Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vergadering van 17/03/2005
Interpellatie van de heer Carl Decaluwe tot de heer Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over het functioneren en opstarten van lokale radios
De voorzitter: Aan de orde is de interpellatie van de heer Decaluwe tot de heer Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over het functioneren en opstarten van lokale radios.
De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collegas, het is niet de eerste keer dat we tijdens deze en de vorige legislatuur over dit onderwerp discussiren. Telkenmale stellen we vast dat er nieuwe evoluties zijn.
Mijnheer de minister, op 27 mei 2004 trad het nieuwe frequentieplan in werking. Volgens artikel 30 van de gecordineerde decreten moeten de particuliere radio-omroepen 9 maanden na de beslissing tot erkenning in casu 28 februari 2005 zijn opgestart. Zo niet kan de erkenning door het VCM ambtshalve worden ingetrokken. Een tweetal maanden geleden heb ik u gevraagd hoeveel lokale radios nog niet waren opgestart. U hebt me toen een gedetailleerde lijst gegeven. U zei dat er ongeveer 48 op de 300 erkende lokale radios nog niet waren gestart met de uitzendingen.
Na een kleine rondvraag in de streek die ik het beste ken, weet ik ook dat die lijst niet meer up-to-date is. Ik schat dat er een kleine dertig zenders nog niet zijn gestart. Met uitzondering van West-Vlaanderen, was de verdeling gelijkwaardig over de provincies heen. Dat verklaart misschien ook waarom er in West-Vlaanderen meer zijn opgestart.
Mijnheer de minister, na het overschrijden van de datum werden er al klachten ingediend bij het VCM door diegenen die geen erkenning hebben gekregen. Bepaalde lokale radios met erkenning zijn plots, 2 dagen na datum, gestart met non stopmuziek.
Die muziek is dan op een andere keten ook nog eens te horen. Ik verwijs naar de lokale zender in Turnhout. Hij heeft de grootste frequentie binnengehaald. Er volgden klachten. Twee dagen later is hij gestart met non-stopmuziek. Dat is flagrant in strijd met de erkenningsvoorwaarden. Ook elders gebeurt dat. Het aantal zenders dat nog niet is gestart, is inderdaad gedaald. In de praktijk wordt er echter vlug-vlug opgestart zonder dat er wordt gewerkt conform het dossier dat werd ingediend.
Ik weet ook dat het VCM een bepaalde autonomie heeft om vergunningen in te trekken. Als ze echter niets doet, dan moet het parlement en de bevoegde minister een signaal kunnen geven, zodat er wordt ingegrepen.
Er zijn al klachten ingediend bij de Raad van State, en er zijn al schorsingen uitgesproken. Uit verschillende dossiers en elementen blijkt duidelijk dat er een probleem is in de Leuvense regio en in Sint-Niklaas. Ik zal niet op de concrete dossiers ingaan. Het is echter wel merkwaardig dat in Leuven en in Oudenaarde een schorsing werd uitgesproken. Daarop werd vrij snel een nieuw ministerieel besluit opgemaakt, omdat er in beide gevallen motiveringsfouten waren gemaakt, waardoor de erkenningen werden geschorst. In Sint-Niklaas waren de statuten van een geschorste vzw blijkbaar niet in orde. U haalt dat feit aan om te zeggen dat er geen ministerieel besluit kan worden genomen en dat de nietigverklaring moet worden afgewacht.
Juridisch gezien zal dat wel kloppen. Door de schorsing in Sint-Niklaas en elders blijven die frequenties echter ongebruikt. De overheid zal waarschijnlijk beslissen dat de nietigverklaring moet worden afgewacht en dat daarna pas de frequentie kan worden vrijgegeven. Dat betekent dat zowel de geschorste zender als degene die in aanmerking meende te komen geen gebruik kunnen maken van die zendmogelijkheid. Mijnheer de minister, hoe lang kan dat blijven duren? De scheiding der machten is vandaag een actueel onderwerp. Wanneer de Raad van State zijn tijd neemt in dit dossier, dan kan die frequentie jarenlang openstaan. Daarnaast zijn frequenties een schaars goed die dan ook zoveel mogelijk moeten worden ingevuld. Dit zorgt voor een spanningsveld.
