Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme Vergadering van 08/03/2005
Vraag om uitleg van de heer Johan Verstreken tot de heer Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over China als nieuwe toeristische markt voor Vlaanderen
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Verstreken tot de heer Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over China als nieuwe toeristische markt voor Vlaanderen.
De heer Verstreken heeft het woord.
De heer Johan Verstreken: Mijnheer de voorzitter, aangezien mijn vraag om uitleg in de lijn van de vorige vraag om uitleg ligt, is ze eigenlijk voor een stukje beantwoord. In de in opdracht van minister Bourgeois gemaakte studie 'Buitenlands beleid toerisme' van de toerismecommissie van de SERV staat een pleidooi om toeristen uit China en uit India voor een bezoekje aan Brussel en aan de Vlaamse kunststeden warm te maken. De SERV is van mening dat Toerisme Vlaanderen dringend promotie in Azië moet voeren. De SERV vindt tevens dat Toerisme Vlaanderen buitenlandkantoren moet oprichten om deze markt in de regio zelf te ontwikkelen.
Ik heb vernomen dat minister Moerman, minister Verwilghen en BIAC met de luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines en met de Chinese autoriteiten onderhandelingen voeren over het instellen van een rechtstreekse vliegroute tussen Brussel en Peking. Volgens minister Verwilghen leidt de sterke economische groei niet enkel tot een toename van het aantal zakenreizen tussen beide landen. Het aantal Chinese toeristen dat een reis naar Europa plant, zou ook toenemen. Ik denk dat we dit enkel kunnen aanmoedigen.
Mijnheer de minister, wat is uw mening over China als een nieuwe toeristische markt voor Vlaanderen? Waarom waren de Chinese reisorganisaties niet op het Flanders Travel Forum aanwezig? De belangstelling lijkt nochtans ernstig. Op welke manier kunnen Toerisme Vlaanderen en Export Vlaanderen samenwerken om Vlaanderen als een toeristische bestemming in China te promoten? In welke mate is reeds overleg gepleegd met de privé-sector, die op dit domein duidelijk vragende partij is?
De voorzitter: De heer Sintobin heeft het woord.
De heer Stefaan Sintobin: Mijnheer de voorzitter, in de marge van de vraag om uitleg van de heer Verstreken, die voornamelijk over de promotie van Vlaanderen in China gaat, zou ik even iets in herinnering willen brengen. Enkele maanden geleden heeft de commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme een delegatie uit Shanghai ontvangen. Tijdens dit bezoek is onder meer over de promotie van Vlaanderen als een toeristische bestemming in China gepraat. De voorzitter van de Chinese delegatie heeft toen gevraagd of hij over promotiemateriaal kon beschikken. Er is hem toen gezegd dat hij een videocassette kon krijgen. Hij was bereid om deze cassette ter plaatse te verspreiden en om met ons in contact te blijven. Hoever staat het hier ondertussen mee? Heeft die persoon de hem beloofde videocassette ondertussen reeds ontvangen? Is die videocassette eigenlijk nog up-to-date?
De voorzitter: Mijnheer Sintobin, we hebben die cassette aangevraagd. Het was niet zo evident om daar de hand op te leggen. De commissie heeft ze in elk geval niet doorgestuurd naar de voorzitter van de Chinese delegatie.
Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: Mijnheer de voorzitter, dames en heren, ik was er niet toen de Chinese delegatie werd ontvangen. Ik verneem nu dat er sprake is van een cassette. Ik zal laten nagaan wat er is gebeurd. Als we promotie voeren, zal het natuurlijk om heel wat meer gaan dan het overhandigen van een cassette.
Bovendien ben ik er meer en meer van overtuigd dat we de marketing voor China niet uitsluitend in China zelf moeten doen. We moeten ons ook richten op die plaatsen waar de Chinezen landen. Op dit moment is dat nogal vaak in Schiphol en Parijs. Als Chinezen hiernaartoe komen, is het met de bedoeling gebruik te maken van een groot aanbod.
Mijnheer Verstreken, ik heb daarnet al een deel van het antwoord gegeven. Ik zal dus niet alles herhalen wat ik heb gezegd. Ik sta positief tegenover de verkenning van de mogelijkheden van China als nieuwe toeristische markt. Er is een enorm potentieel. We moeten de zaak wel grondig aanpakken. We moeten een stevige basis leggen. Voor zo'n vernieuwd beleid moeten we alles in kaart brengen. We maken daar iemand voor vrij.
De sector laat weten dat er ook bij hen nog heel wat werk is inzake incoming toerisme. Er komt heel wat organisatie bij kijken. Het is niet hetzelfde als wat reclame maken in Noordrijn-Westfalen. Wat China betreft, is er een andere opvangcapaciteit nodig. Naar mijn aanvoelen, zal het voor een hele tijd voornamelijk gaan om groepstoerisme, met alle problemen, zoals die van de taal, van dien. We kunnen dus niet onvoorbereid promotie voeren. We moeten een omvattend antwoord kunnen geven.
Het klopt dat de Chinese reisorganisaties niet aanwezig waren. De wederzijdse aanzet tot marktverkenning is waarschijnlijk nog te nieuw. De respons op het forum was succesvol, zowel vanuit de privé-sector als vanuit de overheid. Met het Flanders Travel Forum wil Toerisme Vlaanderen de Vlaamse bestemmingen en de toeristische producten onder de aandacht brengen van een groot aantal buitenlandse distributeurs van toeristische producten. Het is inderdaad de taak van Toerisme Vlaanderen om een dergelijk forum te creëren voor de toeristische incoming industrie.
