Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vergadering van 19/06/2008
Vraag om uitleg van de heer Hans Schoofs tot de heer Bert Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, over de mogelijkheden van het beoefenen van rallycross
De voorzitter: De heer Schoofs heeft het woord.
De heer Hans Schoofs: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte leden, mijn vraag gaat over rallycross, een kleine broer in de motorsport, maar misschien wel een van de actieve motorsporten. Vlaamse beoefenaars van rallycross hebben in het verleden knappe prestaties geleverd. Het is een vrij jonge sport, die toch een hoge vlucht heeft gekend, ook in Vlaanderen.
Er zijn maar twee plaatsen in Vlaanderen waar rallycross kan worden beoefend, namelijk in Arendonk en in Maasmechelen. Mijnheer de minister, eerder heb ik u al gevraagd hoe de zaken stonden met betrekking tot het beoefenen van de motorsport in het algemeen. Daar is immers nogal wat zonevreemde inplanting mee gemoeid. Ik denk dat een regularisatie zich opdringt. Bilaterale gesprekken tussen uzelf en minister Van Mechelen zouden heel wat zoden aan de dijk kunnen brengen voor de motorsport in het algemeen. U ging er toen prat op voor het einde van de zittingsperiode, in elke provincie, legaal en permanent een centrale plaats voor de motorsport te zullen kunnen verwezenlijken. Ik juich dat toe. Een van de rallycrossterreinen bevindt zich dus in Arendonk, in de provincie Antwerpen.
Voor de provincie Antwerpen waren nog drie terreinen in de running: Brecht, Westerlo en Balen. Ik ken die terreinen een beetje. Ik heb trouwens met de mensen van Brecht en Balen gesproken. Een rallycross vergt een bijzondere infrastructuur, die niet geschikt is om andere motorsporten te beoefenen. Het terrein in Arendonk wordt met sluiting bedreigd. Het bevindt zich in een natuurgebied. In het verleden zijn al een aantal initiatieven genomen, en dat leverde een resultaat op dat gedeeltelijk gunstig is. Wel is het zo dat de afgeleverde vergunningen tijdelijk zijn. Het terrein bevindt zich deels in natuurgebied, deels in landbouwgebied. Een regularisatie dringt zich op om zo het terrein veilig te stellen voor het beoefenen van rallycross.
Tussen de indiening van mijn vraag en vandaag hebben de mensen van het lokale bestuur van Arendonk nog een initiatief genomen. Ze hebben nog een sprankeltje hoop om alle beleidsverantwoordelijken op een lijn te krijgen. Mijn vragen zijn vrij duidelijk. Komt Arendonk nog in aanmerking als legaal motorsportterrein, en dan specifiek voor rallycross? Zo niet, hoe zult u ervoor zorgen dat het aantal terreinen in Vlaanderen waar rallycross kan worden beoefend, hetzelfde blijft? Zijn er andere terreinen die eventueel wel in aanmerking komen voor het beoefenen van rallycross?
De voorzitter: Minister Anciaux heeft het woord.
Minister Bert Anciaux: Mijnheer de voorzitter, collega´s, ik moet toegeven dat rallycross een zeer specifieke problematiek met zich meebrengt. Enkele jaren geleden was ik me daar niet van bewust. Op een bepaald moment dachten we dat we in Antwerpen een oplossing hadden gevonden: in Brecht, Westerlo en Balen. Het klopt echter dat geen van deze drie terreinen geschikt is voor rallycross, want als ik me niet vergis, beschikken ze niet over een asfaltstrook.
De omloop voor rallycross in Arendonk is gedeeltelijk zonevreemd gelegen. De omloop ligt voor ongeveer 30 percent in natuurgebied. Het grootste gedeelte ligt in een gebied voor dagrecreatie. Sinds geruime tijd is er nog slechts een milieuvergunning voor het gedeelte van de omloop dat in recreatiegebied ligt. Deze vergunning verstrijkt in 2009. Er werd inmiddels een nieuwe vergunning aangevraagd. De procedure is lopende. De ingekorte omloop, een gevolg van de beperkte milieuvergunning, zorgt voor tal van sporttechnische problemen: er kan niet meer worden voldaan aan de normen voor het organiseren van internationale wedstrijden. De bochten zijn nu zeer scherp, zodat vaak schade aan de voertuigen wordt veroorzaakt. Gezien de ruimtelijke problemen werd dit dossier niet meer onderzocht.
De gemeente had indertijd het BPA Schotelven opgemaakt. Dit BPA werd vernietigd door de Raad van State, omdat de motivering onvoldoende was. De gemeente kon in principe de procedure terug opstarten, maar heeft dat niet gedaan. Er werd van uitgegaan dat voor de rallycross een oplossing zou worden gevonden op de andere locaties voor gemotoriseerde sporten in de provincie Antwerpen: Brecht, Balen en Westerlo. Op geen enkele van deze drie omlopen is echter rallycross mogelijk.
