Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 26/06/2012
Vraag om uitleg van de heer Jurgen Verstrepen tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over de nieuwe website van Canvas
- 2023 (2011-2012)
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Voorzitter, minister, mijn vraag gaat over de nieuwe website van Canvas die werd gelanceerd. En wij, leden van de commissie Media, analyseren en evalueren sneller dan de VRT.
De VRT heeft naar aanleiding van zijn uitbreid sportprogramma deze zomer www.canvas.be gelanceerd. Tijdens de sportzomer zal men elke dag op de website een heruitzending van een Canvasprogramma plaatsten. Volgens de beheersovereenkomst moet de VRT een selectie maken van educatieve en wetenschappelijke programmas die gedurende zes maanden online raadpleegbaar blijven. Men heeft een aantal programmas gekozen. Het zijn onder andere De weg naar Mekka, Bonjour Congo, Back in the USSR en Publiek geheim. De website wil zich ook focussen op actualiteit door de hoofdpunten van www.deredactie.be te integreren. En dan is er nog Canvaslinkt: daar kan men kennis maken met andere interessante sites en met filmpjes die op het web circuleren. Ook aan Videozone heeft de VRT enkele aanpassingen uitgevoerd.
Het ziet er allemaal fraai uit, het ziet er allemaal netjes uit, het ademt vooral actualiteit en nieuws uit en dat is toch het imago dat men wil creëren. Mijn vraag is tweeledig en gaat over een aantal punten. Men linkt ook programmas zoals Het Journaal, Terzake, Villa Politica en Reyers Laat. Daaraan merken we dat men Canvas Online wenst uit te bouwen tot een nieuwszender. Zoals u weet, vind ik dat we tegenwoordig niet meer over zenders alleen mogen praten als het gaat over zenders via kabel of air, maar ook via online distributie. Voor mij is dat ook een zender, want er is een mix van audio en video. Ook met de gelanceerde rolkrant probeert Canvas zich als een volwaardige nieuwszender te profileren. Naast dat nieuws zijn er natuurlijk ook een aantal programmas die worden geplaatst waarvan wordt gezegd: actualiteitsgebonden en kwaliteit.
Als het gaat over kwaliteit, is een eerste vraag die we daarbij kunnen stellen de volgende. In het kader van die Canvaswebsite, in het kader van nieuws en actua, krijgt men een aantal advertenties te zien. Ik heb er een aantal screenshots van genomen. Over de advertenties op de websites van de openbare omroep hebben we hier al discussies gevoerd. Op de vraag of die toegestaan kunnen worden, werd toen gezegd dat het kan. We kregen in het kwalitatieve, actualiteitsgebonden frame plotseling het volgende te zien: Erectieproblemen? wachtniet.be. We zagen een aantal advertenties waarbij ik, met de kwaliteit van Canvas in het achterhoofd, dacht: tja, we zijn al wel wat gewoon op het internet, maar ik vroeg me toch af of Canvas daar nu ook al geld aan verdient.
Hoe kan het dat zoiets daarop komt? Het zijn eigenlijk vrij eenvoudige technieken. Ofwel plaatst men er maar wat op zonder filters of screening. En dan gaat men uit van het principe dat al het geld dat binnenkomt, geld is dat binnenkomt ongeacht de adverteerders. Het boeit me om te weten, minister, of u vindt dat dergelijke advertenties thuis horen op de website van de openbare omroep. Het was niet bij Villa Politica, maar dat kan natuurlijk nog komen. Ik vind het een beetje vreemd. Als men dan toch schermt met kwaliteit en als er dan toch een hele batterij ITers en programmeurs zitten en het dan toch zo veel mag kosten, vind ik het een beetje vreemd dat dergelijke banale advertenties op de website komen. Ik plaats daar toch een aantal vraagtekens bij.
En dan even over de programmas. Wat de aandacht trok, was dat een aantal programmas die de VRT nu gratis aanbiedt op de website van Canvas, worden gehaald uit Ooit Gemist. Dat is dan weer een soort betaalmodel. Telenet hoorde het in Keulen donderen. Telenet was niet op de hoogte van het feit dat die programmas eruit werden gehaald en gratis op de website werden geplaatst. De distributeur vroeg dan ook overleg met de openbare omroep, met de VRT.
U begrijpt dat ik hier een aantal vragen over heb. Vindt u het kunnen dat er, terwijl er in de beheersovereenkomst overeengekomen is dat educatieve en wetenschappelijke programmas geselecteerd moeten worden, aan de andere kant online reclame wordt gemaakt dat helemaal niet dat imago heeft? Wat doet u dan met dergelijke advertenties? Moet het hele advertentiemodel op de website niet eens herbekeken worden, zeker als het een actuagebonden site is zoals www.canvas.be?
Heeft het overleg al plaatsgevonden tussen de VRT en Telenet? Zo ja, wat is op dit ogenblik dan het resultaat ervan?
De voorzitter : De heer Vandaele heeft het woord.
