Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 01/07/2003
Vraag om uitleg van de heer Jan Verfaillie tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de boycot tegen de luchthaven van Oostende
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Verfaillie tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de boycot tegen de luchthaven van Oostende.
De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, dit dossier was een van de eerste waarmee u werd geconfronteerd toen u aantrad als minister. Ik heb vernomen dat Amerikaanse toestellen die werden ingezet voor de bevoorrading van de troepen in Irak, geregeld gebruikmaakten van de luchthaven van Oostende voor tussenlandingen om voorraden op te slaan en om te tanken. Door de houding van de Belgische regering ten aanzien van het conflict tussen de VS en Irak leidde dit tot een aantal betogingen ter plaatse. Sinds februari 2003 zouden maandelijks ongeveer 150 toestellen gebruikmaken van de luchthaven van Oostende voor tussenlandingen.
Sinds de discussie over de genocidewet in alle hevigheid is losgebarsten, zou de Amerikaanse regering een veto hebben gesteld tegen de luchthaven van Oostende. Voor tussenstops zou nu worden uitgeweken naar Schiphol.
Mijnheer de minister, hoeveel Amerikaanse vliegtuigen maakten sinds 1 januari 2003 gebruik van de luchthaven op weg naar de Golf? Klopt het dat de luchthaven nu wordt geboycot omwille van de genocidewet? Zo ja, hoe zal het probleem worden aangepakt?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mijnheer Verfaillie, tussen 1 januari en begin juni 2003 zijn er 338 Amerikaanse toestellen die op doortocht waren naar de Golfregio, op de luchthaven van Oostende geland.
Er is geen enkel verband tussen de stopzetting van de tussenlandingen in Oostende en de problematiek van de genocidewet. De redenen voor de stopzetting zijn van louter bedrijfseconomische of vervoerslogistieke aard.
De voorzitter : De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie :Wat houden die redenen van bedrijfseconomische en vervoerslogistieke aard dan precies in?
Minister Gilbert Bossuyt : De bedrijfseconomische redenen hebben te maken met de vrachten, en de vervoerslogistieke redenen zullen zijn dat het niet langer noodzakelijk is om dat soort vluchten via Oostende te doen.
De heer Jan Verfaillie : De vliegtuigen maken nu een tussenlanding in Schiphol.
Minister Gilbert Bossuyt : Mijnheer Verfaillie, ik heb antwoord gegeven op uw vragen. Als u een overzicht van de trafieken wenst, dan moet u dat vragen.
De heer Jan Verfaillie : U stelt dat de genocidewet niet de reden is. Ik zou graag vernemen wat de reden dan wel is.
Minister Gilbert Bossuyt : Dan moet u een andere vraag stellen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.