Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media Vergadering van 17/03/2005
Vraag om uitleg van de heer Stefaan De Clerck tot de heer Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over de aanstellingsprocedure voor de nieuwe Vlaamse Bouwmeester
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer De Clerck tot de heer Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, over de aanstellingsprocedure voor de nieuwe Vlaamse Bouwmeester.
De heer De Clerck heeft het woord.
De heer Stefaan De Clerck: Mijn vraag gaat over het belang van architectuur en of het beleid op dat vlak het principe van continuïteit zal respecteren. De heer Bob Van Reeth werd zes jaar geleden door mevrouw Wivina Demeester als Vlaams Bouwmeester aangesteld. Hij heeft schitterend werk geleverd. De vraag is nu of het instituut van Vlaams Bouwmeester wordt verlengd.
Het is duidelijk dat de heer Van Reeth aan de taak een eminente invulling heeft gegeven. Hij zal er op tijd en stond op gepaste wijze voor worden gelauwerd. Hij heeft heel wat invloed uitgeoefend op het vlak van architectuuropdrachten, en hij heeft voor de architectuur in Vlaanderen meer internationale waardering geoogst. Hij verdient een positieve evaluatie.
Er is wel nog veel werk aan de winkel. Er zijn veel overheden, zoals lokale overheden en instellingen en organisaties, die met architectuuropdrachten worden geconfronteerd. Ze hebben het instrument van de Vlaamse Bouwmeester, de verschillende opdrachten, de vergunningen, de selecties en de oproepen leren ontdekken. Er zijn zeer mooie publicaties over verschenen. Het zijn dikwijls indrukwekkende documenten.
De impact van architectuur kan nauwelijks worden overschat. Architectuur bepaalt het materiële kader waarin we leven. Wij hebben er alle belang bij zeker in een stedelijke context. Vandaar de vraag het instituut voort te zetten. Landschapsarchitectuur en integratie van kunst in de architectuur zijn even belangrijk. Er is een reflectiegroep over samengekomen. Er is een brede opdracht aan gegeven, zoals bestuurszaken, media en toerisme. De bevoegdheid architectuur zat daar ook bij in verscholen. Ik hoop dat de minister zich verder engageert, de aanstelling van een bouwmeester hernieuwt en de aanbevelingen die vanuit de reflectiegroep zijn geformuleerd, verwerkt.
Ik heb twee kleine bedenkingen. Er zou een soort van alarmbelprocedure moeten worden ingebouwd. De Vlaamse Bouwmeester moet kunnen tussenkomen als de Vlaamse overheid daden van architectuur stelt die niet conform zijn of niet goed worden bevonden. Hij moet een rechtstreekse impact kunnen hebben, een procedure in gang kunnen zetten. Een ander aspect is de voortzetting van het team of de vraag naar continuïteit. Er moeten voldoende middelen voorhanden zijn. Eén persoon volstaat niet. Dat punt is eveneens door de reflectiekamer aangedragen. De datum van 1 april is niet meer veraf. Wie is de nieuwe Vlaamse Bouwmeester?
De voorzitter: Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: In de aanstellingsprocedure werd wel degelijk rekening gehouden met de aanbevelingen van de reflectiekamer, zowel bij de opstelling van het profiel als bij de opmaak van de selectieprocedure. Onder punt vier van de nota van de reflectiekamer worden volgende aandachtspunten voor de opmaak van het profiel vermeld: moreel gezag, deskundigheid gekoppeld aan ervaring, integriteit, communicatievaardigheid, organisatorisch talent, voeling met het werkveld en beschikbaarheid.
Deze kenmerken werden in het uitgeschreven profiel verwerkt. De andere aandachtspunten van de reflectiekamer heb ik op 13 december 2004 tijdens een onderhoud met de huidige Vlaamse Bouwmeester doorgenomen en wens ik verder te bespreken met de volgende bouwmeester.
Wat de stand van zaken betreft, heb ik bij de opmaak van de selectieprocedure op 7 oktober 2004 de opdracht gegeven om de procedure tot aanwerving van een nieuwe bouwmeester uit te werken. Ik heb daarbij uitdrukkelijk verwezen naar het verslag van de reflectiekamer.
Wat de samenwerking tussen het team Vlaamse Bouwmeester en AZF aangaat, werd een profiel opgemaakt, een open kandidatuurstelling geredigeerd en een procedure voor aanwerving op punt gesteld. Op 14 december 2004 is de goedgekeurde procedure in akkoord met Jobpunt Vlaanderen uitgewerkt. De procedure omvat zeven fases.
Tijdens de eerste fase is de functiebeschrijving en het competentieprofiel opgesteld.
