Commissie voor Onderwijs, Vorming en Wetenschapsbeleid Vergadering van 16/03/2004
Vraag om uitleg van de heer Frans Ramon tot mevrouw Marleen Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over omkaderingscoëfficiënten in het volwassenenonderwijs
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Ramon tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over omkaderingscoëfficiënten in het volwassenenonderwijs.
De heer Ramon heeft het woord.
De heer Frans Ramon : Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, collega's, het volwassenenonderwijs heeft specifieke kenmerken. Zo is het aantal uren waarin docenten er kunnen worden tewerkgesteld erg belangrijk.
Er blijkt onzekerheid te bestaan over de omkaderingscoëfficiënt. Volgens de bepalingen van het begrotingsdecreet worden op 1 september 2004 in het volwassenenonderwijs omkaderingscoëfficiënten ingevoerd voor de verschillende studiegebieden. Die kunnen variëren van 5 tot 17.
De CVO's zeggen dat er een probleem kan ontstaan. Dat probleem zou ook groter worden naarmate er meer tijd verstrijkt. Ze weten niet goed waar ze aan toe zijn. Ze moeten hun planning maken en opdrachten toewijzen, maar dat is onmogelijk zonder het aantal beschikbare uren te kennen. Dat heeft gevolgen voor docenten en cursisten. Het valt immers moeilijk te bepalen of bepaalde cursussen al dan niet op het programma zullen staan tijdens het volgende schooljaar.
CVO's moeten nu reeds bepalen welke uren vacant zijn voor benoeming. Het is vanzelfsprekend dat het personeel daarover op tijd moet worden ingelicht. Dat moet gebeuren voor 15 april 2004. De CVO's vragen dus dat er snel duidelijkheid zou komen.
Mevrouw de minister, bent u op de hoogte van deze problemen? Zijn er moeilijkheden die ervoor zorgen dat de onduidelijkheid zo lang blijft bestaan? Wanneer kunt u uitsluitsel geven over de coëfficiënten?
De voorzitter : Minister Vanderpoorten heeft het woord.
Minister Marleen Vanderpoorten : Mijnheer de voorzitter, collega's, de invoering van een omkaderingscoëfficiënt in het volwassenenonderwijs is een aanpassing die de gelegenheid biedt om de historische forfaits te verlaten. Zoals de toelichting bij het bewuste artikel in het programmadecreet bepaalt, is het de bedoeling de omkaderingscoëfficiënt in te voeren zoals die vandaag bestaat in de andere onderwijsniveaus.
Het gaat hier over een aanpassing die als doel heeft te komen tot een meer gelijkmatige verdeling van de bestaande middelen in het volwassenenonderwijs. Toch is het belangrijk dat die vernieuwing grondig wordt voorbereid. Er is reeds voorbereidend studiewerk gebeurd met simulaties en effectmetingen.
Het besluitvormingsproces is inmiddels gestart. Er is bij hoogdringendheid ook advies gevraagd van de Inspectie van Financiën. Na ontvangst van dit advies kan ook advies worden gevraagd aan de minister van Begroting. Ik verwacht dat ik spoedig een eerste voorstel van besluit aan de Vlaamse regering zal kunnen voorleggen.
Het is mijn bedoeling om met de koepels en de vakbonden informeel samen te gaan zitten om een duidelijk beeld te geven en te krijgen van de stand van zaken. Het is dan ook de bedoeling het formele besluitvormingsproces vooraf door te praten.
Mijnheer Ramon, ik deel uw bekommernis : we moeten zo snel mogelijk duidelijkheid bieden aan alle betrokkenen. Dat zal op heel korte termijn kunnen gebeuren, maar nu wachten we nog op advies.
De voorzitter : De heer Ramon heeft het woord.
De heer Frans Ramon : Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik hoop dat er zeer snel duidelijkheid komt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.