Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 10/11/2011
Vraag om uitleg van de heer Bart Caron tot mevrouw Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, over de moeilijke opstart van Daarkom
- 333 (2011-2012)
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Voorzitter, minister, collegas, de opstart van Daarkom is al een aantal jaren bezig. Ik was aanwezig op de opening. Ik ben niet binnengeraakt, maar dat heeft te maken met het feit dat het eerste gedeelte zich buiten afspeelde. De opening kreeg heel veel respons.
Op de website brusselnieuws.be las ik dat de start niet de verhoopte euforie kende. De start kon niet meteen vliegend worden genoemd omdat er uitgerekend in het opstartjaar net voldoende middelen waren om de huishuur te betalen. Pas na het nodige lobbywerk kwamen er middelen bij om met een beperkte personeelsploeg aan de slag te gaan. De feestelijkheden moesten noodgedwongen gefinancierd worden met de opgebouwde reserves, maar toen bleek dat die slechts voor de helft mochten worden benut, leek de opening te moeten worden afgeblazen. Dat zal allemaal zaken die toch wijzen op een zeer bizarre situatie.
De vraag is hoe ernstig het ontbreken van middelen en de onzekerheid over het toekomstige budget is. Waaraan is het te wijten? Kan het worden geremedieerd? Ik lees letterlijk dat door het ontbreken van middelen en de onzekerheid over het toekomstige budget, directeur Pauwels er niet in slaagde een deftig creatief programma uit te werken, laat staan dat zij zich kon gaan buigen over een langetermijnvisie en -planning. Althans dit stond recent te lezen op brusselnieuws.be.
Minister, dat verontrust mij, omdat ik Daarkom steeds als een heel waardevol initiatief heb gezien. Ik heb er al eens een vraag over gesteld. U hebt toen gezegd dat u de financiële middelen zou bekijken, rekening houdend met de resultaten van de voorgaande jaren en met de reserves. Er was een belofte dat de financiering van Daarkom in orde zou komen. Mijn vragen peilen dan ook allemaal naar die situatie en naar de toekomst.
Een van de elementen uit het artikel dat me ook ongerust maakte, was de vrees dat Daarkom dermate schatplichtig zou zijn aan de Marokkaanse staat, dat dit zou resulteren in een vorm van bemoeienis in de programmatie. Ik hoop dat dit nooit het geval zal zijn.
Minister, heeft Daarkom ondertussen de financiële middelen gekregen die het nodig heeft, middelen voor programmatie, voor personeel en voor het gebouw? Heeft Daarkom een cultureel programma voor de komende maanden opgemaakt of niet? Klopt het dat het huis dat niet kon wegens onzekerheid over de subsidies? Waarom wordt het programma niet bekendgemaakt? Heeft Daarkom een langetermijnvisie ontwikkeld of niet? Wat is daar de oorzaak van? Wordt die ontwikkeld en wanneer? Klopt het dat Daarkom onderbemand is? Hoe zit het met de vermeende bemoeienis van de Marokkaanse overheid inzake het programma? Zijn ter zake afspraken gemaakt? Ik neem aan dat u, net zoals ik, de artistieke autonomie van Daarkom erg belangrijk vindt.
De voorzitter : De heer Dehandschutter heeft het woord.
De heer Lieven Dehandschutter : Voorzitter, minister, collegas, ik wil me aansluiten bij de vraag van de heer Caron.
In se vind ik het een heel boeiend en interessant project met heel wat mogelijkheden. We kennen allemaal de lange geschiedenis, zonder dat de kip al veel eieren heeft gelegd. Er waren torenhoge verwachtingen gecreëerd, maar concrete doelstellingen waren minder duidelijk.
Wat me de voorbije twee jaren ook is opgevallen in het parlement, is dat men op het vlak van programmatie en financieel beheer, maar is blijven aanmodderen, om het zo uit te drukken. Minister, u hebt er enkele maanden geleden ook nog de aandacht op gevestigd en gezegd dat de gewone informatieverstrekking van financiële cijfers en planning onbestaande was of sterk te wensen overliet.
