Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie
Vergadering van 15/12/2011
Vraag om uitleg van de heer Bart Van Malderen tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de implementatie van het decreet inzake private arbeidsbemiddeling
- 320 (2011-2012)
De voorzitter : De heer Van Malderen heeft het woord.
De heer Bart Van Malderen : Op 24 november 2010 hebben we in de plenaire vergadering, na levendige debatten in deze commissie, het ontwerp van decreet betreffende de private arbeidsbemiddeling goedgekeurd. De tekst werd op 29 december 2010 gepubliceerd, bijna een jaar geleden. Ik herinner me dat er een urgente nood was, reden te meer om te peilen naar de stand van zaken van de implementatie.
Ik verwijs naar het IAO-verdrag (Internationale Arbeidsorganisatie) van 1997, dat de basis vormt van het decreet en van de Vlaamse regelgeving inzake private arbeidsbemiddeling. Daarnaast gaf de Europese Dienstenrichtlijn mee de aanleiding om het decreet aan te passen.
Er waren ook opportuniteitsredenen om het aan te passen. Naar aanleiding van berichten in de media over discriminatie in uitzendkantoren heb ik samen met heel wat andere collegas vragen gesteld. Op 28 juni 2011 hadden we in de commissie een interessante gedachtewisseling met vertegenwoordigers uit de sector naar aanleiding van een onderzoek van Federgon.
Minister, ook hebt u met uw Nederlandse collega een intentieverklaring ondertekend om grensoverschrijdende uitzendfraude aan te pakken. Om tot een uitwisseling van gegevens te komen via de elektronische uitwisseling van gegevensstromen tussen actoren, of zij hun zetel in Vlaanderen hebben of niet, die bij de toepassing van de controle van de regelgeving zijn betrokken, werd een concreet stappenplan opgenomen.
Minister, uw stappenplan bevat de volgende aspecten, ik citeer: Ik zal naar mijn federale collega toe het initiatief nemen om de ondertekeningsprocedure met betrekking tot het samenwerkingsakkoord zo spoedig mogelijk te finaliseren. Ondertussen zal ik met mijn federale collegas contact opnemen om te kijken welke gegevens kunnen worden uitgewisseld, en hoe deze uitwisseling kan worden gerealiseerd. Van zodra over deze gegevensuitwisseling een akkoord bestaat, zal mijn administratie een machtigingsaanvraag voor het bevoegde Sectoraal Comité van de Privacycommissie voorbereiden, en kan hierover feedback worden gegeven aan de sociale partners. Eenmaal het bevoegde Sectoraal Comité van de Privacycommissie machtiging heeft verleend, kan met de technische voorbereidingen voor deze gegevensuitwisselingen worden gestart.
Minister, kunt u een stand van zaken geven met betrekking tot de implementatie van het decreet inzake private arbeidsmarktbemiddeling? Kunt u een overzicht geven van de uitvoeringsbesluiten die gevolgd zijn uit het decreet? Kunt u een stand van zaken geven met betrekking tot de gedragscode? Dat was immers ook een innovatie van het decreet. De opstelling zou gebeuren in overleg met de sociale partners. Kunt u dat bevestigen? Kunt u de afdwingbaarheid garanderen? Graag krijg ik ook een stand van zaken met betrekking tot het stappenplan. Er is een hele discussie geweest over het aanmelden bij de Europese diensten. Is dat gebeurd? Daar ga ik van uit. Wat was de reactie van Europa?
De voorzitter : De heer Laurys heeft het woord.
De heer Jan Laurys : De commissie heeft destijds heel wat tijd gestoken in het decreet, daarom willen we ons graag aansluiten bij de vraag van de heer Van Malderen. Er wordt verwezen naar de intentieverklaring met de Nederlandse minister in verband met grensoverschrijdende fraude, wat tot spectaculaire verhalen heeft geleid. Blijkbaar kloppen er daar wel enkele van. Zijn er ook plannen om dat met andere landen te doen? Ik veronderstel dat Nederland geen unicum is. Er zullen ook wel malafide uitzendbureaus zijn in andere landen.
Dat wordt ons ook door mensen van Inspectie gezegd. Inspectie laat zich dikwijls afschrikken door buitenlandse firmas, zeker in de bouwsector, omdat er dan documenten moeten worden geleverd en vertalingen aangevraagd. Het is misschien een beetje een simpele voorstelling van de zaak, maar er wordt gezegd dat men nog liever aan de overkant een Belgische of een Vlaamse firma controleert dan een firma van buitenlanders, omdat men weet wat men zich dan op de hals haalt. Bent u daarvan op de hoogte? Klopt het of zijn het stadsverhalen?
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Mijnheer Laurys, de meest voorkomende problemen waren er met Nederland. Het zijn geen Nederlanders, maar Polen die via Nederland naar hier komen, omdat ze zo onze wetgeving kunnen omzeilen. Daarom heb ik een eerste stap gezet naar Nederland. Ik heb van andere landen niet dezelfde reacties gekregen. Ik plan vandaag niet om met andere landen iets af te sluiten.