Het is bijgevolg aangewezen het dossier over rallycross in Arendonk opnieuw te bekijken. Er zijn zowel door mijn kabinet als door Bloso reeds eind april contacten gelegd. Op 16 juni 2008 was er een eerste overlegvergadering met de gemeente Arendonk, de sportdienst van de provincie Antwerpen, de huidige exploitant en Bloso. Op die vergadering bleek dat zowel de provincie als de gemeente bereid zijn om planologische initiatieven te nemen, op voorwaarde dat er voldoende kans op slagen is. Mijn medewerkers zullen eerstdaags dan ook contact opnemen met zowel het kabinet van minister Van Mechelen voor de ruimtelijke aspecten als met het kabinet van minister Crevits voor de milieuaspecten.
Andere potentiële locaties voor rallycross zijn momenteel niet gekend, maar ook bij het onderzoek naar nieuwe locaties voor gemotoriseerde sporten in Vlaanderen streven wij nog steeds naar een zo groot mogelijke graad van multifunctioneel gebruik. Ik verwijs hiervoor naar mijn antwoorden van begin mei 2008 op de vragen van de heren De Clerck en Decaluwe over de motorcrossterreinen. Ik neem deze zaak in elk geval ernstig. U hebt een punt. Op dit ogenblik is er geen wisseloplossing in zicht. Maar eigenlijk ben ik hoopvol, want de gemeente en de provincie willen de procedure opnieuw opstarten. Het is nu onze taak om met de ministers Van Mechelen en Crevits na te gaan of er mogelijkheden zijn. Zodra we de gemeente en de provincie duidelijk hebben gemaakt dat we daar achter staan, zal de procedure worden opgestart.
De voorzitter: De heer Schoofs heeft het woord.
De heer Hans Schoofs: Ik dank de minister voor het feit dat hij het probleem erkent. Het lijkt me belangrijk dat iemand op Vlaams niveau het stuur vasthoudt. Ik heb begrepen dat de lokale schepen van Sport de nodige initiatieven onderneemt. Het is evenwel belangrijk dat mensen uit sportmiddens, uw kabinet en uw administratie met ruimtelijke ordening overleggen. Ik zal zelf niet nalaten om minister Van Mechelen daarover te interpelleren. Ik hoop dat ook vanuit het sportmilieu belang wordt gehecht aan een doorbraak in dit dossier en dat u de nodige stappen zet en initiatieven neemt.
Ik wil van deze vraag om uitleg gebruik maken om te informeren naar de rest van de procedures die u hebt opgestart om de provinciale inplantingspunten te realiseren. Ik weet bijvoorbeeld dat in West-Vlaanderen een mogelijkheid was om een tijdelijk terrein voor motorsport in te richten achter de haven van Zeebrugge. Is er op dat vlak nog enige evolutie in het dossier? Kunt u een stand van zaken geven?
De voorzitter: Mijnheer Schoofs, het staat de minister natuurlijk vrij om te antwoorden. Twee weken geleden werd in deze commissie echter al een antwoord verstrekt over deze problematiek.
Minister Bert Anciaux: Het is hoe dan ook mijn bedoeling om nog voor het reces met een eerste nota naar de regering te stappen, waarin minsten een inventaris van het probleem en een lijst van mogelijke locaties is opgenomen. U zult wel begrijpen dat ik daar niet veel uitspraken over wil doen.
Ik zal ook niet beweren dat we de zaak voor het reces zullen rond krijgen. De legislatuur duurt nog een jaar. We kunnen niet zeggen dat de verkenningsronde helemaal achter de rug is. Er zijn echter wel al heel wat overlegvergaderingen geweest met alle mogelijke partners. De mogelijkheid waar u naar verwijst, is een van de pistes die we grondig hebben onderzocht. Het is nog altijd de bedoeling dat er een verslag wordt opgemaakt voor de zomer. Het kan dat het om een non-paper gaat of om een officiële agendering. Ik ga er niet van uit dat er al onmiddellijk conclusies aan worden verbonden. Dat zal voor iets later zijn.
Wat Zeebrugge betreft, wordt morgen op het kabinet van minister Van Mechelen een eerste bespreking gehouden over het GRUP (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) en de afbakening van de haven. Het is binnen dat afbakeningsproces dat de motorcross wordt opgenomen.
De voorzitter: De heer Schoofs heeft het woord.
De heer Hans Schoofs: Dat zal de sector verheugen.
De voorzitter: Het incident is gesloten.