Minister, is er intussen al meer duidelijkheid over de financiële planning en rapportage en over de programmatie, of blijft het in het vage, wat ik ten zeerste zou betreuren? Voor de start die nu eindelijk moet worden genomen, is dit ook niet bevorderlijk. Daarkom zou uit die troebele sfeer moeten kunnen komen.
De voorzitter : De heer Kennes heeft het woord.
De heer Ward Kennes : Minister, u hebt op 23 september de opening kunnen doen. De moeilijke aanloop is al in herinnering gebracht. Het is op zich goed dat met Marokko en met de Marokkaanse gemeenschap, die ook in Vlaanderen en Brussel goed vertegenwoordigd is, vormen van samenwerking, uitwisseling, enzovoort tot stand komen, en dat dat ook structureel wordt gesteund. Dat is positief. U hebt de uitdagingen voor Daarkom geschetst. Zij moeten zich op een al dichtbevolkt veld en middenveld goed kunnen positioneren. Zij moeten daar waar er al veel spelers zijn iets kunnen toevoegen en een originele plaats krijgen. U hebt terecht die belangrijke uitdaging in de verf gezet.
Wat is de rol van Marokko bij de financiering? De Vlaamse overheid streeft er terecht naar om in het buitenland zichtbaar aanwezig te zijn. Het lijkt me niet onlogisch dat ook Marokko dat in heel wat landen wil zijn. We moeten genuanceerd bekijken wat een positieve betrokkenheid bij programmatie inhoudt. Het is logisch dat wie mee financiert daarover ook iets te zeggen heeft. Woorden als censuur wekken ongerustheid op. We moeten bekijken welke vorm van sturing en programmatie mogelijk is. Dat moet goed bewaakt worden. Positieve betrokkenheid kan, censuur natuurlijk niet. Ik heb niet gezegd dat dit het geval zou zijn, maar die woorden vallen wel.
Is het actieplan 2012 dat in oktober moest worden voorgelegd ondertussen binnen? Hebt u of uw administratie of uw kabinet dat al eens kunnen bekijken? Kunt u zeggen welke richting dat uitgaat?
De voorzitter : Mevrouw Idrissi heeft het woord.
Mevrouw Yamila Idrissi : Voorzitter, ik wens mij ook aan te sluiten bij de vraag van de heer Caron. Ik zal niet alles herhalen, maar ik zou toch graag een antwoord hebben op één punt. De heer Kennes heeft het over programmatie. Maar om te kunnen programmeren moet je de nodige financiële middelen hebben. Welke alternatieven zullen er naar voren worden geschoven om in die werkingsmiddelen te voorzien? In de begroting, waarover we het straks nog zullen hebben, zie ik er geen financiële marge voor.
De voorzitter : Minister Schauvliege heeft het woord.
Minister Joke Schauvliege : Collegas, de eerste reeks vragen betreffen de middelen en de financiële situatie. Welke middelen zullen ter beschikking zijn voor programmatie, personeel en gebouw? Voorzitter, ik geef enkele cijfers.
In 2011 is in een werkingssubsidie voorzien van 503.000 euro. In de begroting 2012 is een bedrag ingeschreven van 508.000 euro uiteraard onder voorbehoud van de goedkeuring door het parlement. Wij hebben aan Daarkom voor het werkjaar 2010 een afwijking op de reservevorming toegestaan. Ik heb beslist dat de vzw Daarkom het volledige saldo van 2010, 239.368,04 euro, mag inschrijven als reserve in plaats van de in het ministerieel besluit maximaal voorziene reserve van 86.900 euro. Normaal gezien is het 10 procent. Dit bedrag mag, gespreid over 2011 en 2010, integraal worden aangewend. Dat was ook een voorwaarde in het begrotingsakkoord. Dat komt op 134.777 euro per jaar. Dat betekent dat Daarkom zowel voor 2011 als voor 2012 beschikt over ruim 635.000 euro. Daarkom heeft mij de financiële vooruitzichten voor 2012 bekendgemaakt. Voor 2012 verwacht men 1.114.280 euro aan uitgaven en men rekent op 1.114.295 euro aan ontvangsten.