Een volgende vaststelling is dat de storingen ongehinderd verder gaan. Bepaalde lokale radios zijn gewoon niet meer te beluisteren op 1 kilometer afstand van hun zendmast. Zo is MTR Kampenhout op 107.3 niet meer te ontvangen. Daarover zijn er al klachten sinds 27 augustus 2004 maar tot nu toe is er niets gebeurd, met alle gevolgen van dien voor de reclame-inkomsten van die radio. Verder blijkt dat Waalse radios die een vergunning hebben op frequentie 89.9, steevast blijven uitzenden op 107.4 vanuit Brussel. In Kampenhout komt men daardoor echt in de problemen.
Ook in grensgebieden zoals Kortrijk zijn er problemen met storingen. Door het gebrek aan cordinatie met het frequentieplan in Walloni, nemen sommige frequenties in het Waalse plan voor Moeskroen, doodleuk onze frequenties in. Hier moet dan ook worden opgetreden. Er is nog geen oplossing in zicht. Ook het arrest van het Arbitragehof levert voorlopig niets op.
Bij het niet opstarten en langdurig openlaten van Vlaamse frequenties dreigt het gevaar dat we die frequenties verliezen. Mijnheer de minister, hoe komt het dan dat bepaalde erkende lokale radios meer dan 9 maanden na de inwerkingtreding van het frequentieplan nog steeds niet zijn opgestart? Over hoeveel en over welke radios gaat het dan? Blijkbaar zou de bouwvergunning hier en daar een probleem vormen. Dat lijkt me een gerechtvaardigd element.
Ik heb ook vernomen dat sommige radios die hun erkenning hebben binnengehaald, nooit de bedoeling hebben gehad om effectief te starten maar hun erkenning verkopen. Andere radios die een goed financieel plan hebben opgemaakt, kunnen dat blijkbaar niet uitvoeren.
Wanneer worden de betrokken erkenningen ingetrokken? Zijn er reeds erkenningen ingetrokken? Indien er effectief een aantal erkenningen worden ingetrokken, dan zullen er een aantal frequenties vrijkomen. Wanneer zal er een nieuwe erkenningsronde worden georganiseerd? Een optie die juridisch gezien waarschijnlijk niet kan is dat de tweede in de rangschikking automatisch die erkenning krijgt.
Wat zijn de resultaten van het overleg met de federale overheid over het al dan niet samenwerken met het BIPT?
Hoeveel erkenningen van lokale radios werden geschorst door de Raad van State en wanneer kunnen deze mee worden opgenomen in een nieuwe erkenningsronde? Wanneer de nietigverklaring nog jaren op zich laat wachten, blijven die frequenties intussen open staan.
Tot slot, mijnheer de minister, welke maatregelen kunt u nemen om te zorgen dat lokale radios op meer dan 1 kilometer van hun zendmast nog te beluisteren zijn?
De voorzitter: De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen: Deze discussie komt regelmatig naar boven en de vraag is dan ook of ter zake een consequent beleid wordt gevoerd.
Er bestaat een Europese regel die bepaalt dat vrije frequenties kunnen worden ingenomen. De vraag is dan of die kunnen worden toegekend aan iemand die zich kandidaat heeft gesteld of dat er een nieuwe erkenningsronde moet worden gehouden. Wat hebben we aan al die vrije frequenties als we weten dat er vroeger werd gevochten voor elke frequentie?
Het zwaartepunt voor de radios is de comfortzone. Die is een oud zeer en vormt in dit frequentieplan nog steeds een probleem. Het betreft storingen vanuit Walloni en eigenaardige frequentieplannen waardoor zenders niet netjes bij elkaar aansluiten. Ik stel me ernstige vragen bij de veelheid aan administratie, controles en opvolgingen. Ik benadruk dat de lokale radios over te weinig bewegingsvrijheid beschikken binnen de erkenning en binnen de omschrijving van de vergunningen. De lokale radios moeten zich aan kommas en punten houden.
