Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed
Vergadering van 24/03/2010
Vraag om uitleg van de heer Peter Gysbrechts tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de bilaterale gesprekken met de provincies in het kader van motorcross
De voorzitter : De heer Gysbrechts heeft het woord.
De heer Peter Gysbrechts : Voorzitter, minister, collegas, ik trap natuurlijk een open deur in als ik zeg dat dit dossier al een tijd aansleept en dat er geen vooruitgang te bemerken is. Ik verwijs naar de commissievergadering van 14 oktober 2009, toen ik verwezen heb naar een interventie van 6 juni 2002, waarin werd verwezen naar een vraag van 2001. Ik verwijs in dezen dan ook graag naar de discussies in die commissies en naar het wederwoord van oktober.
Minister, tijdens de commissie Leefmilieu van 27 januari 2010 schetste u het plan van aanpak met betrekking tot het op gang trekken van het realiseren van terreinen voor motorcross. Tijdens de maand februari zou u bilaterale gesprekken voeren met provincies, administraties en de betrokken kabinetten van Leefmilieu, Sport en Ruimtelijke Ordening. Na die gesprekken zou u een concrete begeleiding en een stappenplan per provincie uitwerken. U beloofde de resultaten hiervan begin maart bij de Vlaamse Regering op tafel te leggen, om daarna verdere stappen te zetten. Er werd gewezen op het belang van de snelheid waarmee dit dossier werd behandeld en dat dit dossier werd gedragen door de hele Vlaamse Regering. Dat doet ons natuurlijk heel veel plezier. Maar dit dossier mag niet meer worden losgelaten.
Minister, wat is de stand van zaken met betrekking tot de bilaterale gesprekken? Wat was het resultaat van die gesprekken? In welke fase zit u met de opmaak van de stappenplannen per provincie? Hebt u al een goedkeuring op zak van de Vlaamse Regering? Welke procedure zal gehanteerd worden na het ontwikkelen van de stappenplannen?
De voorzitter : De heer Huybrechts heeft het woord.
De heer Pieter Huybrechts : Minister, ik hoop dat u vandaag positief nieuws zult kunnen brengen inzake de problematiek van de motorcrossterreinen. Al jaren komt men in deze en in andere commissies bijeen om over deze zaak te praten. Ik moet echter zeggen dat we nog niet veel concreets hebben kunnen bereiken, wel integendeel. Het lijkt soms wel de processie van Echternach: één stap vooruit, twee stappen achteruit. Van de in 2002 door de Vlaamse Regering beloofde vijftien circuits is niets in huis gekomen. En momenteel beschikt Vlaanderen, spijtig genoeg, nog maar over enkele permanente woord dat men eigenlijk niet meer mag gebruiken gereglementeerde motorcrossterreinen.
Minister, samen met de vele tienduizenden motorliefhebbers hoop ik dat het overleg van februari tussen de provincies, de administratie en de kabinetten iets positiefs en, vooral, iets concreets heeft opgeleverd. Ik ben u dankbaar voor uw positief antwoord dat we subiet zullen mogen ontvangen.
De voorzitter : Mevrouw Homans heeft het woord.
Mevrouw Liesbeth Homans : Voorzitter, ik zou er toch op willen wijzen dat we deze discussie, zoals de heer Huybrechts heeft gezegd, al verschillende keren hebben gevoerd in deze commissie. Ik denk dat het om zon delicaat thema gaat dat het goed zou zijn om daar voldoende tijd voor uit te trekken. De heer Gysbrechts heeft zelf aangegeven dat de gesprekken recent zijn afgelopen. Ik denk dat we de Vlaamse Regering en de minister van Ruimtelijke Ordening echt wel de tijd moeten gunnen om tot een goed geheel van akkoord te kunnen komen. Ik neem akte van het standpunt van de andere fracties, waarin gepleit wordt voor een zeer gedreven en duidelijk standpunt. Ik hoop dat die fracties in de provincies consequent zullen handelen en dat ze niet verder doen met het steunen en ondersteunen van allerlei actiegroepen.
De voorzitter : De heer Sabbe heeft het woord.