Ik heb geen melding ontvangen dat dat het geval zou zijn bij Inspectie. Ik laat het zeker nakijken.
Mijnheer Van Malderen, de regelgeving is sinds 1 januari 2011 effectief van toepassing en wordt door de Inspectie Werk en Sociale Economie echt gecontroleerd.
Ik geef een overzicht van de uitvoeringsbesluiten die we hebben genomen. Het eerste is een besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2010 tot uitvoering van het decreet van 10 december 2010 betreffende de private arbeidsbemiddeling. Dat is een uitvoeringsbesluit. Er is een ministerieel besluit van 4 februari 2011 over de samenstelling van de adviescommissie voor uitzendactiviteiten en één van 11 april 2011 tot erkenning van de beroepsfederaties, vermeld in artikel 2 ten zesde van het uitvoeringsbesluit van 10 december 2011. Meer informatie kunt u vinden op www.werk.be.
De gedragscodes zijn opgenomen in de bijlagen 2 tot en met 4 van het uitvoeringsbesluit en maken derhalve integraal deel uit van de regelgeving. De sociale partners hebben we eind 2010 geconsulteerd bij de opstelling daarvan. Doordat de beroepsfederaties ervoor gekozen hebben geen afzonderlijke gedragscodes op te stellen, zijn de gedragscodes in de bijlagen 2 tot en met 4 op grond van artikel 19 van het uitvoeringsbesluit van toepassing. De afdwingbaarheid kan door de Inspectie Werk en Sociale Economie worden gegarandeerd via verschillende artikelen in het decreet op de private arbeidsbemiddeling en in het Inspectiedecreet van 30 april.
Het stappenplan met betrekking tot de uitwisseling van gegevens is niet echt heel vlot gelopen bij een regering van lopende zaken. Ik ga ervan uit dat we nu snel naar een versnelling kunnen gaan. Deze week heb ik eindelijk een door alle bevoegde ministers al zijn er nog wel bij van de regering van lopende zaken , getekend exemplaar van het ontwerp van samenwerkingsakkoord ontvangen. Er werd ook gemeld dat op federaal vlak een voorontwerp van wet zou worden opgesteld ter bekrachtiging, maar dat heb ik nog niet gezien. Ik hoop dat het nu met de nieuwe ministers snel gaat. Ik denk dat dat mogelijk is met minister De Coninck en staatssecretaris Crombez, zeker als u dat steunt.
Met betrekking tot de gegevensuitwisseling werd op initiatief van mijzelf en mijn administratie het initiatief genomen tot overleg met de federale staatssecretaris bevoegd voor fraudebestrijding, met de directeur van het SIOD-directiecomité (sociale inlichtingen en opsporingsdienst), de federale dienst Toezicht Sociale Wetten en de sociale inspectie ter ontsluiting van Limosa. Mijn afdeling heeft een machtiging daartoe, maar deze kan nog niet worden aangewend omdat deze databank via het Genesisplatform beschikbaar is, waartoe de afdeling nog geen toegang heeft. De afspraak was dat, in afwachting, reeds via streefproef een aantal gegevens van buitenlandse bureaus, in batchvorm, zouden worden bezorgd. Dit initiatief wordt thans verder ontwikkeld. We hebben niet gewacht tot alles rond is, we proberen via steekproeven al stappen vooruit te zetten. Op het operationele vlak is er overleg met betrekking tot de controles buitenlandse bureaus in de arrondissementele cellen en met een aantal auditoraten, onder meer inzake buitenlandse dienstverleners.
België en Vlaanderen werd onder andere wegens de niet-tijdige omzetting van de Dienstenrichtlijn op het vlak private arbeidsbemiddeling in gebreke gesteld. De nieuwe regelgeving werd op 10 januari 2011 gemeld aan de Europese Commissie. Op grond hiervan werd de ingebrekestellingsprocedure stopgezet.
De voorzitter : De heer Van Malderen heeft het woord.
De heer Bart Van Malderen : Er wordt aan gewerkt. Ik heb niet goed begrepen hoe het zit met de databanken, het Genesisplatform en de steekproeven. Kunt u dat nog meer uitleggen?
Ik heb nog een boodschap aan de enige hier afwezige partij vandaag, namelijk LDD. Ik herinner me dat de heer Bouckaert hier heel veel misbaar maakte over de maatregelen die we hadden ingeschreven. Hij beweerde dat ze pertinent in tegenspraak waren met de Dienstenrichtlijn en dat heel onze regelgeving zou worden afgeschoten met het grootste kanon dat Europa kon bovenhalen. Uit het laatste deel van uw antwoord blijkt dat dat een luchtkasteel van de heer Bouckaert was. Maar dat is voor zijn rekening.
Minister Philippe Muyters : Ik heb begrepen dat we wel machtiging maar nog geen toegang tot het platform krijgen. We zouden de informatie mogen krijgen, maar we kunnen er niet aan.
De heer Bart Van Malderen : U kunt niet inloggen?
Minister Philippe Muyters : Inderdaad. Met de steekproeven hebben we al iets kunnen doen, maar ik hoop dat het nu veel sneller gaat.
De voorzitter : Het incident is gesloten.