Commissie voor Woonbeleid, Stedelijk Beleid en Energie
Vergadering van 29/09/2011
Vraag om uitleg van mevrouw Valerie Taeldeman tot mevrouw Freya Van den Bossche, Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, over de implementatie van het Vlaams Warmteplan
- 2818 (2010-2011)
Vraag om uitleg van mevrouw Patricia De Waele tot mevrouw Freya Van den Bossche, Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, over het gratis isoleren van 3000 huurwoningen op de private markt
- 2855 (2010-2011)
Interpellatie van mevrouw Liesbeth Homans tot mevrouw Freya Van den Bossche, Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, over de plannen om 3000 woningen gratis te isoleren
- 224 (2010-2011)
Interpellatie van mevrouw Irina De Knop tot mevrouw Freya Van den Bossche, Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie, over de maatregel om 3000 huurwoningen gratis te isoleren
- 229 (2010-2011)
De voorzitter : Mevrouw Taeldeman heeft het woord.
Mevrouw Valerie Taeldeman : Minister, in juni maakte u een Vlaams Warmteplan bekend. Daarmee wenst u de isolatie van en het energiegebruik in woningen drastisch te verbeteren. Daartoe wordt voorzien in een grondige aanpassing van de bestaande premiestelsels. Daarbij is het blijkbaar de bedoeling om overbodige premies te schrappen er wordt dan verwezen naar premies voor domotica of zonwering en zaken zoals het isoleren van muren en vloeren wel te gaan ondersteunen.
Volgens uw berichtgeving zou naast de eerder vermelde premies voor vloer- en muurisolatie, ook elke Vlaming recht krijgen op dezelfde premies. Dit laatste mag dan zeer normaal lijken, het is tot op heden niet het geval. Premies kunnen immers nogal eens verschillen van netbeheerder tot netbeheerder.
Eveneens belangrijk is het accent dat zal worden gelegd op de isolatie van slecht geïsoleerde huurwoningen. Tegelijkertijd zullen diegenen die inzake nieuwbouw beter presteren dan de opgelegde normen extra beloond worden. Op die manier worden stimuli gegeven om steeds energiezuiniger te bouwen. De aldus opgebouwde kennis kan dan weer als basis dienen voor het verder verscherpen van toekomstige normen.
Het nieuwe premiestelsel zou ingaan op 1 januari 2012 en is ook al op enige kritiek gestoten. Ik geef een voorbeeld: de beroepsvereniging van de producenten van zonwering en rolluiken zegt dat de minister een verkeerde kijk heeft op zonwering. De vereniging is de mening toegedaan dat de groepering van de isolatiepremies zijn doel zal missen als de zonweringpremies worden afgeschaft.
Minister, welk precies budget zal als gevolg van de integratie van de Vlaamse dakisolatiepremie in de premies van de netbeheerders, aan die netbeheerders worden overgeheveld?
Er is de aankondiging dat jaarlijks 3000 daken van slecht geïsoleerde huurwoningen geïsoleerd worden bij de zwakste doelgroepen. Hebt u enig zicht op het precieze aantal slecht geïsoleerde woningen in Vlaanderen? Hoe liggen deze cijfers als men ze verdeelt over de provincies? Hoe zult u bepalen waar en wanneer welke woningen aangepakt zullen worden? Welke werkwijze gebruikt men hiervoor? Wie zal deze werken uitvoeren? Ik heb begrepen dat er afgelopen vrijdag een ministerieel besluit besproken is op de ministerraad dat de voorwaarden meer concretiseert. Kunt u een beetje uitleg geven hoe het precies in zijn werk gaat om die 3000 daken per jaar te isoleren?
In een persmededeling laat u weten dat een aantal overbodige of minder zinvolle premies zal worden afgeschaft. Bestaat hier al meer duidelijkheid over? Werd daarover overleg gepleegd met de beroepsvereniging van producenten van zonwering en rolluiken? Indien niet, zal dit nog gebeuren? Hoe staat u overigens tegenover de kritiek dat isolatiepremies hun doel missen als de zonweringpremies zouden worden afgeschaft?
Er komen hogere premies voor zonneboilers en warmtepompen. Worden dat ook REG-premies of worden dit nieuwe Vlaamse premies? Steeds meer mensen investeren bij een nieuwbouw in een pelletkachel of geothermische warmte. Wordt hiervoor ook een ondersteuning uitgewerkt?
De voorzitter : Mevrouw De Waele heeft het woord.
Mevrouw Patricia De Waele : Minister, ik heb ook gelezen dat u in de pers aankondigde dat er vanaf 2012 jaarlijks 3000 huurwoningen gratis zullen worden geïsoleerd met als doel om tegen 2020 alle woningen energiezuinig krijgen.
Uit een studie van de K.U.Leuven uit 2009 blijkt dat het aandeel van de private huurmarkt 18,5 procent bedroeg. In absolute cijfers betekent dit dat er in 2009 460.000 woningen verhuurd werden op de private markt.
Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat er dus jaarlijks slechts 0,65 procent van het totale private huurpatrimonium gratis geïsoleerd zal kunnen worden. Op lange termijn is het niet veel beter. Als u er volgend jaar mee begint, hebt u nog 8 jaar om uw doel te bereiken, tenzij u de termijnen gaat verlengen. In de veronderstelling dat u tot 2020 zult werken, zult op die 8 jaar met deze actie welgeteld 24.000 woningen kunnen isoleren. 24.000 woningen op een totaal van 460.000 is nog maar 5 procent. Dit initiatief is met andere woorden een druppel op een hete plaat. Ik zeg dit omdat er reeds diverse initiatieven lopen, zowel vanuit lokale besturen als vanuit Eandis. Minister, daarom had ik graag wat opheldering.
Aan de hand van welke criteria of via welk systeem gaat u beslissen wie de bevoorrechten zullen zijn? Wat is het budget dat u voor deze actie gereserveerd hebt? Is dit extra geld dat vrijgemaakt werd door de Vlaamse Regering, of waar hebt u het geld gehaald? Zal deze actie fundamenteel bijdragen om het doel te behalen om tegen 2020 alle woningen energiezuinig krijgen? Hoeveel procent van de private huurwoningen is vandaag reeds geïsoleerd?
De voorzitter : Mevrouw Homans heeft het woord.
Mevrouw Liesbeth Homans : Voorzitter, ik zal me bepreken tot de essentie van mijn interpellatie, want ik hoor dat collegas er een aantal terechte elementen bij betrekken.
Minister, ik denk dat we er allebei over eens zijn dat het isoleren bijdraagt tot het verlagen van de energiefactuur. We vinden dat allebei nuttig, daar heb ik geen vragen over. Nu ik uw boodschap heb gelezen in de pers, heb ik toch wel een aantal vragen over de selectiecriteria bijvoorbeeld. Ik heb de vraag gesteld en heb een heel vriendelijke brief ontvangen. Ik ben dus al gerustgesteld wat dat betreft.
De voorzitter : U hebt al een schriftelijke vraag gesteld en een antwoord gekregen en toch durft u een interpellatie in te dienen?
