Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vergadering van 04/10/2011
Vraag om uitleg van de heer Wim Wienen tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over de de facto profielwijziging van Studio Brussel
- 2650 (2010-2011)
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : De geschiedenis van het VRT-radionet Studio Brussel leert ons dat het altijd een buitenbeentje is geweest. Dat zorgde voor een deel ook voor zijn succes en zijn specifieke jonge luisterpubliek. Ikzelf heb intussen al een beetje afgehaakt. Ik was een zeer grote fan van Het Leugenpaleis en van Clement Peerens. Die tijd ligt al een beetje achter ons. Maar in het profiel staat nog altijd dat Studio Brussel een gedurfde radio moet zijn met gedurfde muziek en gedurfde programmas, een avontuurlijke originele jongerenzender, met vaak een aparte kijk op de wereld. Als ik mij niet vergis, staat het elke keer zo in het jaarverslag. Studio Brussel is niet te algemeen, niet te generalistisch, gespeend van muziek die zeer doorsnee is.
De voorbije zomer werd ik gevat door een heleboel mails en door mensen die zich enigszins beklaagden over het feit dat net daar het schoentje wringt bij Studio Brussel. Studio Brussel zou inderdaad aan het veralgemenen zijn, minder gedurfd zijn, minder origineel en creatief, minder avontuurlijk. De jongeren die mij daarover hebben gevat, hebben daarover ondertussen ook een Facebookgroep opgericht die toch wel wat steun krijgt.
Ik weet dat dit altijd een moeilijke discussie is. Je kunt je afvragen of het gaat over het klassieke de gustibus et coloribus non disputandum est. Of gaat het over meer? Is er bij Studio Brussel werkelijk een profielwijziging gebeurd? Heeft men zich op een ander publiek gericht? Is het de bedoeling om het profiel dat vastlag, enigszins bij te sturen en een breder publiek te bereiken?
Minister, klopt het dat er steeds meer kritiek komt op het afwijken van het profiel door Studio Brussel? Of is dat eerder beperkt? Zijn het enkele individuele gevallen die bij mij zijn terechtgekomen? Gaat het om een kleine minderheid? Heeft de VRT nog weet van klachten over Studio Brussel? Is er een de facto wijziging van het profiel? Zo ja, wat is de reden? Een breder luisterpubliek bereiken zou een van de redenen kunnen zijn. Of is er helemaal geen reden? Maar waarom zijn de klachten van die mensen dan onterecht? Acht de VRT het nodig om het profiel strakker te bewaken en rekening te houden met de bezwaren van de klagers? Ik las in de krant dat zij werden ontvangen bij Studio Brussel. Misschien kunt u in uw antwoord over die ontmoeting informatie laten doorstromen naar deze commissie? Is er een bijsturing van Studio Brussel nodig? Of voldoet Studio Brussel nog altijd aan het aloude profiel dat destijds werd opgegeven?
De voorzitter : De heer Vandaele heeft het woord.
De heer Wilfried Vandaele : Voorzitter, soortgelijke kritiek hebben we in het verleden ook gehoord en misschien ook wel gegeven over MNM. Maar we moeten oppassen met persoonlijke meningen. Wat mij opvalt, is dat in de nieuwe beheersovereenkomst twee van de vijf radiozenders een jongerenprofiel moeten hebben. Op zich kan dat toch al tellen. De vraag van de heer Wienen lijkt me interessant om eens te horen hoe de VRT omgaat met een groep die zich op die manier uitlaat. Worden er aanpassingen gedaan of laat men dat zo?
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Ik heb aan de VRT gevraagd of zij veel klachten krijgen over het muziekprofiel van Studio Brussel. Ze zeggen mij dat dit uitzonderlijk is. Er was recent wel aandacht voor de Facebookgroep StuBeu. Ik heb hierover ook één specifieke vraag gekregen.
Studio Brussel heeft daarbij open gecommuniceerd naar de luisteraars van deze Facebookgroep en heeft zijn rol nog eens duidelijk gemaakt. Het net en zijn medewerkers deden dat op de eigen website van Studio Brussel en op verschillende platformen met volgende tekst:
De muziekredactie van Studio Brussel wil beleefd en vriendelijk reageren op uitspraken op Facebookgroep StuBeu.
Volgens StuBeu zijn wij een zielloze hitradio geworden, een meeloper.
Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de muziek die wij draaien op geen enkele andere Vlaamse radio te horen is. En dat we wekelijks meer dan duizend verschillende artiesten aan bod laten komen. Wij lanceren ook vaak de nummers die later door andere zenders worden opgepikt.
Iedere week geven we een kans aan nieuwe groepen en artiesten, nationaal en internationaal. Meer dan 20 procent van wat we draaien is van eigen bodem. Het zijn wij die een forum geven aan jonge, beloftevolle artiesten. De lijst is lang: SX, Isbells, Amatorski, School Is Cool, Selah Sue, Black Box Revelation, Intergalactic Lovers, Sore Losers, Marble Sounds, Harvey Quinnt, Teddiedrum, Mintzkov, The Subs...
Nog volgens StuBeu zijn wij een computergestuurde gemakzuchtige zender geworden.
Om onze programmas samen te stellen, is de computer inderdaad een technisch hulpmiddel. Maar het zijn wel wij mensen van vlees en bloed en een hart voor muziek die beslissen wat er in- en dus ook uitkomt. Iedere muziekmedewerker brengt aan vanuit zijn eigen achtergrond, expertise, smaak en visie.
