Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 16/03/2004
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de aanpak van de zwarte punten in de provincie Antwerpen
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de aanpak van de zwarte punten in de provincie Antwerpen.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mijnheer de minister, collega's, Vlaanderen telt 800 zwarte verkeerspunten.
Daarvan liggen er 259 in de provincie Antwerpen. De 57 dodelijkste worden in het najaar van 2004 heraangelegd. Vooral de Boomsesteenweg en de ringweg rond Lier worden als gevaarlijkste wegen beschouwd, zodat ze prioriteit zullen krijgen bij de heraanleg.
Mijnheer de minister, vandaag lees ik in Gazet van Antwerpen dat u eind april de eerste werken wilt laten aanbesteden voor de heraanleg van een aantal zwarte punten. In Antwerpen en omgeving zullen 5 punten worden aangepakt. In Deurne komen er plateaus op het kruispunt van de Bisschoppenhoflaan en de Merksemsesteenweg, en komen er eveneens camera's aan de kant van de Merksemsesteenweg. Ook in Deurne krijgt het kruispunt Sterckshoflei-Herentalsebaan een veiliger uitzicht.
Groot was echter mijn verbazing dat nergens melding wordt gemaakt van de Boterlaarbaan. Die baan heeft een zware ongevallenbalans en is inmiddels herdoopt tot 'dodenbaan'.
Vermits het over een gewestweg gaat, is de districtsraad van Deurne al meermaals vragende partij geweest om dringend in te grijpen. Het ongeval op 1 februari, waarbij een 41-jarige man om het leven kwam, is de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. Het district Deurne wil een onmiddellijke heraanleg. Desnoods wil het district dit zelf doen, als de gewestweg dan ook naar de stad wordt overgeheveld. Het uitblijven van een maatregel zet kwaad bloed bij de bevolking en bij de politici uit de regio.
Mijnheer de minister, kunt u meedelen op welke basis het prioriteitenlijstje met heraan te leggen zwarte punten werd opgesteld? Wie wordt verantwoordelijk gesteld voor het studiewerk en de uitvoering van de werken? Wanneer zal de Boterlaarbaan worden heraangelegd? Bent u bereid om de gewestweg over te hevelen naar de stad, zoals het district stelt, om sneller uitvoering te geven aan de problemen van deze dodenbaan? Hoe zult u de problematiek van de Boterlaarbaan aanpakken teneinde een oplossing te bieden aan de al jaren durende ellendige verkeerstoestanden die leiden tot talloze dodelijke verkeersongevallen?
De voorzitter : De heer Malcorps heeft het woord.
De heer Johan Malcorps : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ik wil kort aansluiten, want ik heb hierover ook al een schriftelijke vraag gesteld.
Mijnheer de minister, de heer De Preter, de districtsvoorzitter van Deurne, heeft er bij u ook al op aangedrongen om dringende maatregelen te nemen voor alle gewestwegen op het grondgebied van Deurne, en zeker voor de Boterlaarbaan, waar recent nog een dodelijk slachtoffer viel te betreuren. Dit is de unanieme mening van de districtsraad van Deurne, waar deze problemen al verschillende keren ter sprake zijn gekomen.
Mijnheer de minister, ik ben benieuwd naar uw antwoord, want er zal op korte termijn moeten worden opgetreden.
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt :Mevrouw de voorzitter, collega's, ik ben blij dat ik de gelegenheid krijg om nog eens uit te leggen op welke basis de keuze van de gevaarlijke punten gebeurt, zodat hierover geen misverstanden meer bestaan.
Ik ben er gevoelig voor dat vandaag nog verkeersongevallen gebeuren - en misschien op andere plaatsen dan verwacht -, maar als beleidsman moet ik ergens een lijn trekken. Dat is de beste manier om de inspanningen van de regering te beoordelen.
Een kruispunt wordt een gevaarlijk punt genoemd indien er over een periode van 3 jaar minstens drie ongevallen met lichamelijk letsel gebeurden, en indien de prioriteitswaarde hoger is dan 15. De prioriteitswaarde wordt berekend met een formule. Het kan een beetje luguber klinken, maar we proberen de keuzes te objectiveren. De prioriteitswaarde is het aantal lichtgewonden, plus driemaal het aantal zwaargewonden, plus vijfmaal het aantal dodelijke slachtoffers. Op die basis wordt bepaald wat een gevaarlijk punt is. Dit betekent niet dat een zwaar ongeval op een andere plaats minder belangrijk is, maar het is een manier om te kunnen werken.