Bovendien starten er radiostations die geen radiostations zijn of die enkel een papieren dossier hebben ingediend. Zeker degenen die leuren met een papieren dossier waar een frequentie aan vast hangt, moeten zwaar worden aangepakt.
De stations die al een vergunning en erkenning bezitten en ermee werken, zitten in een administratieve mallemolen en dat kan niet de bedoeling zijn van het radiomaken. Ik volg de kwestie nu al een tijdje. De strijd tussen lokale radios is duidelijk. Kleine lokale radios die geen deel uitmaken van grote groepen, hebben het lastig. Contact bijvoorbeeld beschouw ik niet langer als een grote groep of een dominante speler in Vlaanderen. Het VCM onderzoekt en controleert die zenders wel. Soms krijg ik het gevoel dat ze enkel de krabbenmand van de kleine radios onderzoeken. Worden de grote ketens zoals Be One, Q-Music en 4FM op dezelfde manier gecontroleerd? Of gaat het om een afrekening binnen de sector waarbij men elkaar de duvel aandoet?
Ik sluit me aan bij de vragen van de heer Decaluwe.
De voorzitter: Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: Mijnheer de voorzitter, dames en heren, ten eerste, uit onderzoek door de administratie Media blijkt dat momenteel een veertigtal lokale radio-omroepen nog geen uitzendingen hebben aangevat. De redenen hiervoor blijken uiteenlopend. Van de 293 erkende lokale radios beschikken er momenteel nog 11 niet over een zendvergunning, af te leveren door het Vlaams Commissariaat voor de Media. Vier van deze radios vroegen zelfs nog geen zendvergunning aan, de overige zeven radios dienen de aanvraag nog te vervolledigen of vroegen uitzendvoorwaarden aan die niet inpasbaar zijn in het frequentieplan. Van een dertigtal radios die wel over een zendvergunning beschikken, doch de uitzendingen nog niet gestart hebben, zijn de precieze redenen voor het uitstel mij niet bekend.
Ook een aantal van de betrokken radios zelf, lijken begrepen te hebben dat de decretaal bepaalde termijn van 9 maanden eind februari 2005 is verstreken, gezien de zeer recente toename van de initiatieven tot communicatie en contacten met de administratie omtrent de ingebruikneming van de toegewezen frequenties. Allicht zullen een aantal van de betrokken radios technische problemen of financile problemen inroepen, doch de appreciatie van deze redenen is een bevoegdheid van het VCM, dat inderdaad in alle autonomie ambtshalve kan beslissen tot de intrekking van de erkenning conform de toepassing van artikel 30, tweede lid, van de gecordineerde mediadecreten.
Overigens beweren ook twee lokale radios die momenteel niet uitzenden dat ze bewust tegenkanting krijgen vanwege het lokale bestuur bij het zoeken van een geschikte zendlocatie en de aflevering van de vereiste bouwvergunning. In elk geval lijkt mij dat de mogelijke intrekking van de erkenning, waartoe het VCM zou kunnen beslissen, slechts kan na het doorlopen van een procedure, waarbij de betrokken lokale radio voorafgaandelijk gehoord wordt aangaande de redenen die aan de basis van het uitstel van de start van de uitzendingen zouden liggen. Het decreet bepaalt dat de vergunning ambtshalve kan worden ingetrokken, maar heeft het niet over een verval van rechtswege. Het is dus een mogelijkheid waaraan ook de normale tegensprekelijke procedure is gekoppeld.
