Commissie voor Algemeen Beleid, Financiƫn en Begroting
Vergadering van 01/03/2011
Vraag om uitleg van mevrouw Griet Smaers tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de overname van de inning van de verkeersbelastingen
- 1271 (2010-2011)
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : Voorzitter, geachte leden, minister, vorig jaar heb ik ook al een aantal vragen gesteld, ook schriftelijk, over de verkeersbelastingen. Ondertussen heeft Vlaanderen de inning daarvan overgenomen. Er waren een aantal hinderpalen, waarvoor u het voorbije jaar de aandacht hebt gevraagd. Daardoor was het daadwerkelijk overnemen van die inning uitgesteld, van 1 januari 2010 tot 1 januari 2011. Hinderpalen bij de Vlaamse overheid waren onder meer de complexiteit met betrekking tot het in dienst nemen van personeel, de afspraken met de FOD Financiën over de afhandeling van de historische dossiers en de verdere opbouw van het noodzakelijke ICT-platform. Bovendien was er de vraag naar een uniformisering en een optimalisering, door het implementeren van de verkeersbelastingen op het Vlaams Fiscaal Platform (VFP).
Het daadwerkelijke opstarten, na dat uitstel met een jaar, was voorzien voor 15 december 2010, met het versturen van de uitnodiging tot betaling voor de eurovignetten die in januari 2011 zouden vervallen. Eind januari 2011 zou de administratie dan beginnen met het verwerken van de diverse dataconversies. Begin februari van dit jaar zouden de eerste aanslagbiljetten voor de verkeersbelastingen kunnen worden verstuurd.
Minister, werden die diverse operaties succesvol afgesloten? Is er sprake van achterstand ter zake? Wat is de stand van zaken? De FOD Financiën zou in december 2010 geen aanslagen meer versturen. Vlaanderen begon daar pas vanaf begin februari 2011 mee. Blijkbaar heeft, anders dan voorgenomen, de FOD Financiën het bestand van de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen (DIV) van november 2010 niet meer verwerkt. Wat zijn de concrete gevolgen daarvan voor de verzending van aanslagbiljetten voor de ontvangsten van 2010 en de ontvangsten van 2011?
Alle vorderingen die eind 2010 nog openstonden, werden overgenomen door het Agentschap Vlaamse Belastingdienst (VLABEL). Wat was het bedrag van de nog uitstaande vorderingen? Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) zullen er vertragingen optreden bij het doorstorten van de opdeciemen naar de gemeenten. Nog in december 2010 heeft de VVSG een communiqué gericht aan de gemeenten over een mogelijke vertraging in de doorstorting. In die mededeling had de organisatie aangekondigd dat de stortingen aan de gemeenten pas vanaf mei 2011 zouden hervatten. Tegen juni zou, volgens het communiqué, de achterstand ingelopen zijn. Klopt die bewering van de VVSG? Is de door de VVSG vooropgestelde timing ook nog correct? Wat na juni? Hopelijk is de achterstand dan volledig weggewerkt.
Een betere inning van de verkeersbelastingen zou VLABEL ook realiseren door een aantal databases met elkaar te vergelijken. Zo moeten ondernemingen die een eurovignet kopen, in de meeste gevallen eveneens een lopende aangifte hebben met betrekking tot de jaarlijkse verkeersbelasting. Omdat dit nu bij de FOD Financiën in aparte databases zit, die dan nog eens in aparte diensten worden beheerd, is er blijkbaar geen vergelijking van die data mogelijk. Door de ondernemingen erop te wijzen dat ze met een en ander niet in orde zijn, krijgen zij ook de kans alle verplichtingen na te komen en zo boetes te ontlopen. Tegelijkertijd int VLABEL ook systematisch de verkeersbelasting die verschuldigd is. Is men ondertussen al begonnen met die vergelijkingen?
De controledienst van VLABEL zou tegen begin 2011 volledig operationeel zijn. Is dat het geval? Hoeveel voertuigen met terminals die verbonden zijn met de VLABEL-databanken, zijn er inmiddels operationeel? Vorig jaar hebt u op een schriftelijke vraag van mij geantwoord dat die controle op het terrein daadwerkelijk mogelijk zou zijn door die mobiele databanken en die mobiele terminals. Gebeuren die controles al? Hoeveel controles werden er in 2011 al verricht?
