Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie
Vergadering van 30/06/2011
Vraag om uitleg van mevrouw Sabine Poleyn tot mevrouw Ingrid Lieten, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding, over de stand van zaken van het actieplan Wetenschap en Techniek
- 2391 (2010-2011)
De voorzitter : Mevrouw Poleyn heeft het woord.
Mevrouw Sabine Poleyn : Voorzitter, minister, collegas, ik was op 28 oktober 2010 ook te gast in deze commissie. Ik vroeg toen hoe het stond met het project Techniek op school voor de 21stee eeuw (TOS21) en vooral met het opvolgingstraject daarvan. U antwoordde dat u als minister voor Wetenschapsbeleid de komende maanden eerst de tijd wou nemen om een meerjarenplan op te maken over communicatie en het stimuleren van wetenschap en technologie. Op het vlak van de samenwerking met Onderwijs wou u temporiseren wat betreft de wetenschapscommunicatie. U vroeg dus duidelijk een aantal maanden tijd om initiatieven te ontwikkelen. Tijdens de commissie van 31 maart 2011 stelde u dat er een interministeriële aanpak van dit actieplan zou komen.
Intussen hebben wij niet stilgezeten. Wij ontvingen op 1 mei 2011 van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) en de Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie (VRWI) de adviezen met betrekking tot het stimuleren van het studeren van wetenschap en technologie in ons land. En op 25 mei organiseerde Agoria het event Technologieladies om vrouwen uit de technologische industrie naar voren te schuiven. Dit vanuit de filosofie dat het rolmodel van die vrouwen andere meisjes ervan moet overtuigen dat ook zij kunnen kiezen voor een technisch beroep.
Minister, al het materiaal ligt klaar. Het lag al klaar vanuit TOS21 de voorbije jaren. Intussen hebben we via de Vlor en de VRWI bijkomend materiaal gekregen. Op welke manier bent u intussen hopelijk bezig met het voorbereiden van een stimuleringsplan voor wetenschappen en techniek, samen met uw collegas van Onderwijs en Werk? Begrijp ik het goed dat alle initiatieven die nu onder Wetenschapsbeleid en Wetenschapscommunicatie vallen en die dit doel dienen, daarin ook zullen worden geïntegreerd? Wat is uw timing? Is er specifieke aandacht voor meisjes als doelgroep binnen het actieplan, zoals ook de Vlor, de VRWI en andere actoren vragen?
De voorzitter : De heer Van den Heuvel heeft het woord.
De heer Koen Van den Heuvel : Voorzitter, gisteren hebben wij nog besproken dat wij de resolutie die wij volgende week vanuit het parlement voorstellen, zullen behandelen. Minister, dat is een belangrijke resolutie omdat er concrete aanduidingen in staan over het plan van aanpak. Het is ook een resolutie die wellicht zonder problemen een tweederdemeerderheid zal halen aangezien ze is ondertekend door de zes fracties. Ik zou u willen vragen om rekening te houden met dit duidelijke signaal van het parlement en in dat actieplan elementen van de resolutie op te nemen.
De voorzitter : Minister Lieten heeft het woord.
Minister Ingrid Lieten : Collegas, als reactie op de adviezen van de VRWI en de Vlor werd er door het Departement Onderwijs en Vorming een interdepartementale ambtelijke werkgroep opgericht waarin vertegenwoordigers van het Departement Onderwijs en Vorming, het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie en het Departement Werk en Sociale Economie zetelen en die zich zal buigen over het uitwerken van een geïntegreerd actieplan ter bevordering van de loopbanen in wiskunde, wetenschappen en technologie. Bovendien heeft mijn kabinet contact met het kabinet Onderwijs in verband met dit Actieplan Wetenschappen, Wiskunde en Techniek om de vinger aan de pols te houden en de werkzaamheden te stimuleren.
Onderwijs is vanzelfsprekend een essentiële schakel in het verhogen van de instroom. Aangezien dit een van de doelstellingen van Wetenschapscommunicatie blijft, is de samenwerking noodzakelijk om de inspanningen te versterken maar ook om overlapping met de initiatieven binnen Wetenschapscommunicatie te vermijden.
De eerste vergadering van de werkgroep vindt plaats op 7 juli 2011. Dan is er een inhoudelijk en technisch overleg. Hieraan nemen vertegenwoordigers van die drie departementen deel. Er zal ook iemand van de Vlaamse Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling (VDAB) aanwezig zijn. Op 18 juli 2011 is er een overleg van de stuurgroep om het ontwerp dat uit dit eerste overleg zal ontstaan, te bespreken. De bedoeling van zowel de minister van Onderwijs als van mezelf is om in het najaar 2011 een uitgewerkt geïntegreerd actieplan te hebben. Uiteraard zal daar voldoende aandacht moeten worden gegeven aan de instroom van meisjes.
Mijnheer Van den Heuvel, wij zullen uiteraard voldoende aandacht geven aan de aanbevelingen die in de resolutie zijn opgenomen.
De voorzitter : Mevrouw Poleyn heeft het woord.
Mevrouw Sabine Poleyn : Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben heel blij dat u concreet kunt aangeven dat jullie op zeer korte termijn zullen starten. Als ik het goed begrijp, zullen jullie voor het einde van het jaar eindigen. Het is een positief signaal dat u ook rekening zult houden met de suggesties die hierover zijn gedaan.
U hebt vroeger zelf vanuit de VRT al melding gemaakt van een mogelijke campagne. Dat is een van de mogelijke acties. Ik wou even polsen of er daarover al nieuws is. Ik wou ook nog even duidelijk vragen of het de bedoeling is dat de huidige initiatieven, die vanuit Wetenschapscommunicatie worden gefinancierd, worden geïntegreerd in dat plan. (Minister Ingrid Lieten knikt)
Ik zie u knikken, daar ben ik al blij om.
Ik hoop dat u middelen zult kunnen vrijmaken. Dat zal waarschijnlijk ook in de stuurgroep beslist worden. Maar als de middelen beperkt zijn, moet dit in eerste instantie gaan naar het basisonderwijs en naar het sensibiliseren van de onderwijzeressen aldaar.
De voorzitter : Het incident is gesloten.