Ten tweede, sedert de start van de huidige erkenningstermijn en van het nieuwe frequentieplan op 27 mei 2004, werden nog geen erkenningen door het Vlaams Commissariaat voor de Media ingetrokken. Zoals ik reeds aanhaalde, lijkt het mij dat de erkenning van een radio die momenteel nog niet uitzendt, moeilijk van de ene op de andere dag kan worden ingetrokken. Ik ga ervan uit dat deze lokale radios eerst in een procedure voor het VCM worden betrokken, die eventueel kan uitmonden in de intrekking van de erkenning. Het is onzinnig hieraan een termijn te kleven. Het VCM dient in alle onafhankelijkheid zijn taken te kunnen uitoefenen met respect voor de procedureel gestelde regels en termijnen. Bovendien bevinden waarschijnlijk niet alle betrokken radios zich in dezelfde situatie en zal het voor de ene radio al aannemelijker zijn dan voor de andere dat het uitstel van de opstart niet te wijten is aan het eigen stilzitten of aan een gebrek aan inspanningen.
Mijnheer Verstrepen, het is niet omdat ik vertelde dat er nog geen erkenningen werden ingetrokken, dat het VCM zijn werk niet zou doen. Het VCM voert de controletaak wel degelijk uit met de beperkte mogelijkheden die er zijn en met de medewerking van de administratie. U weet dat we werk maken van een Vlaamse regulator. Onder het nieuwe voorzitterschap van het VCM is er trouwens een nieuw elan ontstaan. Daarbij wordt werk gemaakt van de controle van alle media, en dus niet alleen van lokale radios. Dat gebeurt in alle onafhankelijkheid. Ik heb er weet van dat ook ketens werden onderzocht en boetes kregen opgelegd.
Mijnheer Decaluwe, ik wil u er in de eerste plaats op wijzen dat decretaal noch reglementair een procedure is vastgelegd die de toekenning regelt, of de mogelijkheid hiertoe, van een frequentie die werd toegewezen aan een lokale radio van wie de erkenning naderhand en voor het einde van de lopende erkenningstermijn werd ingetrokken door het VCM. Ik ken uw stelling: u wilt dat de erkenning in dat geval aan de tweede gerangschikte moet toekomen. Ik denk dat dit niet evident is, maar spreek me er niet over uit. Decretaal, noch reglementair is dit geregeld. Mijn administratie onderzoekt de diverse mogelijkheden om tot een beslissing te komen.
Ten vierde, ik onderhandel met de federale overheid niet alleen over de samenwerking tussen de regulatoren, BIPT, VCM, Raad van Mededinging, maar ook over de mogelijkheden om een oplossing voor de etherchaos en de cordinatie te vinden. Het overleg met de federale overheid en de gemeenschappen is nog niet afgerond. We zijn in volle onderhandeling zowel met de Franse Gemeenschap als met minister Verwilghen. Ik tracht de problemen te deblokkeren maar ga er niet verder op in. Ik heb weinig illusies terzake en ken de inspanningen die al geleverd zijn. Er wordt op dit moment intens overlegd omdat er ook een arrest is geveld door het Arbitragehof dat oplegt om tot samenwerkingsakkoorden te komen die mogelijkheden tot oplossingen bieden.
Ten vijfde, er werden drie beslissingen tot erkenning als lokale radio-omroep door de Raad van State geschorst. In twee gevallen betrof de reden voor de schorsing een gebrek in de motivering en werd een nieuw erkenningsbesluit genomen waarin tegemoet werd gekomen aan de kritiek van de Raad van State. Het is een zaak van goed bestuur en van continuteit. Als een gegronde beslissing tot erkenning werd genomen door de Vlaamse Gemeenschap en de Raad van State schorst omwille van een gebrekkige motivering, dan is het goed dezelfde beslissing te nemen mits een duidelijke motivering. Er is een consequent beleid gevoerd. Er zijn 293 radios erkend. Er komt geen tabula rasa, maar er is gezorgd voor continuteit. De problemen zijn eerder extern, zoals de problemen met de etherchaos. Het heeft niets met ons landschap te maken. Niet alles loopt perfect, er zijn lacunes. Er zijn lokale radios die op papier bestaan of radios die hun werk niet doen, maar daarvoor bestaat de VCM.
