Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 07/07/2008
Vraag om uitleg van mevrouw Martine Fournier tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over het gebruik van eenletterrouteborden om alternatieve routes aan te duiden
De voorzitter: Mevrouw Fournier heeft het woord.
Mevrouw Martine Fournier: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, collega´s, sinds eind 2004 staan er op de op- en afritten van de E17 en op de gewestwegen gele verkeersborden met daarop in het zwart de letter F of G. Het zijn de zogenaamde eenletter-routeborden of calamiteitenrouteborden. Ze bieden een alternatieve route aan wanneer de E17 moet worden afgesloten voor een zwaar verkeersongeval. Alle verkeer zou via die routeborden worden omgeleid om enkele kilometers verder opnieuw de snelweg te kunnen oprijden.
De Vlaamse kranten hadden nogal wat bedenkingen bij het nieuwe systeem. De meeste vragen gingen over de routes die dwars door de gemeentes lopen. De krantencommentaren vreesden een enorme verkeerschaos in de dorpscentra naar aanleiding van een ongeval op de E17.
We zijn nu vier jaar verder en de borden met een verwijzing naar de alternatieve routes staan nog steeds op de El 7 en de gewestwegen. Over de borden wordt nog maar weinig gecommuniceerd.
Mevrouw de minister, ik had daarom graag van u geweten of de alternatieve routes nog worden gebruikt bij zware ongevallen? Zijn de alternatieve routes zinvol gebleken bij het aanpakken van de verkeersproblemen bij een groot ongeval? Op welke manier wordt er gecommuniceerd over de alternatieve routes? Is het noodzakelijk om het beleid inzake de alternatieve routes bij te stellen?
De voorzitter: Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits: Mijnheer de voorzitter, de calamiteitenborden vormen de realisatie op het terrein van de zogenaamde calamiteitenroutes. In mijn beleidsnota en in mijn beleidsbrief staat dat de uitbouw van deze routes gedurende dit jaar volledig moet worden gerealiseerd.
Wanneer een autosnelweg wegens onvoorziene omstandigheden, bijvoorbeeld een ongeval, grotendeels of volledig is afgesloten, ontstaan vaak lange files. Om dit te verhelpen, zal het systeem van de calamiteitenroutes, zoals het in Oost-Vlaanderen met de F- en de G-routes langs de E17 is uitgetest, worden uitgebreid en doorgevoerd. De aanvankelijke uitvoering was voor 2006 voorzien. We hebben echter om technische redenen vertraging opgelopen.
Het systeem houdt in dat gele borden met zwarte letters worden gebruikt om een alternatieve route voor de versperde weg aan te duiden. Deze letters duiden enkel de route aan. Ze wijzen geen geografische bestemming aan. Om die reden wordt per rijrichting op een autosnelweg een letter gekozen. Die letter verwijst steeds naar dezelfde richting. Elke snelweg, een onafgebroken traject met hetzelfde E-nummer, krijgt per rijrichting een lettercode. Zo heeft de volledige E17 de letter G in de richting van Rijsel en de letter F in de richting van Antwerpen. Dit betekent dat elk omleidingstraject in dezelfde richting tussen twee complexen op deze snelweg deze code krijgt. Zo krijgt een omleiding over het onderliggend wegennet van de E17 tussen Haasdonk en Sint-Niklaas in de richting van Rijsel de letter G. Tussen Kruishoutem en Waregem is dit voor dezelfde rijrichting ook de letter G. In de richting van Antwerpen is het de letter F. Ik wil hier even opmerken dat de letter F niet voor Frankrijk staat en de letter G niet voor Gent staat. De borden worden op een specifieke manier opgesteld. Indien er, bijvoorbeeld, ter hoogte van Gentbrugge een zeer zwaar ongeval zou zijn, kan de weggebruiker worden aangeraden om de letterroute, in dit geval de F- en de G-route, te volgen.
Op de plaatsen waar dit nog niet is gebeurd, worden deze routes in overleg met de betrokken partners, met name de gemeenten en de politiediensten, bepaald. Voor de keuze van de routes selecteren we bij voorkeur gewestwegen met een grote restcapaciteit die zo weinig mogelijk door woonkernen lopen. Het is uiteraard niet altijd evident om dergelijke wegen te vinden.
Deze borden worden nog steeds gebruikt indien er op de hoofdwegen rond Gent zware hinder is. Indien een ongeval plaatsvindt, worden de calamiteitenroutes via de radio aangekondigd. Het is niet de bedoeling hier standaardroutes van te maken. Ze worden enkel aangewend op de wenselijke ogenblikken, met andere woorden als er een calamiteit heeft plaatsgevonden. De calamiteitenroutes zijn al meermaals zinvol gebleken. Het gaat daarbij steeds om zware ongevallen. Het Verkeerscentrum Vlaanderen kondigt de borden in de verkeersberichtgeving van de Vlaamse overheid aan. Enkel naar aanleiding van zware ongevallen of zogenaamde calamiteiten wordt over deze routes gecommuniceerd. We willen immers vermijden dat de weggebruikers ingevolge te regelmatige communicatie de calamiteitenroutes al bij de minste problemen gebruiken. Deze routes zijn voor grote calamiteiten bedoeld.
Het lijkt me vooral belangrijk dat de borden dit jaar overal worden geplaatst. Voor het overige overweeg ik geen wijzigingen van het beleid.
De voorzitter: Mevrouw Fournier heeft het woord.
Mevrouw Martine Fournier: Ik heb gelezen dat die borden al vanaf 2006 overal zouden worden geplaatst. Dat is blijkbaar twee jaar uitgesteld. Als ik het goed heb begrepen, zullen ze in 2008 overal worden geplaatst.
De heer Jan Peumans: Ik heb de vorige minister van Openbare Werken hierover ook eens een paar vragen gesteld. Dit is terug te vinden in de bespreking van de begroting voor 2007. De toenmalige minister van Openbare Werken heeft me toen verklaard dat alle politiezones in heel Vlaanderen was gevraagd te helpen met het aanwijzen van de alternatieve routes. Hij heeft toen uitdrukkelijk gesteld dat dit systeem heel snel in heel Vlaanderen zou worden ingevoerd. Dat blijkt jaren later niet te zijn gebeurd. Dat heeft vooral met een gebrek aan kredieten te maken.
Mevrouw Martine Fournier: Ik heb nog een bijkomende vraag. In haar antwoord op een vraag van de heer Van den Heuvel over een heel ander onderwerp heeft de minister iets over de calamiteitenroutes gezegd. Ze heeft toen verklaard dat een bord met de nodige startinformatie volstaat om een route in te schakelen. Nu heeft ze verklaard dat het bericht via de radio zou worden verspreid. Wat bedoelt de minister eigenlijk? Volgens een eerder antwoord moet een bord zichtbaar worden gemaakt. Gaat het om een bord op de autostrade zelf?
Minister Hilde Crevits: Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden. Indien er dynamische signalisatie is, is het eenvoudig. Het bericht kan gewoon op dat bord worden geplaatst. Rond Gent zijn er al dergelijke borden. Eenmaal de calamiteitenroute wordt gebruikt, verschijnt op een groot bord het bericht dat autobestuurders best de pijl met de letter G volgen.
Op plaatsen zonder dynamische signalisatie moet sowieso een bord worden ontbloot. We mogen dat bord niet permanent zichtbaar laten. In dat geval zouden we er immers permanent op aansturen die route als alternatieve route te gebruiken. We zijn op zoek naar een evenwicht.
De voorzitter: Het incident is gesloten.