De lijst van ongeveer 800 gevaarlijke punten werd opgesteld met de gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek over de ongevallen in de periode 1997-1999. Recent werd de lijst bijgewerkt met de cijfers voor de periode 1998-2000. We kunnen een discussie voeren, maar de technische bepaling ligt vast.
Voor het ontwerpen van de infrastructurele oplossingen voor gevaarlijke punten werd een extern bureau aangesteld : de tijdelijke vereniging Veilig Verkeer Vlaanderen. Dit bureau werkt samen met de administratie Wegen en Verkeer voor het uitwerken van de dossiers, en zorgt als gedelegeerde bouwheer voor de opvolging van de werken. De externe opdracht wordt begeleid door het directoraat- generaal van de administratie Wegen en Verkeer en door een stuurgroep waarin ook de provinciegouverneurs zitting hebben.
Voor de Boterlaarbaan is geen gehele heraanleg voorzien. Uit de prioriteitenlijst van het project gevaarlijke punten blijkt dat het kruispunt van de Boterlaanbaan met de Sterckshoflei een gevaarlijk punt is. Dit dossier werd ondertussen besproken door de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid. De conclusie was dat de zichtbaarheid van de verkeerslichten en het kruispunt moet worden verbeterd door de uitbreiding van de driekleurige signalisatie met een boogpaal en het wegnemen van enkele parkeerplaatsen.
Deze werken worden aanbesteed op 2 april 2004, binnen de eerste groep aanbestedingen voor gevaarlijke punten. De uitvoering is voorzien vanaf juni. In overleg met de minder-hindermanager kunnen de werken eventueel naar het najaar worden verschoven, om geen bijkomende overlast te creëren voor het verkeer tijdens de werken op de Antwerpse ring. Dit zal ook bepaald worden na overleg met de bereikbaarheidsmanager van het minder- hinderprogramma voor Antwerpen.
De gewestweg N116, de Boterlaarbaan zelf, komt niet in aanmerking voor overdracht naar de stad, omdat bij overdracht de gewestweg zou worden onderbroken. De gewestweg N116a, de Herentalsebaan, gelegen tussen Het Mestputteke en het kruispunt met de Manebruggestraat, kan - indien de stad dit wenst - wel worden overgedragen.
Ik heb op mijn begroting budgetten ingeschreven voor de overdracht van wegen aan gemeenten. Ik zal aan mijn administratie vragen om aan de stad Antwerpen te vragen of ze bereid is om de Herentalsebaan N116a over te nemen.
Het kruispunt van de Boterlaarbaan met de Sterckshoflei zal, binnen het project gevaarlijke punten, op korte termijn worden verbeterd. Daarnaast zal er, in het kader van het wegwerken van de knelpunten voor zwakke weggebruikers, een studie worden gemaakt voor het herinrichten van het kruispunt van de Boterlaarbaan met de Peter Benoitlaan. Het is de bedoeling te zorgen voor een snelheidsvertragend poorteffect bij het begin van de Boterlaarbaan.
Het is voor het stadsbestuur uiteraard altijd mogelijk om een vraag voor het plaatsen van veiligheidscamera's in te dienen bij de administratie Wegen en Verkeer. Dergelijke vragen worden behandeld in overleg met de gemeente, de politie en de administratie.
De voorzitter : Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord.
Er worden dus twee kruispunten heringericht, niet heraangelegd. Ik hoop dat dit zo snel mogelijk kan gebeuren. Aangezien het geen zware ingrepen zijn, moet dit kunnen voor de werken aan de Antwerpse ring starten. Een deel van het verkeer dat niet op de ring kan, zal ook langs deze wegen proberen de stad te ontvluchten. Mijnheer de minister, ik hoop dat u er werk van zult maken.
Over de criteria kan ik moeilijk veel zeggen. De berekening is gebaseerd op 1997-1998, en ik heb de cijfers van de voorbije jaren bekeken. Uit die cijfers blijkt dat er enkele dodelijke ongevallen zijn gebeurd, waardoor de Boterlaarbaan misschien hoger op het prioriteitenlijstje had kunnen staan. Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor deze gevaarlijke baan.
De voorzitter : Het incident is gesloten.