Als we de begroting analyseren, stellen we vast dat in 2012 ruim 225.000 euro kan worden besteed aan programmatie. Daarkom heeft tot nu een ad-hocregeling gekend. Ik vind dat Daarkom zich vanaf nu matuur mag tonen. Het moet binnen de kunstensector volwassen en volwaardig zijn. Ik heb bij de officiële opening gevraagd dat Daarkom een subsidieaanvraag zou indienen in het Kunstendecreet. Als hun aanvraag bij de beoordelingscommissie positief wordt geëvalueerd, kunnen zij vanaf 2013 in het kader van het Kunstendecreet worden gesubsidieerd, net zoals alle andere Brusselse cultuurinstellingen ik vind het gezond dat iedereen op dezelfde manier wordt behandeld. Zij moeten hun aanvraagdossier indienen voor 1 december. Wij wachten erop.
De vraag hoe het zit met hun infrastructuur als zij worden gesubsidieerd in het kader van het Kunstendecreet is terecht. Ook daar trek ik volledig de parallel met de andere Brusselse instellingen die ook worden gedragen door de Vlaamse overheid. Zij zullen op dezelfde manier worden ondersteund als alle andere Brusselse instellingen, via het Fonds voor Culturele Infrastructuur (FoCI).
In een tweede reeks vragen hebt u het over het programma. U vraagt of er al iets werd overgemaakt aan het kabinet en of er al dan niet onduidelijkheid is over de subsidies. In de beheersovereenkomst, die toch wel een contractmatige basis heeft, stond dat Daarkom voor 1 oktober van dit jaar een jaarplan en begroting voor 2012 moest indienen. Na lang aandringen hebben we die ontvangen op 28 oktober 2011. In het jaarplan 2012 wordt uiteraard ook een cultureel programma uitgewerkt. Ik stel voor dat ik een kopie van dat ingediende programma laat bezorgen aan de commissie.
U vraagt wanneer het programma bekend wordt gemaakt. Ik heb niet de gewoonte om mij te mengen in het dagelijkse bestuur en in de werking van een organisatie, ik laat het dus volledig over aan het Vlaams-Marokkaans culturenhuis om na te gaan hoe ze dat het beste verspreiden en bekendmaken, het valt onder zijn bevoegdheid. Ik ga ervan uit dat ze dit ook zullen doen op hun website of via folders. We moeten dit aan hen overlaten, ik heb niet de gewoonte om me daarmee te bemoeien.
U had ook een vraag over de lange termijn. De overeenkomst die werd afgesloten dateert van 31 mei 2006. Het is een overeenkomst die werd gesloten tussen de Vlaamse Gemeenschap en de regering van het koninkrijk Marokko. De overeenkomst voorziet in de oprichting van een Vlaams-Marokkaans culturenhuis en dat is er nu dus. Tussen de Vlaamse Gemeenschap en Daarkom werd een beheersovereenkomst gesloten voor de periode 2008-2010. Deze overeenkomst zullen we verlengen tot eind 2012. Vanaf dan mikken we op een gelijke behandeling voor iedereen in het gehele kunstenveld in Brussel.
Deze overeenkomst bevat de fundamenten waarop moet worden gebouwd. In overleg met alle betrokken partijen zullen we ervoor zorgen dat de resultaten er zijn en dat het huis verder kan werken.
U vraagt me of het klopt dat Daarkom onderbemand is. Daarkom beschikt momenteel over 5,6 voltijdse equivalenten. Ik meen dat er organisaties zijn die minder goed bedeeld zijn en dat dit moet volstaan om een volwaardige werking uit te werken en in de praktijk om te zetten.
