Commissie voor Economie, Werk en Sociale Economie Vergadering van 28/10/2004
Vraag om uitleg van de heer Jan Penris tot mevrouw Fientje Moerman, vice-minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, over de vertraging bij de uitvoering van sommige maatregelen van de Ondernemingsconferentie
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Penris tot mevrouw Moerman, vice-minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, over de vertraging bij de uitvoering van sommige maatregelen van de Ondernemingsconferentie.
De heer Penris heeft het woord.
De heer Jan Penris: Mevrouw de minister, we hebben in de vorige legislatuur uitvoerig gedebatteerd over de Ondernemingsconferentie. In uitvoering daarvan moest een reeks van 57 maatregelen worden genomen. De critici vonden destijds dat de voorstellen te laat kwamen en te miniem waren. Wij hebben die stelling nooit bijgetreden; voor ons geldt: beter laat dan nooit. Vandaag stel ik echter vast dat de uitvoeringsmaatregelen niet allemaal op schema zitten.
De webstek van de Ondernemingsconferentie toont op een accurate manier de stand van zaken. Sommige maatregelen krijgen een smiley toegevoegd maar deze kijkt triestig. Dat duidt erop dat deze maatregelen achterstand hebben opgelopen. Het gaat om belangrijke onderdelen: kinderopvangcheques, startersloon voor beginnende ondernemers en eindtermen voor ondernemingszin in het onderwijs. Sommige vertragingen - ik ben de eerste om dat te erkennen - hebben een externe oorzaak, zijn niet op een of andere manier toe te wijzen aan het stilzitten van deze Vlaamse Regering. De maatregelen inzake preventief bedrijfsbeleid wachten bijvoorbeeld nog op een advies van de SERV. Voor andere vertragingen is de Vlaamse Regering wel degelijk verantwoordelijk.
Ik heb de webstek vanmorgen nog eens bekeken, het zijn geen dertien negatieve smileys maar vijftien! De uitbreiding van de vrijstelling gewestelijk aandeel in de onroerende voorheffing tot eenmanszaken kent vertraging. Bij ARKimedes is de vertraging te wijten aan het laattijdig advies van de Europese Commissie. Dat ontvingen we pas op 19 mei 2004, maar dat is intussen toch alweer een tijdje geleden. De gesprekken over de harmonisering van de weerwerkgesco's zouden nu ongeveer moeten starten. Dan is er nog vertraging bij de gratis inkomensverzekering omwille van laattijdige aanstelling van een studiebureau dat voorafgaand onderzoek moest uitvoeren. Verder kijken de smileys triestig bij: bijsturing expansiecall, de vriendenlening, de talentenbank, de fiscale ondersteuning van brownfields, het decretaal kader meerwaardeneconomie, de adviescheques sociale economie, de excellentiepool industriële vormgeving en het auditconvenant.
Mevrouw de minister, wat zijn de oorzaken van de vertragingen waar de Vlaamse Regering verantwoordelijk voor is? En wat me nog het meest interesseert, wat doet u om de opgelopen achterstand op die 15 deelgebieden alsnog in te halen?
De voorzitter: De heer Van den Heuvel heeft het woord.
De heer Koen Van den Heuvel: Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, dames en heren, ik sluit me aan bij de vraagsteller maar wil enige nuances aanbrengen. Mijnheer Penris, we hebben intussen een andere regering en een andere minister van Economie. Het is misschien een goed moment voor een evaluatie van maatregelen voorgesteld in de Ondernemingsconferentie.
Het is niet omdat ik onder de vorige regering in de oppositie zat, dat ik nu alles slecht moet vinden. Ik denk dat er ook heel zinvolle voorstellen gemaakt zijn. Het is goed om ons af te vragen of al die maatregelen nu nog even aangewezen zijn. We hebben in elk geval een in. atie aan cheques gekend: opleidingscheques, starterscheques, enzovoort. Misschien moeten we de maatregelen vereenvoudigen, ook voor de starters. Iedereen weet dat we de starters aangemoedigd hebben. We hebben relatief weinig starters, alhoewel de jongste cijfers een lichte verbetering laten zien. Mevrouw de minister, hoever staat u met de evaluatie van de maatregelen?