Tijdens de tweede fase heeft de marktprospectie plaatsgevonden en is de vacature extern aangekondigd. Op 15 januari 2005 is de vacature op de website van Jobpunt Vlaanderen vermeld en in de pers gepubliceerd. De termijn om schriftelijke kandidaturen in te dienen, is op 4 februari 2005 afgesloten. Aangezien voldoende valabele kandidaten zich schriftelijk hebben gemeld, is op 18 februari in akkoord met de leden van de jury besloten geen verdere research te verrichten. Er hebben zeventien kandidaten gereageerd.
Tijdens de derde fase hebben de Accordgroup en Jobpunt Vlaanderen een preselectie op basis van de ingediende cv's gehouden. Ze hebben dertien kandidaten overgehouden.
Tijdens de vierde fase hebben Jobpunt Vlaanderen en de Accordgroup op 3 en 4 maart 2005 verkennende gesprekken met de dertien overgebleven kandidaten gevoerd. Op 7 maart 2005 zijn de resultaten van deze gesprekken aan de jury voorgelegd. De jury heeft vier kandidaten weerhouden.
Tijdens de vijfde fase heeft de Accordgroup een assessment georganiseerd. De Accordgroup heeft elke overgebleven kandidaat voor een diepte-interview uitgenodigd en een case voorgelegd. Op 24 maart zullen we weten welke kandidaten aan de zesde fase zullen deelnemen.
Tijdens de zesde fase zal een interviewpanel een functiegericht interview met de overgebleven kandidaten houden en de cases bespreken. Ik weet nog niet over hoeveel kandidaten het op dat ogenblik zal gaan.
Tijdens de zevende fase zal ik een kandidaat aan de Vlaamse Regering voordragen.
De hele procedure is haast afgewerkt. We zitten momenteel met een laatste shortlist. De diepte interviews zullen tot een ultiem voorstel leiden.
De werking van het team kan uiteraard aan de noden van de volgende bouwmeester worden aangepast. We moeten de bouwmeester op dit vlak respecteren. Dit is in het verleden met de heer Van Reeth overigens ook gebeurd. Aangezien hij een goed team heeft uitgebouwd, voorzie ik geen spectaculaire veranderingen. We moeten evenwel oog hebben voor de wensen en de aspiraties van de nieuwe bouwmeester.
De organisatiestructuur van het team voorziet in de mogelijkheid om concepten uit te voeren en te behandelen. Deze mogelijkheid situeert zich op een aantal domeinen, namelijk de voorbereiding en het onderzoek van projecten, de voorbereiding en de selectie van ontwerpers, de introductie van kunstintegratie, de ondersteuning van lokale bouwheren, de beleidsvoorbereiding en de internationale contacten.
De opdracht van de Vlaamse Bouwmeester blijft uiteraard het bewaken van de architecturale kwaliteit. De Vlaamse Bouwmeester moet de selectieprocedures en de criteria voor de toewijzing van architectuuropdrachten opstellen. De Vlaamse Bouwmeester moet tevens de Vlaamse overheid adviseren bij het kiezen van de meest geschikte architect of ontwerper.
De voorzitter: De heer De Clerck heeft het woord.
De heer Stefaan De Clerck: Mijnheer de minister, betekent dit dat u morgen, tijdens de eerstvolgende ministerraad, iemand zult voordragen? Zullen we morgen een naam te horen krijgen of moeten we hier nog even op wachten?
De enige vraag die u nog niet hebt beantwoord, betreft het bindend karakter van de adviezen van de Vlaamse Bouwmeester. Kan de Vlaamse Bouwmeester, indien zou blijken dat een afwijking van een dergelijk advies negatieve gevolgen voor de kwaliteit van de Vlaamse projecten heeft, van een vetorecht of een alarmprocedure gebruik maken? De Vlaamse overheid heeft op dit vlak een voorbeeldfunctie te vervullen. Indien zou blijken dat bepaalde eisen niet worden gerespecteerd of nageleefd, moet de Vlaamse Bouwmeester aan de alarmbel kunnen trekken. Ik zou u willen vragen hiermee rekening te houden.
De voorzitter: Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois: De Vlaamse Regering zal morgen nog geen beslissing nemen. De minister- president wil vermijden dat dossiers bij hoogdringendheid aan de agenda worden toegevoegd. Agendapunten moeten een week op voorhand worden ingediend. De beslissing zal dan ook pas op de eerstvolgende ministerraad worden genomen.
Wat de alarmprocedure betreft, moet ik passen. Dit hebben we eigenlijk over het hoofd gezien. De procedure heeft in het verleden enigszins voor problemen gezorgd. Volgens de Inspectie van Financiën was ze niet compatibel met de wet op de overheidsopdrachten. Hierdoor zijn een aantal dossiers geblokkeerd. Deze procedurele problemen zijn ondertussen opgelost. We boeken vooruitgang.
Mijnheer De Clerck, ik zal dit verder laten onderzoeken. Ik zal u hiervan op de hoogte houden.
De voorzitter: Het incident is gesloten.