Er is geen bemoeienis vanuit Marokko. Er werd een beheersovereenkomst gesloten tussen de Vlaamse Gemeenschap en Daarkom. In artikel 4 staan algemene principes en waarden en in de laatste paragraaf staat uitdrukkelijk en dat is cruciaal dat vzw Daarkom op autonome wijze instaat voor de realisatie van de inhoudelijke werking. Dat is goed, het is een principe dat we hier hanteren voor alle organisaties waarbij we geen inmenging doen in het artistieke programma, tenzij voor een aantal uitzonderingen, maar daar komen we op een later moment op terug. Het is logisch dat dit het enige is waar we paal en perk aan stellen. Er zijn geen bemoeienissen vanuit Vlaanderen en absoluut ook geen van de Marokkaanse overheid. Alles verloopt heel correct. Er is uiteraard een dialoog met de Marokkaanse overheid. Het is een gezonde dialoog die volledig correct verloopt.
Er was ook een vraag over financiering vanuit Marokko. Marokko heeft bijgedragen aan de infrastructuur van Daarkom, maar draagt niet direct bij aan de activiteiten zelf.
Ik heb begrepen dat er ook dit jaar nog een aantal activiteiten gepland zijn, het zijn er een viertal. We zullen u het actieplan bezorgen zodat u zelf kunt vaststellen wat de planning van Daarkom is.
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Voorzitter, minister, dit is voor mij vrij veel nieuw materiaal, het is dan ook met enig voorbehoud dat ik reageer. Een aantal dingen wist ik niet, bijvoorbeeld dat u ervoor kiest om Daarkom in het Kunstendecreet in te schalen. Het is een keuze die ik niet noodzakelijk afwijs, zeker niet, maar in dat geval moet de overeenkomst met Marokko een ander karakter krijgen, zo niet creëren we spanning.
Ik vroeg waarom ze hun programma niet bekendmaken. Die vraag zal ik nooit stellen bij een gesubsidieerde organisatie die buiten de overheid staat, maar hier gaat het om twee overheden die samen een nieuwe instelling hebben opgericht. Tot nader order beschouw ik Daarkom dan ook als een instelling van de overheid, want die heeft zichzelf gemandateerd om een Marokkaans-Vlaams culturenhuis op te richten.
Los daarvan vind ik het verontrustend dat een instelling van ons want zo beschouw ik Daarkom nog altijd in een lopend seizoen nog steeds geen programma bekend heeft gemaakt. Dat baart me zorgen. Ik wil ook zien op de website van een instelling of die instelling dynamisch en actief is. Ik heb daartoe weinig andere bronnen, tenzij ik ter plekke ga of het via communicatie vaststel. Ik vraag hiermee niet dat u tussenbeide komt, ik stel dit enkel vast en het verontrust me een beetje.
Ik keer nog even terug naar de problematiek van de financiën. Het lijkt me nu inderdaad een vrij zuivere en duidelijke situatie. Ik bedank u ervoor om dit zo correct uit te voeren. Het is een technisch ingewikkelde zaak. U zei dat er nog een reserve was die mocht worden aangewend in de periode 2010-2011, maar u gaf toen een totaalcijfer voor 2012 en dus meen ik dat het wellicht de periode 2011-2012 betreft. Ik merk dit enkel op zodat het correct in het verslag staat. (Opmerkingen van minister Joke Schauvliege)
Het bedrag is wellicht iets bescheidener dan sommigen hadden gehoopt, maar het is op zich wel een basis die het voor het huis mogelijk moet maken om te functioneren. Het is voor 2012 nog steeds meer dan het dubbele van de huurgelden. Ik ga ervan uit dat er dus een en ander mogelijk wordt, zeker als ik zie dat er 5,6 mensen werken en er een artistiek budget is van 225.000 euro. Dat is allemaal niet fantastisch, maar het is wel een startbasis.
Ik weet dat de term onderbemand relatief is. Onderbemanning heeft alles te maken met de mate waarin het programma uitgebouwd is, of er zalen worden verhuurd, hoe technisch complex alles is en zo meer. Het is een heel relatief begrip.
Ik zie dat het engagement financieel wordt ingevuld, en dat kan ik toejuichen. Minister, u daagt Daarkom uit een programma te maken en te tonen wat ze kunnen. Daar hebben ze ook de ruimte voor. Dat is een goede zaak.
