Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 03/03/2009
Vraag om uitleg van de heer Frans Peeters tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de stand van zaken van het werkgroepoverleg E313
De voorzitter: De heer Peeters heeft het woord.
De heer Frans Peeters: Naar aanleiding van een actualiteitsdebat eind 2007 over de verkeersproblematiek van de E313 hebben wij een motie tot aanbeveling onderschreven. Naar aanleiding daarvan hebt u al enkele maatregelen ter verbetering van vooral de verkeersveiligheid maar ook de doorstroming op de E313 getroffen. Wat werd vermoed, werd bevestigd door enkele vaststellingen door het Vlaams Verkeerscentrum.
Op korte termijn werden een aantal maatregelen niet alleen aangekondigd maar ook beslist en al of niet uitgevoerd. Daarnaast - en dat is fundamenteel - hebt u, mevrouw de minister, ook aangekondigd dat er een werkgroepoverleg zou starten met alle betrokken partners, niet alleen Openbare Werken maar ook het beleidsdomein Mobiliteit, om de resultaten van de verschillende studies samen te brengen. In antwoord op een schriftelijke vraag van oktober 2008 gaf u aan dat het eindverslag van de stuurgroep ´tactische studie E313´ werd verwacht begin 2009.
Ik zou graag inzicht krijgen in het eindverslag van deze ´tactische studie E313´ en in het oplossende vermogen van individuele maatregelen of combinaties van maatregelen. Zullen de baten van deze maatregelen worden geplaatst tegenover een raming van de kostprijs om ze uit te voeren?
Wanneer zal het eindverslag van deze ´tactische studie E313´ ter beschikking worden gesteld? Zijn er al resultaten? Ik vermoed van wel. Hoe zullen deze resultaten worden geïmplementeerd? Hoe zal dit gebeuren? Aan de hand van een concreet actieplan met een bijhorend financieel plan, eigenlijk een soort van meerjarenplan? Ik zou daar graag enige verduidelijking over krijgen.
De voorzitter: Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, ik sluit me aan bij de vragen van de heer Peeters.
We zijn in blijde verwachting van de uitkomst van het werkgroepoverleg E313. In welke mate kunt u dat gezamenlijk bekijken met de werking die via de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) is gepland? Voor de aansluiting op de ring wordt binnen BAM gezocht naar een oplossing. Maar als we voor de E313 op zich kijken naar optimalisatie van het gebruik van het wegennet, elektronische signalisatie en spitsstroken op bepaalde stukken weg, heeft dat weinig resultaat als men niet de bottleneck, de aansluiting op de ring, wegwerkt. Hoe wordt dat gesynchroniseerd, naast elkaar gelegd en op elkaar afgestemd?
De voorzitter: Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits: Collega´s, de stuurgroep E313 - tactische studie - voert een onderzoek uit over de te verwachten knelpunten op de E313 in 2020. Het is de bedoeling om op het vlak van de mobiliteit in de corridor na te gaan wat de effecten zullen zijn bij een ongewijzigd beleid, dus als alles behouden wordt zoals het is.
U hebt zelf ooit een schriftelijke vraag gesteld over het studiewerk dat ik heb gedaan. We hebben alles samengelegd en het is heel wat. Het is goed om die zaken eens bij elkaar te leggen en te kijken hoe daar vruchtbaar resultaten uit gehaald kunnen worden.
Mijnheer Peeters, mevrouw De Ridder, de stuurgroep is tot op vandaag vijf keer samengekomen, tussen 6 mei 2008 en 19 februari 2009. Er zijn verslagen van elke bijeenkomst van de studiegroep.
Zoals beloofd zijn alle besliste projecten met een mobiliteitsimpact in deze corridor in rekening gebracht. Men maakt ook een inventarisatie van alle vervoersmodi. Daarnaast bekijkt de stuurgroep ook maatregelen die mogelijk een oplossingsgerichte bijdrage kunnen leveren aan de probleemstelling. Het is de bedoeling om de baten in kaart te brengen, maar ook de kosten van dergelijke maatregelen te bekijken. Dat is niet zo eenvoudig. Er is inderdaad al heel veel studiewerk gebeurd, maar het is de kunst om alles samen te leggen, te bekijken welke impact de ontwikkeling heeft en wat het effect is van een voorgestelde oplossing.
