Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed
Vergadering van 15/03/2011
Interpellatie van de heer Hermes Sanctorum tot mevrouw Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, over de overname van het rioleringsnet van Ford Genk door Aquafin en het engagement van de Vlaamse Regering om de VLAREM-reglementering aan te passen zodat het bedrijf milieu-investeringen kan vermijden
- 111 (2010-2011)
De voorzitter : De heer Sanctorum heeft het woord.
De heer Hermes Sanctorum : Minister, vorig jaar was er een akkoord tussen de directie van Ford Genk en de vakbonden over het zogenaamde toekomstplan. Minister-president Peeters had zich geëngageerd om een actieve rol te spelen in het zogenaamde transformatieproces van de Vlaamse industrie. Zo zou meer werk worden gemaakt van een groene mobiliteitsindustrie. Op zich steun ik dit volmondig.
Er werden ook een aantal voorafnames gedaan ten aanzien van ecologiesteun en IWT-budgetten (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie). Die discussie is echter voer voor een andere commissie. Er werd echter ook een engagement aangegaan om het rioleringsnet van Ford Genk over te dragen aan Aquafin. Daar stel ik me vragen bij. Het gaat over een bedrag van 8 miljoen euro. Dat is een stevig bedrag voor Aquafin. Er was ook het engagement om de Vlaamse regelgeving aan te passen ten aanzien van de damprecuperatie bij autoassemblage. Intussen heb ik contact gehad met Agoria. Ze hebben me uitgelegd dat er een fout is geslopen in de studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) over best beschikbare technieken (BBT), waardoor die damprecuperatie niet van toepassing was voor Ford Genk. Misschien kunt u daar wat meer uitleg over geven.
In het verleden zijn een aantal engagementen aangegaan. Het gaat dan over uitzonderingen op VLAREM II inzake lozing van afvalwater. Het gaat dan zowel over het lozen van afvalwater in regenwaterafvoerleidingen (RWA) als het niet scheiden van afvalwater en hemelwater.
Minister, hoe staat u tegenover de engagementen van de minister-president ten aanzien van Ford Genk om milieu-investeringen te vermijden?
Is het wettelijk dat een overheid private riolering overneemt? Is er een precedent? Zo ja, wat betekent dit dan voor andere bedrijven? Andere bedrijven zullen vragen om hun rioleringsnet over te nemen aangezien dit in het verleden al is gebeurd. Wat is het Europese standpunt daarover?
Via welk budget zal dit gebeuren? Ik veronderstel dat het gaat om het budget van Aquafin. Hoe zal dat precies gebeuren?
Zal er bijkomend uitstel worden verleend aan Ford Genk voor de toepassing van de VLAREM II-regelgeving inzake lozing van afvalwater zoals in het verleden al tweemaal is gebeurd?
De voorzitter : Minister Schauvliege heeft het woord.
Minister Joke Schauvliege : Mijnheer Sanctorum, u hebt het over een engagement van de minister-president alleen. Dat klopt niet, het gaat hier over een engagement van de volledige Vlaamse Regering in het kader van het investeringsdossier voor Ford Genk waarbij de fabriek de bouw van verschillende nieuwe modellen kreeg toegewezen. Bij de onderhandelingen met Ford zijn een aantal afwegingen gemaakt waarbij de Vlaamse Regering zich geëngageerd heeft om onder andere voor de noodzakelijke investering voor de waterzuivering van het bedrijf een oplossing te zoeken waarbij het Vlaamse Gewest een aantal inspanningen te zijner last wilde nemen.
In de vergunning van Ford Genk werd immers op termijn in een totale afkoppeling van hemelwater en afvalwater voorzien. Ford liet daarvoor een studie uitvoeren waaruit bleek dat de totale kostprijs van dergelijke maatregel ruwweg geraamd werd op 8 miljoen euro.