De heer Eric Van Rompuy : Als inwoner van Zaventem ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in het antwoord op de vraag over de vertragingen bij het doorstorten van de opdeciemen naar de gemeenten. Die stortingen zouden dus vanaf mei hervatten, en tegen juni zou de achterstand zijn ingelopen. Is er een probleem ter zake, en waarom? Wat is de reden voor die vertragingen?
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Mevrouw Smaers, ik ben heel blij met uw vragen. In het algemeen kan ik zeggen dat het insourcingtraject dat we tot op heden hebben gevolgd, aan de verwachtingen heeft voldaan en elke vooropgestelde timing heeft gehaald. Ik ben heel blij dat ik nu de kans krijg om dat hier uit te leggen.
U hebt gelijk dat we het één jaar hebben uitgesteld, namelijk naar 1 januari 2011. Dat was ongetwijfeld absoluut noodzakelijk. U hebt zelf gezegd dat de overheveling van personeel, maar ook de doorlooptijd die de FOD Financiën uiteindelijk nodig had, tijd hebben gevraagd. 1 januari 2011 was een deadline die zeer belangrijk was, vooral omdat we voor de ICT-toepassingen zo goed als van nul zijn moeten beginnen. Slechts 10 procent van het personeel van de FOD Financiën dat de overstap heeft gemaakt, had echt kennis en ervaring op het vlak van verkeersbelastingen. Dat waren dan nog niet de mensen die vroeger waren overgekomen. Ik moet dan ook zeggen dat het knap is dat we het uiteindelijk hebben gehaald op operationeel vlak.
We konden de mensen niet kiezen. Eerst kwamen de statutairen in aanmerking, daarna de contractuelen. Bij degenen die zich kandidaat stelden, werd eerst naar de anciënniteit gekeken. Daarnaast waren er nog de verschillende stamplaatsen en dergelijke meer.
In de beginfase was er een vrij negatieve sfeer om de overstap naar de Vlaamse overheid te maken. Onder meer de zogenaamde roadshows hebben ervoor gezorgd dat uiteindelijk 281 mensen vrijwillig de overstap hebben gemaakt. Via informatiesessies, de roadshows, waren er op een bepaald moment uiteindelijk meer vrijwilligers dan beschikbare plaatsen.
U hebt zelf gezegd dat de eerste autonome inning op 15 december 2010 effectief is gestart. We hebben toen de eerste uitnodigingen tot betaling van de eurovignetten verstuurd die vervielen in januari 2011. De eerste praktijktest is volgens schema verlopen, zowel op kwalitatief als kwantitatief vlak. In januari 2011 werden de uitnodigingen tot betaling voor de eurovignetten met vervaldag in februari 2011 verstuurd. Eind februari, dus vorige week, volgden de uitnodigingen tot betaling voor de eurovignetten met vervaldag maart en april. Ons idee was om op kruissnelheid de uitnodigingen tot betaling voor de eurovignetten te versturen op vijf weken tijd. Deze doelstelling werd zeker gerealiseerd.
Voor de zogenaamde geautomatiseerde verkeersbelastingen was de timing enigszins anders. Het laatste DIV-databestand dat door de FOD Financiën werd verwerkt, is dat van oktober 2010. Dat is één maand minder dan oorspronkelijk gedacht. Hierbij mag niet verkeerdelijk worden gedacht dat de FOD Financiën in de maanden november of december geen uitnodigingen tot betaling meer heeft verstuurd. Op basis van het DIV-databestand van oktober werden de uitnodigingen tot betaling voor november en tot en met eind december nog verstuurd. Het is vanaf de databestanden voor de maanden november en december 2010 dat VLABEL alles heeft overgenomen. Concreet betekent dit dat de zogenaamde dataconversie voor de maanden november, december 2010 en januari 2011 volledig is afgerond en dat ook reeds alle aanslagbiljetten voor deze maanden zijn aangemaakt en gedrukt.