Mevrouw Liesbeth Homans : Neen, ik heb geen schriftelijke vraag gesteld. We hebben een geweldig vriendelijke correspondentie gevoerd zoals dat af en toe hoort in de politiek.
Minister, u zegt dat u 3000 daken gratis gaat isoleren. Ik vraag me af hoe u de selecties bepaalt. Wie zijn de eigenaars? Gaat u bijvoorbeeld eisen opleggen aan de verhuurders dat ze bijvoorbeeld hun huis na de afloop van het huurcontract, niet onmiddellijk mogen doorverhuren met een verhoogde huurprijs? Vlaanderen gaat immers investeren in het beter maken van een woning van de eigenaar. Dan zou ik het contradictorisch vinden dat die eigenaar dan na afloop van een huurcontract, gewoon kan verhuren aan een verhoogde huurprijs. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is nog altijd in functie en in het voordeel van de huurder dat we dat doen.
Minister, hoe zult u de huurders selecteren die ervoor in aanmerking komen? Ik kan meegaan in uw beleid om dat gratis te doen. Ik geloof niet echt in het woordje gratis, maar het komt erop neer dat we de mensen die dat eigenlijk niet kunnen betalen, een duwtje in de rug geven. Hoe gaat u dat bepalen? Mij lijkt het zinvol om eerst die mensen te kiezen die nu al de energiefactuur van iedereen verzwaren vanwege de openbaredienstverplichting. Ik denk bijvoorbeeld aan mensen die via het OCMW een minimumlevering krijgen, aan mensen met een budgetmeter. Ik zou het verstandig vinden om die mensen eruit te halen, zodat de hele gemeenschap een voordeel heeft bij die 3000 gratis dakisolaties.
Gaat u verder met het programma van Eandis en de andere distributienetbeheerders met de gratis energiescans? Veel studies hebben uitgewezen dat die energiescans een maat voor niets zijn. Die scans worden mee in rekening gebracht op de factuur, maar eigenlijk wordt er heel weinig gevolg aan gegeven.
Minister, u hebt ook de bevoegdheid Sociale Economie in uw portefeuille. In dat opzicht is het misschien ook nuttig om die daken te laten isoleren door mensen die nu in de tewerkstelling van de sociale economie zitten. U kunt daar mijns inziens op beide fronten winnen.
De voorzitter : Mevrouw De Knop heeft het woord.
Mevrouw Irina De Knop : Voorzitter, minister, collegas, de vorige vraagstellers hebben de context al voldoende geschetst. In de mediaberichten die ik hierover kon lezen, minister, viel mij op dat u wat op de vlakte bleef. Ik kan de vragen van mevrouw Homans dan ook begrijpen. Ook uit het Vlaamse Warmteplan, dat u eerder dit jaar had aangekondigd, valt niet meteen af te leiden wat de precieze uitwerking is van die 3000 daken en wat de gevolgen van die beslissing zijn.
Het is mij ook nog onduidelijk welke criteria gehanteerd zullen worden voor de doelgroep. Moet er een aanvraag worden ingediend? Onder welke vorm zal die gratis isolatie gebeuren? Zullen er eventuele voorwaarden worden opgelegd aan de verhuurders? Hoe werd het aantal van 3000 bepaald? Hing dat af van de totale beschikbare enveloppe, of hebt u daar een andere maatstaf voor gebruikt?
In uw interessante briefwisseling, die we allemaal hebben kunnen volgen, hebt u al een tipje van de sluier opgelicht. U zei dat het om welomlijnde groepen gaat, om de allerarmste huurders. Die zouden worden gekozen in samenspraak met de OCMWs. Er zouden ook sluitende afspraken worden gemaakt met de huisbaas, zodat de huur niet kan worden opgetrokken. Ik ben erg benieuwd om te vernemen hoe u dat praktisch gaat organiseren.
Het is ook onduidelijk wat de impact van de maatregel is op energiescans die nu al uitgevoerd worden door distributienetbeheerders, en hoe die maatregel in verhouding staat tot andere proefprojecten, bijvoorbeeld dat van Eandis, dat ook zou voorzien in isolatie van daken van huurwoningen van sociaal kwetsbare gezinnen, zoals dat vermeld staat in uw beleidsbrief.
Minister, u zult merken dat ik mij voorlopig wil onthouden van de politieke context waarin dit alles tot stand is gekomen, maar ik ben blij dat we vandaag in deze commissie onze vragen kunnen stellen. Op basis van welke criteria zult u de doelgroep bepalen? Hoe verloopt het proces tussen het vrijmaken van het budget door de Vlaamse Regering en de effectieve plaatsing van isolerend materiaal in die huurwoningen?
Wie gaat dat isolerende materiaal plaatsen? Over welk materiaal gaat het precies? Wat houdt de samenspraak met het OCMW precies in? Op welke manier wordt die geformaliseerd? Waaruit bestaan de afspraken met de huisbaas en hoe worden die geformaliseerd? Heeft deze maatregel een invloed op de openbaredienstverplichtingen, waaronder de energiescans, van de distributienetbeheerders?
In welke mate komt deze maatregel overeen met of verschilt hij van het proefproject van Eandis om daken van huurwoningen van sociaal kwetsbare gezinnen te isoleren? Wat zijn de eventuele gevolgen voor het proefproject? Hebt u de complementariteit van de maatregel met lokale bestaande premies al onderzocht? Er zijn immers ook lokale overheden die proberen tegemoet te komen aan de hoogste noden. Hebt u ook gemeentebesturen op de hoogte gebracht van de maatregel en de uitwerking ervan?
De voorzitter : De heer Sanctorum heeft het woord.
De heer Hermes Sanctorum : Minister, toen ik het bericht voor de eerste keer las in de krant, vond ik het op zich een goede zaak. Ik verwijs even naar de vorige discussie over energie-efficiëntie. Daar is dan nog eens het aspect van energiearmoede aan gekoppeld. Op zich is dit dus op het eerste gezicht interessant.
Ik vraag me wel af hoe die afweging werd gemaakt om 3000 woningen per jaar gratis te isoleren, en niet om bijvoorbeeld hetzelfde bedrag te investeren om een groter aantal woningen te isoleren, maar dan met een beperktere ondersteuning. Waar is die afweging precies gebeurd dat het volledig gratis isoleren de beste optie is? Daar bestaan ongetwijfeld argumenten voor, maar dan moet u die toch even toelichten.
Het is inderdaad ook belangrijk om te weten wat de voorwaarden zijn. We moeten vermijden dat het resultaat van deze maatregel het helpen van de verhuurder is, die op die manier een meer waardevol bezit zou verkrijgen. Dat is zeker van belang als u specifiek op de allerarmste huurders mikt, wat op zich natuurlijk een goede zaak is. Zij wonen vaak net in de meest erbarmelijke woningen, en dat is ook een belangrijke verantwoordelijkheid van de verhuurder. Hoe kunnen we vermijden dat we die verhuurder belonen?
