Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie Vergadering van 18/11/2004
Vraag om uitleg van de heer Herman Schueremans tot de heer Frank Vandenbroucke, vice-minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, over de aankoop van 1 miljoen boeken voor het onderwijs
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Schueremans tot de heer Vandenbroucke, vice-minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, over de aankoop van 1 miljoen boeken voor het onderwijs.
De heer Schueremans heeft het woord.
De heer Herman Schueremans: Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, in De Morgen van 29 oktober kondigt minister Anciaux aan dat de Vlaamse Regering de komende 4 jaar ruim een miljoen boeken aan de Vlaamse lagere scholen wil schenken. Zo wil hij het probleem van de ontlezing bij de wortels aanpakken. Het initiatief zou zowel door de Vlaamse Regering als de privé-sector worden gefinancierd.
Mijnheer de minister, hebt u daarover al overleg gepleegd met minister Anciaux en eventueel met de inrichters van onderwijs of de Vlaamse Onderwijsraad? Wanneer mogen de Vlaamse scholen de eerste boeken verwachten? Welk budget zal de Vlaamse Regering voor dit initiatief uittrekken en hoeveel middelen zou de privé-sector ter beschikking moeten stellen? Wordt ook in middelen voorzien op de onderwijsbegroting? Welke boeken zullen in het pakket zitten, en hoe zullen die worden geselecteerd? Zullen leerkrachten en leerlingen bij de keuze worden betrokken?
Zullen er ook strips of tijdschriften worden aangeboden? De heer Luc van de Poele van de Universiteit Gent zei bij het begin van dit schooljaar nog dat het eigenlijk niet uitmaakt wat kinderen lezen, als ze maar lezen én de smaak te pakken krijgen. Strips en tijdschriften hebben hun plaats naast kinder- en jeugdliteratuur. Is dat ook in dit project het geval?
Is de mogelijkheid overwogen om niet via de klassen te werken, maar wel via school- en gemeentelijke bibliotheken die daartoe eventueel kunnen samenwerken? Een aantal leerkrachten en mensen uit het boekenvak uitten al kritiek op het vaste boekenpakket omdat het zou demotiveren en ook snel veroudert. Wat denkt u daarover?
Vlaanderen en Nederland werken in het kader van de Nederlandse Taalunie samen aan de Nederlandse taal en cultuur. Is een dergelijk initiatief om ontlezing tegen te gaan - een fenomeen dat ook boven de Moerdijk wordt waargenomen - geen uitgelezen taak om in de Taalunie te bespreken en aan te pakken? De afgelopen jaren hebben CANON, de cultuurcel van Onderwijs, en het onderwijsblad Klasse veel initiatieven genomen om cultuur en lezen toegankelijker te maken voor kinderen. Wat is de rol van CANON en Klasse in het initiatief? Zijn er al gesprekken gevoerd?
De voorzitter: Minister Vandenbroucke heeft het woord.
Minister Frank Vandenbroucke: Mevrouw de voorzitter, geachte collega's, over het idee van minister Anciaux is vooraf geen structureel overleg gepleegd met zijn kabinet of administratie. Zoals uit zijn toespraak ook blijkt, is het idee door boek.be aan de minister van Cultuur voorgesteld, en zou minister Anciaux in dat verband contact opnemen met mij. Tot dusver is er nog geen verder gevolg gegeven aan deze intentie, zodat het voorbarig is om op de meeste van uw vragen te antwoorden.
Indien dit initiatief er komt, zal er zeker overlegd worden met leerkrachten, begeleidingsdiensten, bibliotheken en leesbevorderende organisaties. In dat verband is de op 6 oktober gelanceerde website www.schoolenbibliotheek.be een goed voorbeeld. Leerkrachten, begeleiders, literaire organisaties en bibliotheken zijn betrokken bij de uitbouw van deze site en de daaraan gekoppelde studiedagen.
Verder is de diversiteit van het boekenaanbod een steeds weerkerend doel van elk leesbevorderend initiatief dat door het departement - met inbegrip van CANON en Klasse - wordt ondersteund, conform de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het basis- en het secundair onderwijs. Hierover wordt steeds overlegd tussen het kabinet Onderwijs en de administratie.
De voorzitter: De heer Schueremans heeft het woord.
De heer Herman Schueremans: Ik dank de minister voor zijn antwoord. Enkele jaren geleden is ten behoeve van de middelbare scholen het project 'Kranten in de klas' gelanceerd. Dat werkte heel goed, tot plots het geld op was. Ik zou willen vermijden dat dit opnieuw gebeurt.
De voorzitter: Minister Vandenbroucke heeft het woord.
Minister Frank Vandenbroucke: Ik ben van plan geld ter beschikking te stellen opdat het project 'Kranten in de klas' kan worden voortgezet. Er rees twijfel of daar, in deze budgettair moeilijke tijden, nog geld in moest worden gestopt. Toch hoor ik dat dit een zinvol project is, en daarom moet het worden voortgezet.
De voorzitter: Het incident is gesloten.