De heer Wilfried Vandaele : Voorzitter, mijnheer Verstrepen, er staat natuurlijk in de beheersovereenkomst dat de VRT een online aanbod moet hebben. Ik heb heel lang gezocht naar de reclame voor de site over erectieproblemen. Ik heb van alles gezien: Hyundai, Lampiris, Telenet, Nationale Loterij Ik was benieuwd, ik dacht: Dat moet ik toch zien, je weet nooit waar het handig voor kan zijn.
Misschien is er, mijnheer Verstrepen, sprake van behavioral targeting. U weet dat men op basis van het surfgedrag van de klant, reclame loslaat. Het zou dus kunnen dat u het zelf hebt uitgelokt.
De heer Jurgen Verstrepen : Even een technische toelichting: het gebeurde met de IP-adressen van het Vlaams Parlement.
De heer Wilfried Vandaele : Ja, de parlementsvoorzitter is natuurlijk niet te schatten
Mijnheer Verstrepen, ik kan me voorstellen dat sommigen ontevreden zijn met wat hier gebeurt, Telenet misschien ook, want die heeft niet graag over the top-aanbiedingen waarbij dienstverleners zich rechtstreeks tot de kijkers wenden zonder de kabelmaatschappij te kennen. Het heeft ook een grote impact op wat gedownload wordt, op de data. Als iedereen via internet naar televisie zou kijken, heeft dat inderdaad een gigantische impact op onze infrastructuur. Uw vraag is dus terecht, maar mijn partij ziet niet meteen een oplossing voor dit probleem.
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Voorzitter, dames en heren, momenteel loopt er een sensibiliseringscampagne over erectieproblemen van Eli Lilly, een farmaceutisch bedrijf. Ook op de VRT-websites zijn hiervan advertenties te zien.
Zoals voorgeschreven door het Mediadecreet legt de raad van bestuur van VRT in het kader merchandising en nevenactiviteiten in detail vast welke commerciële activiteiten VRT mag ontplooien. Artikel 2.2.4 van dat kader bepaalt expliciet dat de VRT, onder de voorwaarden bepaald in het Mediadecreet en de geldende beheersovereenkomst, alle vormen van commerciële communicatie mag brengen rond haar aanbod op breedbandinternet. Het gaat meer bepaald om contentintegratie, premium display advertising, direct response advertising en e-mailmarketing. Enkel de themasites www.deredactie.be en www.ketnet.be mogen volgens het kader geen commerciële communicatie bevatten. De verkoop van commerciële communicatie is een commerciële activiteit van de VRT. De advertenties in kwestie voldoen aan de wettelijke regels. Er is en was dan ook geen reden om de publicatie ervan op de website te weigeren.
Er werd gevraagd of er overleg tussen de VRT en Telenet heeft plaatsgevonden. De VRT voert uit wat de beheersovereenkomst voorschrijft, onder meer in operationele doelstelling 14.5: Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van educatieve of wetenschappelijke programmas, ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnen de respectieve netsites van de TV-netten of daarvan afgeleide interactieve applicaties. De VRT heeft hierover overlegd met Telenet. De distributeur heeft akte genomen van de VRT-positie.
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Minister, het korte antwoord verrast me wat. Ik heb immers nog altijd geen antwoord op de vraag of die reclame eigenlijk wel wordt gescreend. Daarover heb ik u niets horen zeggen. Ondertussen heb ik die website al de hele tijd openstaan. Ik herken dergelijke online advertising wel. Normaliter moet men dat toch een beetje in de gaten houden. Zeker een openbare omroep moet dat doen, of het nu over erectieproblemen gaat of niet. Dat is mijn punt. Ik vraag me af welk onderdeel in het automatische systeem zit dat ze ontwikkelen, en welk onderdeel in de eigen webvertising zit die ze ontwikkelen. Ik zal daar ook een vraag over stellen, om dat te triëren. Dit wordt geplaatst, maar volgens mij wordt het niet gecontroleerd. Dat betekent dus dat bepaalde advertenties gewoon zonder controle toegang hebben tot websites van de openbare omroep, die toch een bepaalde trafiek en een bepaald imago hebben. Daarover ging in eerste instantie mijn vraag, en daarop heb ik geen antwoord gekregen. Telenet neemt er akte van, maar er heeft dus geen overleg plaatsgevonden. Daar komt het eigenlijk op neer.
Kan ik een antwoord krijgen op mijn vraag over de advertenties? Dat is zelfs geen nieuwe vraag. Horen die daarin thuis? Als u een antwoord hebt gekregen van de openbare omroep, dan zou ik graag weten waarin die screening zit.
Minister Ingrid Lieten : Ik denk dat de geëigende kanalen die daarover waken, die screening doen. Dat is een operationele aangelegenheid binnen de VRT.
De heer Jurgen Verstrepen : Het gaat over de website www.canvas.be. Dat staat daar in het groot op. Dat is toch logisch. Ofwel zeggen we aan de openbare omroep dat wat ze online allemaal doen, niet moet worden gescreend.
Minister Ingrid Lieten : Gescreend door wie?
De heer Jurgen Verstrepen : Door de VRT zelf. Gebeurt dat? Het zijn immers automatische systemen.
Minister Ingrid Lieten : Alles wat op de website staat, staat daar onder verantwoordelijkheid van de VRT. Punt.
De heer Jurgen Verstrepen : Het is goed dat ik dat weet.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.