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Collegas, er wordt hier al lang gesproken over dakisolatie, dus op dat vlak is dit een positieve maatregel. We kunnen natuurlijk wel vragen stellen over de criteria, minister, maar ik kan me niet inbeelden dat het echt een kwestie van loterij is, zoals het hier nogal zwart-wit werd gesteld. Het is in elk geval belangrijk dat men de slechtste woningen het eerst aanpakt. In de slechtste woningen wonen immers de zwaksten, er is een duidelijke correlatie. Dit is een bijzonder belangrijk criterium, belangrijker dan het inkomen.
Of dat gratis moet zijn of niet, is een keuze die we kunnen baseren op het huurdersprofiel van die zwakste inwoners van slechte woningen. Meestal gaat het om mensen die zelf geen middelen hebben, zelfs niet voor een prefinanciering. Ik vind wel belangrijk dat we ook rekening houden met de eigenaar. Er is een grote frequentie aan nieuwe huurders in die kringen. We moeten een garantie inbouwen dat een eigenaar die de dakisolatie krijgt, gedurende een bepaalde periode de huurprijs niet kan aanpassen. Dat moet een voorwaarde zijn bij de premie. Als er een nieuwe huurder komt en de eigenaar past de huurprijs aan, dan speelt hij de premie opnieuw kwijt. Dit lijkt mij een goed perspectief.
Ik hoop dat u wat meer duidelijkheid verschaft en ik pleit ervoor om de regeling zo transparant en simpel mogelijk te houden.
De voorzitter : Mevrouw Hostekint heeft het woord.
Mevrouw Michèle Hostekint : Voorzitter, minister, als de correspondentie en de discussie al gevoerd worden in de pers, dan is er al veel duidelijk op het moment dat de vragen hier in de commissie worden gesteld. Dat is misschien een voordeel, maar het is tegelijk ook een beetje jammer.
Ik hoor een aantal mensen zeggen dat ze het nieuws vernomen hebben via de pers, maar ze hadden het natuurlijk ook allemaal kunnen lezen in de beleidsbrief. Er werd een plan opgesteld inzake dakisolatie, maar 2020 is voor een aantal mensen nog heel veraf, zeker voor degenen die het vandaag heel moeilijk hebben. De minister heeft al verduidelijkt dat het vooral de mensen zijn die vandaag in energiearmoede leven en hun energiefactuur niet kunnen betalen, die, in samenspraak met de OCMWs, zullen worden geselecteerd voor de gratis dakisolatie. Ik meen dat het belangrijk is dat er iets gebeurt ten aanzien van die mensen en dat is hiermee zeker het geval.
Ik wil me graag aansluiten bij de suggestie van mevrouw Homans. Het is een heel goede suggestie om te bekijken in hoeverre de sociale economie hierbij kan worden betrokken. In West-Vlaanderen hebben we de coöperatieve Samen Sterker waarin we met alle bedrijven voor sociale economie in de provincie samenwerken om de dakisolatie in groep aan te kopen en om ook de plaatsing in groep te laten gebeuren. Dat kan misschien een voorbeeld zijn voor andere regios. Ik wil deze suggestie dus ondersteunen.
De heer Jan Penris : Minister, ik wil me ook even aansluiten namens mijn fractie. Het meeste is al gezegd, maar ik wil mevrouw De Waele in dezen even tegenspreken.
U hebt misschien gelijk, mevrouw, en is het echt een druppel op een hete plaat, maar wellicht kent u de volgende Latijnse spreuk, zo niet, zal mevrouw Homans die wel voor u vertalen, Latijn is courant in haar partij. Gutta cavat lapidem, non vi sed saepe cadendo. (Opmerkingen van mevrouw Liesbeth Homans)
De druppel holt de steen uit, niet met geweld, maar door dikwijls te vallen. Als we dikwijls van die kleine druppeltjes op onze samenleving laten vallen, dan wordt die er misschien wel beter op.
Minister, mijn fractie is niet a priori tegenstander van het initiatief dat u neemt. De vragen wie, wat, waar, hoe, wanneer en hoeveel worden vandaag gesteld. Ze werden in de pers al beantwoord, maar het kan geen kwaad om ze nog eens te herhalen in de commissie.
De voorzitter : Minister Van den Bossche heeft het woord.
Minister Freya Van den Bossche : Voorzitter, dames en heren, ik wil graag eerst het volgende duiden. Net zoals ook parlementsleden dat kunnen doen, mogen ook ministers al eens een idee lanceren in de krant, maar dit was niet iets van die orde. Het concept staat al in de beleidsbrief van vorig jaar en werd in juni door de regering goedgekeurd en er is toen ook een persbericht verschenen.
Nu staat dit eigenlijk voor de derde keer in de krant. Tijdens een interview op Radio 1 maakte Annemie Peeters er zich vrolijk over dat iedereen nu plots vond dat dit nieuws was, terwijl het al ettelijke keren aan bod was gekomen. Hoe en wanneer iets soms meer nieuws wordt dan de keer ervoor, dat weet ik niet. U kent en begrijpt dit wellicht ook: soms zijn dingen eerst geen nieuws en later wel. Ik vind het wel goed nieuws en dus had ik er geen probleem mee dat het nieuws werd.
Ik overloop de vragen. Tot dit jaar nam de Vlaamse overheid enkel de aanvullende Vlaamse premie voor dakisolatie voor haar rekening, dat weet u. In de begroting van 2011 is daarvoor in 42 miljoen euro voorzien. De rest van de REG-premies werd door de netbeheerders via de tarieven aan de consumenten doorgerekend. In de begroting van 2012 is in een budget van 49,3 miljoen euro voorzien dat naar de netbeheerders gaat ter compensatie van de maatregelen voor rationeel energieverbruik. Ik heb daar gisteren ook even naar verwezen tijdens de plenaire vergadering naar aanleiding van een vraag van mevrouw De Knop. Netto gaat het om meer dan 7 miljoen euro meer die uit de begroting komt om daaraan tegemoet te komen. We hebben inderdaad gesneden in een aantal premies waardoor er eigenlijk een soort winst op de energiefactuur van 16 miljoen euro is. 7 miljoen euro daarvan komt rechtstreeks uit de begroting. De sociale dakisolatieprojecten zouden naar schatting 6 miljoen euro kosten en zijn daarmee ruim vergoed door de begroting. Ik vond dat een prioriteit.
Wat hebben we gedaan bij het herwerken van de REG-maatregelen? Ik heb geprobeerd om de maatregelen die vooral een meeneemeffect hebben, te schrappen. Ik verwijs naar 125 euro voor een nieuwe ketel en naar 10 euro per vierkante meter voor zonwering. Dat waren maatregelen die een redelijk budget vergden, maar waarin ik denk dat ze voor de ene mens te weinig zijn om hem ervan te overtuigen om de stap te zetten en voor de andere mens leuk meegenomen zijn. Eerder dan dat te doen, heb ik ervoor gekozen om een aantal premies te versterken, zoals de premie voor nieuwe energiezuinige toestellen die we optrekken tot 800 euro voor heel kwetsbare groepen, want voor hen kan dat een werkelijk verschil maken, maar af te schaffen in zijn algemeenheid voor het kleinere bedrag. Dat past allemaal in die herwerking. Een ander belangrijk verschil is dat we muur- en vloerisolatie hebben opgenomen in het systeem, aangezien de federale overheid plotseling besliste om dit uit de fiscale aftrekmogelijkheden te halen.