De heer Ivan Sabbe : Ik denk dat we in geen enkele sport in België of in Vlaanderen zo veel kampioenen hebben gehad als in motorcross. Ik heb de belangrijkste even opgezocht: De Coster, Geboers, vader Everts, Stefan Everts, de absolute wereldman in motorcross, en ondertussen ook Steve Ramon. In vergelijking met de inspanningen die we doen voor andere sporten en wat we daar op het Europese niveau maar van bakken, is er op dat vlak een fantastische voedingsbodem voor mensen die op wereldniveau scoren. Ze doen dat zelfs in de landenbeker, waar ook Amerika aan deelneemt. Tijdens de hoogmisjaren zaten we altijd in de top drie. Er is een enorm potentieel. Ik denk ook dat het probleem artificieel is. Uiteindelijk zijn er voldoende plaatsen in Vlaanderen waar er ook lawaai is en waar we dat soort infrastructuur aan kunnen koppelen. Ik denk aan plaatsen vlakbij autosnelwegen en dergelijke meer. Ik zie niet in waarom we niet snel de nodige infrastructuur kunnen creëren.
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms wat zenuwachtig word. Ik ben het niet met u eens. Er is volop beweging in dit dossier. Ik ben er vanaf het begin aan begonnen. Maar degenen die hier denken dat het eenvoudig is, vraag ik om mij een terrein aan te duiden, waar het ook gelegen is. Want elke keer als er een voorstel is, zijn er meer tegenstanders dan voorstanders. Wie hier zit, is misschien fan van motorsport. Dat is echter niet de algemene houding van de Vlaamse bevolking. Als er een draagvlak was, zoals hier altijd de indruk wordt gewekt, waren de provincies de vorige keer wel op de proppen gekomen met terreinen.
Ik ben het ermee eens dat dezelfde partijen die hier pleiten voor de terreinen, op provinciaal en gemeentelijk vlak zowel steun geven als tegenstand bieden. Laat ons alstublieft de hypocrisie inzake de motorcrossterreinen stoppen. Ik zal zoeken naar terreinen, ik ben ermee bezig, ik zal u direct een stand van zaken geven in zoverre die de motorcross ten goed komt. Dat wil zeggen dat ik u geen details geef, want anders staat morgen iedereen op straat in die buurten en dat is niet de bedoeling. Ik zal eerst zorgen voor een politiek draagvlak, want vorige keer is het mislukt. Tussen haakjes: we hebben nog meer wereldtitels voor biljart en wielrennen, maar we hebben er inderdaad ook voor motorcross. (Gelach)
Stop met in deze commissie te zeggen dat er een groot draagvlak is, dat we het overal kunnen, want dat is niet waar! Degene die terreinen heeft, mag ze aan mij doorgeven. Ondertussen weet ik het wel een beetje. Ik heb alle provinciebesturen gezien. We hebben een bilateraal gesprek gehad met elk van de provinciebesturen: met Antwerpen op 5 februari, met West-Vlaanderen op 9 februari, met Limburg, met Oost-Vlaanderen en met Vlaams-Brabant op 22 februari. We hebben de besprekingen gehad met mensen van het kabinet Sport, het kabinet Ruimtelijke Ordening en het kabinet Leefmilieu en met de drie betrokken administraties. En we hebben de bilaterale gesprekken gehad.
Als we willen dat er vooruitgang komt in dit dossier, dan kan ik u nu niet zeggen wat het resultaat is per plaats. Als ik dat zou doen, dan is er morgen protest. Laat me nu doen wat we de vorige keer hebben afgesproken. We hebben in kaart gebracht wat er vanuit de provincies wordt aangeleverd. Dat is trouwens totaal verschillend, er zijn provincies die amper meewerken en waar dat grote draagvlak duidelijk niet aanwezig is, en er zijn provincies die wel goed meewerken en alternatieven naar voren schuiven. We hebben alles nu in kaart gebracht. Dat betekent dat we principebeslissingen moeten nemen, ook op het niveau van de Vlaamse Regering. Ik leg dit dossier voor en het is nu in bespreking op het niveau van de Vlaamse Regering. Zoals afgesproken heb ik het op 3 maart doorgegeven. Laat me nu verder werken binnen de Vlaamse Regering. Als we binnen de Vlaamse Regering een principeakkoord hebben, kan ik opnieuw bilateraal contact opnemen met de provincies en kan ik de provincies die moeilijk meewerken, dwingen om wel mee te werken om dan tot een politiek draagvlak te komen.
