Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme Vergadering van 23/01/2007
Vraag om uitleg van de heer Stefaan Sintobin tot de heer Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over initiatieven om Vlaanderen als toeristische bestemming te promoten in China
De voorzitter: De heer Sintobin heeft het woord.
De heer Stefaan Sintobin: Geachte collega´s, het verkennen van verre en nieuwe markten staat centraal in de beleidsnota van de minister van Toerisme. Om zoveel mogelijk Chinese toeristen naar Vlaanderen te lokken, is een rechtstreekse verbinding tussen China en Brussel meer dan nodig. Maar vrij recent besliste de luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines om die rechtstreekse vluchten terug te schroeven van vier naar twee vluchten. Onlangs is er in Beijing een gloednieuw kantoor van Toerisme Vlaanderen geopend. Dat was het hoogtepunt van een tweede Chinareis, waaraan de minister wegens omstandigheden niet kon deelnemen.
Vanwaar de beslissing van Hainan Airlines om het aantal vluchten terug te schroeven? Is deze beslissing tijdelijk? Heeft de minister daarover overleg gehad met Hainan Airlines? Hoe evalueert de minister de recente Chinareis? Welke initiatieven werden reeds genomen door het nieuwe Toerismekantoor in Beijing en welke plannen staan er nog in de steigers?
De voorzitter: Mevrouw Demeulenaere heeft het woord.
Mevrouw Stern Demeulenaere: Ik ben ook een grote voorstander van het bewerken van de Chinese markt. Ik dacht dat u eens gezegd hebt dat de bezettingsgraad van de vluchten heel hoog was. Vandaar mijn verbazing over het terugschroeven ervan. Hebt u enig idee welke directe impact dat zal hebben op de toeristen uit die regio?
De voorzitter: De heer Verstreken heeft het woord.
De heer Johan Verstreken: Is er een apart beleidsplan voor de Chinese markt? Hoe en met welke regelmaat worden die initiatieven geëvalueerd?
De voorzitter: Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: Mijnheer de voorzitter, collega´s, de berichtgeving in de media geeft de realiteit niet volledig weer. Het is niet zo dat Hainan Airlines besloten heeft tot een halvering van zijn vluchten.
Tijdens het bezoek in december van vorig jaar is er contact geweest met de directie van Hainan Airlines. De luchtvaartmaatschappij is tevreden over de bezettingsgraad van de lijnvlucht Beijing-Zaventem, die op dat moment 73 percent haalde. Hainan Airlines heeft dan meegedeeld dat het een zomer- en winterschema hanteert, zoals van meet af aan de bedoeling was. Vanaf 16 december 2006 is de vlucht op zaterdag geschrapt. Bij de start van het nieuwe seizoen, op 1 april, gaat Hainan weer over naar het zomerschema. In 2007 worden dus tijdens het hoogseizoen, van 1 april tot en met 30 september, 4 vluchten per week uitgevoerd. Tijdens het laagseizoen, van 1 oktober tot 31 maart van het volgende jaar, wordt op een schema van 3 vluchten per week gevlogen. Hainan Airlines heeft bevestigd dat het zijn ambitie is om in het hoogseizoen over te gaan naar dagelijkse vluchten. Het is dus niet de bedoeling om terug te schroeven, men is integendeel zeer ambitieus.
Het gebruik van een zomer- en winterschema heeft ook te maken met de beperkte bezetting op internationale vluchten van en naar China in het laagseizoen. Op dit moment is het in China immers hoogseizoen voor de binnenlandse vluchten. Ter gelegenheid van het Chinese Nieuwjaar gaan miljoenen Chinezen op familiebezoek en reizen ze veel minder naar het buitenland. Hainan Airlines stelt zijn beleid daarop af en zet de vliegtuigen die het anders gebruikt voor buitenlandse vluchten in op de enorme binnenlandse markt van dat moment.
Hainan blijft dus zeer ambitieus en heeft zelfs aangekondigd dat het 2 nieuwe vliegtuigen heeft besteld om in te zetten op de lijn Zaventem- Beijing. De 2 nieuwe Airbus A330-toestellen worden in december 2007 geleverd, met een nog betere dienstverlening voor de passagiers tot gevolg.