Binnen de stuurgroep wordt nu gewerkt aan een syntheserapport, dat inderdaad door mij beloofd was in het begin van dit jaar. De afronding is, zoals blijkt uit het verslag van de laatste vergadering, gepland tegen 30 maart 2009. Dit syntheserapport zal zes hoofdstukken bevatten. Eerst is er een probleemstelling van de huidige situatie. Daarna volgt een hoofdstuk met prognoses voor deze corridor in 2020 in de situatie zonder bijkomende maatregelen. Vervolgens wordt er een overzicht gemaakt van alle mogelijke bijkomende oplossingsmaatregelen en de inschatting van de effecten ervan. Ten slotte volgen er twee hoofdstukken die een beeld geven van de geraamde kostprijs, de bouwtechnische en ruimtelijke aspecten van maatregelen en een voorstel van prioritering binnen de mogelijke oplossingsmaatregelen.
Op 14 april is een volgende bijeenkomst van de stuurgroep gepland, met als bedoeling de synthesenota te valideren, zodat de nota kan worden overgemaakt aan minister Van Brempt en aan mezelf. Zoals u weet, is het hele opzet een gezamenlijk initiatief. Dat is ook logisch, want er is enerzijds de weg, maar anderzijds ook de ruimtelijke en de mobiliteitsaspecten.
In de loop van april 2009 zullen de resultaten beschikbaar zijn. Op dat ogenblik kan worden nagegaan welke maatregelen uitgevoerd kunnen worden, rekening houdend met de beschikbare budgetten. Het is op dit ogenblik, waarbij men de resultaten van de deelonderzoeken verwerkt, nog niet te zeggen wat het actieplan of de eerste actie zal zijn. Het is de bedoeling om die prioritering mee te nemen in het syntheserapport, waarvan het eerste resultaat wordt verwacht eind deze maand.
De studie is een werkstuk van een ambtelijke stuurgroep. Iedereen zal die kunnen inkijken zodra ze klaar is en er zal dan ook een debat over gevoerd kunnen worden. Mijnheer Peeters, het lijkt me - en ik denk dat u het daar wel mee eens zult zijn - een bijzonder belangrijk werkstuk, omdat we op die manier hopelijk een duidelijk zicht krijgen op de knelpunten en hoe ze opgelost kunnen worden.
Mevouw De Ridder, u stelt terecht de vraag naar de aantakking van de E313 op de ring rond Antwerpen. U weet dat, als ik me niet vergis, de aansluiting mee in het masterplan is opgenomen, evenwel in een volgende fase. Het is evident dat de studie en de resultaten naast de planning gelegd zullen worden, om te kijken op welke manier fatsoenlijk aangehaakt kan worden. Het ene hoeft helemaal geen belemmering te zijn voor het andere. De aantakking is gepland en moet er ook komen. Ongeacht de maatregelen die worden genomen: er moet werk gemaakt worden van een betere aansluiting op de ring.
Als beleidsbeslissingen worden genomen over de E313, moet worden gekeken of er effecten zijn en bijsturingen nodig zijn aan de plannen. De plannen zijn nog niet definitief, omdat dat ook een volgende fase is van het masterplan, maar het is de bedoeling dat die twee in elkaar haken.
De voorzitter: De heer Peeters heeft het woord.
De heer Frans Peeters: Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord. U zult begrijpen dat we zo spoedig mogelijk willen beschikken over deze resultaten. De oplossingen zitten er immers in vervat. U hebt gezegd dat het rapport wordt afgerond op 30 maart en dat het bij de volgende vergadering van de stuurgroep, op 14 april, waarschijnlijk wordt gevalideerd. Kunnen we het daarna krijgen?
Minister Hilde Crevits: Als het rapport klaar is, krijgen zowel minister Van Brempt als ikzelf het ter beschikking. Maar net zoals de verslagen van de stuurgroep behoort het tot het publiek domein van zodra het afgewerkt is. Het debat moet wel nog gevoerd worden, maar ik heb er geen enkel probleem mee dat de studie na validatie ter beschikking wordt gesteld.
De heer Frans Peeters: Mag ik u dan beleefd verzoeken om ze ons ter beschikking te stellen van zodra ze gevalideerd is?
Minister Hilde Crevits: We nemen akte van dat uitdrukkelijk verzoek. We zullen er ook gevolg aan geven. Ik denk niet dat dat een probleem zal vormen.
De voorzitter: Het incident is gesloten.