Momenteel is de verzending volop aan de gang. We zouden die allemaal tegelijk kunnen versturen, maar dat is geen goede zaak. Omdat er klachten kunnen zijn, is het beter dat dat gefragmenteerd gebeurt. Vorige week zijn we begonnen met het versturen van de facturen voor november, december en januari. We doen dat aan een tempo van per week 2 verzendingen van 150.000 aanslagbiljetten. Medio maart zullen zodoende de transitiedossiers ingekohierd zijn, evenals de verkeersbelastingen die betrekking hebben op de inschrijvingsmaanden november, december en januari. In de tweede helft van maart zal de inkohiering van de inschrijvingsmaand februari volgen. Dat betekent dus dat vanaf april alle achterstand zal zijn ingehaald. We zitten dus nog voor op de planning die u naar voren hebt gebracht. Vanaf dan volgt het normale regime. De verzending van de verkeersbelastingen die betrekking hebben op een bepaalde DIV-maand, zal gebeuren in de daaropvolgende maand.
Mevrouw Smaers, ik heb al voor een groot deel geantwoord op uw volgende vraag. De afspraken tussen VLABEL en de FOD Financiën met betrekking tot de verwerking van het DIV-bestand van november 2010 werden gemaakt in het laatste kwartaal van 2010. De FOD Financiën gaf in deze gesprekken aan dat ze die verwerking niet meer mogelijk achtte vanaf november. We hebben dan afgesproken dat we zelf voor die verwerking zouden instaan. De verwerking van het DIV-databestand van oktober is wel nog afgehandeld door de FOD Financiën. Dat betekent dat de aanslagbiljetten in november werden verstuurd.
Vooraleer op uw vraag naar de stand van zaken te antwoorden, wil ik eerst de ketting van het invorderingsproces bij de FOD Financiën even in herinnering brengen. Eerst werd de uitnodiging tot betaling verstuurd. Als daar niet op werd ingegaan, werd een aanslagbiljet verstuurd. Daarop volgde een herinnering. Pas daarna volgde de invordering door de gerechtsdeurwaarder.
Eind 2010 was er voor 27 miljoen euro onbetaald op een totaal van iets minder dan 1 miljard euro belastingen die worden geïnd. Wat aanslagbiljetten betreft, was er eind 2010 voor 42 miljoen euro onbetaald, waarvan slechts 385.000 euro slaat op vrachtwagens en al de rest op personenwagens. Bij de aanslagbiljetten die het gevolg zijn van het niet ingaan op de uitnodiging tot betaling gaat het om 42 miljoen euro. Van een groot deel is de vervaldatum nog niet bereikt. Dat is de tweede fase. Specifiek wat opgelegde boetes betreft, staat er nog voor een bedrag van 1,5 miljoen euro open.
Vanaf 1 januari 2011 staat VLABEL volledig in voor de verdere invordering. Degenen die nu een uitnodiging tot betaling hebben gekregen en er niet op zijn ingegaan, krijgen van VLABEL een aanslagbiljet. Als men dan niet binnen de termijn betaalt, is het aan ons om te zorgen voor de invordering via de gerechtsdeurwaarder.
Voorzitter, wat betreft de doorstorting van de opdeciemen naar de steden en gemeenten is er mijn inziens geen enkel probleem. De berichtgeving van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten is er gekomen na wat door VLABEL aan de VVSG is meegedeeld, namelijk dat er een beperkte vertraging zou zijn doordat we vanaf november de databank hebben overgenomen en pas vanaf februari de facturen hebben verstuurd. Er is echter ook een versnelling. In de toekomst zal er maar één maand achterstand zijn. Vroeger waren dat er eigenlijk twee: één maand voor de betaling en één maand voor de doorstorting. Vanaf de maand mei zal de achterstand verdwenen zijn. In elk geval is het zo dat dit op jaarbasis geen enkel verschil zal geven. Op dat vlak zie ik niet direct een probleem. Men weet dat die stortingen zullen gebeuren. De achterstand inzake de doorstortingen van opdeciemen zal, zoals vooropgesteld, ten allerlaatste tegen juni zijn weggewerkt. Wellicht zal dat vroeger het geval zijn.