Ik wil nog even terugkomen op het Kunstendecreet. U zegt dat u de samenwerkingsovereenkomst met Marokko met een jaar hebt verlengd tot en met 2012. Daarna zou de instelling in het Kunstendecreet moeten kunnen landen. Ik ga ervan uit dat de overeenkomst met Marokko geen rechtsgevolgen heeft. Ik vraag me wel af hoe de gemeenschap betrokken zal zijn bij de werking en het bestuur van Daarkom. Als de formele band met het koninkrijk wordt doorgeknipt, tot daar aan toe, maar hoe wordt dat ingevuld door de Marokkaanse gemeenschap in Brussel?
Ik hoop dat de instelling goed wordt begeleid richting Kunstendecreet. Het is wellicht de eerste keer dat ze een inhoudelijk artistiek dossier moeten maken vanuit een wankele voorgeschiedenis. Ik hoop dat we niet te maken krijgen met negatieve adviezen en allerlei problemen. Het lastige is dat ze nog geen werking hebben bewezen. Ze moeten structureel instappen in een decreet zonder dat ze een werking hebben. Dat is altijd een kwetsbare situatie. Niettemin dank ik u voor uw engagement, minister.
De voorzitter : De heer Kennes heeft het woord.
De heer Ward Kennes : Minister, het is goed te verduidelijken wat de relatie zal zijn tussen Vlaanderen, Daarkom en het koninkrijk Marokko. De conclusie die de heer Caron trekt, dat een opname in het Kunstendecreet zou betekenen dat alle banden op basis van het verdrag van 2006 zouden worden doorgeknipt, is een onverwachte wending in het verhaal. Mocht bij de opening de micro ook buiten hebben opengestaan, mijnheer Caron, dan had u wellicht gehoord dat de minister toen al aankondigde dat ze Daarkom uitnodigde om een dossier in te dienen in het kader van het Kunstendecreet.
Ik hoop dat ze dat tijdig doen. Het actieplan is een maand later gekomen. Er resten nog enkele weken om een aanvraag in te dienen. Dat is ook de goede manier om de verschillende instellingen op een gelijk niveau te behandelen: gelijke subsidiëring en een gelijke concurrentieslag om hun meerwaarde in het landschap aan te tonen.
De voorzitter : Mevrouw Idrissi heeft het woord.
Mevrouw Yamila Idrissi : Sommige zaken zijn onduidelijk. Minister, u had het over 508.000 euro voor 2012 en 503.000 euro voor 2011. Ik denk dat het belangrijk is een opsplitsing te maken tussen infrastructuur en werkingsmiddelen. De knoop zit al in het begin. Er gaat 300.000 euro naar infrastructuur, en dan heb je 200.000 euro waarvan personeel moet worden betaald, waarmee een programmatie moet worden uitgewerkt, en waarmee sinds kort ook de verwarming en elektriciteit moeten worden betaald. Dat zorgt voor problemen. Het is een aanzienlijk bedrag, daar moeten we niet flauw over doen, maar het is belangrijk die opsplitsing te maken.
Ik ben blij met de afwijking van de reserve, waardoor er, gespreid over twee jaar, een belangrijk bedrag naar Daarkom gaat. Dat stelt hen in staat dat aan te wenden voor de werkingsmiddelen.
Minister, u zegt dat de uitgaven begroot zijn op iets meer dan 1 miljoen euro, en de ontvangsten ook. Ik neem aan dat die 508.000 euro in de ontvangsten zit. Waar die andere 500.000 euro vandaan komt, is niet helder. Daar krijg ik graag een antwoord op. De basis voor 2012 is 508.000 euro.
In tegenstelling tot de heer Caron, die enthousiast is, ben ik dat veel minder. Daarkom moet je niet vergelijken met de andere Brusselse culturele instellingen, maar met instellingen zoals deBuren, een internationale instelling die een samenwerkingsakkoord heeft met Vlaanderen en Marokko.
Minister, ik heb op de opening gehoord dat u Daarkom uitnodigt om mee te doen aan het Kunstendecreet. Ik weet niet wat het standpunt van Daarkom is. Ik vind de piste van het Kunstendecreet een gevaarlijke piste. Ik denk dat men er wel eens bekaaid van af zou kunnen komen.