In totaal waren er 93 Vlaamse standhouders aanwezig. Ze vertegenwoordigden samen meer dan 100 bedrijven en attracties. Er was een goede verhouding met de diverse bedrijfstakken, hotels, incomings, culturele aanbieders, groepsrestaurants, attracties, enzovoort. Meer dan 600 bedrijven uit 23 landen kwamen daar ons toeristisch product inkopen.
Het ging wel degelijk om een koopbeurs, en niet om een beurs die op de consument was gericht. De professionele bedrijven kwamen contacten leggen en arrangementen vastleggen. Ik heb zowat alle stands bezocht. Die mensen deden daar zaken en sloten contracten af. Dat is een goede zaak voor onze sectoren.
Ons netwerk van elf buitenlandse kantoren van Toerisme Vlaanderen was aanwezig. Er was ook een netwerk van SN Brussels Airlines en van Virgin Express. In de landen waar Toerisme Vlaanderen niet aanwezig is, gebruikten die hun netwerk om mensen, hotels, operatoren, enzovoort aan te trekken om naar ons forum te komen.
Ook op het vlak van de buitenlandse vraagbedrijven werd gestreefd naar een marktconforme verhouding tussen de types distributeurs, de wholesales, de touroperators, de direct sales operators, de reisbureaus. Ook de organisaties, zoals de Duitse Volkshochschulen, de Kulturvereinen of de Franse Comités d'Entreprises, waren aanwezig. De focus lag op het vrijetijdstoerisme. Een aantal bedrijven die actief zijn op andere segmenten waren echter ook present.
Door alle inkopers uit te nodigen naar ons land kunnen we onmiddellijk ter plaatse de bestemmingen en hun nieuwe 'space' tonen, en kunnen we hen overtuigen van de toeristische mogelijkheden. Zo was er een verblijf geregeld in Gent, Antwerpen, de kust, Oostende, enzovoort. Ze hebben dus zelf kennis gemaakt met het product dat ze zullen verkopen.
De organisatie was een geslaagd voorbeeld van synergie tussen de privé-sector en de overheid. De organisatie was in handen van Toerisme Vlaanderen. Het project is echter alleen tot stand kunnen komen dankzij de betrokkenheid van heel wat privé-partners en sponsors. Dat is het beste bewijs van het geloof van de sector in het initiatief. De Chinezen waren nog niet aanwezig. In de toekomst moet dat wel het geval zijn.
Wat de samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen en Flanders Export betreft, heb ik in de beleidsnota en tijdens de bespreking in de commissie aangegeven dat de onderlinge afstemming van acties in het buitenland van de diverse Vlaamse beleidsdomeinen en agentschappen - Toerisme Vlaanderen, Flanders Investment and Trade, de Vlaamse vertegenwoordigers in het buitenland - zonder meer noodzakelijk is. Die analyse geldt ook voor de Aziatische markt.
Voor de laatste vraag verwijs ik voor een deel naar het antwoord van daarnet. Ik heb al gezegd dat er later dit jaar een rondetafelconferentie wordt gehouden waarin de nieuwe opties voor de nieuwe en verre markten zullen worden besproken. Ik engageer mij ertoe om tijdens die conferentie te zorgen dat de privé toeristische actoren bij de zaak worden betrokken. De conferentie heeft onder meer tot doel om te weten wat de interesse en de bereidheid van de privé-actoren is ten aanzien van, bijvoorbeeld, de Chinese markt.
De voorzitter: De heer Verstreken heeft het woord.
De heer Johan Verstreken: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Het verheugt me dat het Flanders Travel Forum geslaagd is en dat de privé-sector goede zaken heeft gedaan. Dat komt het toerisme ten goede.
Ik kijk uit naar die rondetafelconferentie, die later dit jaar zal doorgaan. Ik hoop dat u de commissie op de hoogte zult houden van de vorderingen daaromtrent.
U zei daarnet dat we Vlaanderen niet alleen in China moeten promoten maar bijvoorbeeld ook in Schiphol of in Parijs. Hoe kunnen we dat, als we weten dat op de eigen luchthaven van Zaventem de promotie voor Vlaanderen nog altijd niet aan bod kan komen? Hoe moet dat dan in het buitenland gebeuren? Is het daar misschien gemakkelijker om Vlaanderen te promoten dan in ons eigen land?
De voorzitter: Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: Mijnheer Verstreken, ik heb niet gezegd dat we die Chinese toeristen moeten staan opwachten op de luchthavens van Parijs of in Schiphol. De groepen die daar landen, moeten we echter ook naar hier trachten te krijgen. Het zal dus zaak zijn om contacten te leggen met de incoming-industrie in Frankrijk en Nederland om te zorgen dat er totaalpakketten worden aangeboden.
Het is dus niet de bedoeling dat er een of andere persoonlijke delegatie wordt geposteerd. We moeten een marketingbeleid voor groepen voeren en trachten het Vlaamse product, de kunststeden, aan bod te laten komen.
De voorzitter: Het incident is gesloten.