden gemaakt en dat ik genoodzaakt zal zijn om u in januari 2014 een stand van zaken te vragen.
Minister, komt er ook een wettelijk depot voor audiovisueel materiaal in Vlaanderen?
Minister Ingrid Lieten : Het is inderdaad denkbaar dat het Vlaams Instituut als basis kan dienen voor zon depot. De wenselijkheid daarvan is ook nog het voorwerp van onderhandeling. Het is niet uitgesloten.
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Voorzitter, ik ben een beetje verbaasd door de goedgunstigheid van de heer Tommelein ten aanzien van de minister. Ik ken hem zo niet. Ik ben hiermee minder tevreden. Minister, ik heb u in de jaren dat ik deel uitmaak van dit gremium nog nooit zon passieve houding weten aannemen ten aanzien van een dergelijk project. (Opmerkingen van minister Ingrid Lieten)
Het komt erop neer dat iedereen maar tevreden moet zijn. (Opmerkingen van minister Ingrid Lieten)
U hebt extra middelen gepland, u dankt uw collegas in de Vlaamse Regering. De plannen moeten maar worden aangepast, en daarmee gedaan. Ik concludeer de facto, gelet op wat de VRT vrijdag heeft verteld, dat u zich erbij neerlegt dat een deel van het VRT-archief niet bewaard zal blijven.
Verder wilt u de partners de kans geven om te overleggen. U hoopt op intensief overleg tussen de VRT en VIAA. Wat als dat niet lukt? Is het dan helaas pindakaas, het VRT-archief wordt niet ontsloten, er gebeurt verder niets mee? De VRT heeft duidelijk gemaakt dat het in 2013 gedaan is.
De VRT zat in de stuurgroep en heeft daar mee over onderhandeld. U hebt er dan ook vertrouwen in dat ze fantastisch gaan overleggen met VIAA. Ik vind het raar dat de VRT daar op een werkbezoek van de commissie Media zon punt van maakt en de parlementsleden oproept om een lans te breken voor het behoud van het VRT-archief.
Nu draai ik in de politiek al een tijdje mee, maar als een Luc Van den Brande een dergelijke oproep doet, vermoed ik dat hij een bedoeling heeft. Dan vermoed ik dat Van den Brande, ergo de VRT, er niet zon vertrouwen in heeft dat het overleg zal slagen. Men heeft duidelijk getoond dat men bang is voor wat er verder met het archief gaat gebeuren. En u zegt: we zullen wel zien in de loop van het jaar, in september kijken we wel verder. Ik vind dat een eigenaardige houding van een minister.
De VRT staat onder uw voogdij en houdt een smeekbede bij de parlementsleden. Dan vermoed ik dat er iets fout loopt.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.