Uw tweede vraag gaat over de evaluatie van de zending. Die zending had een dubbele bedoeling: enerzijds het in contact brengen van de Vlaamse private en publieke reissector met de Chinese reisindustrie en anderzijds de officiële opening van het kantoor van Toerisme Vlaanderen.
Ik heb tot mijn genoegen vastgesteld dat de Vlaamse toeristische sector goed vertegenwoordigd was op de missie. De delegatie bestond uit een vertegenwoordiging van de Vlaamse kunststeden Antwerpen, Gent, Mechelen en Leuven. De Vlaamse reisindustrie was met een tiental deelnemers vertegenwoordigd. Die delegatie bestond zowel uit vertegenwoordigers van de hotelindustrie als uit vertegenwoordigers van de reisagenten, die onder andere gespecialiseerd zijn in inkomend toerisme. Dat wijst erop dat er binnen de Vlaamse toeristische sector duidelijke interesse bestaat voor het toerisme uit China.
Op de eerste dag van het bezoek werd een seminarie gehouden over de trends en de uitdagingen op de Chinese markt van het uitgaande toerisme. Tijdens dat seminarie kwamen vier Chinese gastsprekers een toelichting geven over de mogelijkheden van de Chinese toeristische markt.
Uit het seminarie kunnen drie belangrijke besluiten getrokken worden. Eén: om voorbereid te zijn op de evolutie van de ADS-toerist, de Approved Destination Status, die in groep reist, naar de individuele Chinese toerist, zal Vlaanderen moeten inspelen op de interesse van deze reiziger voor themareizen. Twee: wegens de grootte van de Chinese markt zal Vlaanderen verstandige keuzes moeten maken voor wat de regio´s betreft en de doelgroepen die bewerkt worden. Drie: Vlaanderen zal zijn toeristisch product voor een stuk moeten aanpassen aan de Chinese markt.
Op de eerste dag werd ook een bezoek gebracht aan het toerismekantoor van Nederland in Beijing, waarbij de delegatie werd ingelicht over de wijze waarop Nederland aanwezig is op de Chinese markt en de manier waarop Nederland deze markt bewerkt.
Zoals ik u al in het antwoord op uw eerste vraag vermeldde, was er ook een bezoek aan Hainan Airlines. Tijdens dit bezoek werd een samenwerkingsakkoord ondertekend waarin Toerisme Vlaanderen en de luchtvaartmaatschappij promotionele afspraken hebben gemaakt.
Op de tweede dag van het bezoek van de Vlaamse missie werd het nieuwe kantoor van Toerisme Vlaanderen officieel geopend in aanwezigheid van de Chinese media en de Chinese reisindustrie. De plechtige opening ging gepaard met een persconferentie, waarop de grote lijnen van de strategie van het nieuwe kantoor werden voorgesteld.
De Chinese toeristische markt is bijzonder groot en groeit enorm snel. De World Tourism Organisation voorspelt dat tegen 2020 100 miljoen Chinezen naar het buitenland zullen reizen. We moeten dus keuzes maken en een duidelijke doelgroep definiëren. Om die doelgroep te kunnen definiëren, heeft Toerisme Vlaanderen bij Sinomotors International, een gespecialiseerd researchbedrijf, een studie aangekocht over de ?new rich in China´.
Toerisme Vlaanderen wil in China duidelijk gaan voor de ?kwaliteitstoerist´: de Chinese toerist die een brede culturele interesse heeft, een goede opleiding genoot en bereid is om tijd en geld te spenderen aan een buitenlandse reis. Deze toerist is niet ge?nteresseerd in het bezoeken van tien landen in twaalf dagen, maar wil minder landen bezoeken en echt de tijd nemen om die te leren kennen. Het is een toerist die ge?nteresseerd is in themaproducten zoals wijnproeverij, trips, biertrips, wellness enzovoort.
Het kantoor in Beijing zal in de eerste plaats samenwerken met de Chinese touroperatoren, niet alleen met de traditonele, maar zeker ook met de online touroperatoren, die een steeds groter marktaandeel innemen. Daarnaast zal het kantoor ook de Chinese media bewerken, zodat er regelmatig reportages over toeristisch Vlaanderen en de Vlaamse kunststeden verschijnen in de gespecialiseerde magazines en weekbladen.