We hebben dus een en ander herwerkt. Zonwering is eruit gehaald. De hoofddoelstellingen van het Energierenovatieprogramma 2020 zijn gebruikt als leidraad voor het herwerken van de openbaredienstverplichtingen. Ze werden al enige jaren geleden vastgelegd in overleg met de stakeholders, onder wie de beroepsvereniging VEROZO (Belgische Beroepsvereniging van Rolluiken- en Zonweringproducenten).
Isolatiepremies hebben tot doel het energieverbruik voor verwarmingsdoeleinden te beperken. Zonwering is vooral belangrijk om het plaatsen van airco te vermijden. Uit alle cijfers blijkt dat er in Vlaanderen nauwelijks airco wordt geplaatst. Ik denk dat we hier eerder het meeneemeffect kunnen situeren. Voor passiefwoningen en nieuwbouwwoningen met zonwering bestaat er een forse premie die we hebben verhoogd in functie van het eindresultaat van die woning. Naarmate ze energiezuiniger wordt, krijgt men een grotere tegemoetkoming.
Ook de REG-premies voor zonneboilers en warmtepompen worden verhoogd. De nieuwe premies werden zo vastgesteld dat ze een terugverdientermijn van ongeveer 10 jaar mogelijk maken. Ook hier is geopteerd voor een focus op de prioritaire maatregelen van het Actieplan Groene Warmte. Geothermische warmtepompen en andere warmtepompen komen in aanmerking voor de REG-premies.
Wat de verbranding van vaste biomassa betreft, is recent een nieuw steunmechanisme principieel goedgekeurd voor groene warmte geproduceerd in grotere stookinstallaties. Dergelijke toepassingen hebben, ook rekening houdend met de beperkte beschikbaarheid van duurzame biomassa, ten opzichte van kleine kachels of ketels het voordeel dat ze veel minder fijn stof en NOx (stikstofoxiden) uitstoten.
Voor pelletkachels zijn er geen premies. Het is wel zo dat nieuwbouwwoningen vanaf 2015 een stuk van hun energie zelf zullen moeten opwekken op basis van hernieuwbare bronnen. Pelletkachels zouden daarvoor in aanmerking kunnen komen.
Eerst en vooral is het belangrijk te vermelden dat het gratis aanbrengen van dakisolatie bij 3000 huurwoningen op de private markt natuurlijk geen alleenstaande maatregel is om ervoor te zorgen dat in 2020 het dak van iedere Vlaamse woning geïsoleerd is. Er zijn al belangrijke premies die toegankelijk zijn voor eigenaar-bewoners, maar ook eigenaar-verhuurders kunnen helpen om de doelstelling van isolatie van alle daken tegen 2020 te realiseren. Bovendien is het tegen 2020 sowieso verplicht om de daken te isoleren. De combinatie van een aantrekkelijke premie en die verplichting zou er toch moeten voor kunnen zorgen dat de doelstelling van 2020 wordt gehaald.
Het is zo dat mensen met hele lage inkomens op dit moment geen oplossing hebben. Ik heb besloten om in te zetten op die doelgroep omdat ik ervan overtuigd ben dat het interessanter is om die mensen te helpen door het dak van hun woning te isoleren, dan door achteraf hun schulden af te betalen, wat vandaag gebeurt. U weet dat de netbeheerders vandaag verschillende miljoenen euro aan niet-invorderbare schulden afboeken. Er zijn mensen met zoveel energieschulden dat men ze niet meer kan innen. Ik denk dat het slimmer is om bij deze doelgroep te voorkomen dat de schulden zich opstapelen, eerder dan ze af te boeken. Uiteindelijk komen die kosten ook weer bij alle consumenten terecht. Los van het feit dat ik vind dat het menselijk heel verantwoord is om energieschulden proberen te voorkomen, is het ook gewoon een eenvoudige rekensom dat minstens de helft van wat we nu moeten uitgeven om de woningen te isoleren, een bedrag is dat nu al in de boeken staat als een bedrag dat niet meer kan worden geïnd en dus terechtkomt in de facturen.
De cijfers geven ook aan dat de maatregel zinvol zou kunnen zijn. Een op vier Vlaamse woningen beschikt maar gedeeltelijk of nog niet over dakisolatie. In de zwakste segmenten van de private huurwoningen gaat het om nog minder dan de helft van dat gemiddelde dat geïsoleerd is. Mensen met de laagste inkomens wonen vandaag vaak in dit slechtste segment van de huurmarkt, bij gebrek aan andere mogelijkheden. Ze kunnen daarenboven vaak zelf niet isoleren. Ze hebben de middelen niet. Ze hebben geen overschotten, maar betalen wel de hoogste energiefacturen waardoor ze vaak in een straatje zonder eind komen.
Voor de eigenaar is er een andere problematiek. De eigenaars ervaren die groep als een risico omdat die mensen, vaker dan andere mensen, er niet meer in slagen om tijdig hun huur te betalen. Die eigenaar ziet dan ook geen enkele andere mogelijkheid dan de huur sneller en forser op te trekken dan de huur in andere segmenten van de huurmarkt. Dat blijkt ook uit recente studies: de huurprijzen stijgen het snelst in het laagste segment omdat de eigenaars een soort risico meerekenen in de huurprijs. Die eigenaars zijn ook weinig of minder dan anderen geneigd om in die woningen te investeren omdat ze menen al een vrij groot risico te lopen. Dat is een realiteit die we onder ogen moeten zien.
Vandaag loopt er reeds een proefproject bij Eandis voor 500 woningen uit de private huurmarkt die geïsoleerd worden. In 200 gemeenten helpen de OCMWs mee om de woning te selecteren. Dit project wordt nu geëvalueerd en op basis daarvan worden de allerlaatste modaliteiten vastgelegd voor de grotere uitrol van het dakisolatieproject bij de zwakste huurders, al zijn een aantal van die principes natuurlijk erg duidelijk. Het kan natuurlijk niet dat de verhuurder de huurprijs optrekt. Dat kan men in het contract zelf waarin de dakisolatie wordt afgesproken, bepalen. Een vraag die we juridisch onderzoeken, is of het mogelijk is om een afspraak te maken die over meer dan een huurcontract loopt en hoe dat er moet uitzien. Als het moeilijk is om meerdere contracten ineens te vatten, is het een alternatief om ons voornamelijk te concentreren op de zwakste groep van huurders wier contract nog lang loopt.
