Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie Vergadering van 11/10/2007
Vraag om uitleg van mevrouw Annick De Ridder tot de heer Frank Vandenbroucke, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, over het opvolgen van het eventuele onderricht van het creationisme in het onderwijs
De voorzitter: Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder: Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik stel mijn vraag naar aanleiding van een discussie die een aantal maanden geleden is gevoerd in de plenaire vergadering over 'The Atlas of Creation', een boek van Adnan Otkar. Hij zegt dat het darwinisme verwerpelijk is en dat alles te verklaren valt door het creationisme. Verder staat in het boek dat de evolutieleer de oorzaak is van de aanslagen van 11 september 2001 en van de Holocaust.
Mijnheer de minister, u hebt toen gezegd dat u een brief zou sturen naar de erkende instantie voor de katholieke godsdienst in het katholiek onderwijs waarin u zou vragen wat er met dit boek zou gebeuren. Dat gebeurde naar aanleiding van verklaringen van een instituut in Turnhout. Dat vond het boek heel interessant en wilde dan ook onderzoeken wat ermee kan gebeuren in het kader van de leerplannen.
U hebt woord gehouden, en intussen heb ik het antwoord ontvangen. Daarin zegt u dat u inderdaad contact hebt gehad met de erkende instantie en dat die zwart op wit heeft bevestigd dat ze het creationisme zoals het wordt beschreven in The Atlas of Creation niet onderschrijft. U antwoordt verder dat de erkende instantie zegt dat het boek geen leermiddel kan zijn dat toelaat de doelstellingen van de leerplannen te realiseren. Dat verheugt me, omdat ik andere signalen had ontvangen tijdens de discussie daarover in de plenaire vergadering.
Mijnheer de minister, u hebt altijd bevestigd dat er binnen de leerplannen maar één leer aan de orde kan komen. Uiteraard laat ik in het midden wat in de lessen godsdienst wordt besproken, maar binnen de leerplannen geldt de evolutieleer.
Mijnheer de minister, hebt u al duidelijkheid over wanneer het kwaliteitsdebat dat u hebt gepland voor het najaar, zal plaatsvinden? Of heeft het al plaatsgevonden? Zo ja, wat was dan het resultaat? Zal het resulteren in het opnemen van de evolutieleer, niet alleen in de eindtermen van het aso, maar ook in de eindtermen van het bso en tso?
De voorzitter: Minister Vandenbroucke heeft het woord.
Minister Frank Vandenbroucke: Mevrouw De Ridder, gelieve mij te verontschuldigen dat u enkele weken op een antwoord hebt moeten wachten. Het was even bij mij blijven liggen.
De erkende instantie rooms-katholieke godsdienst is heel duidelijk in haar brief en sluit elke dubbelzinnigheid uit. Zij heeft dit standpunt gecommuniceerd naar het VSKO (Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs), dat op zijn beurt de scholen moet inlichten.
Het debat over de peiling van de eindtermen biologie van de A-stroom van de eerste graad secundair onderwijs vindt plaats op 24 oktober 2007. De resultaten ervan zullen in een rapport worden gebundeld. Op basis daarvan zullen wij nagaan in welke mate de eindtermen biologie moeten worden geactualiseerd.
De evolutieleer is zeer herkenbaar aanwezig in de eindtermen van de derde graad aso. De leerlingen kunnen aanwijzingen voor biologische evolutie formuleren, uitleggen hoe volgens hedendaagse opvattingen over evolutie nieuwe soorten ontstaan, en de biologische evolutie van de mens toelichten.
Voor de andere onderwijsvormen zijn er echter geen eindtermen over evolutie geformuleerd. De eindtermen natuurwetenschappen voor de tweede graad kso en tso zijn zeer algemeen geformuleerd. Voor de derde graad kso en tso zijn er geen eindtermen natuurwetenschappen meer. Voor het bso zijn er noch in de tweede, noch in de derde graad eindtermen natuurwetenschappen.
Ik ben een beetje voorzichtig in dit stadium omdat we hier momenteel nog aan werken. Onder andere op basis van het rapport waar ik het net over had, zal een ontwikkelcommissie moeten nagaan in welke mate de eindtermen natuurwetenschappen, die momenteel in de eerste graad enkel eindtermen biologie bevatten, moeten worden geactualiseerd. Ik sluit daarbij niet uit dat ook bepaalde eindtermen over evolutieleer moeten worden aangeboden in bso en tso, indien het debat en de consultaties daarvoor een voldoende groot draagvlak bieden.
De voorzitter: Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw helder antwoord. Ik denk dat hiermee een debat kan worden afgesloten waarover sommigen in het verleden verwarring hebben proberen zaaien. We zitten op dezelfde lijn over de richting voor de toekomst.
De voorzitter: Het incident is gesloten.