Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 06/01/2004
Vraag om uitleg van de heer Johan Sauwens tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de beheersovereenkomst van De Lijn
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Sauwens tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de beheersovereenkomst van De Lijn.
De heer Sauwens heeft het woord.
De heer Johan Sauwens : Mijnheer de minister, in juli werd in de commissie de ontwerpbeheersovereenkomst met De Lijn besproken. Op 3 oktober werd die door de regering goedgekeurd. In artikel 18 van de overeenkomst wordt vermeld dat om tegemoet te komen aan de vraag van het Rekenhof de financiële verbintenissen voor de hele duur van de beheersovereenkomst vast te leggen, de Vlaamse regering het initiatief zal nemen om deze verbintenis in het ontwerp van decreet houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2004 in te schrijven. Kunt u me zeggen waar in de uitgavenbegroting 2004 deze vermelding is terug te vinden?
Een aantal bedragen in de prefiguratie van de begroting 2004, in bijlage bij de beheersovereenkomst, stemmen niet overeen met de begroting. Bijvoorbeeld bij de opbrengsten is er sprake van 130 miljoen, terwijl in de begroting van De Lijn slechts 110,8 miljoen ontvangsten staan ingeschreven, onder meer uit de verkoop van niet-duurzame goederen en diensten. Vanwaar dit verschil?
De exploitatiedotatie en de indicatieve prefiguratie 2005-2009 van de beheersovereenkomst zijn, inclusief de eenmalige en uitzonderlijke kosten, nog hoger dan in het ontwerp van de beheersovereenkomst. Kunt u me ook daar een uitleg voor geven?
De in de prefiguratie, bijlage 3B van de beheersovereenkomst, vermelde bedragen van de investeringen stemmen niet overeen met de bedragen in bijlage 11 bij de ontwerpbeheersovereenkomst. Wat is daarvan de reden? Zal eventueel een deel, en welk deel dan, via de BAM worden gefinancierd?
In hoeverre is in de prefiguratie rekening gehouden met het Minder-Hinderplan en het Pegasusplan van De Lijn?
Is er al rekening gehouden met de wijziging die vanaf 2004 wordt ingevoerd, dat de aankoop van de trams maar voor 25 percent zal worden gefinancierd via kapitaalsubsidies, en voor de rest door leningen? Vroeger werd dat voor 100 percent met kapitaalsubsidies gefinancierd.
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mijnheer de voorzitter, collega's, ingevolge het advies van de Inspectie van Financiën werd de in uw eerste vraag vermelde passage niet behouden in de uiteindelijke versie van de beheersovereenkomst. De stelling van de Inspectie van Financiën is dat de regering zich niet kan binden aan een meerjarenbegroting en dat dit in conflict is met de jaarlijkse goedkeuring van de begroting door het parlement.
De prefiguratie van de begroting 2004 in bijlage bij de beheersovereenkomst bestaat uit niet-gesplitste kredieten en vastleggingskredieten. De prefiguratie is opgemaakt volgens economische principes, bijvoorbeeld afschrijvingen. De begroting van De Lijn volgens ESR bestaat uit niet-gesplitste kredieten en ordonnanceringskredieten. ESR houdt bijvoorbeeld geen rekening met afschrijvingen, maar met de opname en de aflossingen van investeringsleningen, en met geïnvesteerde bedragen.
Wat betreft de specifieke vraag over de opbrengsten 2004 - 130 miljoen in de prefiguratie en 110,8 miljoen in de begroting van De Lijn - dient, naast de reeds vermelde algemene verschillen tussen economische prefiguratie en ESR-benadering,met het volgende rekening te worden gehouden. De 130,4 miljoen opbrengsten in de prefiguratie is een theoretisch plafond, alsof er geen ontvangstenderving zou zijn die via artikel 31.15 wordt gecompenseerd. De 110,8 miljoen is een ontvangstenbegroting volgens ESR-normen, en betreft de geschatte ontvangsten van de klanten. Vandaar het verschil tussen die twee bedragen.