Over de essentie zijn we het wel eens: de eigenaar heeft door deze maatregel een woning die goed geïsoleerd is, de huurder is er sneller mee geholpen in zijn energiefactuur en we pompen minder uitstoot in de lucht. Maar de huurprijs mag daardoor niet stijgen, en zeker niet voor de huurder die op dat moment huurt, want anders komen we van de regen in de drop en geven we echt een cadeau aan de eigenaar en dat is niet de bedoeling.
De netbeheerders van Eandis en Infrax krijgen de opdracht om in samenwerking met de OCMWs en andere partnerorganisaties, private huurders zonder dakisolatie die het moeilijk hebben om hun energiefactuur te betalen, op te sporen. De specifieke categorieën die hiervoor in aanmerking komen, zijn: huurders met een aardgasbudgetmeter die in een tussenkomst voor een minimale levering aardgas krijgen; huurders die recht hebben op de sociale maximumprijzen voor elektriciteit en aardgas; huurders voor wie de netbeheerder een vraag tot afsluiting van elektriciteit of aardgas aan de Lokale Adviescommissie (LAC) voorlegt; huurders die behoren tot de doelgroep van de meest behoeftigen van het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost. Het zijn vastomlijnde doelgroepen van mensen van wie we weten dat ze in precaire omstandigheden leven en die dan nog eens worden geselecteerd in samenspraak met het OCMW.
Om jaarlijks 3000 woningen te isoleren is er 6 miljoen euro in de begroting van 2012 ingeschreven. Het is een nieuw budget dat werd vrijgemaakt. Het is mijn bedoeling om met die 6 miljoen euro voldoende woningen te kunnen isoleren. Laten we nu starten met die 3000 woningen. Als het raadzaam is om dat cijfer te verhogen, dan kan dat eventueel, maar ik vond het belangrijk om nu een stap te zetten die correspondeert met wat ik aan middelen kon vrijmaken.
Zoals u terecht aanhaalt, heeft het besluit van 23 september 2011 over de openbaredienstverplichtingen op het vlak van rationeel energiegebruik ook een effect op de organisatie van de energiescans. De verplichting voor de netbeheerders om een bepaald aantal energiescans te laten uitvoeren, wordt over de periode 2012-2013 afgebouwd. Vanaf 2014 valt het verplicht te realiseren quotum weg en wordt de verplichting om een scan uit te voeren beperkt tot een afgelijnde doelgroep, met name beschermde afnemers en afnemers bij wie een sociaal dakisolatieproject wordt uitgevoerd. Om die overgang zo goed mogelijk te laten verlopen is er overleg met de verschillende betrokken partners waaronder de koepel van de sociale-economiebedrijven. Het spreekt voor zich dat die bedrijven in aanmerking kunnen komen om die dakisolatieprojecten uit te voeren. In het bestek zal in voldoende mogelijkheden worden voorzien zodat die bedrijven daar ook aan kunnen werken.
De voorzitter : Mevrouw Taeldeman heeft het woord.
Mevrouw Valerie Taeldeman : Minister, ik dank u voor de uitleg over die 3000 woningen die jaarlijks zullen worden geïsoleerd. Mijn fractie steunt u voluit dat energie besparen de beste manier is om de factuur van de gezinnen onder controle te houden.
Ik heb begrepen dat u een tweesporenbeleid voert. Enerzijds wilt u mensen aanmoedigen om meer te isoleren. De Vlaamse dakisolatiepremie wordt overgeheveld naar de netbeheerders. Verder zijn er de verschillende REG-premies om mensen aan te zetten om te isoleren. Anderzijds hebt u aangekondigd dat tegen 2020 de eigenaars zullen worden verplicht om hun huurwoningen te isoleren. Dat betekent dat vanaf 2020 huurwoningen zonder dakisolatie niet meer verhuurd mogen worden. Zal dit wordt vastgelegd via de Wooncode?
Er is al lang aangekondigd dat een aantal premies zal worden gestroomlijnd of aangepast. Ik denk dan ook aan de heel populaire renovatiepremie van de Vlaamse overheid, de aanpassingspremie en de verbeteringspremie. Ik weet niet of wij ons dit najaar of in het voorjaar van 2012 mogen verwachten aan een stroomlijning of aanpassing van die drie populaire premies.
Vanaf 2015 moeten van Europa alle nieuwbouwwoningen zelf voor een bepaald percentage aan hernieuwbare energie zorgen. Ik heb vorig werkjaar aan minister Muyters gevraagd hoe dat zal gebeuren. Ik vroeg hem of dat zou gebeuren via een stedenbouwkundige verordening of via het as-builtattest. Hij verwees me door naar u. Ik leg die vraag dan ook aan u voor. Mogen wij ons verwachten aan een richtlijn waarin staat hoe alle nieuwbouwwoningen in 2015 voor een bepaald percentage kunnen worden voorzien van hernieuwbare energie?
De voorzitter : Mevrouw De Waele heeft het woord.
Mevrouw Patricia De Waele : Minister, u had het over een vierde en over de helft van het aantal private woningen dat vandaag al geïsoleerd zou zijn. Ik heb dat niet helemaal kunnen volgen. Kunt u dat nog even toelichten hoeveel er vandaag al geïsoleerd zijn?
U hebt in de beleidsbrief inderdaad verwezen naar het uitvoeren van dakisolatiewerken vanaf begin 2011. We hebben echter uit de pers vernomen dat u 3000 aantal woningen gratis zult isoleren. En dat is precies de essentie van mijn verhaal. De vraag van LDD is dan ook waarom er 3000 woningen gratis geïsoleerd worden.
Mijnheer Penris, dat is volgens mijn fractie een druppel op een hete plaat. Voor ons hoeft dat trouwens niet gratis te zijn. Voor ons moet dat ook niet worden beperkt tot 3000 woningen. Wat mij betreft, mag dat voor de hele huisvestingsmarkt gebeuren.
Minister, eind vorig jaar of begin dit jaar hebt u initiatieven genomen in het Gentse om daken te isoleren. U bent daarmee op televisie geweest. Vallen die initiatieven buiten of binnen die nieuwe beslissing?
Hebt u er een idee van hoeveel het plaatsen van dakisolatie voor één woning gemiddeld kost? Ik veronderstel dat u dat berekend hebt. Ik hoor verschillende collegas het denkspoor lanceren dat eigenaars gedurende een bepaalde periode zouden worden verplicht om de huurprijs niet op te trekken en de huurwoning niet te verkopen. In dat geval moeten we weten waarover we praten. We moeten dus weten wat de gemiddelde kostprijs is van dakisolatie. Zo niet, is het bijzonder moeilijk om vast te leggen of een eigenaar gedurende een bepaalde periode zijn rendement niet geïndexeerd mag zien.
Mijnheer Decaluwe, ik heb van u bijzonder interessante informatie gekregen. U zegt dat er een duidelijke correlatie bestaat tussen de slechtste woningen en de zwakste huurders. Kunt u me de studie bezorgen waaruit dat blijkt?