In n geval betrof de reden voor de schorsing de formulering van het maatschappelijk doel van de betrokken lokale radio en werd besloten tot de voortzetting van de procedure. Dat was het geval in Sint-Niklaas en wellicht ook voor Radio Scorpio in Leuven. De Raad van State heeft een beslissing genomen die veel te formalistisch van inslag is. Zon manier van werken is al lang niet meer aan de orde bij de burgerlijke rechtbanken. Het gaat om bestaande radios zoals Radio Scorpio, die al langer dan twintig jaar, sinds 1979, als lokale studentenradio uitzendt. Dat gebeurt vrij van reclame. De Raad van State stelt op basis van de huidige reglementering dat niet in het maatschappelijk doel staat vermeld dat zij als lokale radio uitzenden. Bij burgerlijke rechtbanken wordt meer rekening gehouden met de feitelijke toestand. Het is een zeer formalistisch standpunt. Bij eventuele schorsing moet de procedure worden voortgezet.
Intussen zijn de statuten van die lokale radios aangepast. Ik hoop dat wij bij de procedure ten gronde alsnog gelijk halen. In dit geval dient de uitspraak van de Raad van State in de annulatieprocedure te worden afgewacht vooraleer eventueel kan blijken dat de betrokken frequentie dient toe te komen aan een andere kandidaat. Het gaat om drie schorsingen. Ik wil er wel op wijzen dat in het merendeel van de gevallen de Raad van State de vordering tot schorsing heeft verworpen. In n enkele schorsingsprocedure dient de Raad van State zich nog uit te spreken. Het gaat om Radio Scorpio. De uitspraak wordt binnenkort verwacht. Een uitspraak tot schorsing in kortgeding schorst daarnaast ook slechts de uitvoering van de beslissing tot erkenning en heeft nog geen definitief karakter. Om deze reden kan een frequentie die verbonden is aan een erkenning die eventueel geschorst zou worden, maar nog niet vernietigd is, niet worden meegenomen bij een eventuele nieuwe erkenningsronde.
Ten zesde, ik heb aangaande de maatregelen die kunnen worden getroffen om aan de storingsproblematiek te verhelpen waarmee sommige Vlaamse radios door uitzendingen van Franstalige zenders worden geconfronteerd, in mijn antwoord op een vorige interpellatie al gewezen op het feit dat de eigen mogelijkheden en bevoegdheden zeer beperkt zijn. Zoals aangekondigd heb ik deze problematiek al een eerste maal besproken met mijn collega van de Franse Gemeenschap. Ik heb hem gewezen op de schade die de Waalse etherchaos de Vlaamse radios berokkent en aangedrongen op een constructieve oplossing. Het voeren van een dialoog is nog steeds de meest aangewezen methode. Het tolereren van een dergelijk uitzendgedrag door radios die te lijden hebben van deze storingen, zou alleen maar leiden tot een etherchaos waardoor de Vlaamse particuliere radios uiteindelijk ook elkaar gaan storen. Dat is de vraag die we geregeld krijgen. Maar in dat geval krijgen we niet alleen te maken met storingen van over de taalgrens, maar ook nog eens met storingen veroorzaakt door met elkaar oorlog te voeren.
Ook met de federale minister bevoegd voor de etherpolitie is al op deze specifieke problematiek ingegaan en werd de noodzaak om de wettelijk vastgelegde bevoegdheden inzake etherpolitie daadwerkelijk uit te oefenen, nogmaals onderstreept. Ook hij wil na zoveel jaren een definitieve oplossing. Het inzetten van een etherpolitie hangt af van de politieke wil op het federale vlak. Het is in het federale parlement dat de interpellaties moeten worden gehouden. De federale overheid moet haar verantwoordelijkheid opnemen.
Ik blijf hardnekkig op een effectieve uitvoering van de etherpolitie aandringen. Indien een oplossing uitblijft, zullen we genoodzaakt zijn om alle juridische en eventueel andere middelen uit te putten om eindelijk aan de Vlaamse radios en aan hun luisteraars een verbeterd zendcomfort te waarborgen.
