Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting
Vergadering van 05/01/2010
Vraag om uitleg van mevrouw Lies Jans tot de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, over de mindering van onroerende voorheffing in geval van verhuring door sociale verhuurkantoren
De voorzitter : Mevrouw Jans heeft het woord.
Mevrouw Lies Jans : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collegas, ik wil hier een probleem aankaarten dat mij al enkele malen is gemeld door de sociale verhuurkantoren (SVKs). Het gaat in het bijzonder over de onroerende voorheffing. Bewoners met minstens twee kinderen ten laste of met een ernstig gehandicapt gezinslid kunnen genieten van een vermindering van de onroerende voorheffing. Als de bewoner huurder is van het pand waarop de voorheffing wordt geheven, wordt de mindering toegekend aan de eigenaar van de woning en mag de huurder dat in mindering brengen van zijn te betalen huur. De Vlaamse Belastingdienst brengt zowel de eigenaar als de huurder automatisch op de hoogte van die vermindering.
Bij de sociale verhuurkantoren zitten we met een specifieke situatie, omdat er drie partijen in het spel zijn: de eigenaar, het sociale verhuurkantoor, dat de effectieve huurder is, en de onderhuurder. Die onderhuurder mag dat bedrag ook in mindering brengen van zijn huur, en het SVK doet dan hetzelfde ten aanzien van de eigenaar.
Nu blijkt echter dat de SVKs niet beschikken over voldoende informatie om die vermindering toe te passen. Ze worden niet op de hoogte gebracht door de Vlaamse Belastingdienst. Die informatie gaat namelijk naar de eigenaars en de onderhuurders. Ze weten dus niet of de vermindering is toegekend en over welk bedrag het gaat.
De SVKs hebben een specifieke decretale opdracht gekregen. Een van die opdrachten is dat zij de huurders begrijpelijk moeten informeren over de bestaande tegemoetkomingen en ondersteuningsmogelijkheden. Ze moeten hen ook begeleiden en ondersteunen bij de indiening van een aanvraag. De vermindering op de onroerende voorheffing is een van die tegemoetkomingen.
Het Vlaams Overleg Bewonersbelangen (VOB), de erkende ondersteuningsstructuur van de SVKs, kaart dit probleem al enige tijd aan. Het is een belangrijk probleem voor hun werking. Eigenaars zullen dit immers niet op eigen initiatief melden aan het SVK, en de onderhuurders beschikken vaak niet over de vaardigheden om die brief te interpreteren en het dan ook nog eens te melden aan het sociale verhuurkantoor.
De SVKs een duplicaat bezorgen van de brief die de huurder ontvangt, zodat zij erop kunnen toezien dat de vermindering toekomt aan de rechthebbende, blijkt volgens de informatie die ik gekregen heb, niet zomaar mogelijk. Mijnheer de minister, waarom is het niet mogelijk om de SVKs een duplicaat te bezorgen van de brief die aan de huurders wordt verstuurd? Kan er een praktische regeling worden uitgewerkt die enerzijds strookt met de regelgeving, maar anderzijds ook de SVKs toelaat om op een eenvoudige manier de voor hen noodzakelijke informatie te verkrijgen?
De voorzitter : Mevrouw Hostekint heeft het woord.
Mevrouw Michèle Hostekint : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collegas, het probleem dat hier wordt aangekaart, is al eens aan bod gekomen in deze commissie, zij het in een enigszins andere vorm, naar aanleiding van een vraag om uitleg van mevrouw Smaers. Uit die vraag bleek dat de bestaande procedure een vermindering van de onroerende voorheffing voor huurders zeer omslachtig is en dat zich daar heel wat problemen bij voordoen.
Ik heb toen zelf ook verwezen naar de klachten die daarover binnenkomen bij de Vlaamse Ombudsdienst en naar de aanbevelingen die de Vlaamse Ombudsdienst daaromtrent al jarenlang doet. Uit de cijfers waarover mevrouw Smaers beschikte, bleek dat heel wat huurders ook helemaal niet op de hoogte zijn van het feit dat ze voor die tegemoetkoming in aanmerking komen. Mevrouw Smaers sprak over 75 percent. Dat zijn behoorlijke aantallen.
Er rijzen ook problemen als de huurder niet meer in de woning woont die aanleiding geeft tot een vermindering op de onroerende voorheffing en wanneer die vermindering wordt verrekend op het aanslagbiljet van de eigenaar. Ik heb de vorige keer al gevraagd of het niet mogelijk is om die vermindering meteen toe te kennen aan de huurder, in plaats van dat via een omslachtige procedure op het aanslagbiljet van de eigenaar te doen. Bestaat er een mogelijkheid om de eigenaar volledig te belasten en die korting meteen toe te kennen aan de huurder? Daardoor zouden mijns inziens een heleboel problemen meteen van de baan zijn.