Tot mijn verbazing verneem ik als ik het goed heb geïnterpreteerd dat de samenwerking met het koninkrijk Marokko zou worden stopgezet. Dan kom je natuurlijk in een heel ander verhaal wat Daarkom betreft. Ik weet niet of het al is doorgesproken met de Marokkaanse overheden en met Daarkom zelf. Ik zou hierover graag wat verduidelijking krijgen, want misschien heb ik niet goed begrepen welke piste er zou worden bewandeld. Ik denk dat je Daarkom moet zien als een internationaal dossier zoals andere internationale dossiers die Vlaanderen rijk is, zoals de samenwerking met Nederland waarvan deBuren een heel mooi voorbeeld is.
De voorzitter : Minister Schauvliege heeft het woord.
Minister Joke Schauvliege : Mevrouw Idrissi, u spreekt van een kwinkslag. Ik denk dat u misschien een omslag bedoelt? Een kwinkslag is meer een mop of iets om te lachen. Ik denk niet dat ik iets om te lachen heb gezegd. Ik heb ernstige dingen gezegd.
Mevrouw Yamila Idrissi : Het was ernstig bedoeld.
Minister Joke Schauvliege : Een kwinkslag. U noemt het dus echt een kwinkslag?
Mevrouw Yamila Idrissi : Neen, neen. Ik zeg dat het ernstig bedoeld is. Het zal omslag zijn. Ik zal me vergist hebben. Maar de ernst van de zaak blijft wel.
Minister Joke Schauvliege : Uiteraard, ook voor mij blijft dit ernstig.
Ik ben eigenlijk een beetje verontwaardigd. Ik vind het straf dat u hier zegt dat alle organisaties die subsidies krijgen uit het Kunstendecreet, allemaal sukkelaars zijn: ze zijn aan hun lot overgelaten en kennen allemaal grote onzekerheid.
Mevrouw Yamila Idrissi : Dat hebt u mij niet horen zeggen. Dat is uw interpretatie.
Minister Joke Schauvliege : Dat hebt u letterlijk gezegd: Het Kunstendecreet geeft een grote onzekerheid. Ik noteer dat.
Mevrouw Idrissi, ik ga voor een gelijke behandeling van iedereen. Dat is een van de belangrijkste uitgangspunten uit mijn beleidsnota en ik voer dat ook uit in de praktijk. Iedereen moet zoveel als mogelijk gelijk worden behandeld. Daar heb ik ook voor gekozen bij Daarkom. Dat is de meest correcte situatie.
Ik laat Daarkom absoluut niet aan zijn lot over. Ik heb gezegd dat we de beheersovereenkomst die er nu is, voor een jaar verlengen. Na 2012 zullen we dan zien. Ze dienen nu een dossier in wat de tweejarige erkenning van het Kunstendecreet betreft. We zullen zien wat dat geeft.
Voor de verlenging van deze beheersovereenkomst hebben we een heel strikt begrotingsakkoord gekregen. Er is gezegd dat we de situatie waarbij heel veel reserves zijn opgebouwd waarmee niets is gebeurd, niet langer kunnen tolereren. Er moet eerst zuiverheid zijn in de financiële situatie en de reserves moeten eerst worden opgebruikt. Dat heb ik ook vertaald in de praktijk. Mijnheer Caron, u zei dat er wat verwarring is. Het gaat om reservevorming van het jaar 2010 waarvan de reserves zijn vrijgemaakt zodat ze kunnen worden gebruikt voor 2011 en 2012. Afgerond gaat het om 134.000 euro voor het jaar 2011 en 134.000 euro voor 2012.
Men zegt ook dat de programmatie bekend moet worden gemaakt. Ik zal die bekommernis in naam van het parlement overmaken aan de organisatie. Dat moet misschien nog eens duidelijk worden gezegd.