Ik reken op iedereen die hier elke keer weer pleidooien houdt voor de motorcrossterreinen, om in de eigen partij, overal te velde mee achter de voorstellen voor die motorcrossterreinen te staan.
De voorzitter : De heer Gysbrechts heeft het woord.
De heer Peter Gysbrechts : Minister, u reageerde nogal kregelig, maar u moet zich niet aangevallen voelen wanneer ik zeg dat er niet voldoende beweging in het dossier zit. (Opmerkingen van minister Philippe Muyters.Gelach)
Ik verwijt u niet dat u kregelig reageert, dat mag u doen, maar ik denk dat u mijn opmerking niet helemaal juist begrepen hebt. Ik leg dit uit. Als ik zeg dat er weinig vooruitgang is, dan bedoel ik niet tijdens de laatste 2 maanden, sinds u er een datum op gezet hebt, maar dan bedoel ik dat het een dossier is dat al veel jaren loopt. Ik meen dan ook dat het niet fout is om hier te zeggen dat er weinig vooruitgang werd geboekt. Integendeel, we hadden een stap voorwaarts gezet met de zoekzones en zo meer, maar we zijn nu terug naar af gegaan. Dat was wat ik bedoelde met mijn opmerking.
Een collega hier zei dat we het voldoende tijd moeten geven nadat de gesprekken zijn afgelopen. Uiteraard moeten we zorgen voor een degelijk akkoord en moet daarover gepraat kunnen worden. Voldoende tijd geven, is echter ook relatief, want we moeten ook verder werken aan dit dossier. Ik zeg hiermee natuurlijk niet dat men halsoverkop iets moet regelen nadat het gesprek afgerond is, maar voldoende tijd geven mag niet foutief worden geïnterpreteerd, we moeten doorwerken.
Als we nu verwijzen naar de datum en naar het afwerken van de gesprekken, dan gaat het om een datum die u zelf hebt gegeven. De tijd was vrij kort en dat hebben we toen heel positief onthaald. Het is natuurlijk onze taak om in een dossier dat al zoveel jaren loopt, kort op de bal te spelen en heel snel aan u te vragen hoe ver het ermee staat, zodat we erop gefocust blijven, want dat is onze verplichting in dit dossier.
De kwestie van een groot draagvlak is inderdaad dubbel, dat is ook wat ik hier in oktober in de commissie heb gezegd. Ik hoor hier al jaren ik ben hier 5 jaar weggeweest, maar ik hoorde dat daarvoor ook al dat iedereen hier altijd superpositief is en het dossier steunt. Ik vraag dan ook aan iedereen om dat ook buiten de commissie, buiten dit huis te doen. Er is in het algemeen wel een groot draagvlak voor, daarvan ben ik overtuigd, maar bij elke locatie stuiten we op actiecomités en dan zijn we weer vertrokken. En dan ontbreekt vaak de politieke moed om de beslissing door te drukken. Daarom moet het initiatief krachtdadig zijn, het moet krachtdadig worden aangepakt door u en door de Vlaamse Regering, dat heb ik toen ook gezegd. Het is immers de minister die dit samen met de Vlaamse Regering moet trekken, zo niet zullen we er nooit komen. Het is daarom dat ik u die vraag stel en blijf herhalen.
U weet waar we nu staan met de gesprekken. U doet daar iets mee en dat houdt u voor zich. Als wij resultaten krijgen, dan is dat goed, maar mijn vrees is, minister, dat we in sommige provincies een hele stap terug zetten, dat we in sommige provincies terug naar af gaan, dat alle aangeduide locaties zo goed als geen toekomst meer hebben, dat we van nul moeten herbeginnen. Dat is mijn grote vrees. Ik hoop dat we eindelijk, onder een trekkersrol van u en de Vlaamse Regering, een oplossing aan dit probleem kunnen geven. Ik geef geen opsomming van alle redenen waarom dit moet, iedereen weet wel waarom het noodzakelijk is.
De voorzitter : De heer Peeters heeft het woord.
De heer Dirk Peeters : Voorzitter, minister, het was niet mijn vraag, maar ik was toch blij met uw enthousiaste antwoord. Het is bij mij goed overgekomen, moet ik zeggen. Ik wil het eventjes hebben over het draagvlak. Ik ken de toestand in de provincie Antwerpen vrij goed, ik heb de dossiers over Balen-HondaPark, Kraaienhorst in Brecht en Rooiveld in Westerlo jaren van dichtbij gevolgd.
