Commissie voor Onderwijs, Vorming en Wetenschapsbeleid Vergadering van 01/04/2004
Vraag om uitleg van de heer Jos De Meyer tot mevrouw Marleen Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de opleiding verzorgende in het buitengewoon secundair onderwijs - opleidingsvorm 3
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer De Meyer tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de opleiding verzorgende in het buitengewoon secundair onderwijs - opleidingsvorm 3.
De heer De Meyer heeft het woord.
De heer Jos De Meyer : Mijnheer de voorzitter, gezien de bijzonder drukke vergaderagenda zal ik het kort houden. De jongste weken hebben we in deze commissie regelmatig van gedachten gewisseld over de opleiding verzorgende in OV3 van het BuSO. We hebben vernomen dat de minister de plannen terzake opnieuw heeft gewijzigd.
Mevrouw de minister, het lijkt ons essentieel dat u deze wijziging van de plannen even toelicht. Heeft overleg met de betrokken scholen plaatsgevonden? Zo ja, hoe hebben deze instellingen gereageerd? Zo neen, wanneer zal dit overleg plaatsvinden? Is er ondertussen al duidelijkheid over het civiel effect van de opleiding logistiek assistent? Welke initiatieven wilt u op dit vlak nemen?
De voorzitter : Minister Vanderpoorten heeft het woord.
Minister Marleen Vanderpoorten : Mijnheer de voorzitter, in opvolging van de vergadering van 4 maart 2004 in het kasteel van Ham te Steenokkerzeel, tijdens dewelke het advies van de evaluatiecommissie is toegelicht, heeft de werkgroep op 16 maart 2004 de plannen in aanwezigheid van alle betrokken partijen toegelicht.
Tijdens die bijeenkomst is herhaald dat ik het advies van de evaluatiecommissie nog steeds wens te volgen. Aan de grond van de zaak verandert niets. Het enige verschil is dat de opleiding in OV3 van het BuSo niet onmiddellijk, maar pas vanaf het schooljaar 2005-2006 moet worden afgebouwd.
De scholen krijgen de tijd en de ruimte om zich te reorganiseren. Door middel van deze geleidelijke afbouw, die pas in september 2005 ingaat, wil ik de scholen de nodige tijd garanderen om de afbouw voor te bereiden. Ik wil de leerlingen die in het schooljaar 2003-2004 in het observatiejaar zijn ingestapt en nu de opleiding verzorgende zouden willen studeren, garanderen dat ze, indien hun ouders en zijzelf dit willen, deze studie kunnen aanvatten en afmaken.
De toelichting is door vertegenwoordigers van de koepels, de vakorganisaties, de directies, het kabinet, de administratie, de inspectie en de pedagogische begeleiding bijgewoond. De genomen beslissing is besproken en een aantal denksporen zijn verduidelijkt. Deze beslissing zal tevens schriftelijk aan de scholen worden meegedeeld.
Tijdens de bijeenkomst van 16 maart 2004 zijn nog een aantal technische vragen gesteld. De administratie heeft deze vragen genoteerd en zal ze beantwoorden. De mogelijkheid om alsnog bijkomende vragen te stellen of problemen aan te kaarten, blijft uiteraard bestaan.
Ik heb de indruk dat mijn beslissing om, conform het advies van de evaluatiecommissie, de afbouw met een jaar te verdagen, positief is onthaald. De scholen krijgen de nodige ademruimte om de reorganisatie op een verantwoorde wijze door te voeren. Over de vragen die de scholen momenteel nog hebben, zullen we met hen in contact treden. Alle reeds gestelde vragen zijn geïnventariseerd en zullen worden beantwoord.
Over het civiel effect van de opleiding logistiek assistent moet minister Demotte nog steeds een beslissing nemen. Er zijn uiteraard nog altijd contacten tussen mijn medewerkers en de medewerkers van minister Demotte. Ik hoop dat die beslissing snel wordt genomen.
Mijnheer De Meyer, ik ken uw contacten met een school in uw eigen omgeving. Tijdens een debatavond heb ik de directie, de leerkrachten en de leerlingen van die school ontmoet. Ik heb heel lang met hen van gedachten gewisseld en ik heb de genomen beslissing uitvoerig toegelicht.
De betrokken scholen reageren op verschillende manieren op deze beslissing. Ik heb de indruk dat deze school de beslissing van de sector gezondheidszorg blijft betreuren. Ik heb in dit verband verklaard dat ik mijn verantwoordelijkheid als minister van Onderwijs wil nemen en dat ik de afbouw met een jaar heb uitgesteld om iedereen wat ademruimte te geven. Hoewel dit uitstel als een goede beslissing werd beschouwd, heb ik de indruk dat de school deze tijd wil gebruiken om de sector gezondheidszorg alsnog te overtuigen.
Dit valt uiteraard buiten mijn bevoegdheden. Op dat vlak kan ik hoogstens een bemiddelende rol spelen. Deze school heeft zich als een van de voortrekkers van de kritiek geprofileerd. Op dit ogenblik heb ik de indruk dat de betrokkenen zich tijdens het geboden uitstel misschien toch zullen realiseren dat de genomen beslissing de beste oplossing voor hun leerlingen biedt.
De voorzitter : De heer De Meyer heeft het woord.
De heer Jos De Meyer : Mevrouw de minister, het zal u allicht niet verbazen dat de betrokken school me over deze problematiek heeft geïnformeerd. Ik veronderstel dat de aanwezigheid van deze school op uw ronde van Vlaanderen u blij heeft gemaakt. Indien ze niet waren gekomen, was er allicht weinig volk of animo geweest.
De school gaat er momenteel van uit dat het uitstel de mogelijkheid openlaat dat de beslissing alsnog wordt herzien. Dit is eigenlijk het verwachtingspatroon van de school in kwestie. Ik heb overigens vernomen dat u misschien zult ingaan op de vriendelijke uitnodiging om de school te bezoeken. Ik hoop dat u tijdens dit bezoek duidelijk zult uiteenzetten wat u hebt beslist. Ik weet dat uw beslissing niet overal op dezelfde manier wordt geïnterpreteerd. Indien het enkel om een uitstel gaat, zullen heel wat instellingen uw beslissing betreuren.
Het is zeer belangrijk dat op korte termijn duidelijkheid over het civiel effect wordt geschapen. Hoewel deze opleiding volgens de voorliggende plannen de huidige opleiding moet vervangen, is die duidelijkheid er nog steeds niet. Ik kan dit enkel betreuren. Het is essentieel dat de leerlingen het civiel effect kennen van de opleiding die ze volgen. Ik dring erop aan dat deze duidelijkheid er zo snel mogelijk komt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.