Door het feit dat VLABEL binnen het Vlaams Fiscaal Platform werkt met één unieke referentiedatabank wordt het effectief mogelijk om kruistabellen te trekken, waarbij vergelijkingen worden gemaakt. Men is daar al effectief mee gestart. De eerste lijsten werden getrokken van belastingplichtigen die een aangifte hebben gedaan voor de niet-geautomatiseerde verkeersbelasting, dus vooral voor vrachtwagens. De kruistabel over wie voor een eurovignet betaalt, maar nog geen geautomatiseerde verkeersbelasting betaalt, wordt langs twee kanten gedaan. Op die manier ontstaan er mogelijkheden om correcties uit te voeren.
Ook wat de controles betreft, kan ik u zeggen dat de controleteams van VLABEL reeds vanaf medio januari operationeel waren. Er werd tijdig voorzien in de nodige logistiek, zoals controlevoertuigen, uniformen en legitimatiekaarten, en de toekenning van politionele bevoegdheid. Er werd gestart met een specifieke opleiding bij de politieschool van Vlaams-Brabant om te zorgen voor een strikte kennis van de rechten en plichten inzake de politionele bevoegdheid. Ook wordt gestreefd om zo veel mogelijk deel te nemen aan gecoördineerde acties, zoals met de politie en douane. Hiervoor werden de nodige contacten gelegd met de Vlaamse politiezones.
Momenteel zijn er 10 controlevoertuigen dagelijks op de weg. Tot op heden werden circa 4200 voertuigen gecontroleerd. Er werden een honderdtal overtredingen vastgesteld, of ongeveer 2 procent. Hierbij moet wel gezegd worden dat alle controles die tot nu toe werden gedaan, zich hebben toegespitst op buitenlandse vrachtwagens in het kader van de eurovignetverplichting. Deze controles gebeuren via het AGES-systeem van de privéonderneming die de organisatie met betrekking tot het eurovignet voor buitenlandse vrachtwagens op zich neemt. Pas binnen enkele maanden zal geleidelijk overgeschakeld worden naar systematische controles op Belgische vrachtwagens en personenwagens, motos en bestelwagens. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat we de koppeling moeten maken met wie betaald heeft. Uit die belastingkernel kunnen we informatie halen om na te gaan of iemand al dan niet heeft betaald. Pas als dat kan, heeft het zijn effect. Iedereen heeft twee maanden tijd om te betalen. Het is pas over enkele maanden dat het nuttig is om op die manier te werken. Ik ben ervan overtuigd dat zodra het groter aantal aanslagbiljetten verwerkt is door die kernel, we kunnen zorgen voor een zeer effectieve controle op de weg.
Mevrouw Smaers, ik ben blij met uw vraag, omdat ik zo kan aantonen dat, als het gaat over wat we zelf in handen hadden, die overgang zeer goed is gelukt.
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : Minister, ik ben blij te horen dat het allemaal goed is gegaan, dat de achterstand in de hand kan worden gehouden en dat die vanaf mei weggewerkt zou moeten zijn.
Vorig jaar hebben we even gesproken over de historische dossiers van achterstand en niet-betalingen bij de FOD Financiën. Die zijn overgenomen door Vlaanderen. Ik veronderstel dat Vlaanderen er werk van maakt. Kunt u me zeggen over hoeveel dossiers het gaat?
Minister Philippe Muyters : Daar heb ik geen idee van. De dossiers die nog open stonden voor 2010, heb ik u meegedeeld. Maar de echte historische dossiers, die worden druppelsgewijs doorgegeven. Die hangen vaak samen met andere belastingen, die dan wel federaal zijn. Dan moet het dossier soms worden uitgesplitst. Daar zijn goede afspraken over gemaakt met de FOD Financiën. Dat komt niet in één massa op ons af, maar druppelsgewijs.
De voorzitter : De heer Tack heeft het woord.
De heer Erik Tack : Minister, ik wil nog even terugkomen op de actuele vraag die ik vorige week heb gesteld tijdens de plenaire vergadering over de achterstand van de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen bij het meedelen van het intrekken van nummerplaten die vervangen worden door een Europese nummerplaat. Ik had toen een bijkomende vraag gesteld, maar minister Bourgeois kon mij daar niet op antwoorden, waarvoor alle begrip, want het is niet zijn dossier. Ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om die vraag nu opnieuw te stellen.