De voorzitter: De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe: Mijnheer de minister, ik dank u voor het antwoord. Ik heb het gevoel dat de Vlaamse overheid het heft in handen kan nemen. Gelukkig heeft de Raad van State maar drie schorsingen uitgesproken. Dit betekent voor mij niet dat er een nieuwe erkenningsronde moet worden opgestart op het moment de het VCM zijn werk heeft gedaan. Het is toch erg opvallend dat er 9 maanden nadat het frequentieplan in werking is getreden, nog altijd 40 lokale radios niet zijn beginnen uitzenden. Daarbij komt nog dat ze maanden de tijd hebben gehad om hun dossier voor te bereiden. Een tiental zou nog geen zendvergunning hebben omdat er problemen zijn met de zendmasten.
Mijnheer de minister, ik heb al die dossiers bekeken. Als daarin staat dat er studios beschikbaar zijn en dat de zendapparatuur voorhanden is, en plots blijkt dat dit niet klopt, dan is de vraag wiens schuld dat is. Het is te gemakkelijk om de gemeente of de stad als schuldige aan te wijzen. Het gaat om 40 lokale radios. Dat komt overeen met 10 percent van de ons toegewezen frequenties. Walloni heeft blijkbaar de bedoeling om ook in Kortrijk frequenties in te pikken. Dat zal waarschijnlijk ook nog elders gebeuren.
U moet het Vlaams Commissariaat voor de Media vragen deze dossiers prioritair te behandelen en zo snel mogelijk een beslissing te nemen. Ofwel is er een grondige reden waardoor de zender niet is gestart met de uitzendingen. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Ofwel gaat het om papieren dossiers. Dat is dan een andere zaak. Een aantal zenders lopen nu nog rond om die zendvergunningen te verkopen. Die vergunningen moeten stante pede worden ingetrokken.
Het VCM moet dat probleem met prioriteit behandelen en daarna beslissingen nemen. Het moet ook zo snel mogelijk een nieuwe erkenningsronde uitschrijven, zodat de eigen frequenties worden gevrijwaard. Er moet ook rekening worden gehouden met een aantal bekommernissen van Europa. Frequenties zijn een schaars goed. Europa stelt dat er zuinig mee moet worden omgesprongen.
Onze frequenties worden systematisch ingepikt. Vroeger gebeurde dat vanuit het buitenland. Nu is dat niet meer het geval omdat men voor een goede cordinatie heeft gezorgd. Walloni blijft echter voor problemen zorgen, vooral in de grensregios.
Mijnheer de minister, ik dring er dan ook op aan dat u het VCM vraagt zo spoedig mogelijk op te treden, klaarheid te scheppen en zo snel mogelijk de vrijgekomen frequenties ter beschikking te stellen via een nieuwe erkenningsronde. Het feit dat het autonoom optreedt, betekent niet dat het parlement geen signaal kan geven.
Mijnheer de minister, het is voor mij niet helemaal duidelijk welke procedure moet worden gevolgd. Als het juridisch enigszins kan, mag voor mij de tweede op de ranglijst in aanmerking komen om die frequentie zo snel mogelijk in te nemen. Het zijn vaak degenen die uit de boot zijn gevallen, die vroeger al jaren actief waren. Ze hebben al bewezen wat ze kunnen. Ik vraag van u dan ook enige juridische creativiteit om een erkenningsronde uit te stellen en eerst te kijken of de frequentie niet kan worden toegekend aan de tweede in de rangschikking.
De voorzitter: Mijnheer de minister, geachte collega, naar aanleiding van het jaarverslag van het Vlaams Commissariaat voor de Media en de vernieuwde samenstelling kunnen we het commissariaat uitnodigen.
De heer Verstrepen heeft het woord.
De heer Jurgen Verstrepen: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, voor zover ik het heb begrepen, treedt het VCM pas op als er effectief een klacht is. Is het niet mogelijk om het commissariaat een extra opdracht te geven en een audit te laten uitvoeren van de uitgereikte vergunningen? Het originele dossier is vrij duidelijk en overzichtelijk. Via de audit zou dan kunnen worden nagegaan of alles nog verloopt conform het initieel ingediende dossier.
