Commissie voor Algemeen Beleid, Financiƫn en Begroting
Vergadering van 13/12/2011
Vraag om uitleg van de heer Koen Van den Heuvel tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de wildgroei aan indexeringsmechanismen binnen de Vlaamse overheid
- 620 (2011-2012)
De voorzitter : De heer Van den Heuvel heeft het woord.
De heer Koen Van den Heuvel : Voorzitter, minister, collegas, deze vraag heb ik twee jaar geleden al gesteld. Ik stel ze nu opnieuw uit nieuwsgierigheid om te vernemen of de minister hier de voorbije maanden even tijd voor heeft gehad. Mijn vraag gaat over de veelheid aan indexeringsmechanismes die we in Vlaanderen kennen. Deze veelheid leidt tot complexiteit en roept vragen van gelijkberechtiging op.
Minister, u hebt gezegd dat dit juist was en dat u dit zou onderzoeken in het licht van de begrotingsopmaak 2011. Begin 2011 heb ik de vraag opnieuw gesteld. U hebt gezegd dat het inderdaad beter zou kunnen. Ik begrijp dat het niet de allerhoogste prioriteit is, maar u hebt toen gezegd dat u het opnieuw zou onderzoeken in het licht van de begrotingsopmaak 2012.
Minister, is er de voorbije maanden een harmoniseringsoefening gebeurd? Is dat aangekaart bij de begrotingsopmaak 2012? Hebt u concrete voorstellen gedaan? Is er binnen de regering over gepraat? Wat is er eventueel mee gebeurd? Hoe ziet u de toekomst tegemoet? Kan dit inderdaad leiden tot een harmonisering?
De voorzitter : De heer Sannen heeft het woord.
De heer Ludo Sannen : Voorzitter, minister, ik wil de vragen van de heer Van den Heuvel steunen. Op 13 januari 2009 heb ik die vraag voor de eerste keer gesteld aan toenmalig minister Van Mechelen. Het dossier loopt dus al een tijdje. Nu we bijna drie jaar verder zijn, is het belangrijk dat er eindelijk wat duidelijkheid zou komen in deze problematiek.
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Voorzitter, collegas, ik zal jullie moeten ontgoochelen, want ik sta uiteraard nog altijd achter die mening van harmonisering. Ik blijf er ook achter staan en ik hoop jullie ook dat een harmonisering een budgettaire neutraliteit met zich mee moet brengen. Dat wil zeggen dat er mensen zijn die verliezen en mensen zijn die winnen door een harmonisering van de indexering. We beseffen dat en we weten dat. We willen ook graag van jullie horen dat jullie hierachter blijven staan.
Om een technische uitvoering aan die harmonisering te kunnen geven, moet er sowieso nog een heel traject worden afgelegd. Enerzijds dienen alle indexeringsmechanismen in kaart te worden gebracht. Vervolgens moet worden nagegaan op welke manier die budgettaire harmonie kan worden ingezet. Er zal hierbij logischerwijze ook een overgangsperiode nodig zijn, want er zijn contracten van lange duur, en daar moet je rekening mee houden. Zoals ook tijdens de vorige vergaderingen aangegeven, lag bij de begrotingsopmaak 2012 de technische focus op het ordentelijk in werking laten treden van het Rekendecreet.
De heer Van den Heuvel zei dat hij begreep dat hier de prioriteit niet ligt, maar vroeg toch hoever het staat en hoe het verder zal evolueren. De invoering van het Rekendecreet is vlot en correct verlopen. De aanpassingen in het kader van het Rekendecreet en de nieuwe begrotingsstructuur die de nieuwe begrotingsartikelen voorschrijven voor de uitgavenbegroting van ministeries en Directie Algemene Beleidszaken (DAB), brengen een hergroepering met zich mee. Het is de bedoeling om bij de begrotingsopmaak 2013 de omvorming ook voor de middelenbegroting tot nu toe was het voor de uitgavenbegroting en de begroting van de rechtspersonen door te voeren.
Er is eigenlijk een afgeleid effect. De nieuwe begrotingsstructuur heeft ook een gunstig effect met betrekking tot de geplande harmoniseringsbeweging. Tot op heden wordt de indexatie van de kredieten algemeen opgevolgd via de onderliggende basisallocaties. Als op termijn de interne werking dusdanig wordt omgevormd dat de begrotingsartikelen het nieuwe echelon vormen waarrond de technische bilaterale besprekingen worden gevoerd bij opmaak en controle, zal hierbij ook sowieso een harmoniseringsbeweging nodig zijn om eventuele verschillen wat betreft het indexeringsmechanisme van basisallocaties, ressorterend onder eenzelfde begrotingsartikel, gestructureerd weg te werken. Het werken op een ander echelon zal de harmonisering in de hand werken. Het zal in 2013 verder aan bod komen als we de omvorming naar de middelenbegroting doen.
Zoals ook in de vergadering in maart aangegeven, wordt naar aanleiding van de technische bilaterales omtrent de begrotingsopmaak en de begrotingscontrole en bij de behandeling van de dossiers zoals voorgelegd voor begrotingsakkoord, de gevraagde harmonisatie van de indexmechanismen terdege in het beslissingsproces meegenomen, waardoor ook de kans op eventuele anomalieën reeds kleiner is.
Ik kom tot mijn conclusie. Afhankelijk van de werklast die gepaard gaat met de uitvoering van de belangrijkste prioriteiten en die zijn voor mij: het behoud van het begrotingsevenwicht, maar ook een ordentelijke inwerkingtreding van het Rekendecreet en nog een extra werk, namelijk de accurate uitvoering van een eventuele staatshervorming die we moeten voorbereiden wil ik toch, samen met mijn departement, trachten om nog deze legislatuur een technisch voorstel van harmonisering uit te werken, al dan niet geënt op de nieuwe begrotingsstructuur. Dankzij het Rekendecreet zal er automatisch een stuk naar voren komen, maar het komt na de drie prioriteiten die ik heb opgesomd. Ik ben ervan overtuigd dat u hetzelfde denkt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.