Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vergadering van 17/03/2011
Vraag om uitleg van de heer Peter Reekmans tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over nevenactiviteiten van De Lijn
- 1391 (2010-2011)
De voorzitter : De heer Reekmans heeft het woord.
De heer Peter Reekmans : Minister, ik heb mijn vraag om uitleg als titel gegeven Nevenactiviteiten van De Lijn omdat ik niet wist hoe ik het anders moest omschrijven. In een weekendkrant van eind februari las ik dat personeel van De Lijn Oost-Vlaanderen de ramen wast van de Gentse bewoners na wegwerkzaamheden in een straat. De bewoners waren blijkbaar bijzonder verrast dat iemand plots, ongevraagd en gratis hun ruiten kwam wassen. Het was zogenaamd een cadeautje van De Lijn als compensatie voor de overlast door wegenwerken omdat daardoor bij droogte stof vrijkomt en bij regen modder ontstaat.
De Lijn stuurt haar personeel langs in alle centrumstraten waar een tram voorbijkomt en waar werkzaamheden zijn uitgevoerd. In totaal gaat het om meer dan honderd winkels en huizen. De ruiten worden gewassen op het gelijkvloers. De bewoners die niet op het gelijkvloers wonen, krijgen van De Lijn een tienrittenkaart cadeau. In totaal zal de Vlaamse Vervoermaatschappij er een 150-tal uitdelen. Minister, hoe sympathiek zon initiatief ook kan overkomen, ik stel me toch vragen bij deze nevenactiviteiten van De Lijn.
Minister, ik bedoel dit niet ironisch, maar hoort ruitenwassen bij het basistakenpakket van De Lijn? Hoeveel personeel wordt/werd hiervoor ingeschakeld? Om welk personeel gaat het? Hoeveel bedraagt de kost voor het ingeschakelde personeel? Gaat De Lijn deze taak ook gratis uitvoeren bij alle bewoners langs wegen waar wegenwerken worden uitgevoerd en waar een bus of tram passeert buiten het centrum?
De bewoners die niet op het gelijkvloers wonen, krijgen als compensatie een tienrittenkaart cadeau. Hoeveel bedraagt de totale uitgave voor deze tienrittenkaarten? Krijgen ook alle bewoners die op een verdieping wonen langs een weg waar wegenwerken worden uitgevoerd en waar een bus of tram passeert, een tienrittenkaart cadeau? Welke compensatie overweegt u voor de automobilisten, vrachtwagenbestuurders, motorrijders, bromfietsers, fietsers en voetgangers die hinder ondervinden door wegenwerken en wier voertuig wordt beschadigd of bevuild door wegenwerken? Mogen zij gratis naar de carwash, naar de schoenpoetser of stuurt De Lijn daarvoor haar autowassers langs?
Minister, het kan ironisch klinken, maar ik vind het niet zo grappig als ik de kostendekkingsgraad van De Lijn bekijk. Die bedraagt vandaag slechts 16 procent, terwijl die van de MIVB 50 procent bedraagt. Heeft De Lijn personeel of budget te veel, gezien deze ongeziene cadeautjespolitiek? En vooral, de mensen wisten zelfs niet dat het ging gebeuren.
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits: Na de heraanleg werden in Gent de winkelstraten Korte Meer, Sint-Niklaasstraat, Sint-Michielshelling, Cataloniëstraat en omgeving op zaterdag 5 maart feestelijk geopend. Deze actie van De Lijn gebeurde in het kader van deze inhuldiging in samenwerking met de stad Gent. Aangezien de werken, in het kader van het project KoBra, een grote impact hadden op de bewoners en de handelaars van de centrumstraten vond De Lijn het opportuun om deze eenmalige en uitzonderlijke actie te doen.
De Lijn meldt me dat deze actie zeer uitzonderlijk is en gebeurde omdat er een langdurige tramonderbreking en dus een feitelijke inkorting van de tramlijn was gedurende de werken. Het effectief onderbreken van de tramlijn werd door De Lijn zeer uitzonderlijk toegepast omdat er geen alternatief was.