Ik heb er wat moeite mee als er wordt beweerd dat het maar om een actiegroep gaat. Als u ziet dat een heel dorp of een heel gehucht protesteert, als daar advocaten bij worden betrokken en huisartsen, als er een soort dorpsfeest wordt georganiseerd om de proceskosten te betalen, dan zitten we aan het plafond en weten we, zeker ook de lokale beleidsmensen, dat we niet verder kunnen en dan is, om een beetje gevolg te geven aan onze commissie Speed, een neen een neen. De provincie Antwerpen heeft dat in haar advies duidelijk overgemaakt aan u en gezegd dat ze er niet uit komt, dat er moet worden gezocht naar alternatieven zoals indoor of zoals elektrische motoren die misschien innovatief kunnen werken. Daarom hebben we hierover een voorstel van resolutie ingediend, waarvan ik hoop dat het in deze context eens kan worden behandeld.
Ik denk wel dat er oplossingen zijn, ruimtelijke oplossingen, die we op een ander terrein moeten zoeken. Als de Vlaamse Regering dit echt belangrijk vindt want het gaat om een sport die veel mensen bezighoudt en we hebben er kampioenen in , dan moet ze daarin investeren, net zoals ze in andere sporttakken investeert en dan moeten we dat niet altijd afwentelen op het platteland of op een overtreding die uit zijn voegen begint te barsten, want het is zo dat de crossterreinen in de praktijk ontstaan.
Het initiatief is aan de Vlaamse overheid, maar er moeten ook financiële middelen tegenover geplaatst worden om het te realiseren op het terrein.
De voorzitter : Mevrouw Werbrouck heeft het woord.
Mevrouw Ulla Werbrouck : Minister, ik dank u voor uw antwoord, maar enkele maanden geleden heb ik u gezegd, samen met een aantal andere collegas, dat u de provincies nogmaals zou ondervragen en dat we over 6 maanden even ver zouden staan omdat er heel veel mensen zijn die tegenwerken.
We hebben hier misschien wel een politiek draagvlak, maar als ik buiten mijn Lendelede kom, dan zijn er inderdaad heel veel mensen die zeggen: motorcross, heel tof, zolang het niet in mijn tuin gebeurt. Dat is inderdaad een heel groot probleem en u moet een draagvlak zoeken.
Ik zou toch wel eens willen weten, gewoon uit nieuwsgierigheid, over hoeveel voorstellen we nu feitelijk praten. U moet niet zeggen waar en wanneer u het zult doen, maar wel of er voorstellen zijn. Is er al één, of is er nog geen enkel?
De voorzitter : Mevrouw Vissers heeft het woord.
Mevrouw Linda Vissers : Minister, sorry dat ik wat later ben, maar met de files is het vanuit Limburg niet altijd gemakkelijk om hier te geraken.
Wat die actiegroep betreft, wil ik nog even opmerken die niet zomaar een groep van mensen is. Het is zoals de heer Peeters ook aanhaalde, een groep die werd opgericht omdat het het beste was om met één aanspreekpunt te werken, dat werd ook vanuit uw administratie, vanuit uw kabinet gezegd, zo niet zou men u allerhande brieven sturen en acties ondernemen.
Dat is ook positief. Men spreekt nu uit één mond. (Opmerkingen)
Ik heb het over de actiegroep Red de motorcross. Dat is geen actiegroep van ons. Die actiegroep is opgericht.
De voorzitter : Het gaat hier over twee verschillende actiegroepen.
Minister Philippe Muyters : De heer Peeters had het over actiegroepen tegen.
Mevrouw Linda Vissers : Sorry. Dit is een totaal andere actiegroep. Alle parlementsleden hebben deze week een brief gekregen van de actiegroep Red de motorcross, u waarschijnlijk ook op het kabinet, minister. Over die actiegroep heb ik het. Het is een groep van mensen die bekommerd zijn om alle motorcrossterreinen, maar ze hebben de actiegroep vooral opgericht voor het motorcrossterrein in Neeroeteren. De actie die er geweest is in Brussel was er ook naar aanleiding van de sluiting van het motorcrossterrein in Neeroeteren.