Tot slot heb ik enkele bedenkingen bij de suggestie van mevrouw Homans dat de plaatsing van dakisolatie binnen de sociale economie zou moeten gebeuren. Ik heb er absoluut geen probleem mee dat de sociale economie haar plaats verwerft. Ik zou er wel een probleem mee hebben indien de erkende aannemers zouden worden verdrongen. Zult u uitsluitend werken met werknemers uit de sociale economie of zullen ook erkende aannemers hun werk kunnen blijven doen?
De voorzitter : Mevrouw Homans heeft het woord.
Mevrouw Liesbeth Homans : Minister, ik dank u voor uw uitgebreid antwoord. We zijn het eens over het concept, ik had alleen vragen over de criteria. U bent me in uw antwoord volledig tegemoetgekomen. Blijkt dus nogmaals dat wij in de meerderheid op hetzelfde spoor zitten.
U hebt gezegd dat u wilt inzetten op die mensen die nu al in energiearmoede leven. U had het over OCMW, minimumleefloon, budgetmeters enzovoort. U hebt ook gezegd dat u zult onderzoeken of de eigenaars die nu verhuren, bij afloop van het contract hun huurprijs mogen verhogen. Ik veronderstel dat dat niet mogelijk is tijdens de loop van het contract. U hebt ook gezegd dat de energiescans zullen worden afgebouwd. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat die scans heel weinig hebben opgeleverd. Ze hebben toch niet het resultaat dat we hadden verhoopt en kosten heel veel. Per energiescan kregen de distributienetbeheerders ongeveer 200 euro.
Mevrouw De Waele, u zegt dat u tegen het gratisverhaal bent en dat u het zou willen opentrekken naar de hele huisvestingssector. Maar hoe zult u dat betalen? De Vlaamse overheid kan dat niet betalen. Ik vind het goed dat we nu een selectie maken van 3000 woningen. Ik heb geen probleem met die selectie omdat ik het eens ben met de minister dat de energiefactuur heel zwaar is voor mensen die het momenteel al heel moeilijk hebben. Isoleren draagt absoluut bij tot het verlagen van die factuur. Ik heb het alleen wat moeilijk met het woord gratis omdat ik ervan overtuigd ben dat gratis wordt betaald door de gemeenschap en dus door de belastingbetaler. Ik heb er echter geen enkel probleem mee dat die 3000 woningen worden geïsoleerd. Of dat dan gratis gebeurt of met gemeenschapsgeld, dat maakt me niet uit. Dat is maar een detail.
Verder zegt u, mevrouw De Waele, dat u vragen hebt bij mijn opmerking dat de huurwoning niet zou mogen worden verkocht. Dat heb ik niet gezegd, voor alle duidelijkheid. Ik heb gezegd dat de huur niet mag worden verhoogd na de verhuis van een huurder. Dat is iets anders dan uw huis niet mogen verkopen. (Opmerkingen van mevrouw Patricia De Waele)
U zegt: aannemers verdringen. Mevrouw De Waele, u zit in die sector. U weet ook dat er momenteel een tekort is aan mensen die die daken willen isoleren. Ik vind het een absolute win-winsituatie dat men de sociale economie gaat combineren met het isoleren van daken.
De voorzitter : Mevrouw De Knop heeft het woord.
Mevrouw Irina De Knop : Ik heb hier niet zoveel meer aan toe te voegen, behalve dat ik verbaasd ben over de tevredenheid van een aantal mensen met de antwoorden. Voor mij werd het uit de antwoorden toch wel duidelijk dat het systeem nog niet helemaal op poten staat. Er moet nog worden bekeken hoe het onder andere met die contracten zit en hoe juridisch kan worden opgevolgd dat de huur niet wordt verhoogd tijdens dat contract. Het is niet helemaal duidelijk hoe groot de groep van potentiële eigenaars is die in aanmerking komt. Op basis van een bedrag dat de minister heeft kunnen vrijmaken in de begroting wordt er gezegd dat men approximatief 3000 woningen zal isoleren. Maar stemt dit overeen met de noodzaak? Op basis van welk objectief gegeven is dat gebeurd?
Misschien heb ik andere dingen gehoord of leg ik andere accenten, maar wat mij betreft is dit systeem helemaal nog niet glashelder en is er nog geen duidelijke structuur. Het lijkt me dan ook dat er voorbarig is gecommuniceerd. Voor alle duidelijkheid: over de doelstelling ben ik het absoluut eens. Woningen isoleren en daarbij de meest zwakke gezinnen proberen te helpen: ik ben het absoluut eens met al die mooie doelstellingen. De vraag is of we dat in de praktijk kunnen waarmaken. Het is niet zo dat u of voorgaande ministers nog niet hebben geprobeerd om dat te doen. Ik dacht dat het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost precies om die reden was opgericht. We zien daarvan pas nu de uitrol in de praktijk. Dat gaat over het heel goedkoop lenen om investeringsmaatregelen te kunnen nemen in verband met energie. Dat moet datzelfde doel dienen. We hebben de impact daarvan nog niet afgewacht, of we zijn er al met een andere oplossing. Die mensen kunnen niet lenen, maar dat had men toch ook kunnen weten op het ogenblik dat men dat fonds oprichtte? Als ik me niet vergis, kun je ook de eigenaars vragen om een inspanning te doen. Iedereen mag toch aanspraak maken op die leningen? Blijkbaar niet.
Wat mij betreft, is het absoluut een heel mooie doelstelling, minister, maar ik vraag me af hoe goed het voorstel is uitgewerkt en of het al helemaal kant-en-klaar is. Net als mevrouw De Waele ben ik heel benieuwd naar een studie die zegt hoeveel mensen in die situatie verkeren. Wat is het profiel van die eigenaars? Gaat het om huizen op de private huurmarkt of zijn er niet heel veel OCMWs eigenaar van die woningen? Zullen die premies voornamelijk gaan naar privé-eigenaars of ook naar andere? Kortom, er zijn nog heel wat vragen, waarvan ik hoop dat ze de komende tijd zullen worden beantwoord.
De voorzitter : De heer Sanctorum heeft het woord.
De heer Hermes Sanctorum : Minister, u hebt een aantal interessante pistes aangehaald, zoals dat supercontract, waarbij waarschijnlijk over een langere tijd de huurder kan profiteren van de gerealiseerde energiebesparing. Ik veronderstel dat dat veel te maken heeft met de huurwetgeving en dat u beperkt bent in uw bevoegdheid. Dat zal nog geen eenvoudige zaak worden.
U zei daarnet dat dit reeds lange tijd was beslist door de Vlaamse Regering. Ik probeer dat allemaal goed op te volgen, maar om welke beslissing gaat het exact waarbij 3000 woningen gratis zouden worden geïsoleerd? Dat heb ik blijkbaar gemist.
Als u in 6 miljoen euro voorziet voor 3000 woningen per jaar, betekent dat 2000 euro per isolatie. Dat lijkt me vrij weinig. Toevallig ken ik het bedrag waarin in Wallonië wordt voorzien: er wordt 1 miljard euro geïnvesteerd voor de isolatie van woningen. Ik denk dat ze in meer dan 3000 euro per woning voorzien. In welke mate is 2000 euro realistisch?