Het is een dagelijkse evenwichtsoefening om nieuwe muziek te lanceren afgewisseld met onze StuBru-klassiekers. Zo proberen we de wensen van de nieuwste generatie muziekliefhebbers te verzoenen met de oudere jongeren, die ook nog massaal naar ons luisteren. En we zijn onze luisteraars oprecht dankbaar dat ze deze muziekmix appreciëren.
StuBeu zegt: Studio Brussel is te commercieel geworden, en is niet meer de alternatieve zender van destijds.
Veel artiesten die Studio Brussel draait verkopen ook veel platen: Triggerfinger, Foo Fighters, The National, James Blake, Arctic Monkeys, Elbow, Fleet Foxes... Allemaal topartiesten waarvan we het toejuichen dat ze zo succesvol zijn. Bij de keuzes die we maken proberen we altijd kwaliteit na te streven.
Bovendien hebben wij in vergelijking met gelijkaardige buitenlandse zenders, zoals 3FM en BBC Radio 1, de meest uitgebreide playlist. Ook onze collegas in het buitenland waarderen Studio Brussel, precies omdat we een zender zijn met de vinger aan de pols en met een rijk aanbod.
We staan altijd open voor opmerkingen en kritiek van onze luisteraars. Via al onze kanalen nemen we hun opmerkingen ter harte. Elke week voeren we ook discussies met mensen uit de muzieksector. Daarbij zijn we het zeker niet altijd met elkaar eens, en dat hoeft ook niet. Even goede (Facebook)vrienden!
De brief werd ondertekend door de muziekredactie van Studio Brussel: Philippe Cortens, Eddy Hendrix, Joris Jonckheer, Christophe Lambrecht, Manu Lammens, Kim Mathijs, Luc Tirez en Bram Willems.
Naast de reactie van de Facebookgroep kwamen op de social media-platformen trouwens ook heel wat enthousiaste en positieve reacties binnen over Studio Brussel, zo stelt de VRT.
Ter verdere informatie: Studio Brussel heeft op 20 september een overleg gehad met een delegatie van StuBeu. Nethoofd Jan Van Biesen heeft toen een presentatie gegeven over Studio Brussel: over de openbare opdracht en hoe het net die opdracht dagelijks in de praktijk probeert te brengen. De mensen van StuBeu hebben een bundel overhandigd met opmerkingen, vragen en suggesties van luisteraars zoals die te lezen zijn op hun Facebookpagina. Over de opmerkingen en vragen over de verschillende onderwerpen die in de bundel aan bod komen, werd een open, hartelijk en constructief gesprek gevoerd. Het was volgens de VRT een interessant onderhoud met die luisteraars. De leiding van Studio Brussel zal er in de toekomst zeker rekening mee houden.
Mijnheer Wienen, volgens de VRT is er de facto zeker geen sprake van een wijziging van het profiel van Studio Brussel. Ook in de nieuwe beheersovereenkomst 2012-2016 werd een duidelijk profiel voor Studio Brussel geformuleerd, dat volledig in overeenstemming is met het profiel van de voorbije jaren. Ik verwijs naar de operationele doelstelling 8.3: Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld. De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit. Studio Brussel is jong van geest en richt zich op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart.
Uiteraard is radio een dynamisch gegeven waarbinnen geregeld wijzigingen en vernieuwingen zich opdringen. Die ingrepen zijn echter nooit in tegenspraak met het afgesproken basisprofiel.
De VRT stelt dat ze al strak en permanent opvolgt hoe de invulling van de profielen van de verschillende radionetten gebeurt, zowel wat de programmas betreft als de muziekkeuze. Radio is een dynamisch medium. Dat betekent ook dat er permanent wordt bijgestuurd en vernieuwd. Zo gaat Studio Brussel ook via diverse platformen, op events en in live-uitzendingen, de dialoog aan met zijn publiek.
Een bijsturing van het profiel lijkt mij zeker niet nodig. Wij hebben, ter voorbereiding van de beheersovereenkomst, de hele discussie gevoerd. Ik heb uiteraard vertrouwen in het feit dat de redactie van Studio Brussel nog voortdurend verfijningen doorvoert en op een creatieve manier met haar missie omgaat, en dat de VRT dit bewaakt.
De voorzitter : De heer Wienen heeft het woord.
De heer Wim Wienen : Het is inderdaad positief te noemen dat de mensen van Studio Brussel zich de moeite getroosten om klachten van luisteraars ter harte te nemen, dat ze zelfs die mensen hebben ontvangen. Ik kan aannemen dat sommige collegas denken dat dit een minderwaardige vraag is voor het parlement. Ik heb de vraag toch ingediend omdat ik het belangrijk vind om over die profielen te waken. Er wordt hier altijd geschermd met het feit dat de VRT verscheiden moet zijn en zich moet onderscheiden van al wat er al is. Ik vind dat dit ook het geval moet zijn op de radio. Daarom leek het mij nuttig toch even over profielen te spreken in deze commissie.
De voorzitter : De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen : Ik ben zeer verheugd te vernemen dat wij waken over het profiel van de VRT-radiozenders. Ik bied in dezen mijn diensten nog meer aan.
Zijn die klachten er gekomen na het vorige luisteronderzoek van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), waaruit bleek dat Studio Brussel voor de radio een van de beste stijgers was? Dan vind ik deze vraag wel zeer vreemd. Ik krijg de indruk dat een klein groepje zich gepasseerd voelt. Mijnheer Wienen, ik kaats de bal terug in uw richting. U hebt die vraag gesteld. Ik heb vragen bij die vraag.
De voorzitter : Het incident is gesloten.