Bij de oplossing die momenteel wordt uitgewerkt, is er geen sprake van een overname van de riolering door de overheid. Aquaplus, voor 100 procent een dochter van Aquafin, die als nv de knowhow van Aquafin commercialiseert voor de industrie in Vlaanderen en voor het buitenland, heeft samen met Ford Genk een evaluatie gemaakt van het reeds vermelde afkoppelingsplan waaruit blijkt dat met een investering van 1,8 à 2 miljoen euro de afkoppeling grotendeels bereikt wordt. Deze investering omvat de aanleg van een persleiding die het effluent van de zuiveringsinstallatie van Ford afkoppelt en zo het aantal overstorten in de collectoren drastisch beperkt. Het betreft hier dus een project tussen Ford Genk en Aquaplus, waarbij Aquafin niet tussenkomt in de financiering.
Met dit nieuwe plan zal een continue overstortmeting geïnstalleerd worden met eventueel een sturing om via een buffer, die bij Ford aanwezig is, het aantal overstorten verder te beperken. Dus op het moment dat de overstorten op de publieke riolering in werking gaan, kan de toevoerstroom vanuit het belangrijkste lozingspunt van Ford Genk afgesloten worden door deze tijdelijk te bufferen. Dit project wordt nu door Aquaplus samen met Ford geëvalueerd en afgetoetst aan de randvoorwaarden zoals haalbaarheid, reglementering, kostprijs, uitvoeringstermijn.
Indien deze evaluatie positief is, zal een industrieel project gedefinieerd worden tussen deze beide partijen. Aangezien dit voorstel afwijkt van de huidige milieuvergunning, is het daarbij evident dat Ford Genk een wijziging van de bijzondere vergunningsvoorwaarden bij de deputatie van Limburg moet vragen en zo nodig ook een afwijking aan de minister van Leefmilieu. Dit wordt nu verder onderzocht. Er is geen sprake van financiering door de overheid. Het gaat om een afspraak die is gemaakt met Aquaplus en Ford Genk. Deze wordt nu uitgewerkt en uitgevoerd.
Die afwijking heeft inderdaad te maken met het feit dat er een betere afzetting is van die nieuwe benzinewagens.
De voorzitter : De heer Sanctorum heeft het woord.
De heer Hermes Sanctorum : Minister, ik vind dit een nogal minimalistisch antwoord. U bent bijvoorbeeld niet ingegaan op die afwijking van VLAREM II. Ik heb intussen vernomen dat het wel degelijk de bedoeling is om voor het zogenaamde lozingspunt A uitstel te verlenen. In een ministerieel besluit van toenmalig minister Crevits is sprake van een afwijking van VLAREM II. Daardoor zou 31 december 2010 worden uitgesteld naar 31 december 2012. U doet nu alsof u van niets weet.
Wat het verhaal van Aquafin en Aquaplus betreft, weet ik dat het om een ingewikkelde constructie gaat. Het gaat over mensen die werken voor Aquafin maar die dan uiteindelijk worden gedetacheerd voor Aquaplus. Zij voeren opdrachten uit die eigenlijk kunnen worden uitgevoerd door de privésector. Ik lees letterlijk voor uit de brief van minister-president Peeters ten aanzien van Ford Genk. Daarin staat letterlijk: De Vlaamse Regering steunt daarnaast het voorstel om op basis van het openbaar nut het rioleringsnet van Ford Genk aan Aquafin over te dragen waardoor Ford Genk een investering van 8 miljoen euro over 10 jaar kan vermijden.
Ik heb letterlijk geciteerd uit de brief van de minister-president. Nu zegt u dat er een opdracht is bij Aquaplus om te bekijken wat er precies kan gebeuren. Verbindt u zich er duidelijk toe dat er geen effect zal zijn op de budgetten van Aquafin? U verschuift dit nu naar Aquaplus, maar ik wil gewoon een duidelijk antwoord van u. Als u nu zegt dat er geen effect zal zijn op de afvalwaterzuiveringsbudgetten, dan is dat duidelijk.
De voorzitter : Minister Schauvliege heeft het woord.
Minister Joke Schauvliege : Tot op heden is me helemaal nog geen vraag bekend om die afwijking op VLAREM II toe te staan. Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat we dat zullen bekijken, als dat nodig zou zijn in een bepaalde regeling. Dan zal dat bij mij terechtkomen. Ik kan toch bezwaarlijk vooruitlopen op vragen die nog niet zijn gesteld aan mij.
