Commissie voor Leefmilieu en Natuur, Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid en Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed Vergadering van 05/07/2007
Vraag om uitleg van de heer Eric Van Rompuy tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de investering van de Vlaamse overheid via de Participatiemaatschappij Vlaanderen in de luchtvaartmaatschappij Cargo B Airlines en de toename van het aantal nachtvluchten
De voorzitter: De heer Van Rompuy heeft het woord.
De heer Eric Van Rompuy: Mijn vraag is heel concreet. Bij het faillissement van Sabena is in het Vlaams Parlement een resolutie door meerderheid en oppositie goedgekeurd dat wij als Vlaamse overheid niet meer zouden investeren in luchtvaartmaatschappijen. We hebben toen geweigerd te participeren in SN Brussels Airlines, in tegenstelling tot het Brusselse en het Waalse Gewest. Herinner u de discussie die toen is gevoerd en aanleiding heeft gegeven tot heel wat polemiek, als zouden we als Vlaamse Gewest niet willen meewerken bij het opstarten van Brussels Airlines. Dat is voorbij.
We hebben vastgesteld dat de PMV of Participatiemaatschappij Vlaanderen enkele weken geleden beslist heeft mee te investeren in een luchtvaartbedrijf, Cargo B Airlines van Rob Kuijpers. Via de fondsen van de PMV werd een participatie genomen in het bedrijf. In de omgeving van Zaventem is daar grote beroering over ontstaan. Het wordt voorgesteld als onderdeel van het strategisch actieplan dat de Vlaamse overheid lanceerde, onder meer na het verlies van activiteiten door het vertrek van DHL. De maatschappij is een cargomaatschappij, die in het najaar start met vluchten naar Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Men signaleert ons dat het een cargomaatschappij is die straks ook vluchten zal uitvoeren.
Minister Peeters stelde dat de vergunning voor het aantal nachtvluchten 25.000 is. Ik maak me sterk dat als DHL in 2008 vertrekt, de ruimte die vrijkomt, niet wordt opgevuld door nieuwe activiteiten.
Welke strategie wordt hier gehanteerd? De PMV is weliswaar niet de Vlaamse overheid, en heeft een zelfstandig statuut. Vorige keer zou de PMV ook in Brussels Airlines stappen en is dat uiteindelijk niet doorgegaan. Hebt u enige informatie of de investering in de cargomaatschappij meer nachtvluchten met zich zal meebrengen? Wat is de strategie van de Vlaamse Regering?
Minister Hilde Crevits: Voor mij is het een eerste kennismaking met een dossier dat nog dikwijls op mijn tafel zal belanden. Het beroert heel wat mensen. Het is voor Vlaanderen belangrijk dat Zaventem als logistieke poort vrachten kan ontvangen. De luchtcargo vormt een hefboom voor belangrijke economische activiteiten.
Wat de investering door de PMV betreft, valt de PMV onder de bevoegdheid van mijn collega Van Mechelen. De PMV investeert voor eigen risico en binnen haar eigen opdracht autonoom.
Deze investering staat los van de problematiek van de nachtvluchten. De beperking op de nachtvluchten wordt geregeld in de milieuvergunning en via de bijzondere voorwaarden. Elke maatschappij die op de luchthaven wil opereren, moet dat doen via dat vastgelegde kader.
Mijnheer Van Rompuy, het is een kort antwoord, maar het is het enige antwoord dat ik u op dit ogenblik kan bezorgen.
De heer Eric Van Rompuy: Ik stelde de vraag omdat men binnen een paar maanden geconfronteerd zou kunnen worden met een paar honderd nieuwe nachtvluchten door die nieuwe maatschappij. Dan zou u wel bevoegd zijn. Dan wordt het moeilijk te stellen dat minister Peeters heeft beloofd dat de daling van de nachtvluchten niet meer gecompenseerd zou worden. Er is nu immers een nieuwe maatschappij met geld van de overheid opgestart. Maar het is zo dat dit laatste punt niet onder uw bevoegdheid valt.
De voorzitter: Het incident is gesloten.