Vraag om uitleg van de heer Patrick De Klerck tot mevrouw Hilde
Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur,
over de sanering van de Carcokesite
De voorzitter: De heer De Klerck heeft het woord.
De heer Patrick De Klerck: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, Carcoke in Zeebrugge,
ooit een van de grootste en zwaarst verontreinigde sites van heel Vlaanderen,
wordt door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) jaar na jaar
verder gesaneerd. Carcoke, een vroegere producent van cokes voor de
staalindustrie, heeft in de vorige eeuw gezorgd voor een historische
verontreiniging met olie, teer en cyanide. Na de sluiting van de
fabrieksterreinen in 1996 stonden de ernstig verontreinigde gebouwen en
terreinen leeg. Eind 2002 werd de site overgedragen aan de OVAM.
In een eerste fase heeft de OVAM
de bestaande constructies en industriƫle installaties gereinigd en gesloopt.
Daarnaast is de sanering van achtergelaten teerbergen, cyanidevlekken,
asbesthopen en ander industrieel afval grotendeels achter de rug.
De tweede fase is dit jaar van
start gegaan en bestaat uit het saneren van de bodem en het grondwater.
Momenteel lopen op de site hoogtechnologische onderzoeken om te achterhalen wat
de ondergrond nog aan verontreiniging bevat.
Mevrouw de minister, hoeveel heeft
dit project al gekost en wat zijn de geraamde kosten voor de resterende
saneringswerken? Wat waren de initieel geraamde kosten?
Hoeveel en welk type afval is er
tot nu toe verwijderd van de site? In welke deadline is voorzien voor het
afwerken van de saneringen? Vanaf wanneer wordt de Carcokesite ter beschikking
gesteld voor de verdere havenuitbreiding te Zwankendamme? Hoe zullen de
terreinen in de toekomst ingevuld worden?
Welke maatregelen treft de Vlaamse
Regering om de woonkern van Zwankendamme te beschermen tegen de overlast van
het transport van de afgegraven bodem? Wordt er in een buffer voorzien?
De voorzitter:
Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits:
Mijnheer De Klerck, tot nu toe werd van de Carcokesite te Zeebrugge 3000 ton
gevaarlijk afval en 2500 ton niet gevaarlijk afval afgevoerd, werd 50.000 ton
puin gebroken, 15.000 ton puin gewassen, 2000 ton teer weggevoerd, 12.000 ton
gecontamineerd bouwwafval en cyanidegrond met asbest vakkundig weggevoerd en 15.000
ton vuurvaste steen.
De bodemsanering vraagt niet
overal op het terrein eenzelfde inzet. Dat heeft tot gevolg dat bepaalde gedeelten
eerder beschikbaar komen dan andere. De eerste delen zullen volgend jaar kunnen
worden ingevuld. Maar dat betekent niet dat, ook voor deze beschikbare delen,
de sanering volledig is afgerond.
Naast de sanering van de vaste
bodem, moet ook de grondwaterverontreiniging aangepakt worden. Het is voorzien
om na de bodemwerken een bemaling en zuivering van het grondwater uit te voeren
gedurende 15 jaar. Dat is dus nog een hele periode.
Invulling zal wellicht mogelijk
zijn vanaf volgend jaar. Het strategisch plan voor de haven van Zeebrugge
voorziet voor deze site in zeehavenactiviteiten. Er wordt op dit ogenblik een maatschappelijke
kosten-batenanalyse geactualiseerd. De resultaten daarvan zullen vermoedelijk eind
november 2008 verwacht worden. Pas dan zal duidelijk zijn hoe de inrichting en
de bestemming van de Carcokesite geconcretiseerd kan worden.
De bestemming ligt vast, en dat is
zeehavenactiviteiten, maar we moeten nog even wachten op de maatschappelijke
kosten-batenanalyse om precies te weten hoe en wat. Tot op vandaag is geen enkele
lading via Zwankendamme afgevoerd. Dat zal zo blijven. Bovendien worden de
grootste hoeveelheden verscheept via het kanaal.
Het
voorzien in een buffer is een waardevolle suggestie. Dat is echter een
onderwerp van ruimtelijke ordening en is afhankelijk van de inrichting en
bestemming die door het strategisch plan zal worden gegeven.
De voorzitter: De heer De Klerck
heeft het woord.
De heer Patrick De Klerck: Mevrouw de minister,
die site is inderdaad lange tijd een doorn in het oog geweest voor heel de
streek, en dan in het bijzonder voor Zwankendamme. Die site is heel goed
gelegen, naast de waterweg die behoorlijk wat verkeer kan hebben. Het
havenbestuur, de administratie Waterwegen en Zeewezen en de partners zijn volop
bezig met de opwaardering van de site voor wat het transport over het water
betreft. Dat is een positief punt.
Ik
blijf een beetje op mijn honger voor wat de site van Zwankendamme zelf betreft.
Die wordt wat gesandwicht tussen enerzijds de spoorinfrastructuur, waar nieuwe
werken worden gepland in functie van de optimalisatie van de zeehaven, en anderzijds
het bedrijventerrein, dat een nieuwe dynamiek zal kennen. Ik hoop dat er
voldoende rekening wordt gehouden met de bewoning die daar ook in de toekomst
zal blijven. Op het vlak van wonen gebeuren immers nieuwe investeringen, onder
andere vanuit de stad Brugge, om kwalitatief wonen mogelijk te maken. Dat
betekent dat niet alleen de site zelf kwalitatief moet worden ingevuld maar dat
ook de omgeving voldoende mogelijkheden moet krijgen zodat zich geen
verdringingsverschijnselen voordoen.
De voorzitter: Het incident is
gesloten.