Minister, u hebt gezegd dat u ermee bezig bent. Eind maart zou er normaal gezien een beslissing komen die u had voorgelegd aan de ministerraad. Dat lees ik in een verslag van de vorige commissievergadering.
Minister Philippe Muyters : Sorry dat ik u onderbreek, maar ik heb het daarnet gezegd en ik zal het nog eens herhalen: ik heb toen gezegd en dat staat ook zo in het verslag dat ik een ronde langs de provincies zou doen en tegen maart daarvan de stand van zaken zou voorleggen aan de ministerraad. Dat doe ik nu. Ik heb niet gezegd dat ik een besluit zou voorstellen, een definitieve beslissing zou nemen of terreinen zou afbakenen. En ja, er zijn voorstellen. Zeker en vast. Maar doordat ik dat nu zeg, is er al een kans dat er acties komen daar waar vermoed wordt dat er terreinen zullen komen.
Ik kan u allemaal één ding zeggen: ik zal daadkracht tonen in dit dossier. Ik zal laten zien waar er mogelijkheden zijn. Dan zullen we beslissen om het ja of nee te doen. Nee is ook een beslissing en toont ook daadkracht. Dan weten we waar we staan. De manier van werken om dat over 10 jaar uit te smeren, daar doe ik niet aan mee. Op het moment dat ik focus heb op wat kan en waar, zal ik een voorstel voorleggen, eerst aan de regering en daarna elders.
Mevrouw Linda Vissers : U hebt een gesprek gehad in Limburg. Een collega van mij heeft er een vraag over gesteld in de provincieraad aan de gedeputeerde die verantwoordelijk is voor de materie. Die heeft dingen meegegeven aan jullie administratie om over na te denken. Er was een exploitatievergunning en een milieuvergunning voor Waterloos. Minister Schauvliege heeft die geschorst.
De voorzitter : Mevrouw Vissers, over dat dossier hebben we het al gehad. Het ging nu over de stand van zaken.
Mevrouw Linda Vissers : Dat weet ik, maar het hangt er wel aan vast. De provincie Limburg heeft die bezorgdheid toch meegegeven. Er is altijd een vergunning geweest. Kunnen we met het RUP landen en die milieuvergunning beoordelen als een bestaande milieuvergunning? U moet ook begrijpen, minister, dat het anders heel moeilijk wordt voor Waterloos. Als men de nieuwe regeling toepast, zal er een afstandsregeling komen en zal Waterloos sowieso een njet krijgen.
Minister Philippe Muyters : Ik ga enkel in op dat laatste. De rest is duidelijk. Ik ondervind dat in de replieken. Iedereen beseft wel dat ik ermee bezig ben, duidelijk en sterk, en dat ik niet stilsta. We zoeken naar een oplossing, maar het is niet eenvoudig.
Neeroeteren is een particulier dossier. Er kan geen milieuvergunning voor motorcross gegeven worden op een natuurgebied. Als de Raad van State de bestemmingswijziging heeft vernietigd, zit je in die situatie. Zolang kan het niet worden vergund. Zo eenvoudig is het. Voor de rest kunt u zich daarvoor wenden tot minister Schauvliege. Zij doet wat er in de wetgeving bepaald is.
De heer Peter Gysbrechts : Mijnheer Peeters, we doen niet denigrerend over actiegroepen. Ik heb enkel gezegd dat we op vaak al bestaande circuits op actiegroepen stoten. Dat is uiteraard een probleem om die circuits daar te laten. Er is politieke moed nodig om zon dossier rond te krijgen. Dat wil ik heel duidelijk stellen. Iedereen is vrij om te reageren en een actiegroep te vormen. Wij stuiten daarop. Wij moeten zorgen voor een sterke impact van boven. Tussendoor moet je beslissingen durven te nemen. Vergelijk het met een gemeentebestuur. Je kunt nooit een beslissing nemen waarmee iedereen het eens is. Soms moet je de moed hebben om beslissingen te nemen. Er zullen altijd mensen zijn die het daarmee niet eens zijn.
Ik hoor voorstellen voor indoorterreinen en elektrische motoren. Dat zijn voorstellen om heel het verhaal in de frigo te steken. Vandaag ligt er een heel andere problematiek voor. De sport zou het misschien leuk vinden als er indoorterreinen bij komen, maar dat biedt geen oplossing.
De voorzitter : Het incident is gesloten.