De eenmalige en uitzonderlijke promotionele actie van De Lijn bestond uit twee delen. Ten eerste werden de ramen gewassen op het gelijkvloers. Dit werd uitgevoerd door een externe firma. Er werden dus geen werknemers van De Lijn ingezet. De foto van een medewerker die een raam wast, werd genomen op vraag van de pers. (Rumoer. Gelach)
De Lijn meldt me dat de kostprijs voor het wassen van de ramen 1609,78 euro bedroeg. Ten tweede kregen de bewoners die op een verdieping wonen in de heraangelegde straten een tienrittenkaart.
De Lijn bepaalt zelf per project of er al dan niet acties worden georganiseerd. De Lijn kon ook een andere vorm van promotie doen, in dit geval koos De Lijn voor het vermelde initiatief.
De Lijn heeft meegedeeld dat de kostprijs per gratis lijnkaart 0,10 euro is. Dit is voor De Lijn de aanmaakkost. Deze kaarten vertegenwoordigen een commerciële waarde van 9 euro per kaart. De Lijn meldt dat er 101 kaarten verdeeld werden. De commerciële waarde van deze actie vertegenwoordigt dus 909 euro. Er werden geen andere kosten gedaan. De exploitatiekosten nemen niet toe door eenmalig deze kaarten ter beschikking te stellen.
De Lijn beschikt over een budget voor haar promotionele acties en campagnes. Over specifieke acties beslist het management van De Lijn. De Lijn geeft aan dat deze actie echter geen nadelige invloed heeft op de kostendekkingsgraad van De Lijn. Ten eerste werd er geen personeel van De Lijn ingezet. Ten tweede had de actie net tot doel reizigers te winnen en terug te winnen. De Lijn deelt niet zomaar kaarten uit. Omwille van de onderbrekingen van het tram- en busverkeer wou ze een geste doen naar die inwoners. De actie heeft dus net tot doel om meer reizigers en inkomsten aan te trekken.
De Lijn vermeldt nog dat probeeracties en -campagnes een veel gebruikt middel zijn om de verkoop van producten te stimuleren. Gratis lijnkaarten worden in nog andere gevallen toegepast. Het wassen van de ramen was uniek. Ik denk niet dat dat nog vaak zal worden toegepast.
Ik ken die straten wel, ik heb in Gent gestudeerd. De bebouwing staat zeer dicht bij de tramlijn. Ik kan me wel voorstellen dat daar heel wat stof gepasseerd is. Ik heb het krantenartikel bestudeerd, mijnheer Reekmans. Uw vraag verraste me. Het stadsbestuur van Gent was dus zeer opgetogen met die eenmalige raamwasactie. Dat zal niet vaak gebeuren, en zeker niet door AWV.
De voorzitter : Dat was echt een gigantisch interessante vraag, mijnheer Reekmans.
De heer Peter Reekmans : Waarom hebt u ze dan laten passeren?
De voorzitter : Dat vraag ik me ook af. Het was toch een storm in een glas water, hoor.
De heer Reekmans heeft het woord.
De heer Peter Reekmans : Ik heb de vraag om twee redenen gesteld. De fotos zijn inderdaad misleidend. Om te weten of de informatie in de media klopt, moeten we hier wel vragen komen stellen. Dat kan met een schriftelijke vraag of een vraag om uitleg. (Opmerkingen)
De voorzitter heeft mijn vraag niet tegengehouden, dus was hij wellicht ook benieuwd naar de nevenactiviteiten.
Ik stel deze vraag omdat er in het verleden buschauffeurs van een bepaalde stelplaats geen werk hadden, terwijl hun collegas elders aan het staken waren. Het stelt me gerust dat het hier niet om personeel van De Lijn ging. Dat had ik niet zo grappig gevonden. Uitbesteding aan een externe firma verklaart al veel. Mocht de stad of De Lijn dat betalen, dat is nog een andere discussie. Gelet op het geringe bedrag gaan we daar niet over discussiëren.
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits : Wie moest wat betalen? Ik las in hetzelfde krantenartikel dat de stad Gent alle winkels van neuzekes heeft voorzien. Die werden uitgedeeld aan de klanten. De stad heeft dus ook een geste gedaan. (Opmerkingen)
De voorzitter : Er zijn suikervrije en niet-suikervrije.
Goed, dan zijn we blij dat deze vraag eindelijk afgehandeld is. (Opmerkingen)
Het incident is gesloten.