Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vergadering van 20/05/2010
Vraag om uitleg van mevrouw Annick De Ridder tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het beleid van de VVM De Lijn inzake de tarieven van de administratieve boetes
De voorzitter : Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder : Minister, De Lijn schrijft veel pvs uit. Vaak gaat het over mensen op de bus of de tram die worden gepakt wegens zwartrijden, maar van wie achteraf blijkt dat zij toch een abonnement hebben. Om die reden zijn al 8794 pvs geseponeerd. Na consultatie van het abonnementbestand bleek immers dat die mensen wel degelijk een abonnement hebben en dat het dus niet om zwartrijden gaat.
Voor de gecombineerde abonnementen van de NMBS en De Lijn is er echter een probleem. Daar heeft De Lijn om een of andere reden geen toegang toe. Dat is een probleem tussen het federale en Vlaamse niveau waarvoor best een samenwerkingsprotocol zou worden gesloten. Het is ook een belangrijk aandachtspunt in het rapport van de ombudsdienst. Daaruit blijkt dat het om een zeer inefficiënte coördinatie gaat waarvoor momenteel blijkbaar geen verbetering mogelijk is. De Lijn heeft geen toegang tot de gegevens van de eigen abonnees in de bestanden van de NMBS.
Bovendien blijken de boetetarieven nogal weinig gedifferentieerd te zijn. Die zouden proportioneler gemaakt kunnen worden volgens de aard van de overtreding. Zo moet iemand die zijn abonnement vier keer, en dus geen twee of drie keer op een jaar heeft vergeten, een boete ophoesten van 275 euro.
Minister, hoe komt het dat De Lijn de controle van de eigen abonnees niet kan doorvoeren in de bestanden van de NMBS? Voorziet u daarvoor in een oplossing op korte termijn?
U hebt aangekondigd dat het boetesysteem zou worden geëvalueerd om na te gaan of de opgelegde boete past bij de aard van de overtreding. Is die aanpassing al gerealiseerd? Is er al iets gebleken uit die evaluatie? Zal er een derde type van minder ernstige overtredingen worden gecreëerd?
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits : Ik was hier vanmorgen toen de ombudsman zijn verslag kwam toelichten. Ik heb ook al een aanzet tot antwoord gegeven.
Mevrouw Annick de Ridder : Mijn verontschuldigingen, ik was vanmorgen verhinderd.
Minister Hilde Crevits : Ik zal proberen kort te antwoorden.
Wat de uitwisseling van gegevens betreft: de gegevens die De Lijn van de NMBS krijgt, zijn 2 maanden oud. Dat is de reden waarom men iedereen vraagt een pasje, een fysiek bewijs, te tonen. Dit betekent dat je nooit de juiste informatie in real time hebt. Als je dat niet zou vragen, is de kans reëel dat je maatregelen neemt zonder de juiste stand van zaken te kennen.
De dienst Administratieve Boetes (DAB) bij De Lijn is verplicht de genomen beslissing in een dossier tijdig aan de overtreder kenbaar te maken. Dat kan een seponering zijn of het opleggen van een boete. De beslissing moet verstuurd zijn binnen een termijn van 60 dagen. Indien dit later gebeurt, is er sprake van een procedurefout en dient het dossier geseponeerd te worden. Als je de gegevens maar 2 maanden later krijgt van de NMBS, en tegen dan moet je beslist hebben, dan is dat een probleem. Enkel de volledige toegang tot de database van de NMBS met een directe link naar de dossiers van de DAB zal uitsluitsel kunnen geven voor een abonnementcontrole door De Lijn zelf. De Lijn heeft de vraag gesteld aan de NMBS. Ik hoop dat er op korte termijn groen licht komt. Het zou gemakkelijk zijn die aan elkaar te linken.
De vraag van De Lijn aan de overtreder om zelf een bewijs te leveren via e-mail of een brief om een boete te vermijden is een eenvoudige vorm van minimale medewerking. Als je je abonnement van de NMBS bent vergeten, moet je als abonnee zelf binnen 14 kalenderdagen naar een loket gaan en je abonnement tonen. De controle gebeurt daar ter plekke aan het loket. Als bewijs krijgt men een kaartje ter grootte van een valideringsbiljet met de vermelding inningskwijtschrift. De NMBS verwacht van de abonnees een meer ingrijpend initiatief dan De Lijn. Naar De Lijn mag je een e-mail sturen of een brief faxen, maar bij de NMBS moet je naar het loket stappen.
Vandaag heb ik daar geen oplossing voor. De vraag is gesteld om die databanken te linken. Mevrouw De Ridder, u bent ook een warm voorstander van Registratie Ticketing Boordcomputer (Retibo). Als we het eengemaakte ticketingsysteem hebben, is alles opgelost.
Vorig jaar heb ik gezegd dat ik een principieel voorstander ben van een derde boetetarief. De Lijn maakt een evaluatie, die voor het zomerreces klaar zal zijn. Moet je een minderjarige die zijn abonnement vergeet, even zwaar beoordelen? Als je een derde type van minder ernstige overtredingen creëert, is de vraag waar dan de grens ligt. Vandaag worden deze boetes pas uitgeschreven bij een derde overtreding in een periode van 12 maanden. We gaan er dus niet meteen met de mepper op los. Principieel ben ik voorstander, maar het moet duidelijk zijn, en we mogen niet nog grotere moeilijkheden creëren.
De evaluatie komt er voor de zomer. Dat is een duidelijke afspraak met De Lijn. In de weken die daarop volgen, zullen we snel kunnen beslissen of dat er wel of niet komt. Ik heb ook gevraagd mij te tonen welke types van boetes mogelijk zijn en hoe hoog die zijn, om na te gaan of zon derde categorie opportuun is.
De voorzitter : Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder : Minister, ik neem aan dat de informatie voor of tegen de zomer ter beschikking is zodat we dit opnieuw kunnen behandelen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.