Ik ben het absoluut niet eens met u als u stelt dat er sprake is van een dubieuze constructie, dat er dingen zijn die niet kloppen, dat dezelfde mensen werken voor Aquaplus en Aquafin. Ik wil dat met klem ontkennen. Ik daag u uit om de website van Aquaplus te bekijken. Ik heb hier trouwens de volledige opsomming mee van wat Aquaplus heeft gedaan voor andere bedrijven. Dat is echt een commerciële tak, waarin die expertise inderdaad wordt gecommercialiseerd. Ze hebben inspanningen gedaan voor Colruyt, Kraft, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Daar is niets verkeerds aan. Ik begrijp niet goed wat u probeert te insinueren. Als u dingen beweert, maak ze dan hard en zorg ervoor dat ze op feiten gebaseerd zijn, die kunnen worden bewezen.
Dit is een goede regeling. U verwijst ook naar de brief van de minister-president. In die brief wordt gesteld dat we zullen nagaan of dat kan. Het klopt dat dit ook is nagegaan. We zijn ervan overtuigd dat het beter is dit via Aquaplus te doen. Dat is immers een constructie die is opgezet voor de bedrijven. Deze regeling is nog niet volledig uitgewerkt. Nu wordt bekeken hoe dat zou kunnen worden uitgevoerd. Dat is nu gaande. Ook daar kan ik dus moeilijk op vooruitlopen. Daarom is er ook nog geen vraag ingediend met betrekking tot enige nieuwe vergunning of afwijking onder VLAREM II.
De voorzitter : De heer Sanctorum heeft het woord.
De heer Hermes Sanctorum : Minister, ik heb die website van Aquaplus bekeken, en er zijn wel degelijk mensen die werken voor Aquaplus én voor Aquafin. Ik verwijs ook naar de vragen van de heer Martens over de constructie van Aquaplus.
Ik wil gewoon een duidelijk antwoord: sluit u uit dat er een weerslag zal zijn op de budgetten voor afvalwaterzuivering van Aquafin, ja of neen? U zegt nu dat het Aquaplus is en niet Aquafin, dat er een duidelijk onderscheid is.
De heer Bart Martens : De minister heeft daarop geantwoord. Er zijn Chinese walls tussen Aquaplus en alle activiteiten die Aquaplus ontplooit enerzijds, en de activiteiten van Aquafin anderzijds, dat onder de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest valt. Voor zijn activiteiten werkt Aquaplus met een volledig gescheiden boekhouding. Het klopt dat een aantal personeelsleden van Aquafin voor de beide werken, en dat het Rekenhof destijds een paar vragen heeft gesteld over de verdeelsleutels. Dan ging het over de vraag hoe kan worden aangetoond hoeveel uur die mensen werken voor Aquafin en voor Aquaplus. Op zich is Aquaplus echter een constructie die met een volledig gescheiden boekhouding werkt en ook geen decretaal opgelegde taken uitvoert. Aquaplus ontplooit alleen activiteiten in het commerciële circuit en laat zich daar ook marktconform voor betalen, zonder dat er op een of andere manier geld van ons MINA-fonds wordt afgeleid naar die activiteiten van Aquaplus. Wat dat betreft, kunt u dus op beide oren slapen. Er kan geenszins sprake zijn van enige vorm van staatssteun. Dit kan geen enkele invloed hebben op de budgetten die het Vlaamse Gewest vrijmaakt voor onze bovengemeentelijke waterzuivering.
Minister Joke Schauvliege : Ik ging hetzelfde antwoorden, maar u geeft me de kans niet. Ik sluit me aan bij wat u hebt gezegd.
Mijnheer Sanctorum, mocht u toch nog twijfels hebben en denken dat er toch nog dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, dan verwijs ik naar het economisch toezicht dat wordt uitgeoefend. Men kijkt er heel nauwgezet op toe dat zoiets niet gebeurt. Dat gebeurt ook niet. Dat wordt echt absoluut gescheiden gehouden.
De voorzitter : Het incident is gesloten.