De administrateur-generaal zou een reeks van richtlijnen gegeven hebben voor de mensen die een dubbel aanslagbiljet gekregen hebben. Een daarvan was: zo lang mogelijk wachten met het betalen van een eventuele verkeersbelasting voor de nummerplaat die teruggestuurd is. Maar stel nu dat er nog geen correctie zou worden verstuurd, wat moeten de mensen dan doen? Toch betalen en wachten tot ze hun centen, al dan niet met rente, terugkrijgen? Of gewoon niet betalen en dan het risico lopen dat ze een boete krijgen en nalatigheidsintresten moeten betalen? Wat raadt u die mensen aan?
De voorzitter : De heer Van Mechelen heeft het woord.
De heer Dirk Van Mechelen : Voorzitter, minister, collegas, we zouden de verkeersbelasting initieel insourcen op 1 januari 2010. Dat is toen uitgesteld. Dat was mijns inziens ook terecht, we kennen de problematiek van de samenwerking met de federale overheidsdiensten. Uiteindelijk is beslist om op 1 januari 2011 te starten met de verkeersbelasting. We doen er soms wel eens smalend over, maar in dit geval zou ik durven te zeggen: wat we zelf doen, doen we beter.
We hebben een beetje de adem ingehouden, want het was de eerste generieke test van het Vlaams Fiscaal Platform, de nieuwe informaticaomgeving die is gecreëerd. Maar het systeem heeft standgehouden, het werkte meer dan behoorlijk. Ik twijfel er niet aan dat er af en toe nog kinderziektes naar boven zullen komen, maar terwijl sommigen chaos hadden gevreesd, kan ik alleen vaststellen dat het perfect verlopen is.
Dat staat in schril contrast met wat we ooit meegemaakt hebben met de overname van de inning van de onroerende voorheffing, die toen hele boeken heeft gevuld bij de Vlaamse Ombudsdienst en die ons voor heel wat zorgen heeft gesteld. We hebben dat intussen ook ingesourcet. So far, so good.
Als ik het goed voor heb, is vrijwel al het personeel vrijwillig overgestapt. Mensen die vrijwillig overstappen, zijn meestal ook gemotiveerd. Dat bewijst dat je met een team zit dat ervoor wil gaan. We zijn er tegelijkertijd in geslaagd om meteen ook de controle op het terrein te installeren. We brengen dus niet alleen de inning tot een goed resultaat, maar ook de controle op het terrein gebeurt meer dan voorbeeldig. Het is aan ons om dat kritisch te blijven opvolgen.
Ik verwacht daar ook betere financiële resultaten van. We hebben dat ooit, in een ander leven, meegemaakt met de autonome inning van het kijk- en luistergeld. Gewoon door de vergelijking te maken tussen de fiscale tabel en de tabel van aansluiting bij kabelmaatschappijen hebben we toen nogal wat zwartkijkers te pakken gekregen. Ik denk dat we ook hier gaan bewijzen dat we, door als Vlaanderen zelf te innen, dat kunnen optimaliseren. Ik ben niet voor meer belastingen, maar wel voor de correcte inning van belastingen.
Het geeft mij een goed gevoel dat we in Vlaanderen over een volwassen fiscale administratie beginnen te beschikken, die kan zorgen voor een effectieve en efficiëntere inning van de gewestbelastingen.
Een paar weken geleden is ons voorstel van resolutie hier weggestemd in het Vlaams Parlement. Het voorstel van Open Vld was om de eigen inning van gewestbelastingen te versnellen. De tijden kunnen veranderen, en de politieke meerderheden ook. Wij wilden versnellen, maar sommigen die daar voorheen voorstander van waren, hebben het weggestemd.
Deze insourcing van de verkeersbelasting bewijst dat het werkt en dat we dat aankunnen. Ik ben de laatste om te vergalopperen, maar ik vind wel dat er nu een duidelijk traject zou moeten komen. Zijn we nu niet klaar om een nieuw traject vast te leggen voor de insourcing van de registratierechten, de successierechten, de schenkingsrechten? Ik denk maar aan de problematiek die gemeenten vandaag ondervinden met betrekking tot de samenwerking met die federale overheidsdienst, die eigenlijk lamentabel werk levert. Je kunt het die mensen niet verwijten, want ze krijgen veel te weinig mankracht om het te doen.
