Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 05/02/2004
Vraag om uitleg van de heer Marc Cordeel tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de slechte staat van de E34 op het grondgebied van Zwijndrecht
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Cordeel tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de slechte staat van de E34 op het grondgebied van Zwijndrecht.
De heer Cordeel heeft het woord.
De heer Marc Cordeel : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de E34 - de vroegere N49, die Antwerpen verbindt met de kust - is een van de drukst bereden wegen in de provincie Oost Vlaanderen. Volgens de meest recente verkeerstellingen van de afdeling Verkeerskunde van het departement Leefmilieu en Infrastructuur, ligt het aantal voertuigen op 30.000 per weekdag.
Intens gebruik vergt regelmatig onderhoud. In dat kader wil ik speciale aandacht vragen voor het gedeelte van de E34 tussen de verkeerswisselaar aan de Canadalaan en de ijzeren brug over de expresweg op het grondgebied van Melsele, dat zich in slechte staat bevindt.
Mijnheer de minister, is de slechte staat van dit gedeelte van de E34 u bekend? Zo ja, wat is er met het wegdek aan de hand? Zijn er herstellingen gepland? Hoe ziet de kostenraming voor deze werken eruit?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mevrouw de voorzitter, ik ga de hele tekst brengen, want hij is heel volledig.
De toestand is volgens de meest recente metingen van de afdeling Wegenbouwkunde van de administratie Wegen en Verkeer niet te beschouwen als een 'wegvak in slechte staat'. Dit betekent niet dat er geen problemen zijn, maar de administratie heeft bepaalde criteria om dit vast te stellen. Dit betekent dat er geen grondige herstelling gepland is, maar dat, waar nodig, lokale herstellingen worden uitgevoerd
Op het grondgebied van de provincie Antwerpen zijn er wel enkele slechte plaatsen. Het gaat om betonplaten die op het rechterrijvak op een aantal plaatsen gescheurd en verzakt zijn. De gebreken richting Antwerpen strekken zich uit over een drietal zones van ongeveer 1.000 meter, gescheiden door zones van ongeveer 700 meter die wel nog in goede staat zijn. Een project voor het herstel van de weg in de richting van Antwerpen, meer bepaald tussen de wisselaars 9 en 8, werd opgenomen in de meerjarenplanning van de administratie.
Omdat op sommige plaatsen het hoogteverschil tussen de betonplaten gevaarlijke proporties begint aan te nemen, zullen echter nog dit jaar binnen de bestaande onderhoudspacht de meest dringende herstellingen worden uitgevoerd, zodat de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft. Ik weet niet exact over welke stukken het gaat, maar ik neem aan dat u dat makkelijk te weten kunt komen.
De voorzitter : De heer Cordeel heeft het woord.
De heer Marc Cordeel : Mijnheer de minister, ik heb het wel over de richting Antwerpen-Gent, niet over de omgekeerde richting.
Minister Gilbert Bossuyt : Ik had het niet over de richting Gent-Antwerpen ; ik zei : de richting Antwerpen.
De heer Marc Cordeel : Ik heb het over de richting Gent.
Minister Gilbert Bossuyt : Als er dringende herstellingen nodig zijn, zullen die worden uitgevoerd in het licht van het jaarlijkse onderhoud.
De heer Marc Cordeel :Mijnheer de minister, een bepaald stuk van die weg, ongeveer 2 kilometer lang, is in heel slechte staat. Het betreft de rechterrijstrook. Het gevolg daarvan is dat de vrachtwagens links gaan rijden en het verkeer stremmen. Binnenkort start de werking van het Deurganckdok, met enorm veel vrachtverkeer tot gevolg. Ook de werken aan de ring komen eraan.
Minister Gilbert Bossuyt :Wat moet worden hersteld, zal worden hersteld. Alles wordt trouwens ook bekeken met het oog op de werken die zullen plaatsvinden.
De voorzitter : Het incident is gesloten.