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collegas, ik heb hetzelfde probleem inderdaad enkele weken geleden al aangekaart in een gelijkaardige vraag om uitleg. Er is mijns inziens geen gemakkelijke oplossing. Het probleem zal structureel moeten worden aangepakt. Het voorstel dat ik toen had gelanceerd met betrekking tot de Vlaamse kinderbijslag, namelijk om het voordeel rechtstreeks toe te kennen aan de huurder, is de enige oplossing om dit probleem structureel aan te pakken. Ik herhaal dan ook mijn voorstel om dat op die manier te bekijken.
De voorzitter : Minister Muyters heeft het woord.
Minister Philippe Muyters : Mevrouw Jans, in de huidige wetgeving is het niet mogelijk om de gegevens automatisch door te trekken. Het verstrekken van inlichtingen aan andere diensten is aan strikte regels gebonden.
Volgens artikel 337 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen zijn de ambtenaren van de Vlaamse Belastingdienst, buiten de uitoefening van hun ambt, verplicht tot de meest volstrekte geheimhouding aangaande alle zaken waarvan zij wegens de uitvoering van hun opdracht kennis hebben. De ambtenaren oefenen hun ambt uit wanneer zij aan andere administratieve diensten van de staat en aan de in artikel 329 bedoelde openbare instellingen of inrichtingen, inlichtingen verstrekken die voor die diensten, instellingen of inrichtingen nodig zijn voor de hun opgedragen wettelijke of reglementaire bepalingen.
Onder de in artikel 329 bedoelde openbare instellingen of inrichtingen, worden verstaan, de instellingen, maatschappijen, verenigingen, inrichtingen en diensten die de staat mee beheert, waaraan de staat een waarborg verstrekt, op de werkzaamheden waarvan de staat toezicht uitoefent of waarvan het bestuurspersoneel wordt aangewezen door de regering, op haar voordracht of met haar goedkeuring.
De inlichtingen die verstrekt worden, moeten voor deze diensten nodig zijn voor de hun opgedragen uitvoering van wettelijke of reglementaire bepalingen. Deze zin dient beperkend te worden geïnterpreteerd. De personen die deel uitmaken van deze diensten zijn tot dezelfde geheimhouding verplicht en mogen de verkregen inlichtingen niet gebruiken buiten het kader van de wettelijke bepalingen voor de uitvoering waarvan zij zijn verstrekt.
Voor het verstrekken van inlichtingen aan andere diensten is men dus aan strikte regels gebonden. Ook de Privacycommissie ziet strenger toe op het doorgeven van gegevens. Een sociaal verhuurkantoor is dan wel erkend en gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, maar blijft een private vereniging.
Artikel 337 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen verplicht de belastingadministratie niet om inlichtingen mee te delen, maar geeft haar enkel de mogelijkheid. De Vlaamse Belastingdienst heeft geoordeeld dat, rekening houdend met de privacy en met de praktische uitvoeringsmogelijkheden, een kopie van de brief die aan de huurder verzonden wordt, enkel aan het sociaal verhuurkantoor kan worden bezorgd indien de huurder daarin toestemt.
Dit is onmiddellijk ook een antwoord op uw tweede vraag, want met de bestaande methode moet de huurder gewoon toestemmen met het overmaken van de brief aan het sociaal verhuurkantoor. Dat is de enige mogelijkheid die de wetgeving vandaag biedt, maar ik ben graag bereid om te bekijken of het mogelijk is om de korting meteen aan de huurder toe te kennen en dan niet alleen voor de sociale verhuurkantoren, wat hier de oorspronkelijke vraag is, maar voor iedereen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat we nog geen pasklaar antwoord hebben.
We zijn er ook mee bezig om ook voor de woningen die door het sociaal verhuurkantoor worden verhuurd, het verlaagd tarief te laten gelden, want dat is nog niet het geval.
De voorzitter : Mevrouw Jans heeft het woord.
Mevrouw Lies Jans : Mijnheer de minister, het voorstel dat u formuleert, om via volmacht te werken, is inderdaad een oplossing.
Minister Philippe Muyters : Dat is de huidige situatie.
Mevrouw Lies Jans : Ja, het is de huidige situatie, maar uit de praktijk blijkt dat dit heel wat bijkomend administratief werk betekent voor de sociale verhuurkantoren. Ik weet uit de praktijk dat een sociaal verhuurkantoor heel wat moet doen om een dossier voor één huurder samen te stellen: daar kruipt heel veel tijd en energie in. Dit is dus bijkomend werk. Ik wil u suggereren om toch verder te onderzoeken of dit op een eenvoudigere manier kan.
U verwijst ook naar de wetgeving inzake de inkomstenbelasting. Ik denk dat dit voor een stuk federale materie is en daarom doe ik de suggestie om eens met uw federale collega te praten over de automatische doorstroming van informatie, niet alleen voor openbare administratieve diensten, maar ook voor instellingen die in het licht van sociale doeleinden decretaal verplicht zijn om een aantal taken uit te voeren.
Minister Philippe Muyters : Het grote probleem blijft dat een sociaal verhuurkantoor nog altijd een private vereniging is. De Privacycommissie houdt vrij streng toezicht op de informatie die automatisch wordt doorgegeven. Dat is de grote moeilijkheid in dit geheel.
Ik herhaal dat ik graag wil onderzoeken op welke manier we dit kunnen vereenvoudigen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.