Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 10/10/2007
Vraag om uitleg van de heer Johan Verstreken tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de slechte coördinatie bij de wegenwerken aan de E403 en de E40 in Noord-West-Vlaanderen
De voorzitter: De heer Verstreken heeft het woord.
De heer Johan Verstreken: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, collega's, mijn vraag dateert van begin juli, maar is door omstandigheden pas vandaag geagendeerd. U bent een voormalig schepen van Torhout. Bijgevolg hoef ik u niet te vertellen dat er een aantal grote wegenwerken op gewestwegen in Noord-West-Vlaanderen aan de gang zijn. Torhout is lange tijd via de E403 onbereikbaar geweest, wegens werken tussen Ruddervoorde en Torhout. Bovendien werkt de Vlaamse overheid ook nog aan de gewestweg tussen Torhout en Lichtervelde. Intussen is ook de oprit van de E40 in Loppem, in de richting van Oostende opnieuw afgesloten voor het plaatsen van geluidswerende wanden. Die oprit was lange tijd dicht, maar in juli en augustus ten behoeve van de toeristen even opengesteld.
De coördinatie van deze werken verloopt dus niet goed. Dat zorgt voor economische schade in de streek, maar vooral ook voor verkeershinder voor mensen die Torhout willen binnenrijden of via de ring naar Roeselare willen rijden. Hoe komt het dat de coördinatie van de werken aan de E403, de E40 en andere gewestwegen niet goed verloopt, hoewel een en hetzelfde agentschap voor die coördinatie verantwoordelijk is? Wat zijn de oorzaken, en wat moet er gebeuren om die problemen in de toekomst te vermijden?
De voorzitter: Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits: Mijnheer de voorzitter, collega's, deze vraag raakt me persoonlijk, want op een bepaald ogenblik ik moest langs twee 'barricades' om mijn eigen woning te kunnen bereiken. Mijn woning was in die dagen bijna een versterkte burcht. U raakt terecht dit pijnpunt aan. Zoals u wellicht weet, zijn er al geruime tijd werken aan de gang voor de heraanleg van de ring rond Torhout. Het probleem dat u te berde brengt, stelt zich evenwel ook in andere gemeenten. De verrichte werken zorgen ervoor dat een gedeelte van de stad zeer moeilijk bereikbaar is. De werken zijn gestart in april 2007. Ze zullen vermoedelijk ongeveer drie jaar duren en schieten goed op.
Op een bepaald ogenblik zijn echter totaal onverwacht door de administratie Wegen en Verkeer West-Vlaanderen werken aan de A17 aangevat. Daardoor waren twee afritten helemaal onbruikbaar geworden. Ik had destijds over deze zaak zelf een interpellatieverzoek ingediend, maar heb ze - spijtig of gelukkig genoeg - moeten intrekken. Spijtig aan deze zaak is het feit dat hierover niet is gecommuniceerd met de lokale besturen. Er bestaat trouwens geen duidelijke richtlijn voor de communicatie over werken aan snelwegen met de gemeenten die over hun grondgebied lopen. In zo'n geval werden gemeenten niet systematisch ingelicht.
Ik heb onmiddellijk de opdracht gegeven om dat euvel de wereld uit te helpen. Er moet ten minste een uitgebreide informatiesessie worden georganiseerd en vooraf worden onderzocht hoe de hinder kan worden beperkt. Het Coördinatiepunt Wegenwerken, dat op dit moment wordt uitgebouwd, moet op termijn soelaas bieden. Men moet proberen te vermijden dat werken worden opgestart op plaatsen waar al werken worden verricht. In dit geval ging het om een zeer grote aanbesteding die wegens de uiterst gunstige weersomstandigheden vroeger kon worden aangevat dan was voorzien. Dat leidde ertoe dat men de werken in het tijdsbestek van zes weken kon uitvoeren en de hinder dus zeer beperkt is gebleven. De belangrijkste les is dat een goede communicatie veel problemen kan voorkomen. Daarom is alle provinciale administraties opgedragen om over werken en het structurele onderhoud aan snelwegen met de betrokken gemeenten te communiceren.
De voorzitter: Het incident is gesloten.