Tot slot wil ik het kort hebben over het gratisverhaal. Dat is een optie, maar waarom gratis en niet via een derdebetalersysteem waarbij je uiteindelijk het bedrag op termijn recupereert?
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mevrouw De Knop, ik vind het much ado about nothing tot nu toe. We kunnen zo snel mogelijk kijken naar de implementatie, maar als men vergelijkingen maakt, zien we dat dat federale fonds vooral een andere doelgroep heeft dan die de minister beoogt. Ik zie ook geen kansarme of zwakke mensen lenen om isolatiewerken uit te voeren aan andermans huis. Het gaat vooral over kleinere eigenaars. Het ene is complementair aan het andere.
Minister, we kijken uit naar de snelle implementatie. Als het aan ons ligt, en als het goed draait, zal het onze steun krijgen om nog een tandje bij te steken in de toekomst.
De heer Jan Penris : Ik kan alleen maar herhalen dat ik de idee en het plan genegen blijf. Ook van onze fractie mag de minister daarvoor de politieke steun verwachten die misschien nodig is. Maar ik ga er dan ook wel van uit dat deze regering rijk genoeg is om heel haar socialewoningpatrimonium goed te isoleren. Want als je cadeautjes geeft aan de private sector, dan ga ik ervan uit dat men zijn verantwoordelijkheid ten volle heeft opgenomen in de socialehuisvestingssector. Ik neem aan dat we daar binnenkort de budgettaire duidelijkheid over zullen krijgen.
De voorzitter : Minister Van den Bossche heeft het woord.
Minister Freya Van den Bossche : Mevrouw Taeldeman, wat betreft de stroomlijning met de andere premies is de administratie klaar met een overzicht. We moeten een paar keuzes maken om te zien in welke mate we die premies allemaal op elkaar kunnen afstemmen. De belangrijkste zorg is de grootst mogelijke duidelijkheid voor de consument, een heel transparant en eenvoudig systeem. We moeten wel een paar keuzes maken. Hoe meer je vereenvoudigt, hoe duurder het wordt of hoe meer dingen je moet laten vallen. Als je die premies naast elkaar legt, heeft de ene soms een voordeel dat de andere niet heeft. De vraag is: haal je de ene naar beneden, trek je de andere naar boven, of ontmoet je elkaar ergens in het midden? Dat zijn een aantal vragen die we moeten bekijken. Een stroomlijning van de premies zit er in ieder geval aan te komen dit najaar.
Over het principe zelf vraagt u waar u dat kunt terugvinden. Het percentage hernieuwbare energie is vastgelegd in de energieprestatieregelgeving (EPB) die in principe vandaag op de agenda staat, maar wellicht pas een andere keer zal worden behandeld. Het percentage zelf moet nog worden vastgelegd, maar het principe staat al in de EPB-regelgeving.
Mevrouw De Waele, u vraagt of het iets te maken heeft met dat dak dat ik in Gent ben gaan isoleren. Wel, zeer zeker. Dat dak is een van de 500 daken die zijn geïsoleerd in het kader van het proefproject bij Eandis. Dat was een probeersel van het systeem dat we nu lanceren. Het sluit daarop aan. Daarom ben ik een beetje verbaasd dat mevrouw De Knop zegt dat ik maar wat doe en niet weet wat ik ga doen. We hebben het al gedaan bij 500 huizen. Dat is goed verlopen. We weten heel goed wat we gaan doen. We hebben net die proefperiode ingelast omdat dat een heel nieuw concept is dat we wilden voorbereiden.
Mevrouw De Waele, u vraagt wat het kost per dak als we 3000 daken willen isoleren en we hebben 6 miljoen euro. Dat is 2000 euro per dak.
Mevrouw Patricia De Waele : Minister, ik vraag of u een idee hebt wat dat gemiddeld kost. U hebt in een budget voorzien, maar ik wil de reële prijs weten.
Minister Freya Van den Bossche : De prijs is gebaseerd op een dak van 100 vierkante meter. Dat is vrij veel. Dat is geen al te klein dak. Nochtans zijn de huizen waar de armste mensen wonen vaak kleine huisjes met dus ook kleine daken. Er is sowieso royaal in voorzien in de begroting. Om zeker geen tekorten te hebben ben ik graag voorzichtig op voorhand.
Ik wil u een idee geven hoe groot dat cadeau, zoals u het noemt, is. Als je als privépersoon 2000 euro moet uitgeven om een dak te isoleren, ongeacht of je het huis bewoont of verhuurt, dan heb je recht op 800 euro via de fiscale aftrek en nog eens op 600 euro premie van Vlaanderen. Dat is 1400 euro van de 2000 euro die sowieso wordt gesubsidieerd. Dat betekent dat het nog 600 euro kost. Dat is al een enorme hulp die wordt geboden, zowel door de Vlaamse als door de federale overheid, om je dak te isoleren. U pleit voor een plan om alle daken te isoleren, maar die 1400 euro tegemoetkoming voor alle mensen in Vlaanderen, ongeacht of ze verhuren of zelf bewonen, is al een vrij forse tegemoetkoming. Er zijn weinig andere zaken waar de overheid zo hard stimuleert.
Wat doen we nu? We nemen die 600 euro restkosten weg voor die huizen waar de allerarmste huurders wonen, die vaak al in de schulden zitten. Zij gaan inderdaad geen lening aan om het huis van een ander te isoleren. Die moeten vaak nog eigen putten met schulden dempen. Het gaat bijvoorbeeld vaak om oudere mensen die een Gewaarborgd Inkomen voor Ouderen (IGO) krijgen, een soort leefloonpensioen. Die mensen moeten tellen om elke maand rond te komen, om alles te kunnen kopen wat ze elementair nodig hebben. Zij kunnen niet nog eens gaan lenen om het huis van iemand anders te isoleren, nog los van het feit dat ze al wat ouder zijn. Zij wonen vaak in precaire omstandigheden. Het is die doelgroep die we daarmee willen bereiken.
Als u niet wilt dat het gratis is, verwijs ik naar het premiebeleid dat al bestaat. U wilt het voor iedereen, maar dat bestaat al. Als u meer wilt doen voor iedereen, dan wordt het toch weer bijna gratis. Misschien moet u eens kiezen wat u precies wilt.
U vraagt naar een studie waaruit blijkt dat de slechtste woningen worden bewoond door de zwakste huurders. Ik vind dat nogal common sense. Iemand die de mogelijkheden heeft om in een beter huis te gaan wonen, kiest voor dat betere huis, mevrouw De Waele. Iemand die die alternatieven niet heeft bij gebrek aan middelen, kiest noodgedwongen voor die huizen die de anderen niet nemen of niet willen. Dat is de essentie op de markt. Maar goed, ik zal u alle studies bezorgen die ik daarover kan vinden.