Ik geef één voorbeeld. Het registratiekantoor in mijn gemeente is afgeschaft. Het is overgebracht naar en samengevoegd met de collegas van Brasschaat. Maar men slaagt er gewoon niet meer in om leidinggevende mensen te vinden om het te organiseren. Het zal er dus niet op verbeteren.
Als je ziet over welke bedragen het gaat bij schenkingsrechten, successierechten en registratierechten, wil ik een warm pleidooi houden om een traject vast te leggen om dit over te nemen. We hebben met de verkeersbelastingen bewezen dat we het kunnen. Laat ons het doen, en laat ons dat op een verstandige manier aanpakken.
De heer Eric Van Rompuy : Minister, in Zaventem zijn wij van oordeel dat de overgang zodanig goed gebeurt, dat die verkeersbelasting het best nog een aantal jaren blijft bestaan. (Gelach)
Het zou zonde zijn, mocht al dat werk op 1 januari 2013 verdwijnen. Dit is een belangrijk werk geweest. We zouden graag hebben dat het nog een aantal jaren blijft bestaan.
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Collegas, ik ga uiteraard geen speculaties doen over hetzij nieuwe verkeersbelastingen, hetzij andere belastingen die we gaan innen. Dit traject heeft duidelijk gemaakt dat we daar ons werk mee hebben gehad. We hebben een jaar gewacht, maar dat was ook nodig. De overgang van personeel was niet eenvoudig. Ik ben altijd bereid om te bekijken wat in de toekomst nog beter door ons kan gebeuren. Dit is een goede stap geweest, laat ons nu kijken wat de volgende kan zijn.
Mijnheer Van Mechelen, of de vergelijking tussen databanken meer inkomsten zal opleveren, weet ik niet. Ik ga ervan uit dat elke burger betaalt wat hij moet betalen. Maar uiteraard gebeuren er controles. Er wordt bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt tussen wie een eurovignet betaalt en de niet-geautomatiseerde verkeersbelasting. Het kan niet dat je de ene wel betaalt en de andere niet. Op die manier is er dus al een begin van controle. We zullen die ook op andere plaatsen kunnen doen, dankzij het Vlaams Fiscaal Platform.
Deze zeer goede werking is veel meer geautomatiseerd dan ooit in het verleden het geval is geweest: geen uitnodiging tot betalen meer, maar ineens het aanslagbiljet versturen en dergelijke meer. Ik ben heel blij dat het zo gebeurt. Het is wel een beetje spijtig dat er net op dat moment een smet op komt, doordat er Europese nummerplaten komen die een vertraging oplopen op federaal vlak, waar wij wel het gevolg van dragen. Dat is een spijtige zaak.
Ik was vorige week afwezig, omdat ik naar de informele ministerraad Sport in Boedapest moest, maar ik heb begrepen dat mijn collega-minister Bourgeois heel goed heeft geantwoord op de actuele vraag. Het antwoord op uw bijkomende vraag, mijnheer Tack, is vrij eenvoudig. De achterstand die er vandaag is, is niet van dien aard dat ze de twee maanden overschrijdt. Iemand die niet betaald heeft binnen de twee maanden of die twee maanden wacht, dat is geen enkel probleem. Zo hebben wij het afgesproken met David Van Herreweghe. Normaal gezien moet die persoon al binnen de twee maanden een annulering van zijn factuur hebben gekregen en is er dus geen probleem. Stel dat het toch gebeurt, dan zullen wij die intresten ook annuleren en terugbetalen. De mensen zullen daar dus op geen enkele manier een tekort hebben.
Als iemand te laat betaalt, zullen de intresten onmiddellijk volautomatisch toegerekend worden. Dat is dus zoals het moet. Mochten er mensen zijn die niet betaald hebben binnen de twee maanden en mocht dat nog niet rechtgezet zijn door de databank, dan zullen wij het zelf rechtzetten. Daar mag u op rekenen.
De voorzitter : Ik wil nog even iets rechtzetten. Mijnheer Van Mechelen, uw voorstel van resolutie in verband met de gewestbelastingen is nog niet ter stemming voorgelegd. Het is behandeld op 18 januari. Er is een standpunt van de regering gevraagd. U hoeft dus niet te wanhopen: uw voorstel van resolutie is nog niet weggestemd.
De heer Dirk Van Mechelen : Hoop doet leven. (Gelach)
De voorzitter : Het incident is gesloten.