Commissie voor Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie Vergadering van 31/03/2009
Vraag om uitleg van de heer Jan Verfaillie tot de heer Marino Keulen, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, over de medeondertekening door de gemeentesecretaris van de akten van de burgemeester
De voorzitter: De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, artikel 182, paragraaf 2, van het Gemeentedecreet stelt dat de reglementen en verordeningen worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend worden door de gemeentesecretaris. Op dat vlak is er geen enkele verandering ten opzichte van de nieuwe Gemeentewet.
Niettemin rijzen enkele vragen over de bepaling dat reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester moeten worden medeondertekend door de gemeentesecretaris. Tal van akten van de burgemeester worden opgemaakt - en tot nu toe alleen ondertekend door de burgemeester - in het kader van de Vlaamse regelgeving, denken we maar aan VLAREM en de Vlaamse Wooncode.
Blijkbaar interpreteert de rechtspraak dat als een strikte vormvereiste, aangezien een beslissing van de burgemeester tot ongeschiktverklaring van een woning, door belanghebbenden aangevochten voor de rechtbank, al aanleiding gaf tot nietigverklaring wegens de niet-medeondertekening door de gemeentesecretaris. Ik werd met zo'n geval geconfronteerd, mijnheer de minister. Tot op heden ondertekenden ik en alle collega's dat alleen. De Wooninspectie maakte er ons echter attent op dat de handtekening van de burgemeester alleen niet volstaat en dat de gemeentesecretaris mee dient te ondertekenen, aangezien dat al aanleiding gaf tot een nietigverklaring.
Mijnheer de minister, bent u ervan op de hoogte dat beslissingen van de burgemeester al nietig werden verklaard wegens niet-medeondertekening door de gemeentesecretaris?
Welke initiatieven hebt u genomen om de burgemeesters te wijzen op het belang van de bepalingen van artikel 182, paragraaf 2, om mogelijke betwistingen te voorkomen?
Heel wat akten van de burgemeester worden opgemaakt in uitvoering van federale wetgeving, denken we maar aan akten van de burgerlijke stand, uittreksels uit het bevolkingsregister, het strafregister en andere beslissingen in uitvoering van artikel 134 en 134bis van de nieuwe Gemeentewet enzovoort. In welke mate zijn de bepalingen van artikel 182, paragraaf 2, ook hier van toepassing?
De voorzitter: Minister Keulen heeft het woord.
Minister Marino Keulen: Mijnheer de voorzitter, ook hier is het zinvol die praktische vraag te stellen. Mijnheer Verfaillie, wat dat betreft, is de wet vrij eenduidig. Paragraaf 2 van artikel 182 van het Gemeentedecreet schrijft inderdaad voor dat reglementen, maar ook verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester mee moeten worden ondertekend door de gemeentesecretaris. Deze medeondertekening door de secretaris is een substantiële formaliteit waardoor het administratief stuk zijn authentiek karakter verkrijgt. Door zijn medeondertekening bevestigt de gemeentesecretaris dat de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester werkelijk door de burgemeester werden ondertekend en de inhoud en de draagwijdte van het stuk overeenstemt met de genomen beslissing door de burgemeester.
Het is dan ook logisch dat het feit dat de akte niet mee werd ondertekend door de gemeentesecretaris, aanleiding kan geven tot het nietig verklaren van het reglement, de verordening, de beslissing of de akte omdat zonder medeondertekening van de gemeentesecretaris de authenticiteit aangetast is. Binnen mijn beleidsdomein Binnenlands Bestuur werden mij nog geen meldingen gedaan van nietigverklaringen van beslissingen van de burgemeester enkel en alleen wegens de niet-medeondertekening door de gemeentesecretaris.
Aangezien ik, zoals ik zopas heb gezegd, tot nu toe geen weet heb van klachten met betrekking tot de niet-naleving van dit artikel, ga ik ervan uit dat er zich ter zake geen problemen stellen en dat de besturen zich wel degelijk bewust zijn van het belang van de handtekening van de secretaris, samen met die van de burgemeester, onderaan op het desbetreffende stuk.
Paragraaf 2 van artikel 182 van het Gemeentedecreet lijkt mij overigens vrij duidelijk. Wanneer ik zou vernemen dat de toepassing van voornoemde bepaling toch problemen zou opleveren, kan ik uiteraard overwegen om een rondschrijven te richten tot de gemeenten in verband met de medeondertekening door de gemeentesecretaris. Voorlopig lijkt mij dat echter niet nodig.
Tenzij er in de bedoelde federale wetgevingen specifieke bepalingen zouden staan, is artikel 182, paragraaf 2, van het Gemeentedecreet ook van toepassing op de akten die de burgemeester opstelt in uitvoering van die federale regelgeving, net zoals die voor de uitvoering van Vlaamse regelgeving zoals de Vlaamse Wooncode.
De voorzitter: De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik weet niet hoe de situatie is bij de collega's-burgemeesters. Ik heb het hierover gehad tijdens een vergadering met de burgemeesters van de Westhoek. Iedereen viel daar uit de lucht. Bij bijvoorbeeld onbewoonbaarverklaringen tekent blijkbaar enkel de burgemeester. Ik heb er geen probleem mee dat de secretaris mee ondertekent, wel integendeel. Het zou niet slecht zijn de lokale besturen daarvan op de hoogte te brengen. In West-Vlaanderen is er een veroordeling uitgesproken in verband met een onbewoonbaarverklaring omdat ze alleen door de burgemeester was ondertekend.
Minister Marino Keulen: We zullen dat doen via de e-krant. Ik geef dagelijks richtlijnen of verduidelijkingen, of antwoorden op specifieke vragen aan alle 308 steden en gemeenten in Vlaanderen. Ik kan me voorstellen dat dit op sommige plaatsen, zonder kwade bijbedoelingen trouwens, gebeurt. Een burgemeester tekent bijvoorbeeld vanuit de autoriteit die hem is toegekend door de Vlaamse Wooncode. Het zou te gek zijn als hij achteraf terug wordt gefloten door de rechter omdat de secretaris niet mee heeft ondertekend.
De heer Jan Verfaillie: Brandweeradviezen vallen daar ook onder.
Minister Marino Keulen: Ja. Dat is federale wetgeving. Soms staat er bij dat dat niet moet. Dat moet dan wel heel specifiek vermeld worden. Ik raad u wel aan om dat toch te laten doen. Het is zeer uitzonderlijk dat in de wetgeving staat dat de handtekening van de burgemeester volstaat.
De heer Johan Sauwens: Dat betekent wel dat alle briefwisseling van de gemeente eerst door de burgemeester moet worden getekend en pas daarna door de secretaris.
Minister Marino Keulen: Hij bevestigt dat het om de handtekening van de burgemeester gaat. Op heel wat plaatsen is het omgekeerd.
De voorzitter: Het incident is gesloten.