De persconferentie werd gevolgd door een trade-workshop voor de Vlaamse toeristische sector. Heel wat ge?nteresseerden van de Chinese toeristische sector kwamen daarop af. De officiële opening werd afgesloten met de voorstelling van de nieuwe Vlaamse brochure voor de Chinese markt en de Chinese website van Toerisme Vlaanderen. Tussendoor kregen de aanwezigen een voorstelling van de Vlaamse mode en kregen zij de kans om kennis te maken met onze Vlaamse keuken.
Op de laatste dag van de zending werd kennisgemaakt met de toeristische strategie van Duitsland op de Chinese markt en werd een bezoek gebracht aan de toeristische dienst van Beijing, waar een toelichting werd gegeven over de impact van de Olympische Spelen in 2008.
Zoals u uit mijn antwoord kunt vaststellen, ben ik tevreden over de Chinareis. De banden met China werden aangehaald door de opening van het kantoor Toerisme Vlaanderen en de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst met Hainan Airlines.
Het kantoor van Toerisme Vlaanderen in Beijing werd officieel geopend op dinsdag 5 december 2006 in aanwezigheid van de Chinese pers en vertegenwoordigers van de Chinese en de Vlaamse reisindustrie. Tot dan toe legde Toerisme Vlaanderen zich uiteraard toe op de administratieve afhandeling van een heel aantal praktische zaken: bankrekening, verzekering, huurcontracten, het arbeidscontract van de Chinese medewerkster enzovoort.
Parallel daaraan werd in december 2006 ook al begonnen met de verspreiding van de nieuwe brochure in het Chinees en werd de Chinese website online gezet. In maart 2006 kwam een journaliste van het glossy reismagazine Travel & Leisure, met een oplage van 200.000 exemplaren, naar Vlaanderen, wat leidde tot een artikel van 40 pagina´s in het novembernummer van het tijdschrift.
In het voorjaar van 2007 zal een filmploeg van de nationale televisie CCTV een reportage maken over de Olympische Spelen van 1920 in Antwerpen. Die reportage zal herhaaldelijk in heel China te bekijken zijn en wordt op vier verschillende stations uitgezonden. Ze zal ook aandacht besteden aan de huidige toeristische en economische troeven van Antwerpen.
Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat de Chinese media en de Chinese reisindustrie nog initiatieven zullen nemen om de naambekendheid van Vlaanderen in China te verhogen. Het kantoor in Beijing werkt op dit ogenblik aan de afronding en uitvoering van het marketingplan 2007. Tevens wordt volop werk gemaakt van de integratie van dit marketingplan met de online strategie van de consultant I-Merge en de concrete invulling van het samenwerkingsakkoord met Hainan Airlines.
Momenteel wordt het kantoor nog geleid door de heer Karel Ooms, de medewerker van Toerisme Vlaanderen die tevens de start van het kantoor voor zijn rekening heeft genomen. De eerstkomende weken wordt het team van het nieuwe kantoor aangevuld met een directeur en een administratieve medewerker. Daarvoor loopt de selectieprocedure.
In het hoofdkantoor van Toerisme Vlaanderen in Brussel wordt onder andere gewerkt aan een educatief parcours voor de Vlaamse toeristische sector over China en de Chinese reiziger. Zo werd op 14 november 2006 een vormingsdag gehouden voor de sector. Gisteren, op 22 januari, was er een workshop van de Gentse hotelvereniging over China, waar Toerisme Vlaanderen een lezing heeft gegeven over de mogelijkheden van de Chinese markt.
Kortom, alles is gestart, de medewerkers zijn er of worden verder aangeworven, de marketing is gestart en loopt op diverse manieren. Mijnheer Verstreken, het is uiteraard nog veel te vroeg om te evalueren. We zijn nog maar net bezig met de uitbouw, de opstart en de promotie.
De heer Stefaan Sintobin: Gezien het gevorderde uur en onze verdere agenda, stel ik voor om op een latere datum nog eens op China terug te komen. Het onderwerp blijft immers actueel.
De voorzitter: Het incident is gesloten.