Mijnheer de minister, in het decreet staat niets over de vrijgekomen frequenties. U onderzoekt die zaak. Waar gaat uw voorkeur naar uit? Blijft die frequentie ongebruikt of wordt ze aan iemand anders toegewezen? Wat is voor u de beste oplossing?
De voorzitter: Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: Mijnheer Decaluwe, mijnheer Verstrepen, het klopt dat er een veertigtal probleemdossiers zijn. De periode van 9 maanden is pas voorbij. Mijnheer Decaluwe, terecht reageert u alert. U wilt kort op de bal spelen. In het decreet staat dat het VCM ambtshalve een vergunning kan intrekken. Er moet dus geen klacht zijn ingediend of een aangifte gedaan. Ik neem aan dat het VCM zijn werk zal doen en de zaak zal opvolgen.
De periode is echter pas verstreken. Het commissariaat moet een procedure volgen. Het kan niet zomaar, zonder de partijen te horen, overgaan tot de intrekking van de vergunning. Dat zou leiden tot weer andere procedures, schorsingen en nietigverklaringen.
Mijnheer Verstrepen, het is onmogelijk een audit uit te voeren van alle vergunningen. Het VCM heeft daar de middelen niet voor. Het doet voor een aantal zaken een beroep op de administratie, die ook onderbemand is. Het is wel zo dat ik vrij snel wil beginnen met de oprichting van een regulator. Het ontwerp van decreet daarover is klaar. Daarin wordt voorzien in een grotere bestaffing. Ik hoop dat een tiental mensen kunnen werken aan het reguleren van de media. Ook dat is nog niet voldoende als ik kijk naar de samenstelling van de CSA in Walloni en Frankrijk, en van controle-instanties in andere landen.
Ik heb alle vertrouwen in de werking van het VCM. Het is een goed idee om het VCM en zijn nieuwe voorzitter, de heer Baert, uit te nodigen. Het commissariaat werkt performant en doet wat het kan met de middelen die het ter beschikking heeft.
Mijnheer Decaluwe, u maakte daarnet gewag van frequenties die door zenders van over de grens worden ingepikt. Het zou goed zijn als u die lijst aan ons bezorgt.
De heer Carl Decaluwe: Ik zal ze u geven.
Minister Geert Bourgeois: Mijnheer Verstrepen, uiteraard wil ik dat de vrijgekomen frequenties worden ingenomen. Het is niet de bedoeling dat ze onbezet blijven. De vraag is wel hoe we te werk moeten gaan. Ik heb gezegd dat daarover niets staat in het decreet.
Mijnheer Decaluwe, ik denk dat u een punt hebt. De zaak is juridisch belangrijk genoeg om te laten onderzoeken. Men kan dit vergelijken met een wervingsreserve. Als de eerste op de lijst wegvalt, is het evident dat binnen de termijn dat de wervingsreserve geldig is, de tweede wordt aangeschreven. Dat is hier niet het geval. Er was een eenmalige rangschikking.
Als jurist is het mijn aanvoelen dat er nu een nieuwe procedure moet worden uitgeschreven. Iedereen moet daaraan kunnen deelnemen. Ik kan me vergissen. De zaak zal grondig worden uitgeklaard. Het is nog niet nodig dat we nu een beslissing nemen. We worden immers pas straks geconfronteerd met de vrijgekomen frequenties.
Ik wens niet op de zaak vooruit te lopen. We zullen beide mogelijkheden onderzoeken. Ik denk dat er een nieuwe procedure moet worden opgestart omdat er geen regeling is uitgewerkt.
Met redenen omklede moties
De voorzitter: Door de heer Decaluwe en door de heer Verstrepen werden tot besluit van deze interpellatie met redenen omklede moties aangekondigd. Ze moeten zijn ingediend uiterlijk om 17 uur op de tweede werkdag volgend op de sluiting van de vergadering.
Het incident is gesloten.