De situatie van het personeel dan. Ik denk dat heel wat organisaties het met minder personeel moeten doen. Daarkom heeft 5,6 FTE (fulltime-equivalent). Ik heb de opdeling bij. Er is een voltijdse productiemedewerker. Er is een voltijdse communicatie- en publieksmedewerker die het programma bekend kan maken. Er is een halftijdse technieker-zaalverantwoordelijke. Er is een halftijdse medewerker onthaal en administratie. Er is een verantwoordelijke voor de uitbating van het café die 80 procent werkt. Daarkom heeft de keuze gemaakt om het café in eigen beheer te doen. En er is een poetsvrouw die ook 80 procent werkt.
Er zijn ook vragen gesteld over details van de begroting. Ik zie me dus genoodzaakt om alle details te overlopen. De huurlast voor 2012 wordt uiteraard onder de uitgaven gerekend en bedraagt 310.616 euro. De leveringen aan ondernemingen energie, communicatie enzovoort bedragen 112.000 euro. Vergoedingen aan derden onder andere huur, geluid en licht bedragen 170.000 euro. Bezoldigingen bedragen 260.000 euro. Afschrijvingen en investeringen voor 236.000 euro.
De inkomsten voor 2012 dan. De omzet is 44.000 euro. Kapitalen en intrestsubsidie bedragen 226.000 euro. De subsidie van Vlaanderen is 508.000 euro. Andere subsidie is 200.000 euro. Ik veronderstel dat die onder meer van Brussel komt. Onttrekking reserve waarnaar ik daarnet heb verwezen is er voor 134.000 euro. Ik kan hieruit afleiden dat Daarkom voor 2012 over ruim 225.000 euro beschikken voor programmatie.
Er is ook gevraagd naar de structuur en hoe Marokko betrokken kan zijn bij de vzw. Laat het duidelijk zijn dat de samenwerkingsovereenkomst met Marokko uit 2006 stilzwijgend verlengd is. Er is een afspraak over hoe de vzw is opgebouwd. Er zijn vertegenwoordigers van Vlaanderen en ook vertegenwoordigers van Marokko aangeduid. Zo wordt er ook binnen de raad van bestuur gezorgd voor voldoende duidelijkheid en afweging tussen verschillende culturen.
Collegas, ik herhaal het nogmaals. Ik vind dat wij een substantiële bijdrage leveren aan Daarkom. Ik geloof ook in Daarkom. Maar ik geloof ook in een gelijke behandeling van zoveel mogelijk organisaties die ook een speler zijn op het veld. Ik heb de logische keuze gemaakt om zich te laten inschrijven in het Kunstendecreet. Ik hoop van ganser harte dat het lukt en dat we op die manier verder kunnen bouwen met Daarkom. We nemen ook een serieus engagement wat de infrastructuur betreft, zoals we dat ook doen met andere instellingen in Brussel. Ik denk dat we op die manier een goede, zuivere situatie hebben, zonder ad-hocregelingen.
Daarkom heeft een volwaardige kans voor de toekomst. Ik hoop van ganser harte dat ze de moeilijke start achter zich kunnen laten en een volwaardige plaats in Brussel kunnen veroveren.
De voorzitter : De heer Caron heeft het woord.
De heer Bart Caron : Minister, ik sluit me aan bij uw slotwoorden.
Mevrouw Idrissi, u hebt het over mijn enthousiasme over de inschakeling in het Kunstendecreet. Het is een piste die ik niet noodzakelijk afwijs, maar enthousiast ben ik niet. Ik ben gewoon bekommerd dat zon jonge instelling met relatief weinig ervaring in die korte tijd maturiteit kan opbouwen om over de strenge lat van het Kunstendecreet en het Kunstendecreet is wel een veilige haven te geraken. Dat is toch een heel belangrijk aandachtspunt. Stel je voor dat het misloopt. Dan is er wel een zware huur, een afspraak met Marokko en allerlei problemen. In die zin ben ik bekommerd en vind ik dat het zeer goed moet worden begeleid.
Minister, ik begrijp het toch goed dat in de raad van bestuur de Marokkaanse gemeenschap haar plaats blijft behouden?
De voorzitter : Het incident is gesloten.