De eerste prefiguraties bij het ontwerp van beheersovereenkomst waren opgemaakt in constante euro, dus zonder de jaarlijkse indexeringen. De prefiguratie bij de goedgekeurde beheersovereenkomst houdt tevens rekening met de goedgekeurde begroting 2004. De raad van bestuur van de Vlaamse Vervoermaatschappij heeft op 19 november 2003 het ontwerp investeringsprogramma kapitaalsubsidie goedgekeurd. Dit programma wordt door de minister al dan niet definitief goedgekeurd Tegelijkertijd heeft de raad van bestuur een 'indicatief' meerjarenprogramma 2004-2006 besproken.
De studies die werden gefinancierd door de BAM NV zijn niet opgenomen in het fysisch programma 2004. Aangezien het BAM-decreet door het Vlaams Parlement werd goedgekeurd, worden in dit investeringsprogramma geen middelen meer ingeschreven voor de binnen het Masterplan Antwerpen geselecteerde projecten openbaar vervoer van De Lijn. Op korte termijn zijn dit onder meer de tramlijnverlengingen naar Boechout, Hemiksem en Kontich, een nieuwe tramstelplaats in het zuiden van Antwerpen en de aankoop van 48 gelede trams.
In het Minder-Hinderplan is onder meer de aankoop van 130 gelede bussen vervat, waarvoor de financiering moet worden ingevuld door de BAM in overleg met De Lijn. De versnelde aankoop van een lot van 10 trams voor Antwerpen is eveneens voorzien in het Minder-Hinderplan.
Het Pegasusplan omvat een aantal maatregelen die het openbaar vervoer binnen de Vlaamse Ruit als een alternatief opwerpen voor de toenemende mobiliteit. Uiteraard zijn een aantal onderdelen van dit plan in het fysisch programma 2004 vervat, bijvoorbeeld de verlenging van Flanders Expo in Gent, de doorstroming, de vrije tram- en busbaan Sint-Bernardsesteenweg en de afwerking van een aantal bestaande verlengingen, onder meer in Zwijndrecht en Merksem. Hiervoor kan worden verwezen naar de desbetreffende documenten.
Samengevat kan ik stellen dat de prefiguratie als bijlage bij de beheersovereenkomst van De Lijn een indicatie geeft van de verwachtingen voor de jaren 2005 tot en met 2009. Uiteraard zijn dit geen goedgekeurde of definitieve cijfers, maar weerspiegelen ze de ambitie van De Lijn om verder inspanningen te realiseren ten voordele van het openbaar vervoer.
De voorzitter : De heer Sauwens heeft het woord.
De heer Johan Sauwens : Ik heb ook nog een bijkomende vraag gesteld in verband met het nieuwe systeem van kapitaalsubsidies voor de trams.
Minister Gilbert Bossuyt : We hebben rekening gehouden met dat nieuwe systeem. Dat heb ik trouwens reeds heel duidelijk vermeld naar aanleiding van de bespreking van de begroting, omdat er natuurlijk een verschil is met de andere jaren. Het nieuwe systeem laat ons toe om meer te investeren.
De heer Johan Sauwens : Dat betekent dus dat men effectief meer trams zal kunnen aankopen?
Minister Gilbert Bossuyt : Inderdaad. Het nieuwe systeem houdt in dat we, binnen het kader dat we onszelf hebben opgelegd, aan een betere prijs zullen kunnen investeren. Ik kan verschillende antwoorden geven, afhankelijk van de bedoeling van uw vraag.
De heer Johan Sauwens : Ik stel gewoon vragen. Wat mijn bedoeling is, is nog wat anders. Mijn vraag is duidelijk. Enerzijds is er de beheersovereenkomst met een prefiguratie. Ten tweede is er de begroting van de Lijn en ten derde is er de Vlaamse begroting. Ik vraag duidelijkheid omdat er toch een zekere coherentie moet zijn tussen die financiële meerjarenplanning van Vlaanderen en die van De Lijn. In hoeverre is de beheersovereenkomst in haar eerste jaar inderdaad nog coherent en houdt de meerjarenplanning stand? Dat is de ondertoon van mijn vraag. Het is een puur technische vraag, en daarom had ik ook graag een schriftelijk antwoord gekregen, als dat kan.
De voorzitter : Het schriftelijke antwoord zal u worden bezorgd, mijnheer Sauwens.
Het incident is gesloten.