Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 16/03/2004
Vraag om uitleg van de heer Dirk Holemans tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de laattijdige levering van trams voor de verlenging van de nieuwe tramlijn 1 te Gent
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Holemans tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de laattijdige levering van trams voor de verlenging van de nieuwe tramlijn 1 te Gent.
De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, in Gent wordt volop werk gemaakt van de uitbreiding van tramlijn 1. Dit is een goede beslissing, want het is de meest gebruikte tramlijn van Vlaanderen. Jammer genoeg loopt de uitbreiding vertraging op. De vertraging bedraagt nu ongeveer een jaar, maar dat is niet ongebruikelijk voor dergelijke grote werken.
Mijn verwondering was groot toen ik onlangs via een schriftelijke vraag peilde naar het leveringsschema voor de nieuwe trams. Aangezien de werken een jaar vertraging hebben, zou men denken dat de trams te vroeg worden geleverd, maar uit het leveringsschema blijkt dat de trams te laat zullen komen. Als een nieuwe belangrijke lijn wordt ingehuldigd, is het belangrijk om dit te doen met de gepaste promotie en een aantal activiteiten ter plaatse. De woordvoerder van De Lijn Oost-Vlaanderen heeft het zo verwoord : het eerste deel van de verlenging komt er in september 2004, het tweede deel in april 2005. Op dat moment vinden de Gentse Floraliën plaats : het moment om de lijn in heel Vlaanderen bekend te maken. Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag blijkt dat de trams tweemaal te laat worden geleverd.
Deze problematiek is ook besproken in de Gentse gemeenteraad. Mijnheer de minister, de Gentse schepen van Mobiliteit heeft verklaard contact met u op te nemen, om te zoeken naar een oplossing.
Mijnheer de minister, kan er geschoven worden met de leveringstermijnen van de trams, zodat ze tijdig worden geleverd? Het zou jammer zijn als een nieuw stuk tramlijn wordt ingehuldigd, en moet gewacht worden op de tram.
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt :Mevrouw de voorzitter, 'a streetcar named desire'.
De verlenging van tramlijn 1 naar Flanders Expo is gepland in twee fasen. De eerste fase is de verlenging tot Maalte, voorzien vanaf 1 september 2004. De tweede fase is de verlenging naar Flanders Expo, gepland vanaf april 2005. Er werd berekend dat voor deze verlenging vier extra trams nodig zijn.
Vanaf september 2004 zal lijn 4 worden onderbroken door de werken aan de Sint-Lievenspoortbruggen, waarop een trambusbaan wordt aangelegd. Er zullen ook wegenwerken en een vernieuwing van de tramsporen gebeuren in de Jozef Vervaenestraat en aan het eindpunt Moscou. Deze werken zullen ongeveer een jaar duren. Om deze onderbreking op te vangen, zal tussen het eindpunt Moscou en Zuid een vervangende busdienst worden ingelegd. Als gevolg van deze infrastructuurwerken en door interne herschikkingen kunnen er net voldoende trams beschikbaar komen voor de verlenging naar Maalte.
Volgens het leveringsschema van Siemens zal de eerste Hermelijn van de tweede reeks worden geleverd op 1 maart 2005, en de tweede op 22 maart 2005. Dit betekent dat bij de opening van de verlenging naar Flanders Expo, tijdens de Gentse Floraliën, reeds twee extra Hermelijnen in exploitatie zullen zijn. Tegen 29 april 2005 wordt de vierde tram geleverd, zodat vanaf mei 2005 de exploitatie opnieuw optimaal kan gebeuren.
De voorzitter : De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Het is een geluk bij een ongeluk dat er werken zijn.
Mijn vraag over het onderhoud met de Gentse schepen van Mobiliteit en het Gentse stadsbestuur bleef onbeantwoord.
Minister Gilbert Bossuyt : Er zijn regelmatig contacten met de schepen van Mobiliteit, die ook heel ongeduldig is, wat ik begrijp.
De voorzitter : Het incident is gesloten.