Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 20/04/2004
Vraag om uitleg van de heer Bart De Smet tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de bereikbaarheid van Antwerpen vanuit de Rupelstreek en Klein Brabant via spoorlijn 52 (Antwerpen - Boom - Puurs)
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer De Smet tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de bereikbaarheid van Antwerpen vanuit de Rupelstreek en Klein-Brabant via spoorlijn 52 - Antwerpen - Boom - Puurs.
De heer De Smet heeft het woord.
De heer Bart De Smet : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, op 13 februari heeft de Vlaamse regering ingestemd met een medefinanciering van 3,8 miljoen euro, zijnde de helft van de kostprijs van de minder-hindermaatregelen die zijn genomen naar aanleiding van de werken aan de ring rond Antwerpen. Zowel op het vlak van goederenvervoer als personenvervoer zijn een aantal voorstellen geformuleerd om de capaciteit te verhogen, zoals de ontdubbeling van spoorverbindingen - de NMBS zou extra wagons ter beschikking stellen -, een uitbreiding van het aanbod naar de haven met piekuurtreinen, enzovoort.
Ook voor de Rupelstreek en Klein-Brabant zou de NMBS een fundamentele bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van de metropool tijdens de werken aan de ring. Het probleem is echter dat spoorlijn 52 de jongste weken aan populariteit heeft ingeboet als gevolg van een nieuwe uurregeling waardoor aansluitingen met andere treinen naar en van Mechelen, Gent, Brussel en Leuven problematisch zijn geworden. Tijdens het weekend rijden er bovendien geen treinen. Op die manier kan lijn 52 geen rol spelen om de hinder tussen Klein-Brabant en de Rupelstreek enerzijds en Antwerpen anderzijds te beperken.
Mijnheer de minister, werd en wordt de Vlaamse regering betrokken bij de concrete uitwerking van de minder hindermaatregelen? Hebt u uit de overlegvergaderingen kunnen opmaken dat in het kader van de minder hindermaatregelen extra treinen zouden worden ingelegd op lijn 52? Zullen er ook tijdens de weekends treinen worden ingelegd? Tot slot vraag ik me af waarom dat uurschema is aangepast, net op het moment dat men meer zou moeten kunnen rekenen op het openbaar vervoer.
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Uw vraag is eigenlijk vooral gericht aan de NMBS. Er is uiteraard overleg tussen de NMBS en de Vlaamse overheid over het voorgestelde en inmiddels goedgekeurde bijkomende aanbod aan spoorverkeer.
Wat dit deel van de minder-hindermaatregelen betreft, is vooral de NMBS trekkende partij gezien haar specifieke ervaring en kennis. De voorstellen die de NMBS heeft ingediend, leveren volgens het studiebureau dat de minder-hindermaatregelen onderzoekt, voldoende rendement op. Ze werden voorgelegd en aanvaard op een ad-hocstuurgroep.
De NMBS oordeelt dat haar huidige aanbod voor de Rupelstreek voldoende zal zijn tijdens de werken op de ring. Een ruimer aanbod aan treinverkeer kan nuttig zijn in het kader van de algemene doelstelling om het openbaar vervoer te versterken. Het is aan de NMBS om daarover een beslissing te nemen en de financiële lasten daarvan te dragen. Eventueel kunnen andere geïnteresseerde partijen bijdragen tot de financiering van een bijkomend spooraanbod.
Aangezien de versterking van spoorlijn 52 zeker nuttig is, maar strikt genomen niet noodzakelijk in het kader van de onderhoudswerken aan de ring, kan het Vlaams Gewest deze versterking niet financieren. Ik zal wel aan de Vlaamse regering voorstellen om het openbaarvervoeraanbod van De Lijn te versterken. Het gaat dan vooral om een aantal tangentiële verbindingen waarvan de randgemeenten rond Antwerpen zullen profiteren.
Het Vlaams Gewest heeft het aanbod van De Lijn in de Rupelstreek al aanzienlijk versterkt in het kader van de invoering van de basismobiliteit in die regio.
De voorzitter : De heer De Smet heeft het woord.
De heer Bart De Smet : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Er zijn inderdaad al een aantal inspanningen gebeurd, en die appreciëren we. We hopen dat de NMBS ooit inziet dat ze nog beter kan scoren met betere voorzieningen inzake openbaar vervoer.
Minister Gilbert Bossuyt : Er is al een zekere vooruitgang geboekt tijdens de gesprekken met de NMBS. De NMBS mag zich echter niet alleen verschuilen achter haar financiële situatie. De Vlaamse overheid levert al een aantal belangrijke inspanningen. De NMBS moet dan ook zelf een deel van de financiering dragen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.