De voorzitter: Minister Moerman heeft het woord.
Minister Fientje Moerman: Mevrouw de voorzitter, mijnheer Penris, over enkele weken praten we over mijn beleidsnota. We kunnen dan een en ander evalueren. Het ligt niet in mijn bedoeling om maatregelen van de vorige minister en/of regering zomaar teniet te doen. Er is nog zoiets als rechtszekerheid waar de bedrijven behoefte aan en recht op hebben. Ik wil geen radicale breuken maken. We moeten de moed hebben om bepaalde zaken te evalueren.
Een aantal maatregelen vallen niet onder mijn bevoegdheid, mijnheer Penris. De kinderopvangcheques horen bij Welzijn en Sociale Economie. De fiscale ondersteuning van brownfields zit bij de minister van Financiën. Ik zal uw vraag aan mijn collega's doorgeven.
Over de maatregelen van de Ondernemingsconferentie die onder mijn bevoegdheid ressorteren, kan ik u meedelen dat de meerderheid van de initiatieven werd uitgevoerd of in uitvoering is. Goede voorbeelden zijn de VZW BAN-Vlaanderen, die begin 2004 of. cieel werd opgericht, de opleidingscheques voor werkgevers, waarvan VZW's sinds 2 april 2004 ook gebruik kunnen maken, het versneld uitvoeren van het Innovatiepact en Innoveer!. Dat is een serie reportages over technologische onderwerpen, die sinds het begin van dit jaar twee keer per maand wordt uitgezonden op Kanaal Z. Televisie wordt daarbij gebruikt als zeer toegankelijk medium om wetenschap te populariseren. Dat zal volgend jaar gebeuren voor het ondernemen zelf. Een aantal tv-stations zullen daarover series of andere programma's ontwikkelen.
Heel binnenkort wordt het Vlaams Agentschap Ondernemen, het VLAO, opgericht als uniek loket, en vindt de fusie van Export Vlaanderen en de Dienst Investeren Vlaanderen plaats binnen de nieuwe structuur van het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen, het FIT.
De andere maatregelen van de Ondernemingsconferentie waarvoor ik bevoegd ben, zitten momenteel in een studiefase, bijvoorbeeld de gratis inkomensverzekering en de excellentiepool voeding. De resultaten van die studies zullen als wetenschappelijk- juridische onderbouw dienen voor het al dan niet uitwerken - en de manier waarop - van de maatregel.
De voorzitter: De heer Penris heeft het woord.
De heer Jan Penris: Ik dank u voor uw antwoord, mevrouw de minister. Het was uiteraard niet mijn bedoeling om kritiek te uiten op het feit dat er al zoveel gerealiseerd is. Wat we hebben, dat is goed. Ik veronderstel dat iedereen daarmee akkoord gaat. Ik spreek u aan, mevrouw de minister, omdat ik denk dat u de eindcoördinator en -verantwoordelijke bent voor de vlotte opvolging van de Ondernemingsconferentie. Ik weet natuurlijk wel dat het niet allemaal uw verantwoordelijkheid is. Ik wil CD&V in deze volgen: een aantal maatregelen zijn aan evaluatie toe. Ik neem aan dat we dat bespreken samen met de beleidsnota.
Een aantal pijlers van de conferentie, zoals het ARKimedesproject en de vriendenlening, hebben vertraging opgelopen. U mag het mij niet kwalijk nemen dat ik daar als lid van de oppositie kritische vragen over stel. Uw antwoord bevredigt mij enigszins. Ik neem aan dat dit debat een vervolg kent.
De voorzitter: Het incident is gesloten.