U zult misschien ook blij zijn te horen dat we volgend jaar een nieuwe woonsurvey lanceren. De vorige dateert van 2005. Op basis van die nieuwe woonsurvey zullen we ook weer heel wat data kunnen verzamelen over de toestand van ons patrimonium. De cijfers dat een op vier woningen vandaag niet of slechts gedeeltelijk over dakisolatie beschikken, zijn intussen wat verouderd. Met die nieuwe woonsurvey zullen we wellicht nog veel meer weten en zullen we veel recentere cijfers kunnen bieden. Dat is belangrijk. Daar wordt overigens om en bij de 2 miljoen euro voor ingeschreven in de begroting van 2012. Dat is een belangrijke inspanning vanuit Wonen. Het toont aan dat we meten erg belangrijk vinden om een duidelijk beleid te kunnen voeren.
Maar nog los van dat meten, beseffen we toch dat in die slechtste woningen vaak de mensen wonen die er financieel het slechtst aan toe zijn.
De bestekken worden nog opgemaakt. Dat is een taak voor het Vlaams Energieagentschap (VEA). In het proefproject doet men dat fiftyfifty: de helft wordt geïsoleerd via de sociale economie, de andere helft gebeurt door andere aannemers. Ik vind zon gemengde manier van werken lang niet gek, maar laten we even bekijken hoe men dat bestek uitschrijft voor deze nieuwe 3000 woningen. Ik vind het wel belangrijk dat Sociale Economie daar minstens een deel van kan opnemen, zeker nu we die energiescans wat gerichter gaan toepassen.
Zo kom ik bij de vraag over de energiescans. U weet dat dat een probleem was, mevrouw Homans. Het quotum werd vaak gehaald door gewoon even door een straat te rollen en wat strepen te trekken, omdat men dat quotum maar moest halen. Wij richten dat nu echt op die kwetsbare bewoner. We denken dat we daar de grootste winst kunnen halen, zowel voor die bewoner als voor de maatschappij. Dat zal in de praktijk mogelijk betekenen dat die energiescans verminderen in aantal. In die zin is het ook belangrijk dat Sociale Economie een aantal mensen zou kunnen omscholen, zodat het voor die mensen mogelijk is om in de toekomst eventueel te helpen bij het isoleren van daken.
Mevrouw Taeldeman, die minimale energieprestatie-eisen zijn opgenomen in de Vlaamse Wooncode. Vanaf 2015 zal het ontbreken van dakisolatie telkens meer strafpunten opleveren bij een inspectie, zodat vanaf 2020 een huis onverhuurbaar wordt als het dak niet geïsoleerd is. Het is vanzelfsprekend wel zo dat als je huis andere belangrijke gebreken vertoont na 2015 en voor 2020, je woning al sneller ongeschikt verklaard kan worden, op basis van de combinatie van de verschillende gebreken.
Mevrouw De Knop, het is niet zo dat we daar nog niet op hebben gestudeerd. Bij het lopende proefproject is in de contracten opgenomen dat men voor al die lopende huurcontracten de huur niet mag optrekken. Dat hebben we daar dus gedaan, en dat is ook gelukt. Ik laat nu nog even juridisch bekijken of dat de best mogelijke formule is, dan wel of er andere formules zijn. Maar we hebben het dus al toegepast en weten waar we aan toe zijn.
Mijnheer Penris, ik ben het met u eens dat we het eigen patrimonium moeten aanpakken. We zijn volop bezig met de opmaak van een plan voor die investeringen, waarbij we een verschil maken tussen enerzijds de fundamentele en grote renovatiebehoeften en anderzijds de quick wins, zoals dakisolatie, het plaatsen van dubbel glas of het vervangen van verwarmingsketels in woningen die op andere vlakken wel in orde zijn.
Als u dat goed vindt en als daar interesse voor is, voorzitter, wil ik dat plan eerst in de commissie komen voorstellen, eerder dan in de pers. Ik zal daar een belangrijke inhaalbeweging proberen te doen. U beseft hopelijk wel allen dat de toestand van ons patrimonium dusdanig is en de inspanningen van de voorbije regeringen dusdanig waren dat dat niet een-twee-drie geklaard kan worden. Maar we hebben voor het eerst gemeten wat de toestand van het patrimonium is en we maken voor het eerst een plan om daaraan tegemoet te komen. Dat wordt vanzelfsprekend een meerjarenplan. Iets anders kan ik helaas niet voorleggen, maar we maken wel een plan.
De voorzitter : We kijken ernaar uit, minister.
Mevrouw Taeldeman heeft het woord.
Mevrouw Valerie Taeldeman : Minister, u kunt op onze steun rekenen voor die bijkomende stimulans om te isoleren. We zitten met een groot pakket REG-premies waarop mensen een beroep kunnen doen voor allerlei isolatie, we zitten met de overheveling van de Vlaamse dakisolatiepremie naar de netbeheerder ten bedrage van 49,3 miljoen euro, en dan zitten we nog met een budget van 6 miljoen euro op de Vlaamse begroting.
Minister Freya Van den Bossche : Neen, die 6 miljoen euro zit in die 49,3 miljoen euro die wordt overgeheveld. Daar wordt het bedrag van afgetrokken dat wordt ingezet op die dakisolatiepremies, als supplementair ingeschreven in de begroting ten opzichte van wat voordien gebeurde. Voordien werd dat gewoon verrekend in de facturen van de consument.
De voorzitter : Mevrouw De Waele heeft het woord.
Mevrouw Patricia De Waele : Mevrouw Homans, ofwel weet u niet meer wat u zegt, ofwel weet u niet wat u ooit gezegd hebt, maar ik heb in de pers een brief van u gelezen waarin u duidelijk vraagt of de verhuurder zijn huurprijs zal mogen verhogen of indexeren, en of hij zijn woning op korte termijn zou mogen verkopen. Goed, misschien bent u van gedacht veranderd.
Minister, het is duidelijk dat dit een belangrijke discussie is. We zien hier dat er verschillende meningen zijn over het invullen van de criteria en over het al dan niet gratis isoleren van 3000 woningen. LDD vindt dat het op zijn minst tot reglementitis leidt. En dat proberen wij sowieso te vermijden. Wij zijn voor een algemeen verhaal, niet voor een beleid op maat van enkele uitverkorenen.
Het saldo dat de eigenaar zal krijgen van de overheid, bedraagt dus nog ongeveer 600 euro per woning. Voor 600 euro zullen veel eigenaars mijns inziens eens goed nadenken over de precieze criteria waaraan ze moeten voldoen, zoals het niet optrekken van huurprijzen, eventueel niet verkopen en dergelijke meer.
Wij zijn dus niet voor een beleid op maat van enkele uitverkorenen, hoewel die uitverkorenen misschien ook beter de kleine lettertjes nog eens zouden lezen.
De voorzitter : Mevrouw Homans heeft het woord.
Mevrouw Liesbeth Homans : De minister heeft hier heel veel duidelijkheid gegeven, waarvoor dank. Ik heb daar niets aan toe te voegen. Ik wil ook geen met redenen omklede motie aankondigen, voorzitter. Het enige wat ik aankondig, is het vertrouwen in de minister. (Opmerkingen)
De voorzitter : Het incident is gesloten.