Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 24/05/2005
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde tot mevrouw Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over mogelijke wijzigingen aan de voertuigen van het wagenpark van De Lijn
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over mogelijke wijzigingen aan de voertuigen van het wagenpark van De Lijn.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, vandaag werd nog maar eens bewezen dat door het decreet Basismobiliteit De Lijn een heel belangrijke partner is in de gemeentelijke mobiliteits- en verkeersplanning. De Lijn vraagt daarom om de gemeentelijke wegen zo aan te leggen dat er zo weinig mogelijk hinder is bij het aanrijden van de bushaltes.
Een aantal straten in onze dorpskernen die door De Lijn worden bereden, zijn heel smal. Dit leidt vaak tot doorstromingsproblemen. Mijns inziens moet in die gevallen naar een oplossing worden gezocht.
Groot was mijn verbazing toen ik vaststelde dat de nieuwe bussen van De Lijn niet langer 2,5 meter breed zouden zijn, maar 3 meter met de spiegels inbegrepen. Daardoor zullen nog meer doorstromingsproblemen ontstaan. De Lijn vraagt daarom systematisch aan de gemeenten om bij een herinrichting of heraanleg van de wegen, bredere rijstroken aan te bieden. Dat is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk en soms zelfs niet mogelijk.
Mevrouw de minister, heeft De Lijn met het Vlaamse Gewest afspraken gemaakt en onderhandeld over de aankoop van bredere bussen? Zo ja, wat is de reden voor het maken of aankopen van die bredere bussen?
Kunt u me meedelen of er afspraken werden gemaakt met de gemeenten die een basisconvenant hebben ondertekend met De Lijn, over de noodzaak aan bredere busbanen ten gevolge van de bredere bussen?
Bent u van mening dat er problemen kunnen optreden indien het volledige wagenpark van De Lijn stelselmatig door bredere bussen wordt vervangen?
De voorzitter: Minister Van Brempt heeft het woord.
Minister Kathleen Van Brempt: Mijnheer de voorzitter, dames en heren, het is belangrijk om een misverstand uit de wereld te helpen, want de nieuwe bussen van De Lijn zijn maximaal 2,55 meter breed, geen 3 meter. Dat is zo voor de nieuw in dienst gestelde autobussen vanaf mei 2000. Voordien waren de autobussen 2,50 meter breed. De Lijn stemt de lastenboeken voor de aankoop van nieuwe voertuigen af op de eisen die in de Vlaamse, federale en Europese regelgeving zijn opgenomen. Deze regelgeving vormt het kader waarbinnen De Lijn de bestellingen kan plaatsen.
De toename met 5 centimeter heeft te maken met een evolutie op de markt die ook wettelijk is toegelaten.
De aanleg van nieuwe busbanen wordt steeds gebaseerd op de vigerende parameters.
De toename in de breedte van de bussen met 5 centimeter, veroorzaakt geen problemen. Waar nodig zet De Lijn smallere bussen in. Die zogenaamde citybussen hebben een breedte van 2,35 tot 2,40 meter. Deze bussen worden ingezet in oude stadskernen zoals Brugge, Leuven, Mechelen, Kortrijk, Sint-Niklaas, Hasselt, Sint-Truiden en Tongeren.
De voorzitter: Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde: Mevrouw de minister, ik spreek u onmiddellijk tegen want ik heb een document van De Lijn bij me waarin letterlijk staat:?Onderstaande tekening illustreert de situatie. De weergegeven autobussen hebben nog wel de oude maximumbreedte van 2,55 meter zonder spiegels, maar onze nieuwe voertuigen zijn inclusief spiegels 3 meter breed.´
Dit document werd ons bezorgd toen bij de heraanleg van een straat in mijn gemeente werd gevraagd om de doorrijdruimte te verbreden. Misschien moet u eens contact opnemen met De Lijn, want de maatschappij schrijft zelf dat de nieuwe autobussen 3 meter breed zijn, inclusief spiegels. Die nieuwe breedte leidt in veel gemeenten met smalle straten in de dorpskernen, tot problemen. Zeker de gemeenten die een convenant hebben gesloten met De Lijn, zouden de kans tot overleg moeten krijgen. Ik hoop dat u gevolg zult geven aan mijn vraag, mevrouw de minister.
Minister Kathleen Van Brempt: Het gaat erom of de breedte wordt weergegeven met of zonder spiegels.
Mevrouw Marleen Van den Eynde: Een bus kan zijn spiegels niet zomaar dichtklappen om in een smalle straat te rijden. Ik wil u daarom vragen om de kwestie te onderzoeken. Als alle bussen 3 meter breed zullen zijn, zult u veel meer citybussen moeten inzetten in de dorpskernen. De doorgang voor een bus van 3 meter breed, is op vele plaatsen immers niet mogelijk.
De voorzitter: Het incident is gesloten.